• Regnbågsdröm

IVF-start slutet på april/början på maj

KaosArt skrev 2016-04-28 20:20:03 följande:

Andra sprutan tagen precis nu, fy vad obehagligt det var. ????

Igår gick det ganska så bra men idag, nä fy, gjorde ont när vätskan sprutade in, började gråta. Min kille som får ta sprutor på mig, vågar inte göra det själv. Känns även irriterat nu där jag tog sprutan. Brukar det göra det? Hur har ni känna i området efter?

Gruvar mig inför att jag ska hålla på såhär i så många dagar nu.

FruA78 - hopas de ser fina äggblåsor som växt som de ska imorgon :) spännande att se hur det går!

Emmhedblom - Välkommen hit! :)

Harvester- är också nyfiken på hur det går för dig? När är det planerat för er för er? ?

Tar du menopur? Jag hade också ett helvete med varje spruta i två veckor typ. Gjorde ont när hela dosjäveln skulle i. Men man klarar det. Förhoppningsvis är det värt det
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 20:14:20 följande:
    Vi ska börja så snart min mens kommer, om 2 veckor skulle jag tro!
    Okej, ni kör kort eller? Låter skönt! Stort lycka till!
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-04-28 19:14:41 följande:
    Hur har det gått? Mitt tips är att inte vara långsam! Skjut in den fort, känns mkt mindre. Väldigt svårt att göra på sig själv men min man har lärt sig. Jag har tagit tre orgalutran-sprutor nu, känns mindre för var gång!
    Man ska inte spruta in vätskan för fort! Det är inte bra
  • Regnbågsdröm
    Harvester skrev 2016-04-28 22:55:35 följande:

När de tog ut äggen igår planerades det in ET imorgon kl 15.15 men tror de kan ringa och boka om det på morgonen om de ser att embryona behöver växa till dig lite eller om det inte finns ngt bra.. Fick bara ut fem ägg, tror man brukar få ut fler :/

Säg inte "brukar". Det där beror helt och hållet på vem man är.
    Efter tre försök har jag lärt mig att förstå att jag producerar få ägg. Trots att de sagt det från dag 1 är det klart svårt att acceptera och ta in. Är alla dina 5 ägg mogna är det bra. Det är mer än vad jag någonsin haft, även om jag vid plock 1 och 3 fick ut 7 respektive 8 ägg. Men vid samtliga försök har jag haft 4 mogna och 3 befruktade. Få ägg behöver nödvändigtvis inte betyda något dåligt. De kan vara kanon! Jag håller på dig!

Samtidigt är det bra att som du vara medveten om att det kan hända saker. För så är tyvärr den tragiska verkligheten. Jag är inte heller något som skriver "då har vi ET". Tyvärr är jag sorgligt ovetandes om att det inte alls behöver bli så, då vi vårt första försök fick det där hemska samtalet påväg till kliniken. Jag hoppas att ni slipper det. När får ni veta? Vet ni hur befruktningen gick? Jag håller alla tummar!

Kram från en på ruvardag 6 som har få ägg, men som hoppas att hjälteägget växer och gror där inne nu
  • Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2016-04-28 21:06:03 följande:
    Ja precis menopur, ja själva sticket har inte varit så farligt än, men som du säger när väskan sprutas in. Ja det är tur att det går över fort, man får ha ögonen på målet så man orkar ta sig igenom det.

Hur mår du? Går du på jobbet och så som vanligt nu?
    Ja det är tufft. Ibland var sticket jobbigt för mig också, svårt att komma igenom liksom. Så jäkla trubbig nål ju. Hoppas det går bra för dig!

Just nu ruvar jag. Så är på jobbet. Var borta en del innan, inte enbart för ultraljud och plock och så, utan även några dagar emellan då jag inte mådde bra rent psykiskt av hela processen. Det är viktigt att lyssna på måendet. Hur känner du dig?
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 21:06:33 följande:
    Tack!

Ja det blir kort protokoll.

Lycka till själv - med ruvningen!
    Tack snälla!
  • Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2016-04-29 07:41:52 följande:
    Okej, ja det är både skönt och jobbigt att vara på jobbet tycker jag. Man får annat att tänka på men det är svårt att vara fokuserad och påfrestande att vara bland mycket folk.

Jag känner mig ganska trött och utmattad. Jobbar tre dagar i veckan och är väldigt glad för det, då har jag tid för återhämtning med. Och i och med röd dag nästa vecka så blir det två dagar då. Tror de är bra för då har jag kommit en bit in i processen.
    Ja, det här tar ju på en både psykiskt och fysiskt. Så är det ju. Man ska aldrig göra mer än man orkar, tycker jag. Kram och lycka till fortsatt!
  • Regnbågsdröm
    Harvester skrev 2016-04-29 11:15:06 följande:

Nehe, inget återinförande idag :(

Var fyra befruktade ägg av fem men de hade inte växt på sig riktigt som de skulle, är det vanligt ni som varit med förr? Dag 2 efter äggplock idag.

Ny tid på måndag men de sa att det är ju inte säkert att de växer på sig :/

Ledsamt, men då är hoppet ändå inte ute.. Om de ändå ger dem någon dag till. Håller tummarna!

Vi fick sagt till oss innan vårt första försök att det var ovanligt att inte få tillbaka något. Därav gjorde det ännu mer ont att sedan vara med om just det där ovanliga. Det var inget vi hade väntat oss, våra tre befruktade ägg delade sig inte som de skulle. Jag hoppas som sagt att ni slipper uppleva det. Det är oerhört smärtsamt. Stor kram!
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-04-30 09:05:42 följande:
    Ja då ligger vi lika i tid och antal ägg också, vad spännande! Ska bli så kul att se hur många ägg som finns, vågar man hoppas på 8 iallafall? :) Stort lycka till på tisdag!! 
    Stirra er inte för blinda på antalet äggblåsor. Klart man kan hoppas, men det är viktigt att vara medveten om att antalet blåsor inte är lika med antalet ägg. Den gången jag hade flest blåsor på ultraljudet fick jag ut minst antal ägg. Väldigt många tomma blåsor.
    Men håller tummarna för er båda och många fina ägg
  • Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2016-05-01 08:58:44 följande:

De två senaste sprutorna har gått mycket bättre, det är ju verkligen inte kul. Men tror vi har får in bättre teknik så det gör inte lika ont som i början. Imorgon börjar nästa steg, blodprov och start med orgalutran, lite orolig för den sprutan men ja de måste gå bra!

Har blivit jätte känslig, tror jag grät halva dan igår. Skitjobbigt! Bara jag inte börjar gråta på jobbet imorgon. Känslig och ledsen hela tiden typ. Någon annan som känner samma? Har även känt av lite från äggstockarna, lite små värk ibland, men inte så mycket. Brukar man känna av mycket efter fyra sprutor? Är lite orolig att jag inte reagerar tillräckligt på dosen. Hur kan de se på blodprov om man har rätt dos, behöver de inte kolla på hur äggblåsorna växer också?

Du kommer få göra ultraljud också framöver, då ser de hur äggblåsorna växer. Då kan de reglera dosen om de inte växt i tillräckligt bra takt, så oroa dig inte. Är väldigt vanligt att behöva reglera dosen vid sitt första försök. Så inget konstigt alls. Blodprov har de aldrig gjort på mig, men eftersom de gör det på dig har de ju ännu mer koll. Så kommer säkert gå jättebra

Måendet är inte heller konstigt att det går upp och ner. Det är ju en skittuff process att gå igenom. Stort lycka till!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj