• halfmoon

IVF-start slutet på april/början på maj

Gick kass på ultraljudet idag. Min kropp har tagit över och min normala cykel "överröstat" läkemedlen. Så en stor äggblåsa, några runt 10 och sen massvis med mindre. Samtidigt vågar de inte ge mkt högre dos pga alla äggblåsor, om alla mognar är där stor risk för överstimulering. Tydligen ska man börja med orgalutran när blåsorna är under 15 mm. Min var 15.7. Fantastiskt hur det kan gå till på cd 6, men den snöt väl åt sig massa gonal-f.

Så jag får fortsätta tills måndag och då nytt ultraljud, samma dos idag och sen 125 på lördag och söndag. Antingen får vi avbryta eller så kommer det bli en bra stimulering enligt läkaren.

Så det känns surt. Samtidigt så sa läkaren att jag har väldigt bra äggstockar med många blåsor, vilket oftast är positivt. Men nackdelen är då att man inte kan gasa på med stimuleringen och ibland får det egna systemet överhanden.

Så svettig väntan till måndag nu. Hoppas så på att det blir ett bra resultat i slutändan och att jag inte pumpat in en massa läkemedel för ingenting. Dock tacksamt att det bromsas innan äggplock i så fall. Men tråkigt nog får vi väl vänta till hösten med nästa försök. :(

• halfmoon

Tack malre och finee.

KaosArt skrev 2016-05-06 21:52:55 följande:

Halfmoon - har aldrig hört om att den egna cykeln kan ta över. Förstår att det känns besviket att de fins risk för att ni måste avbryta. Skulle känna desamma. Men fortfarande finns det hopp! Vi får verkligen hålla tummarna för att det blir det andra alternativet som din läkare sa, att det blir en mycket bra stimulering!

Men positivt att du har bra äggstockar! :)

Inte jag heller, man lär sig nåt nytt hela tiden. :( Frågade hur ofta de måste avbryta simuleringar och sköterskan svarade att det inte var ofta men att det händer. Vad jag googlat mig fram till så verkar det oftast bero på att man inte svarat alls eller på att man fått så kraftig reaktion att man är överstimulerad/på väg att bli.

Kändes sjukt sugit att fortsätta med sprutorna igår kväll. Speciellt som jag nu la till orgalutranen. Men det gick bättre än väntat och sved bara typ 15 minuter efter.
    finee skrev 2016-05-06 23:22:54 följande:

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Kram och god natt alla :)

Skönt att det gick bra att spruta in och att det inte gjorde ont!! Heja heja!

Förstår att du blev nojig över att inte få med allt. Det är lätt att hamna i stora nojan i denna processen. Men kör på och sen hoppas vi du får ett lugnande svar av kliniken på måndag.
  • halfmoon
    grodan26 skrev 2016-05-09 17:24:27 följande:

Ni som gjort korta protokollet, vilken dag har ni haft äggplock på? 

Har ni fått höra vilken dag som är vanligast att det blir på? 

Försöker att planera så gott det går kring detta med jobb och allt.. 

Jag gör korta nu och har äggplock på torsdag vilket blir cykeldag 12. Åtta dagar med gonal-f, fyra med orgalutran och sen ovitrelle ikväll. De vägde lite mellan att göra det på onsdagen eller torsdagen. När vi var på första informationsmötet så sa läkaren som planerade behandlingen att han, utifrån hur äggstockar m.m såg ut, trodde att det skulle bli äggplock dag 12. Han hade rätt. :)
  • halfmoon

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4, ÄP 10/5, ET 13/5, TD 28/5

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. UL 13/5. Korta protokollet

;Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4

;Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet. ÄP 3/5, ET8/5, TD 19/5

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF1 med ICSI och PESA/TESA, kort protokoll med sprutstart 2/5. ÄP 12/5.

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.

Sanlu87: 28 år. Försökt i 1,5 år, IVF pga uteblivna ägglossningar. Sprutstart 6/5, UL 11/5 (IVF1).

FruHolmli: 38 år. Har barn, IVF pga steriliserad. Kort protokoll. Sprutdag 1 3/5, Gjorde UL 9/5 och har Nytt UL på fredag med ÄP på måndag 16/5 preliminärt.

• halfmoon
    KaosArt skrev 2016-05-11 20:17:56 följande:

Halfmoon - lycka till imorgon, hoppas allt går bra för dig/er!

Tack Marre22 och marle för era tummar! Betyder mycket att ni hejar på mig :)

Tack snälla! :) Jag har inte orkat skriva så mkt här senaste dagarna.

