Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
Lillen är 4.
Jag skulle aldrig välja att umgås med mina bonusbarn istället för mina egna barn. Att lämna bort mina egna barn för att umgås ensam med mina bonusbarn skulle kännas jättekonstigt. Både för dem och för mig. Däremot hittar jag gärna på saker ihop med mina egna barn och bonusbarnen, med eller utan min sambo. Så jag förstår att situationen blir påtvingad för din man TS. Varför skulle han lämna bort sitt eget barn för att göra något själv med bonussonen. Förstår om det känns konstigt för honom. Däremot kan han väl hitta på saker med båda killarna? TS du säger ju att du och killarna gärna hittar på saker tillsammans. Låt din man ta med båda killarna på något nån gång istället. Det kanske inte känns lika påtvingat varken för din man eller din son. Eller som många påpekat gör något tillsammans nu tre utan lillebror. Kanske räcker det att ni sätter er i soffan och ser en bra film tillsammans när lillebror lagt sig? Det kanske är en början iaf, något de båda tycker om och de behöver inte lämna hemmet.
Ärligt talat, det hade inte spelat någon som helst roll vem min mamma blev ihop med efter skilsmässan när jag var 7 år, jag hade avskytt människan ändå, troligtvis.
Fast kanske något mindre om han inte rökt pipa överallt...
Låter väldigt, väldigt sorgligt att din man inte anstränger sig för att få en kontakt att fungera. Låter helt otänkbart i mina öron. Bor man i en familj engagerar man sig i sina familjemedlemmar. Vare sig man är släkt, bio/bonus eller delar lägenhet av andra skäl. Har din man några andra sociala problem?
Jag umgås aldrig med min bonus på tu man hand. Har aldrig sett det som något konstigt eller ett problem :/
Jag har också ett barn sedan tidigare och min man har en bra relation med henne men han umgås inte heller med henne på det sättet.
Jag har helt ärligt inget intresse av att umgås ensam med hans barn. Hittar vi på något så gör vi det alla 4 tillsammans.
Är det sonen eller mannen som du jobbar på ska bli bättre?
Har du pratat med sonen om hur han uppfattar situationen?
Har du förklarat för sonen att det inte är hans fel att bonuspappan drar sig undan? Att det är bonuspappan som har problem med sig själv? Det är jätteviktigt att du inte lägger ansvaret för att relationen inte fungerar på din son. För han har bara gjort det som man kan förvänta sig av honom - att testa den nya vuxne i familjen. Och barn har en fantastisk förmåga att ta på sig skulden när relationen med den vuxna omgivningen inte fungerar.
Kan du få din man att ta av sig offerkoftan och uppträda lite mer vuxet i ert gemensamma hem?
Kan du få din man att ta av sig offerkoftan och uppträda lite mer vuxet i ert gemensamma hem?
På det stora hela behöver man väl inte umgås med bonusbarnen i den meningen att man gör nåt utanför hemmet... Huvudsaken är väl egentligen att det fungerar hemma. Att man kan småprata med varandra, hjälpa varandras barn om dom behöver hjälp etc och att om det finns gemensamma barn bjuda in bonusen att vara med när man ska göra nåt med det barnet... Jag erbjuder inte bonusarna att följa med varje gång jag ska göra nåt med mina barn precis som jag tycker sambon ska göra nåt med bara sina barn ibland... Men vi tar bägge två med oss de andra barnen ibland... Han gör läxan med sina barn och jag med mina men utöver så den som är närmast och mest tillgänglig hjälper till även om barnen rent naturligt i första hand vänder sig till sin förälder..
Jag gör ingenting med min bonus på tu man hand, men hon är ändå bara två och jag vill inte ha ansvaret över en sån liten tjej om något skulle hända. Men sen när hon är äldre har jag kommit överens med pappan om att hon ska få testa på ridning och då hoppas jag att det blir ett gemensamt intresse! :D
Varför är du inte nöjd med att de såg film ihop? De kan ju småprata då med.