• I Am Mine

Min dotter och hennes kompis lever om vid övernattning

Jag tycker det är jättemysigt när mina barn vill ha kompisar som sover över. Det är oftast min dotter som vill att hennes kompis ska få sova över. Problemet är bara att, trots att jag säger till dem innan, så låter de mycket så jag och sambon vaknar hela tiden.
    Vi brukar lägga oss vid elva och om vi ska upp till jobbet och barnen har lov så vill vi att om de ska få ha kompisar som sover över, att de är tysta efter vi lagt oss.
    Men det är som att de glömmer av sig och skrattar och pratar högt, skypar med andra vänner och kollar på nåt på datorn som de börjar skratta högt åt, och då vaknar vi.

Ska man upp och jobba är ju inte det så kul. Hennes rum ligger bredvid vårt och det är ganska lyhört också.

Är det för mkt begärt av tolvåringar att de ska vara tysta när vi lagt oss? Är de oförmögna och för impulsiva för att kunna vara tysta el kan det vara så att de inte tycker det är så viktigt.

Sist de gjorde så, lät en massa när kompisen sov över, så fick hon inte sova över på två månader. Igår skulle de försöka igen och jag sa att om ni sköter er nu så får hon ju sova över fler gånger. Men ändå fick jag säga till dem två gånger, senaste gången vid tre på natten. Då var jag ganska så less och sa att det var sista gången jag sa till dem och att de inte är mogna för övernattningar när de inte lyssnar.

Det känns så trist när man vill att det ska funka men så gör det inte det.

Är vi för hårda? Borde de få låta de nätter de sover över och man står ut med det då eller kan man kräva att de ska vara tysta (de behöver inte sova, men iaf prata tyst med varandra och inte skratta jättehögt) när vi lagt oss?

Tack på förhand för råd/reflektioner kring detta!

• Svar på tråden Min dotter och hennes kompis lever om vid övernattning
  • Bibbidi

Nej ni är inte för hårda. Klart det är superkul när kompisen sover över men om man inte fixar det så fixar man ju det inte. Det är bara försöka igen längre fram när det gått ett litet tag till! :) Och i sådana fall kanske på en helg/annat när ni inte jobbar. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • viseversa

Nej ni är inte för hårda. Uppenbarligen klarar dom inte detta så då kan dom inte heller sova över mer. Var hård. Säg som det är.

• I Am Mine

Oftast när vi är lediga så har vi min sambos små barn hemma så då måste han få sova så han orkar gå upp tidigt med dem, så även då måste de vara tysta efter en viss tid om de ska få ha övernattningar. Men vi testar igen framöver :) Tack för svar!

• I Am Mine
    viseversa skrev 2016-03-07 09:26:04 följande:

Nej ni är inte för hårda. Uppenbarligen klarar dom inte detta så då kan dom inte heller sova över mer. Var hård. Säg som det är.

Tack för svar viseversa. Skönt att höra att vi inte är för hårda :)
  • Lena

Det låter snarare som ni är för mesiga. Våra barn måste lägga sig normal tid även vid övernattningar och sova senast när vi går och lägger oss.

• Ramborg

Jag hade tagit bort datorn plus telefonerna. Finns ingen anledning att de ska finnas i sovrummet.

Nej, ni är inte för hårda.

42.
  • I Am Mine
    Lena skrev 2016-03-07 11:12:15 följande:

Det låter snarare som ni är för mesiga. Våra barn måste lägga sig normal tid även vid övernattningar och sova senast när vi går och lägger oss.

Ja det kanske vi är :) Det är bra att få olika åsikter om det här. Problemet är att nu för tiden sover de inte över utan de är vakna typ halva natten och sen somnar de framåt morgonsidan. Det var enklare när de var yngre och verkligen SOV när de sov över. De får iofs vara vakna om de bara är tysta, el pratar tyst med varandra, men det är det de inte klarar. Jag kan inte minnas att man var vakna hela natten när man sov över hos kompisar i tolvårsåldern.
  • I Am Mine
    Ramborg skrev 2016-03-07 11:48:55 följande:

Jag hade tagit bort datorn plus telefonerna. Finns ingen anledning att de ska finnas i sovrummet.

Nej, ni är inte för hårda.

Jag har funderat på det också. Att ta dem när vi går och lägger oss. Det eliminerar ju en massa ljud och sånt som håller dem vakna.
  • JennyThe

Det är bara att stå fast vid att det tydligen inte fungerar att ha kompisar som sover över just nu. Kanske kan de prova o sova hos kompisen istället där de kanske inte stör på samma vis?

• Lena

Jag hade tagit bort dator och telefoner redan när det är läggdags. Sen hade de fått ligga och prata bara.

• Sjömamma

Jag förstår att det blir svårt när ni inte kan sova. Men kommer samtidigt ihåg att det var en av tjusningarna med att sova över i den åldern att kunna vara uppe sent. Det kändes friare liksom när alla vuxna sov. Vi sov iofs mycket i tält så då blev ju ingen störd. Tror det är svårt för tjejer i den åldern att låta bli att skratta så där. Kommer ihåg hur det riktigt kunde bubbla i hela kroppen! Personligen kan jag inte se nåt farligt med att barn är uppe sent ibland. Det kanske finns nåt ni kan göra: kan dom sova tillfälligt i ett annat rum, kök, vardagsrum? Öronproppar? Hänga upp tyg mot väggen..... Det är ju viktigt att ni får sova om ni ska jobba så går det inte att lösa är det väl tyvärr bara att förbjuda övernattning alternativt att dom sova hos kompisen.

• Physalis

Det är absolut inte för mycket begärt men barn i den åldern blir lätt så exalterade att de glömmer av sig.

Jag hade nog pratar med dottern på förhand om det och förklarat hur viktigt det är. Prata på ett sånt sätt att hon tvingas tänka själv, då går det nog in lättare.

Förklara att datorer och andra högljuda apparater ska vara avstängda efter läggdags.

Sedan vara beredd på att påminna iaf då de kommer glömma för stunden, men vänta inte tills ni inte står ut längre utan avbryt innan det går för långt och gör om det varje gång de låter för mycket.

Om inte detta hjälper hade jag blandat in de andra föräldrarna så att de är beredda att hämta sitt barn om inget hjälper.

Detta förutsätter såklart att dottern är med på noterna från början, att hon har för avsikt att vara tyst men glömmer av sig i stunden. Om hon inte alls är samarbetsvillig så hade jag inte tillåtit övernattningen till att börja med.

• DenLillaSjöjungfrun

Varför fixar ni inte så att kompisarna sover över när ni är lediga dagen därpå. Då är det inte en jättestor grej om de väcker er. De kan också sova i vardagsrummet på madrasser, så de är längre bort från er.

• Mickan76

Absolut inte ok att de väsnas så mkt att de väcker er. Jag skulle förbjuda översovning ett tag framöver.

Svar på tråden Min dotter och hennes kompis lever om vid övernattning