Kronisk huvudvärk - hjälp!!
Hej! Först loh främst vill jag säga att jag lider med dig. Att ha huvudvärk är Fan en plåga och handikappade. Ändå ett dolt handikapp och man förväntas leva och prestera som vanligt.
Gnäller man om huvudvärk är man ju löjlig.
Hade huvudvärk sen gymnasiet börjar närma mig 30 snåret nu. Har också provat allt mycket av det du provat. Jag har samma typ som du spänningshuvudvärk som ibland toppas av migrän.
Fick röntga och göra en CT- scanning nu i höstas när jag fick barn och vart helt less och förtvivlad av att ha så mkt ont + ta hand om en liten på det. Togs seriöst av en läkare och fick en rättvis undersökning/behandling/ uppföljning. Nån stans fick jag i det upprättelse. Bekräftelse på min värk och ALL oro kring den. Att jag liksom kunde släppa det. Det var som en spärr släppte. Personligen ror jag att huvudvärk av denna sort är mycket stressrelaterad. Jag har huvudvärk ångest och oro som kan komma å gå i olja vågor. men jag har hittat sätt att hantera detta. Jag tror det är först när man accepterar att okej jag har inte nån dödlig eller farlig sjukdom. Vissa lider av olika åkommor och min är huvudvärk
Så hur ska jag göra för att komma ur värk spiralen?
Jag började med att gå långpromenader följd av mkt yoga (Ali kamenova har massa på Youtube Men en anpadsad just för huvudvärk)
Därefter tog jag tag i saken med ett gym (actic) fick en träningsplan av en instruktör som jag denna gång faktiskt följer. Och jag börjar må bättre. Enkelt inga höga krav 2 gånger i veckan ser jag till att masa mig dit. Trots en krävande bebis på 7 månader. Jag märker att när jag inte tränar får jag ont i muskler i ryggen som smyger upp o ger huvudvärk .
Tips för att komma ur träsket:
#sömn, INTE för mycket sömn. Exakt typ 7.5 timmar. Sover jag mer får jag ont
#stressa och oroa mindre!
#mindfulness, släppa på oron och tankarna kring värken. Njut av naturen
#stretcha LÅNGPROMENADER
# YOGA- prova det igen jag hittade en tjej som vände min tillvaro pga av jätteskön anpassad yoga som du bara måste prova. Hon heter Ali Kamenova.
Man måste acceptera sin värk och möta den. Istället för att deppa ner sig i mörka tankar som "ska det vara så här jämt?" För de kan bli bättre och det blir det ????? bara man ändrar inställning till värken.
(Hade verkligen ett helvete tog mig igenom en universitetsutbildning med konstant bultande huvudvärk o ångest) . Sen hände massa annat skit å jag fick perspektiv på smärta och sjukdom .
Sköt om dig berätta gärna om du provar Ali kamenovas huvudvärksyoga