Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Ja vad ska man säga, det bövs inte många minuters följande hos de amerikanska nyhetskanalerna som gäller valet, utan att jag undrar om nån hackat kanalerna och driver med oss tittare 

">

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-10-19 07:45:54 följande:
    Det mest intressanta är väl att Trump trots sin framtoning ändå attraherar så pass stora skaror.

Nu fortsätter han att skylla på kommande valfusk. Vet inte om du minns Gudasänd som under flera år var aktiv här på FL och la fram teorier som att jorden är ihålig och att rymdvarelser har sin bas där eller att hans munsår var orsakat av chemtrails. I Trump har vi en kombination av Gudasänd och idrottsmannen som skyller en förlust på att han hade ont i lilltån - fast Trump har flyttat fram positionen såtillvida att han skyller ifrån sig redan innan förlusten inträffat.

Trump - mannen som gav ynkedomen ett politiskt ansikte.
    Du finner svaret på det "intressanta" om du förstår hur man ska nyttja populismen.

Antar du kan det rätt väl, men en lektion för andra eller bara för att reta upp vårat eget populistiska partis anhängare gan jag väl kort förmedla.

Först, det behövs en "folkets fiende", nåt som går att använda för att dölja sin eg agenda, som dåliga tider med arbetslöshet är perfekt, eller som här, lite problem med invandring som lätt kan blåsas upp till nåt stort.

Sen är det bara att dra igång.
    Skylla allt dåligt som händer på sina motståndare, och använda ett språk och en argumentation som attraherar, och som givetvis pekar ut måtståndarna som idioter och folket som de som vet bäst, stryka dom medhårs.

När du är igång, så är det lögnen som ska vara din följeslagare, och den måste du vara tillräckligt stark för att motstå attacker som du kommer att utsättas för av dina måtståndare.
    Ljug och erkänn aldrig ens när du blir överbevisad, kalla bevisen för lögn och konspiration eller vad fan du vill, men gör inte minsta eftergift.

Med lite tur så håller de problem som finns i samhället, i sig tillräckligt länge för att du ska få folket att rösta fram dig till en maktposition, så det gäller att välja rätt tillfälle, för att det ska lyckas fullt ut.
    (Populistiska budskap har ett rätt kort bäst före datum, och är alltid dömt att till undergång)

Nåväl, när du sen har erövrat makten, ljugit dig till framgång, så gäller förstås att behålla den.
    Då måste du först avskaffa demokratin, och det måste ske på ett sätt som inte får folket att nyktra till och inse sina misstag för snabbt.

Dölj det gärna med uppblåsta åtgärder som attraherar och får folket att tänka på annat, effektivast är att ge folk jobb och pengar, skit samma om det slår sönder landets ekonomi.
    Du är ju kungen av lögnen, så det är inga problem för dig att visa upp en "sanning" som döljer det.

Nu har du ornat möjligheter att i relativt lugn, montera ner demokratin, och du börjar givetvis med att strypa mediaflödet, använd lögnen för att göra det.
    När du tystat eller iaf gjort oppositionen i media ofarlig, ja då ser du till att ändra lagen till din fördel och helst även grundlagen, använd lögnen för att lugna folket och peka gärna på rikets säkerhet och folkets väl.

Så där, nu har du skaffat dig både makt och de redskap som behövs för att sitta säkert i sadeln, för nu är det bara en tidsfråga innan folket börjar börjar besvära dig, och då gäller det att ha hårda nypor och kunna visa omvärlden att du bara följer lagen.
    Det all för smutsiga bör du hålla utan insyn, men helt brukar det ine gå, så det blir till att fortsätta ljuga och desinformera, men det är förstås inget problem för dig.
    --------------------------------------

I Ungern och Polen lyckades det här fullt ut, Turkiets Erdogan har haft det svårare, men fick "öppet mål" när några klantskallar iscensatt en dåligt förberdd kupp, så nu har även han gått imål.

Trump och SD/Åkesson har inte det som krävs, men risken har ökat då vi kan drabbas av en ny flykingvåg som ger dom det som behövs, åtminstone vad gäller SD, för Trump är det nog försent.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Såg det 3:e mötet mellan Trump och Clinton, och där slog nog Trump in sista spiken i kistan för sina möjligheter att bli president.
    Många tror han insett det, och kommer att gå långt över de gränser han redan passerat under sista tiden fram till valet.

Och underförstått så känns det som han vill uppvigla sina väljare att sätta USA i brand på valdagen, när han säger att valet är riggat, och kanske inte kommer att acceptera utgången.

Nån som känner igen det sista? 
    Ja ni har säkert hört det många ggr tidigare från populister och extremister genom åren.

• Världsmedborgare
    Tow2Mater skrev 2016-10-21 17:39:11 följande:
    Handlar inte bara om krämpor. Det handlar om ork och förtroende att kunna sitta i minst 4 år utan problem, och kanske 8 år utan problem om omvald. Finns få positioner med den stress som presidentposten faktist innebär.
    Du är väl medveten om att våra politker anser att vi orkar till minst 69 år?
  • Världsmedborgare
    Tow2Mater skrev 2016-10-21 18:12:23 följande:
    Så den övre gränsen skulle vara 61 år då, istället för 60 år, okey...

T o m den unge svenske prinsen "återhämtar sig" ju nu efter några intensiva dagar, ha ha ! Vad tror du en 70+ årig Amerikans president behöver i "återhämtningstid"? Just det; mer tid än han/hon faktist kommer att kunna jobba.
    Undre gränsen ska bli 63, om du tänker på den allmänna pensionsåldern, men den är ingen exakt ålder.
    Men att sätta en övre åldergräns för politker verkar moinst sagt dumt, då riskerar vi att  bli av med en massa kunskap, som inte kan fås på annat sätt än genom livserfarenhet.
    Och kom nu inte dragandes med försämrad fysik, för då skiclkar jag Stephen Hawking på dig 

Däremot så kan jag tycka, att vi inte behöver va så förbannat "duktiga" och ta in vilken snorunge som helst, bara för dom lärt sig rabbla lite politiska budskap.
    Så där har jag inget emot en undre 30-års gräns.., har faktiskt kollat om det är jag som är en insnöad gammal gubbe, och frågat ungdomar om just det här, och då bara frågat om ålder, inte föreslagit nån själv, och flertalet sa just 30-år..., dom är inte dumma våra ungar/ungdomar, dom vet sin begränsning.
  • Världsmedborgare

T o m den unge svenske prinsen "återhämtar sig" ju nu efter några intensiva dagar, ha ha ! Vad tror du en 70+ årig Amerikans president behöver i "återhämtningstid"? Just det; mer tid än han/hon faktist kommer att kunna jobba.
    Missförstå mig nu inte, för självklart ska man kunna ägna sig åt politk hur ung man än är, och även kräva att bli lyssnad på.
    Vad jag menar är, att vi måste tänka oss för vad vi utsätter våra unga politker för, så vi inte skrämmer skiten ur dom, och kanske går miste om en framtida stor politiker.

Ta t.ex Västafrika som jag bott i, att skicka en ung man dit och tala om jämlikhet skulle inte fungera, möjligen skulle det gå något bättre med en ung kvinna, men jag tvivlar.
    Frågar du kvinnor där, så anses män under 40 ofta vara rena pojkspolingarna, och inte ens värda att fundera över som en ev livspartner.
    Fatta vad det skulle bli om vi skickade en 25-årig barnrumpa som skulle "tala dom tillrätta", stackarn skulle i bästa fall bara bli utskrattad, men jag misstänker det skulle kunna bli rent obehagligt, inte farligt, men obehagligt.

Jag överdriver och generaliserar förstås nu, men jag tror du och alla andra förstår vad jag menar.
  • Världsmedborgare

Vilket osökt får mig att tänka på min bortgångne far och tävlingar i hemvärnet, där "gamlingarna varenda gång spöade skiten ur dom yngre förmågorna i div dformer av fälttävlan.

Det hände gång på gång att dessa 50+ gubbar slog sina yngre motståndare både i skytte och orientering, nästan berömt är ledarens för de yngres skikande, "men för fan, kom igen nu, gubbjävlarna slår oss, med kommentaren, vi orkar inte".   
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-10-21 19:16:02 följande:
    Fast du gör dig dummare än vad du är. Det finns ett visst fog för det han säger. 

Trump förklarar sig mycket uselt, men hänvisar bla till denna video där DNC toppar snackar om just riggade val.

" target="_blank">

"Riggade val" går att använda som argument i vartenda val, för vilket val finns där inte media tar parti för en sida, och nyttjar alla de kan för att vända oppinionen mot de/den tycker är fel kandidat?
    Men Trump borde veta bättre, och inte gå i fällan och börja gnälla om det.., fast nå´t annat är förståst inte att vänta från en som inte begriper sig på det politiska spelet.
    Han klarar uppenbart inte att hantera ett mediadrev, lika lite som SD:s Åkesson verkar kunna göra det.
    Återstår att skylla på "riggat" och klaga på hur illa dom blir behandlade..
  • Världsmedborgare

Showen/filmen/uppträdandet av och med Michael Moore som Republikanerna försökte stoppa, jag såg den själv igår på NRK.

Rekommenderas, precis som allt MM har gjort.

goo.gl/QiTbiA

• Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-10-30 10:32:01 följande:
    La timmen man får tillbaka idag för vintertid på att se hela filmen.

Hahahaha, vilken show!

Åter igen skjuter han mitt i prick. Respekt till mannen som också gjorde Bowling for Columbine.
    Eftersom MM kanske är den av "etablissemangets" mest hatade personer, så borde ju varenda republikan lyssna på han, och därmed rösta på Hillary.
    Jag kan då svårligen komma på nån annan i USA som, visat på hur illa ställt det är i det amerikanska samhället.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?