Grattis till 4 befruktade ägg! Håller tummarna att ägget som blir en bebis finns däribland dem! :)
  • halfmoon
    Kvinna84a skrev 2016-05-12 16:22:35 följande:

Sådär nu är jag en ruvare :P Två embryon ligger nu här inne hos mig. Läkaren såg positivt på delningen så lite hopp finns nu. Vågar bara inte hoppas för mkt, vet hur ledsen jag blir sen om det inte går vägen. Nu ska jag ta hand om kropp och knopp lite tills testdagen!

Grattis! Håller tummarna för att det är guldäggen som ligger på plats nu! :)
  • halfmoon

Pesa och äggplock gjort. Hittades rörliga spermier och vi fick ut 9 ägg. Hoppas på att några ägg blir befruktade och att vi får ett tillbaka men försöker hålla förväntningarna nere.

Äggplocket var inte alls så hemskt som jag föreställt mig utan helt okej och personalen var jättegoa! Jag tycker äggledarspolningen var sju resor värre (och då hade jag ändå passage). :)

• halfmoon

Tack för grattisen och hållna tummar alla! :)

daisy80 skrev 2016-05-12 17:33:00 följande:

Grattis till 9 ägg, det fick jag också :) och skönt att det inte gjorde så ont. När får ni reda på hur många som blivit befruktade? Håller tummarna på ett bra antal!

Tack! :) Känns som ett bra antal. Vi ska ringa labbet imorgon och fråga. Nervöst!
    provi87 skrev 2016-05-12 19:07:38 följande:

Jättebra resultat! Hittade de tillräckligt med spermier för att försöka befrukta alla äggen? 

Himla skönt att du inte tyckte äggplocket var så farligt, jag tycker också spolningen var värre men det kan vara för att jag fick så goa droger under äggplocket hehe.. 

Håller med om att drogerna gjorde susen under plocket! Jag var nervös men personalen var toppen och jag behövde bara säga till när det gjorde ont så fick jag mer. :)

Vet inte alls hur mkt spermier de hittade men det räcker förhoppningsvis. Sen är det lite om och men kring hur mogna de är och så. Men det räcker ju med 9 st eftersom vi gör icsi.
    KaosArt skrev 2016-05-12 19:30:17 följande:

Grattis till 9 ägg, fint resultat! :) hoppas på fin befruktning. Skönt för dig att äggplocket gick bra. Skulle de hör av sig imorgon angående befruktning?

Tack! :) Ja,kändes bra. Tänkte på er stackare som fått skitont!

Vi ska ringa imorgon förmiddag och fråga. Iiiigh!
  • halfmoon

Två av våra nio ägg blev befruktade. Nedslående resultat men inte oväntat med tanke på att det är större risk att spermier som nås via biopsi är omogna/i sämre skick.

Bröt ihop i fredags när vi fick resultatet men nu är det okej. Båda äggen delade sig dock fint till dag 2 och vi fick igår tillbaka ett mycket fint embryo. Det andra började då se lite sämre ut. De ska vidareodla det men sa att det troligtvis inte klarar sig till dag 5 och infrysning.

Läkaren var dock positiv till att vi fått ett fint embryo med våra förutsättningar.

Jag har vetat hela tiden att vi har sämre odds än normalt vid ivf men hade hoppats ändå att det skulle visa sig vara fel.

Jag tror inte på detta men är nöjd med att vi i alla fall fått göra ett försök.

BIM 26/5 och testdag 29/5.

• halfmoon
    provi87 skrev 2016-05-15 09:58:45 följande:

Grattis till ett fint embryo och ruvarstatus! 

Jag fick 5 ägg (av 11) befruktade men bara ett som delade sig normalt så inget till frysen. Blev också jättebesviken och bröt ihop, trodde det skulle kännas enklare, men uppenbarligen är det ett normalt resultat. Läkaren sa absolut inget om ägget jag fick tillbaka så jag tänker att alla här som fått höra "fint embryo" eller "guldägg" har en väldigt bra chans! 

Jätteglad för er skull, tycker det verkar lovande :) 

Tror inte du ska hänga upp dig på vad läkaren sa och inte. Vår läkare sa att de bara sätter tillbaka fina ägg! Tror det handlar om att de vill skicka med oss en positiv känsla och inställning och mer om läkarens personlighet än hur ägget faktiskt ser ut. Men att alla ägg som sätts tillbaka är fina.

Ja, det är nedslående att inte få nåt i frysen. För min del inte så mycket för att vi måste göra allt igen isf utan mer för rädslan att om de andra inte var bra så varför skulle det som är i mig nu vara annorlunda.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj