• Anonym (orolig)

kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?

Pappan till vårat barn sökte uppehållstillstånd med anknytning till mig och mina äldre barn plus vårat då ofödda barn för mer än 1 år sedan då vi fortfarande var ett par ! Vi separerade efter endast 1 månad efter att han lämnat in ansökan till migrationsverket och då det var försent att göra abort. Hela vårat förhållande har varit baserat på lögner och svek från hans sida. Vi har tillbringat tid på skyddat boende pga honom då han och hans ena släkting hotat att ta med vårat barn till sitt hemland Ghana,han är muslim och anser sig äga barnet. han har bara träffat barnet vid 2 tillfällen och det var när vårat barn var 4 dagar och 9 dagar men inget sedan dess och barnet är nu 9 mån. En person från migrationsverket ringde mig när vi var på skyddat boede och frågade om jag ville avsäga mig att vara anknytningsperson på hans ansökan och fick skicka ett mail med en kopia på min id-handling . Jag frågade i samma veva om han skulle få stanna och då sa han på migrationsverket att han kommer få avslag på sin ansökan och att han skulle fatta ett beslut samma dag och jag skulle få en kopia på första sidan av beslutet , men nu skriver denna man i ett mail att dom inte fattat ett beslut i hans ärende ännu utan att det fortfarande utreds........ kan det vara så att dom ger honom rätten att stanna trots allt ändå ???? Vore så tacksam för alla svar , jag är verkligen livrädd för honom.

Vi ligger i en vårdnadstvist där jag har ansökt om ensam vårdnad och har bara hunnit med en muf än så länge. vi yrkade på interimistisk ensam vårdnad då men jag fick det inte för domaren ansåg att om jag skulle få ensam vårdad så skulle jag omöjlig göra ett gott umgänge mellan far och barn vilket var ett bakslag . Domaren bad honom att skaffa ett ombud(han han ingen advokat) och sen inkomma med yrkande på umgänge,det var över 2 månader sen och han har fortfarande inte inkommit med något yrkande om umgänget mellan dom. 

Jag önskar så att jag aldrig gick o gifte mig med honom,jag gjorde det enbart för att han pressade på om det hela tiden att han ville att vi skulle vara en "riktig" familj . 

jag skulle kunna skriva så himla mycket om detta men slutar här. 

• Svar på tråden kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?
  • Anonym (Soc.)

Jag skulle våga påstå att det är väldigt stor chans att han får stanna pga anknytning till sitt barn. Dvs barnets rätt att kunna få en relation med sin pappa. Då det finns ett barn så behövs inte du längre som anknytning.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-03-27 21:04:29 följande:

Jag skulle våga påstå att det är väldigt stor chans att han får stanna pga anknytning till sitt barn. Dvs barnets rätt att kunna få en relation med sin pappa. Då det finns ett barn så behövs inte du längre som anknytning.

trots att han inte har ett umgänge med barnet 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (orolig) skrev 2016-03-27 21:13:05 följande:

trots att han inte har ett umgänge med barnet 

Ja målsättningen är ju ändå att barnet ska kunna få ett umgänge vilket skulle vara omöjligt om han blev avvisad. Inte heller är er vårdnadstvist ens avgjort. Om vårdnadstvisten skulle utmynna i ensam vårdnad och ingen umgängesrätt med fadern kanske möjligtvis en utvisning kan bli aktuell, men en sådan dom är ytterst otrolig. Har man barn i Sverige är det så gott som givet att man får sitt uppehållstillstånd.

Troligtvis är det ändå så att han kommer att ha noll intresse av dig och sitt barn när han väl har sitt PUT så du behöver nog ändå inte oroa dig över att han kommer att besvära er så mycket även om han blir kvar...
  • sarafamilj

All styrka ts, önskar att han inte får stanna och att han oavsett vilket lämnar er ifred.

• Anonym (A)

Har du polisanmält hans hot? Har du bevis på hoten?  Har han varit våldsam eller begått några andra brott?

Med styrkt brottslighet borde det i alla fall vara svårare för honom att få uppehållstillstånd.

• Anonym (orolig)
    Anonym (A) skrev 2016-03-27 21:41:02 följande:

Har du polisanmält hans hot? Har du bevis på hoten?  Har han varit våldsam eller begått några andra brott?

Med styrkt brottslighet borde det i alla fall vara svårare för honom att få uppehållstillstånd.

Allt är polisanmält och bevis finns,men dom la ner det hela då han inte fanns i svenska registret.Samma med kontaktförbud samt larmtelefonen,det lades ner för samma orsak.Plus att han inte finns med i straffregistret heller.

Denna man har misshandlat mig psykiskt,fysiskt och sexuellt plus min son sen ett tidigare förhållande har han varje morgon innan jag fick reda på det genom skolan jagat min son i lägenheten och sen tryckt ner honom på golvet och tvångs klätt på honom och släpat ut honom till sin skoltaxi(han har multifunktionshinder) och givit honom fel mediciner men han går fri ändå. Han kan lalla omkring precis hur han vill. Inte ens adressen som han uppgav till tingsrätten är ett typ hostel som han sa att det var utan någon mc firma.   
  • Anonym (R I P)

Jag har läst ett antal rättsfall som börjat på precis detta sätt och slutat med att barnen, mamman eller båda två mördas.

Kvinnor som tänker med fel kroppsdel eller inte alls.

Det är bara att beklaga. Jag hoppas du och dina barn fortfarande lever om fem år och jag hoppas att andra kvinnor drar lärdom av det här...

• Anonym (barnets bästa)

Han kommer få stanna pga anknytning till sitt barn. Barnet har rätt till sin pappa. Umgänge eller ej spelar ingen roll.

• Anonym (orolig)
    Anonym (R I P) skrev 2016-03-27 22:43:11 följande:

Jag har läst ett antal rättsfall som börjat på precis detta sätt och slutat med att barnen, mamman eller båda två mördas.

Kvinnor som tänker med fel kroppsdel eller inte alls.

Det är bara att beklaga. Jag hoppas du och dina barn fortfarande lever om fem år och jag hoppas att andra kvinnor drar lärdom av det här...

Jo tack så mycket. Ganska onödig kommentar men jag förstår vad du menar. 

Det var ju knappast med muttan jag tänkte med när jag träffade denna man som behandlade mig som en drottning och då menar jag verkligen drottning. Jag behövde inte lyfta en hand hemma för han gjorde allt.När jag kom hem från jobbet var det städat,tvättat och maten var framdukad,sen masserade han mig. Men tyvärr så ändrade han sig så fort jag var gravid och vi hade gift oss samt när han lämnat in ansökan till migrationsverket!
  • Anonym (orolig)

Ingen annan ?

• Anonym (orolig)
     Nu har vi hunnit så långt som ett besök hos familjerätten för vårdnads och umgängesutredningen och det känns som han lyckats manipulerat dom. Trots att han i januari blev ombedd av domaren att skaffa ett ombud och inkomma med yrkande på umgänge så har han nu i maj fortfarande inte gjort det,trots att socialtjänsten och familjerätten har givit honom kontaktuppgifter till rättshjälpen. Han säger till familjerätten att han är villig att gå på samarbetssamtal med mig men jag vill ju inte ens se honom.Familjerätten ifrågasätter varför inget umgänge har kommit igång ännu mellan dom,men det är ju inte jag som ska se till att det blir av utan han som ska inkomma med yrkande på umgänge till tingsrätten.Visst,jag skulle väl kunna ansöka om att starta umgänget och ha med umgängesstöd men varför ska jag servera allt till honom för ? Jag har aldrig sagt till honom att han inte får träffa vårat barn men dock har jag sagt att det måste finnas en kontaktperson med.
  • Anonym (jepp)
    Anonym (barnets bästa) skrev 2016-03-27 22:51:18 följande:

Han kommer få stanna pga anknytning till sitt barn. Barnet har rätt till sin pappa. Umgänge eller ej spelar ingen roll.

• Anonym (jepp)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-08 12:29:58 följande:
     Nu har vi hunnit så långt som ett besök hos familjerätten för vårdnads och umgängesutredningen och det känns som han lyckats manipulerat dom. Trots att han i januari blev ombedd av domaren att skaffa ett ombud och inkomma med yrkande på umgänge så har han nu i maj fortfarande inte gjort det,trots att socialtjänsten och familjerätten har givit honom kontaktuppgifter till rättshjälpen. Han säger till familjerätten att han är villig att gå på samarbetssamtal med mig men jag vill ju inte ens se honom.Familjerätten ifrågasätter varför inget umgänge har kommit igång ännu mellan dom,men det är ju inte jag som ska se till att det blir av utan han som ska inkomma med yrkande på umgänge till tingsrätten.Visst,jag skulle väl kunna ansöka om att starta umgänget och ha med umgängesstöd men varför ska jag servera allt till honom för ? Jag har aldrig sagt till honom att han inte får träffa vårat barn men dock har jag sagt att det måste finnas en kontaktperson med.
    Huruvida kan han ha lyckats manipulera dem? 
  • Anonym (orolig)

Fick intrycket av att dom verkade tycka synd om honom på nått sett,men det kan ju bara ha varit min nervositet som analyserade allt dom sa och hur dom sa det. Sen misstänkte dom att pappan inte kanske förstått vad domaren sa!!!! Han hade en tolk med sig i rätten plus att socialtjänsten har pratat med honom om hur han ska gå tillväga för att kontakta ett ombud. Han har förstått allt hur han ska göra men han vill som vanligt att alla andra ska göra allt åt honom.Så var det när vi var ett par oxå,han vifta med händerna och såg till att han aldrig behövde göra något och fick alla andra att göra saker åt honom. 

• Anonym (jepp)
    Anonym (orolig) skrev 2016-03-27 22:51:36 följande:
    Jo tack så mycket. Ganska onödig kommentar men jag förstår vad du menar. 

Det var ju knappast med muttan jag tänkte med när jag träffade denna man som behandlade mig som en drottning och då menar jag verkligen drottning. Jag behövde inte lyfta en hand hemma för han gjorde allt.När jag kom hem från jobbet var det städat,tvättat och maten var framdukad,sen masserade han mig. Men tyvärr så ändrade han sig så fort jag var gravid och vi hade gift oss samt när han lämnat in ansökan till migrationsverket!
    .......och sedan blev allting helt annorlunda? Vet du ts, innan du skaffa nästa barn med dessa exotiska män, skaffa dig en utbildning resp. googla åtminstone innan du sära dina ben för nästa solbrända karl som är så snäll mot dig.
  • Anonym (orolig)
    ...............håller med dig till 100 % men det hjälper mig inte nu 
Svar på tråden kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?