• Närärdetvårtur

IVF-start slutet på april/början på maj

KaosArt skrev 2016-05-13 20:00:48 följande:

Här har det hänt en del under dagen! =) Vi har alltså två äggplock nästa vecka här inne. Kul, spännande att så många börjar komma en bit in i det hela!

Nu är jag också en ruvare! =D=D Känner mig så glad, känns så skönt att känna så. Och nu har jag bestämt mig för att hoppas och tro så mycket jag vill. Vet att jag ändå kommer att bli ledsen och besviken om det inte går vägen, men just nu känns det så bra så nu ska jag hålla fast vi det!

Dock var det inte helt klart med att jag skulle få tillbaka idag. Jag är ju lite överstimulerad och mitt blodvärde var högt så Staffan var inte säker på att han ville sätta tillbaka. Men efter att att han undersökt mig och sett att jag inte hade så mycket vätska i magen och att jag ändå mår hyfsat bra, så fick vi göra det ändå! =) Blev så besviken när vi fick höra att de kanske inte skulle gå, då innebär det ju att vi skulle fått vänta till efter sommaren. Så nu är jag glad!

Fick också veta att alla våra 6 ägg var mogna och att alla egentligen blev befruktade, dock blev ett ägg befruktat med tre spermier. Så de fick kasseras. Men sedan blev det tydligen fem som blev bra, en hade varit lite seg bara. Så nu ska de odla de andra fyra vidare till 5 eller 6 dagar. Så hoppas de klarar sig! 

Fick tillbaka ett 8 celligt litet embryo, vi gav den lille ett arbetsnamn : ministrumpan! (sambon kallar mig lillstrumpa) =) tror vi har fäst oss lite väl mycket redan, lite farligt jag vet. Men jag kan inte hjälpa det! Vill ju så gärna!

Grattis! Skönt att du fick tillbaka ett litet frö och så håller vi tummarna att du får några till frysen oxå!
  • Närärdetvårtur

Första sprutan Orgalutran igår, gick väl ok men tycker det var stor skilland från Bemfola-sprutan. Och det var ju avsevärt mycket med vätska att spruta in oxå! Sved och stack i huden i säkert 30 minuter efteråt. Så nä, den sprutan kan jag helst va utan men det är bara att bita i det sura äpplet och tänka på att allt är värt det i slutändan om det genererar ett guldägg.

Annars så måste jag säga att jag har mått väldigt bra sedan sprutstart, inte känt så mycket alls. I går (sprutdag 5) började ägglossningsflytningarna komma och jag börjar känna mig lite spänd och uppsvälld. Men inte alls så farligt, kan köra på precis som vanligt - har dragit ner på träningen lite mest för att jag känner efter för mycket och är lite nervös att det ska va dåligt på något sätt men igår var jag upp på hästryggen och körde ett dressyrpass utan problem. Har ju bara kommit knappt halvvägs i sprutandet så mycket kan ju hända fram tills äggplock men håller tummarna att jag får fortsätta att må bra. Ska på UL imorrn och är lite spänd inför det, hoppas att det finns några fina äggblåsor som utvecklas som dom ska så att ett äggplock kan genomföras i början på nästa vecka!

• Närärdetvårtur
    KaosArt skrev 2016-05-16 09:25:15 följande:
    Ja Orgalutranen vad jobbig med stickningar och sveda efter. Men för mig var den ändå bättre än menopur :)

Jag kände inte heller så mycket, men fick ändå ut fint med ägg. Spännande för dig med ul imorgon! Ser säkert jätte fint ut! :)
    Tack KaosArt! Hur mår du nu? Känner du av nåt av ruvningen?

Jag är lite orolig inför äggplock, hur var ditt? Är helt inställd på att det inte kommer bli det roligaste man gjort...hur mådde du under/efteråt? Kan man jobba dagen efter?
  • Närärdetvårtur
    KaosArt skrev 2016-05-16 18:18:37 följande:
    Nu mår jag bra! Känner mig lugn och hyfsat bra fysisk nu för första gånger på några veckor, så skönt! Men känner inte av ruvningen hitills, har inte fått någon biverkning av lutinus än heller. Antar att det är vanligt att inte känna av något så hör tidigt så jag försöker hålla mig lugn :)

Vill inte skrämma upp dig men mitt äggplock var verkligen inte kul, jag hade jätte ont. Men bara under själva pocket, efter gick det över fort. Det var själv bedövningen som gjorde ont för mig. Men sedan har ju många här inne haft jätte bra upplevelser av sina äggplock, så det är nog vanligare att der går bra än att det går som för mig. Det kommer gå bra för dig! Jag var hemma dagen efter, för jag behövde också vila psykiskt. Men vissa får lite ont i magen, vilket inte är så konstigt när man blivit stucken. Så du kanske ska planera att vara hemma för säkerhetens skull.
    Jag är inställd på att det kan göra väldigt ont med äggplocket, tänker att det är lika bra att va beredd på det värsta så slipper det bli en chock sedan . Ska se till att va ledig dagen efter, precis som du säger - kan ju va skönt psykist oxå. UL om ett par timmar, håller tummarna för att det finns lite fina äggblåsor och att jag kan få en indikation för när äggplocket kan ske!
  • Närärdetvårtur

Sprutdag 7: VUL och blodprov idag. Hade fina blåsor på varje äggstock (mellan 10-15 mm). läkaren räknade inte så noga men själv såg jag åtminstone 5 stycken på ena och 7 på andra så jag hoppas det finns lite fina ägg att skörda på fredag då äggplocket ska göras. Tar Ovitrelle imorgon kväll. Ska bli skönt när plocket är över så man slipper stressa över det, men å andra sidan går man ju in i en ny fas då där jag kommer va orolig för antalet ägg, befruktas något, får jag något tillbaka etc. Ja det här med IVF känns som en ständig oro för det mesta...

• Närärdetvårtur
    malre skrev 2016-05-17 17:40:33 följande:

Min blödning upphörde och idag två dagar innan TD fick jag ett fint pluss! Jag är gravid kan inte fatta det!!!!!

Håller tummarn för flera pluss i gruppen

Styrkekramar till alla

Grattis!!!!! Härligt med positiva besked!!
  • Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-17 21:49:55 följande:
    Grattis till många fina blåsor, det bådar gott

Känner PRECIS samma som dig med att få plocket gjort samtidigt som man bävar inför nästa fas med alla besked att oroa sig för. Hur många ägg, om något blir befruktat etc. Tänker mig att slutet av ruvningen är olidlig. Tyckte att dagarna innan bim var värst även då man försökte på vanliga sättet. Tur vi har varandra här inne så man får lite pepp och förståelse.
    Tack finee! Önskar dig all lycka till idag, håller tummar å tår att det går bra och att det blir smärtfritt samt att du får många fina ägg, både till ET och till frysen
  • Närärdetvårtur
    provi87 skrev 2016-05-18 09:36:30 följande:

Tack fina ni! Ringde Sahlgrenska och rapporterade mitt minus, de sa att det förmodligen inte är någon bebis om minus på RD14 och att jag kan sluta med lutinus OM JAG VILL. Ehh.. jaha, så jag slutar väl med det och inväntar blodet. Kommer den inte inom en vecka ska jag ta ett nytt test. 
    Känns så himla sorgligt, hoppades så mycket. Jag vill så gärna vara tjejen som överraskar min kille med ett positivt test och som blir gravid fort, men men.. Resan för IVF1 slutar alltså här, börjar med IVF2 i september ser det ut som. Ska gå ner alla de där kilona som jag gått upp nu (vågar inte väga mig). 

Håller tummarna för alla er här inne, vi har ju fått ett plus i tråden och jag vill läsa om många fler! Blir så glad av att läsa att folk lyckas i den här processen <3 Ni är så himla grymma alla som kämpar!! 

Kram på er alla 

Nej va tråkigt! Lider med dig! Men tänk att sannolikheten att lyckas på 3 försök är ganska stor - just därför landstinget bjussar på 3 försök. Jag försöker se det så iallafall - en kompis som gjorde IVF tipsade mig om att tänka på detta som en 3-stegsraket för att inte bli för besviken om försök 1 misslyckas. Nu har förhoppningsvis din kropp lärt sig så nästa gång vet kroppen mer och tar emot ägget bättre och förhoppnignsvis behåller det! Stor kram på dig!!
  • Närärdetvårtur

Äggplocket är gjort!! Gick bra, gjorde inte så ont alls! Men känner att det moler å ömmar nu efteråt vartefter bedövningen släpper! 8 ägg fick dom ut och återföring på måndag om allt går som det ska! Håller alla tummar och tår! Får inte heller veta förrens på måndag, kliniken är stängd i helgen, endast embryologerna är på plats å dom kan jag inte ringa. Så blir en nervös helg nu.... Jaja nu ska jag sova en stund och återhämta mig lite!

• Närärdetvårtur
    Marre22 skrev 2016-05-20 17:52:26 följande:

Jag har helt groteska ägglossningsflytningar nu, sprutdag 5.

Tycker det känns tidigt?

Någon som haft det samma?

Min äggblåsor var ju bara 10 mm igår och jag börjar med Orgalutranet imorgon.

Jag hade precis som halfmoon, sprutade 8 dagar och mkt flytningar dag 5-7!
  • Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-21 10:18:20 följande:

Wow grattis! 8 ägg är ju kanon! Hoppas på att alla blir befruktade

Dagen efter äggplock, rätt öm i äggstockar/livmoder-känns i varje steg jag tar- uthärdligt men glad att det är helg så att jag kan va hemma å inte behöver jobba! Men kan ju inte sluta tänka på hur det går där borta i labbet, blev det några befruktningar under natten, är jag mamma till några embryon nu? Ovissheten är outhärdlig... Tack för att du håller tummarna för mig finee!
  • Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-21 22:28:46 följande:

Aha, ok. Hehe, så den lille sega kämpen grejjade sig också till sist <3Åh kan tänka mig att det är outhärdligt nu över helgen. Jag tyckte det var jättejobbigt att bara vänta till kl 11 dagen efter. Var på helspänn och kunde knappt koncentrera mig på mitt jobb där på torsdag förmiddag. Håller tummarna för era embryon i labbet! Tänker på mina också, känns så märkligt att veta att vi har fem potentiella bebisar i ett embryoskåp <3 Där ligger dem liksom

Hade våra embryon varit på samma labb hade dom ju haft varandra, precis som vi har varandra här i tråden ????! Har oxå återföring på måndag efter lunch (dvs om befruktningen gått bra) så ska tänka på dig när jag ligger där, å veta att du gör samma sak, haha känns lite som sisters in crime!!
  • Närärdetvårtur
    FruA78 skrev 2016-05-22 06:52:07 följande:

Jag är gravid!!! Så himla underbart. Testade positivt idag på ruvardag 13 med ett tredagars embryo. Har testdag på onsdag egentligen. Är helt skakis och glad. Nu hoppas jag att den lilla stannar har haft 2 missfall tidigare. Men just nu är jag gravid :)

Wow!! Grattis! Helt fantastiskt!
  • Närärdetvårtur

Besviken och uppgiven

Nu är jag ruvare och jag trodde det skulle innebära lite glädje i denna IVF-resa. Men nä, känner mig bara uppgiven och har gråten i halsen. Tycker inte besöket på kliniken för återföringen alls förde något gott med sig, även om jag nu har ett litet embryo i mig.

Allt gick bra som så med återföringen, det gjorde inte ont alls och allt gick väldigt snabbt. Av mina 8 plockade ägg var 4 stycken omogna och gick inte att använda. Av de resterande 4 så blev 3 befruktade och ett fick jag tillbaka idag och de övriga två ska odlas vidare. Dock fick jag informationen att sannolikheten att dessa två skulle klara sig till frysning var mycket liten Och det jag fick tillbaka, ett 3 dagars embryo, hade 12 celler. Läkaren sa att det var de bästa av de tre, dock hade det utvecklats lite fort. Normalt för ett 3 dagars embryo är 8 celler. Hon kunde inte säga om detta skulle påverka något negativt men jag känner själv att det inte känns bra när jag vet att det inte är det normala. Tänker att det kanske är detta som gör att vi är ofrivilligt barnlösa, inget fel har ju hittats på oss än så länge å då är det klart att när jag får det här beskedet så tänker jag ju direkt att det är det som kanske är vårt problem?! Har läst nånstans att alltför snabb celldelning inte är bra..Nån som vet mer?

Jaja måste försöka tänka positivt, dom hade ju aldrig satt tillbaka embryot om dom inte hade trott på det. Måste försöka koppla bort de negativa känslorna och försöka njuta av tiden som ruvare...Även om jag bävar för kommande veckor och ett eventuellt misslyckande....

• Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-23 17:20:31 följande:
    Åh vad jobbigt. Det behöver verkligen inte vara kört än! Som du säger så hade de nog inte återfört ett som de inte skulle tro på. Varm kram!
    Tack finee! Härligt att du är nöjd med dagen, håller alla tummar jag har för din lilla blastis!
  • Närärdetvårtur
    KaosArt skrev 2016-05-26 22:36:16 följande:

Vi kunde inte hålla oss, vi tänkte, vad gör 8 timmar hit eller dit lixom.

Och vi plussade!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är så glad, kan inte sluta le. Bara skakar i kroppen.

Kan inte fatta att det är sant. Att jag kunde bli GRAVID! Så häftigt.

Nu ska strumpan bara stanna kvar i typ åtta månader till! <3

Grattis kaosart!!!!! Vilken härlig nyhet!
  • Närärdetvårtur

Mensen har runnit till ordentligt idag med färskt blod å klumpar på ruvardag 9. Känns lite tidigt att mensen ska komma nu men men inte mkt att göra åt det tyvärr. Började småblöda lite redan igår men då hade jag förhoppningen att det bara var tunna slemhinnor av lutinuset... Men icke! Negativt på gravtestet oxå. Å inga frysisar fick vi heller så det blir IVF 2 så fort kliniken öppnar efter sommaruppehållet! Nya tag å nya förhoppningar då för nu lägger jag detta försök bakom mig å tar sommarlov från allt som rör barnaskapandet! Lycka till till alla andra här i tråden, hoppas vi inte ses i nån ny tråd till hösten

• Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-06-01 16:23:58 följande:

Då är vi fler i samma båt. Vi får som grodan26 säger bryta ihop och komma igen. Kram på dig!

Tack! Känns himla tungt! Man har ju lagt ner sin själ i det här försöket, har försummat jobb,vänner,familj och inte njutit av livet/tagit tillvara på dagarna och till vilken nytta? INGEN!! Suck! Jaja bara försöka glömma å bygga upp hoppet igen till nästa försök! Skönt att du iaf hade i frysen! Håller tummarna för oss att det tar sig nästa gång!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj