• Närärdetvårtur

IVF-start slutet på april/början på maj

Jag hoppar in här!

Imorgon ska jag ta första spruta inför mitt första IVF-försök (korta programmet). Ska bli skönt att äntligen få börja även om mycket känns läskigt, sprutor, äggplock etc. Efter 1,5 år av försök utan att lyckas på egen hand och en utredning som inte visat på att vi ska ha några problem så känns det bra att faktiskt ta nästa steg. Även om oddsen på ett IVF-försök är ca 30 % i normalfallen så kanske kanske hamnar jag bland dom 30%. Annars så får vi försöka själva igen under sommaren och köra fler IVF-försök till hösten igen.

Även om jag är spruträdd så tror jag nog att jag ska klara det bra att ta dom själv, men jag är väldigt nervös inför ett äggplock. Har ni någon erfarenhet, är det obehagligt, gör det ont?

Vi har knappt berättat för någon om våra problem att få barn då det är tungt och jobbigt, men här inne på familjeliv verkar det finnas ett enormt stöd som jag hoppas kunna få vara en del av!!

• Närärdetvårtur
    Emmahedblom skrev 2016-05-10 09:46:54 följande:

Idag kom min mens, så imorgon är det sprutstart!! så taggad på att komma igång, är så jäkla positiv till det här!

Min mens kom idag oxå, så vi sprutstartar samtidigt imorrn! Är det ditt första IVF-försök?
  • Närärdetvårtur
    Emmahedblom skrev 2016-05-10 13:15:32 följande:
    Ja det är mitt första försök! :) själv då?
    Japp, mitt första oxå! Är verkligen taggad för att komma igång, om än lite nervös. Försöker även vara realistisk så jag inte blir för besviken om det inte skulle lyckas på första försöket!
  • Närärdetvårtur
    KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4.  

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Korta protokollet. 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5  

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20  

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.  

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4.  

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)  

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet  

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj  

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5.  

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj.  

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan.  

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj????  

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll. 

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5.  

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll 

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång 

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.
  • Närärdetvårtur

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..Obestämd

• Närärdetvårtur
    halfmoon skrev 2016-05-12 16:39:54 följande:

Pesa och äggplock gjort. Hittades rörliga spermier och vi fick ut 9 ägg. Hoppas på att några ägg blir befruktade och att vi får ett tillbaka men försöker hålla förväntningarna nere.

Äggplocket var inte alls så hemskt som jag föreställt mig utan helt okej och personalen var jättegoa! Jag tycker äggledarspolningen var sju resor värre (och då hade jag ändå passage). :)

Va skönt att äggplocket gick bra!! Jag går oxå och inbillar mig att det ska vara hemskt så det känns bra att höra att det kanske inte är så farligt! Hoppas många av de 9 äggen blir befruktade!!
  • Närärdetvårtur
    Fame skrev 2016-05-12 21:07:27 följande:

Nu hoppar jag in här eftersom vi fick fördröjt så att mars/apriltråden blev inaktuell. 

Kör första IVF, långt protokoll (som blev väldigt långt då jag inte blev nedreglerad som jag skulle), men nu är vi igång på allvar. Börjar med gonal-f imorgon, första VUL+blodprov på ons 18e :) Så hoppas det ser fint ut då! Skraj för översimulering, att det hänt för lite så man måste höja doser det kan jag leva med. 

Tar gonal f, Fragmin mot blodpropp, sprayar fortsatt nässpray fast i mindre dos.. 

Allt är nytt, min första IVF :) 

Skönt för dig att få komma igång imorgon! Jag är inne på sprutdag 2 nu. Min första ivf oxå så allt är lite läskigt så här i början men det är skönt att kunna ventilera sig här i forumet och inse att man inte är ensam!
  • Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-12 22:38:33 följande:
    Bra jobbat! Visst känner man efter mycket. Själv började jag med orgalutranen igår, och tycker den är värre än menopuren. Det svider lite just efter injektion pch så börjar det klia och bli lite rött och som ett myggbett alldeles där jag sprutat. Men det går över på 20-30 min, så ingen fara. Och det behöver ju inte bli så för dig, alla är olika.

Gällande symptom så börjadr jag känna en lite tung känsla i magen plus en massa ÄL-flytningar på sprutdag tre.

Jag är också rädd för överstimulering, fick sänkt dos igår pga högt östradiolvärde. Bara hålla tummarna för att det går bra. Vill ogärna bli tvungen att avbryta :/
    Tack! Bra jobbat själv! Man blir så imponerad av alla här inne, alla är så duktiga!

Har fortfarande inte några känningar efter sprutorna, mer än att jag var ute och sprang igår och kände mig lite tung/öm över höger äggstock...men kan varit inbillning oxå - vill ju inte anstränga mig i onödan och kände efter hela löppasset utifall jag skulle avbryta...hehe. Har första UL på tisdag, sprutdag 7, å hade kanske varit skönt att ha UL nån dag tidigare just för att kolla om man behöver sänka dosen, eller för den delen höjda dosen om inget hänt. Eftersom jag inte har några känningar än direkt tänker jag att jag kanske inte får tillräckligt hormon heller... Ja många tankar fram å tillbaka här....  
  • Närärdetvårtur
    grodan26 skrev 2016-05-13 15:22:09 följande:
    Vilken dos Bemfola tar du? Inte hört så många som får just den. Jag är på sprutdag 5 idag, började få ont i äggstockarna redan dag 2 men annars har jag inte märkt nåt alls. Hur mår du nu? 
    Jag tar Bemfola 150 IU. Känner ingenting.....:-S Ska ta spruta nr 3 ikväll. Var ute och sprang igår och då kändes det som att det var lite ömt/tungt över vänster äggstock men så fort jag slutade springa kändes det inget. Även om det är skönt att inte ha ont eller så så hade jag nog gärna känt nåt iaf så man vet att det funkar lixom. Kanske inte utvecklas några äggblåsor och det vore ju tråkigt. Jaja man får lita på att läkarna vet bäst och annars får jag väl veta på UL på tisdag om dosen måste justeras. Ska du börja med orgalutranen idag? Den ska jag börja med dag 5.
  • Närärdetvårtur
    grodan26 skrev 2016-05-13 15:33:14 följande:
    Jag har 112,5... känns så lite. Fick känslan när hon doserade att hon bara tog nåt. Frågade om mitt BMI efteråt. Hela mötet gick på 15 min. 
    Men man får väl lita på att de vet vad de gör. 
    Lustigt att vi får så olika doser. Är det era första IFV:er grodan26 och FruA78? Vet inte vad de olika doserna beror på? Cykellängd? Vikt? Tidigare erfarenhet från IVF? Min cykellängd är 26 dagar och jag är normalviktig (160 cm å 58 kg)...
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj