• BioBonus

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Anonym (****) skrev 2016-03-02 08:48:03 följande:
    Och denna man tycker du är lämplig att ha som pappa till ditt barn och som bonuspappa till ditt första barn?

Har du ställt krav på honom då? Eller bara suttit och väntat ?
    Vilka krav kan man ställa förutom att bemöta varandra hövligt och respektfullt? Kan man kräva att två individer som inte söker sig till varandra ska umgås på tu man hand. Kan det inte vara bättre att försöka få med bägge individerna i aktiviteter/samtal där det är fler involverade? Att göra saker tillsammans alla fyra mer för att på det sättet ändå skapa en relation som är mindre påtvungen på bara de två? 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 09:24:35 följande:
    11 åringen kan ensam gå till lekparken med lillen. Han kan tycka det är lite kul att få det ansvaret. Eller med en kompis för att sitta och hänga och snacka. Men han följer inte egentligen frivilligt med om vi vuxna går tid med lillen. Han är för stor för de lekplatser som finns här i närheten. Det jag menar är att sonen och bonuspappan skulle göra något som är anpassat för 11-åringen. 
    Jag tror du ska börja från andra hållet - se till att ni kommer i väg alla fyra. Låt dem umgås sida vid sida istället för tu man hand.
    Det tog tid, bra mycket längre än 1.5 år, innan jag och min bonus började trivas så pass bra i varandras sällskap så vi började göra saker bara hon och jag. Det är inte alltid så lätt att umgås med andras barn, inte ens om barnet är ens makes. Jag gillar inte barn rent generellt, förutom mina egna, så det var en lång process innan jag började gilla min bonusdotter och uppskatta hennes sällskap.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 09:35:59 följande:
    Ja han gör mycket roligt med mig och sin pappa. 
    Jag tänker inte att dom ska åka till nöjespark tillsammans heller. Kan vara bara småsaker. Se en film. Visa ett youtubeklipp. Spela spel. Gå och fiska. Spela fotboll. Göra läxan. Följa med och titta på träning eller match. Eller bara fråga vad han gjort i skolan eller på träningen. Prata om nåt man inte måste prata om. För att jag tror det skulle förbättra relationen. 

Vad tror du? Skulle det inte hjälpa?

Fast det är kanske så att du får hjälpa till med att se till att det "stora" sakerna händer så att det sen kan hjälpa dem prata om de "små" sakerna. Hjälpa dem att uppleva saker tillsammans så att de får en gemensam plattsform att prata om, gemensamma upplevelser.

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:03:12 följande:
    Vi har bott tillsammans 5 år. 

Vi är ju ibland iväg alla 4. Dock är det så stor åldersskillnad så om vi ska till simhallen eller pulkabacken blir det ofta att vi delar upp oss och då blir det naturligt att jag går med stora (och missar tid med lillen). Men sambon vill ju inte heller missa tid med lillen. 

Enda gången sambon är med stora är nog när vi är på stranden. Jag fryser mycket snabbare och då tar jag med mig lillen upp ur havet medan de andra kan bada vidare.

Be någon vara barnvakt och åk alla tre på nåt som passar elvaåringen, som bowling eller laserdome? Då behöver ni inte dela upp er.

Jag tror dock precis som Brumma att du bitit dig lite i svansen när du så tydligt gått in och gett din sambo restriktioner i hans relation till ditt barn. Man närmar sig inte någon man inte får komma nära.

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:17:49 följande:
    Vi upplever ju saker tillsammans alla 4. Eller du menar att jag ska skicka iväg dom två på semester?
    Nej gud nej. Jag menar just att göra mer "stora" saker, med tex bara sambon och sonen och på så sätt låta dem umgås på ett, för dem, otvunget sätt eftersom du är med. 
  • BioBonus
    Anonym (****) skrev 2016-03-02 10:24:48 följande:
    Kräva och kräva. Jag utgår från det TS skriver:

Ja jag vet ju att dom mår dåligt men inte hur dåligt. 

Dvs de mår inte bra, då måste ju en förändring till. Sedan hur man lägger upp det spelar mindre roll. Det viktigaste är väl att de mår bra. Och där anser jag att TS brustit i sitt ansvar. Hennes son mår inte bra, då måste något göras.

Att göra som du skriver är en alldeles utmärkt idé, blir ju mindre påtvingande och kan förhoppningsvis leda till en bättre kontakt i framtiden.
    Jag håller helt med dig. Kraven skall inte riktas mot sambon eller barnet, utan TS får fundera en vända till hur hon kan förenkla för dem att skapa en bättre relation. 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:41:55 följande:
    Jag ska föreslå det. Men jag vet inte var vi ska få barnvakt ifrån. Vi har som sagt aldrig det. Dessutom gillar inte min sambo laserdome. Bowling känns fel, för det skulle lillen älska att vara med på. Det jag kan komma på är att åka och fiska som båda gillar. Men det tycker jag själv är rätt trist, så känns lite dumt att skaffa barnvakt och jag ska följa med på det. Bio är också bra för där är det svårt att hitta en film som passar båda barnen. Sambon föredrar dock att se filmer hemma. 

Men nära relation betyder inte att man går in och skäller och klagar utan att ge något positivt. Jag satte inga restriktioner innan jag märkte att det blev problem. Men jag ska ta upp det och höra vad han tycker.

Man kan bowla flera gånger så kan lillen vara med nån annan gång, eller hur? Att du tycker det är trist får du väl sätta dig över? Eller är det bara sambon som har krav på sig att lösa det här?

Jag menar inte heller att en nära relation innebär att man går in och tillrättavisar, men du har tydligt satt en gräns för var din sambos mandat tar slut när det gäller ditt barn, och det kan nog kännas lite fjärmande. När det gäller spilld mjölk på bordet tolkar jag det också att ni har olika regler - din sambo tycker att man torkar upp själv om man är 11, och du torkar upp det ändå för lillen spiller så mycket så det spelar ingen roll. Det är kanske nåt ni vuxna måste sätta er ner och prata om, vilka gemensamma regler gäller för era barn?

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:11:01 följande:
    Vad menar du för "stora" saker?
    Du refererade till "små"saker som att kolla på ett youtubeklipp eller småsnack i största allmänhet. Och jag menar då att "stora" saker är mer aktiviter ni gör tillsammans - som bowling, fiske, äventyrsbad, zoo, laserdome etc. 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:24:33 följande:
    Men vi gör ju saker alla 4, men det blir inte att dom pratar mer för det. Utan snarare att vi delar upp oss pga barnens åldersskillnad. Ofta trivs jag bättre att göra saker själv med barnen för då håller dom två ihop och leker tillsammans. Är sambon där blir lillen jättepappig och 11-åringen drar sig undan. 

När jag träffade min man så hade vi tillsammans tre barn -15, 13 och 5 år. Så snacka om ålderskillnader.

Vi gjorde en massa saker tillsammans det första året som funkade för alla barnen. I princip gjorde vi något varje helg. Och delade inte upp oss den dagen. Det går, men man får anstränga sig lite. Vi gjorde det till en grej att testa alla äventyrsbad (och betygsätta dem) som fanns runt om vår stad. Det var en hel del visade det sig. Vi var på zoo, museum, cafeer etc etc. Det är inte så svårt att komma familjeaktiviteter som alla kan vara med på. Och är ert yngsta barn en anledning till att det inte funkar med den äldre, så desto större anledning att göra saker utan den yngsta emellanåt.

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:36:17 följande:
    Ja det skulle ju vara underbart om dom två ville göra något sådant någon gång. Men sambon väntar på att det ska komma spontant och det har det inte gjort på 5 år. Så ska jag tvinga iväg dom?
    Inte de två! Ni tre!
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?