• fjompan

5-åring som inte vill åka till pappa

Min sambo har två barn sedan tidigare: en pojke på 8 år och en flicka på 5 år. Barnen bor varannan vecka med byte på förskola och skola på måndagar. Den senaste tiden har det varit problem med att flickan inte vill åka till pappa som planerat. Min sambo har inte märkt av några problem när barnen har varit hos honom, inget prat om att hon vill åka hem till mamma eller att hon har varit ledsen. Problemen uppstår alltid i samband med själva bytet. 

Min sambo är en bra pappa som verkligen engagerar sig i sina barn och jag försöker så gott jag kan även om jag inte har någon större "barn-vana" själv. Dock är det svårt för mig att ge råd och stöd eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av detta. Vad gör man?

Det känns fel att tvinga ungen att åka till pappa men samtidigt så kan man ju inte låta en 5-åring diktera hur en hel familj ska leva? Mamman har ett jobb som gör att hon reser en del och då planerar hon in dessa resor till barnfria veckor. Detta gör att om flickan inte vill åka till sin pappa så måste hon boka av och boka om vilket blir krångligt i längden. Ett par gånger har hon fått vara hos mamma några extra dagar och sen har min sambo tagit över. Då har det inte varit några större problem. 

Mamman hade som förslag att vi skulle gå tillbaka till 2-2-3 som när barnen var mindre men det sa både jag och sambon nej till. Nu har även storebror börjat prata om att han vill "vara ensam hemma med mamma och att syster ska vara ensam hos pappa" för annars blir det orättvist enligt honom. 

Det känns som att man måste ta tag i det här nu innan det eskalerar helt. Det ska även sägas att flickan är extremt envis och tuff och hon är van vid att få sin vilja fram både när det gäller storebror och pappa. 

Någon som har något tips om hur man kan lösa det här?

• Svar på tråden 5-åring som inte vill åka till pappa
  • Anonym (reason)

Ja, till att börja med behöver man ju ta reda på VARFÖR flickan inte vill åka till pappa. Utifrån anledning så får man prata med henne om detta och hantera situationen utifrån det.

• Anonym (??)

Varför har ni sagt nej till 2-2-3 om det kan funka för barnen?

• Anonym (Separerad)

Mitt barn gjorde så en period.
    Men där var det bytet barnet ogillar. Det går jättebra när det väl var bytt. Barnets far är ganska orolig av sig och ska hela tiden kolla med barnet "har du det bra med mamma? Vill du åka till mamma? Pappa kommer sakna dig." Osv.
    Fick hjälp av en bekant som jobbar som pedagog om att vi inte ska låta barnet vara den som måste svara på info om den andra föräldern eller belastad med "mamma/pappa kommer sakna dig" och att vi föräldrar måste vara trygga och fatta dom stora besluten.
    Efter att vi vuxna pratat igenom och helt enkelt kör överlämning som ngt självklart och peppar så går det super!

En 5åring ska inte behöva engagera sig i beslut kring föräldrarnas separation. En 5årings funderingar ska vara enklare än så. Typ varför pastahjul är godare än tagliatelle...

• smulpaj01

Varför inte gå tillbaka till ett umgänge som fungerar?

Det måste väl vara bättre än att flickan mår dåligt och inte vill träffa pappa alls?

Jag slutade själv åka till pappa i den åldern. Blev tvingad några gånger och det gjorde bara saken ännu värre!

• Ego Lovers

Vad ni än inte ska göra är att låta barnen bestämma. Då blir de ännu mer otrygga. Ni måste stå fast att det är detta som gäller. Mamma och pappa älskar er och vi finns alltid för er men nu bor ni varannan vecka utan en massa krusidull. Iom att bi låtit er lilla konstra så börjar den stora. Helt självförvållat från er sida

• Mrs Moneybags

Det är nog inte helt ovanligt att en femåring tycker att själva bytet är jobbigt, de vill gärna vara i en miljö hela tiden. Hon kan ha känt så hela tiden, men nu är hon stor nog att uttrycka sina åsikter på ett sätt som ni som föräldrar förstår. 

Jag tycker som ovanstående här att ni kan prova att gå tillbaka till en annan uppdelning med barnen där de får komma oftare. Det behöver ju bara vara under en period. 

Svar på tråden 5-åring som inte vill åka till pappa