Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

nihka skrev 2016-08-08 10:55:09 följande:
    Här kommer uppgifter inifrån om Trump den "skickliga affärsmannen":

"I put lipstick on a pig, säger författaren till succéboken om Trumps framgångssaga.

www.newyorker.com/magazine/2016/07/25/donald-...
    Hm Trump är mycket idag. Först en åsna, enligt Arnold och sen en gris.

Trump måste vara en av de galnaste politiker vi någonsin haft i ett demokratiskt land och helt säkert den mest lögnaktiga.

Själv skulle jag närmast associera honom med en sprätthöna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 11:51:01 följande:
    DONALD TRUMPS GHOSTWRITER TELLS ALL The Art of the Deal made America see Trump as a charmer with an unfailing knack for business. Tony Schwartz helped create that mythand regrets it.

Schwartz menar att Trump är sociopat. Ganska starka ord.
    Ja herregud.

Att ta del av Trumps framfart är en så surrealistiskt fars som något kan vara.

Det är som att se någon skrikhögerns minst begåvade förmågor här på FL i rollen som presidentkandidat i USATomte

Fast den här farsen är på allvar.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 12:25:33 följande:
    Ja, jag länkade tidigare till ett klipp featuring lite stödjande skum som inspireras av hans retorik. Häpnadsväckande paralleller till hur skummet här i Sverige för sig:

www.nytimes.com/video/us/politics/10000000453...
    Ja, skrikhögern i amerikansk tappning, lika tappade här som där.

Och babyscenen visar väl allt. En vuxen man som inte kan hantera att ett litet barn gråter.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-08 14:30:22 följande:
    Ingen som slängt ut en bebis LOL.

Här är morsans egna ord.

www.thegatewaypundit.com/2016/08/will-media-a.../
    Det finns en länk lite längre upp i tråden. Där kan du se hur han uppträdde och själv avgöra om du känner förtroende för den mannen i den situationen.

För min egen del känner jag djup olust. ungefär som att möta Mr Ripley på ett tåg.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 15:17:08 följande:
    Klart han gör. Det blir så när man inte ställer högre krav på en person som aspirerar på presidentposten till en av världens mäktigaste länder än man ställer 02:00 på sina drinking buddies när det gäller retoriken Skål
    Hm, nu är det rätt längesen jag löste världsproblemen klockan två på natten tillsammans med en flaska whisky och några andra nötter.

Men oavsett mängden whisky blev vi aldrig lika bladiga som herr Trump.

Men det är skrämmande att ett politiskt skämt kan få så mycket stöd som Trump ändå har i och med att skämtet kan komma att fastna i halsen på oss alla.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 17:10:06 följande:
    Reinfeldt gör också kopplingen mellan Trump och SD:

"Det är alltid samma typ av agenda, det blir alltid protektionism och hotet kommer alltid från utlänningar. Det är typiskt att han pratar murar, att han ska slänga ut mexikaner.

Fredrik Reinfeldt menar att Sverigedemokraterna kan härledas till samma miljö här hemma.

SD har vuxit fram som den svenska exploatören av precis de här uppfattningarna, med ett likadant sätt att resonera."

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23...
    Ja, jag tycker den kopplingen är given, inte specifikt till SD iofs men till högerpopulism i allmänhet.

Men ser man till SD så är det samma fenomen, budskapet kan vara hur lögnaktigt som helst, det gör bara anhängarna än mer engagerade, det kan var hur befängt som helst, det biter inte på anhängarna.

Jag tror personligen att man kan säga att det är internets baksida - att det skapats subkulturer som har sina egna sanningar, sina egna varianter av att ändamålet helgar medlen och att de utgår från att det de kallar PK-etablissemanget eller åsiktskorridoren är lika fri från logik, kunskap, källkritik och etik som deras egen kulturyttring.

Med SD är det ok så länge partiet bara samlar en relativt liten andel av befolkningen, det är mer skrämmande med figurer som Le Pen eller Trump som har möjlighet att få reellt inflytande eller makt.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-08 15:15:09 följande:
    Klart du känner olust. Du avskyr ju mannen. För mig är det liksom en ickefråga. Uppenbart en jargong och morsan själv menade att hon uppskattade Trumps humoristiska ton. Vad är problemet?

"Trump slängde ut bebis" .... Jo tjena!
    Mamman lär väl vara Trumpanhängare i och med att hon var där.

Det spelar iofs ingen roll. Jag utgår från hur han agerade precis som jag förhoppningsvis gör överhuvudtaget.

Du menar alltså att om jag t ex skulle råka närvara när en tölp gör narr av en person så ska jag tycka att det är helt ok om "offret" säger att hen uppskattar det hela.

Så resonerar inte jag.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-08 19:29:42 följande:
    Nu vill jag mena att det var ett skämt. Det faktum att morsan kom tillbaka och satt sig på samma plats när ungen lugnat ned sig indikerar att ingen tagit illa vid sig.

Du gör kanske en annan tolkning. Tala då gärna om varför detta är ett solklart fall av mobbning. Men som alltid gäller det att ta in rummet för att göra en god bedömning. Det verkar ha varit en positiv känsla i talarsalen och ingen har tagit illa vid sig. Jag köper deras version och går vidare.
    Men jag skrev ju att jag struntar i mammans reaktion.

Jag reagerar på vad Trump sa och hur han agerade.

En gång för rätt många år sen, faktum när jag vart på krogen, apropå det Nihka skrev, - när jag gick hem så stötte jag på ett par där mannen roade sig med att slå kvinnan.

Jag gick emellan och sa något typ att han kunde slå mig i stället. han slutade men både mannen och kvinnan blev förbannade på mig.

Tror du att jag tyckte jag gjort fel - att jag tänkte att man kan ju Konstatera att kvinnan ville ha stryk.

För övrigt är det lustigt med dig och Trump. Det var ju du som kallade Stefan Löfven för narcissist - mot bakgrund av att du inte känner igen en narcissist när du har en mitt framför ögonen om du tittar på Trump  kan jag inte låta bli att småskratta när jag tänker på hur envist du hävdade att Löfven är narcissistSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 19:45:59 följande:
    Känns som en mindre risk generellt förutom i länder med majoritetsvalsystem - alltså exempelvis i USA. Ett valresultat blir så...oproportionerligt
    Ja, och att valdeltagandet i USA är så lågt.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-08-08 19:49:28 följande:
    Ja, och att valdeltagandet i USA är så lågt.
    Det var väl därför Trump började gagga om valfusk. Demokraterna har rimligen fokus på att få grupper som normalt inte röstar att rösta på Clinton denna gång.

Men å andra sidan så kommer väl Trump att mobilisera banjospelarna, och de brukar kanske heller inte rösta.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?