Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:30:00 följande:
    Är det inte fascinerande ändå? Jag menar, lite OT, men - att SD-are häcklar Löfven för att han "bara" är en svetsare, när deras egen partiledare aldrig haft ett vanligt jobb ens... Självmål deluxe!?
    SD ståtar med många självmål, det är inte lätt att hålla reda på alla lögner dom själva sprider, så att det blir självmål är inget att förvåna sig över.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-10-16 16:04:36 följande:
    Fast det finns förstås redan de som pratar om att man kunde byta ut Clinton mot henne. För att det ska vara ens tänkbart behöver hon först betydligt mer politisk erfarenhet och mindre fokus på stilfrågor.

Jag har själv föreslagit det tidigare, så det skulle jag dirket stödja.
    Hon är så bra att hon slår dagens amerikanska politker med hästlängder, och skulle definitvit ha en jättechans att gå hem hos det amerikanska folket, trots att hon är svart.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-10-16 16:22:23 följande:
    Jag tror att det i allmänhet finns ett förakt mot dem som kommer från simpla yrkeskategorier. Finns nog rätt många SD politiker som kallats bönder etc av motståndare.

Du försöker forcera fram en poäng här som jag menar är betydligt mer mångfasetterad. Men visst har många SD dårar hånat det faktum att vår statsminister är en simpel svetsare i grund och botten. Men om vi kikar på USA finner vi snarare samma typ av hån riktad mot Trump och dennes väljare.

Så jag ser inget samband i det att högerväljarna skulle vara mer hånfulla.
    Visst, det är tyvärr inne att kasta skit på sin motståndeare och vara populistisk, nåt som skadar politiken och hela vårt samhällsbyggande.

Men jag är rädd för att vi kommer att få se massar av den varan under kommande valrörelse, från alla partier.
    För att SD kommer att få det hett om öronen och inte få nåt frikort som i förra valet, det är jag helt säker på.
    Om vi nu inte vi ännu en gång fastnar i ett flyktingproblem, men vi får hoppas att det inte händer...

Om det är bra/dåligt, ja bra om det är sanningar, folk måste få veta vilka vi röstar på och vad dom gjort utanför politiken.
    Det ska inte sitta personer i riksdagen med "tveksam" bakgrund.
    Dåligt, om det bara kommer till att bli värst på att slänga skit påvarandra.
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-10-16 14:03:39 följande:
    Eller rösta på libertarianen Gary Johnson.
    Nu skämtar du väl ändå!?

Tala om att leva i en bubbla:
    ">

Fast jag antar ingen missat dett, det mest häpnadsväckande svar en politiker nånsin har avlagt i en utrikespolitisk fråga..
    Kanske visar det hur dåligt pålästa USA:s politiker är om sin omvärld, och varför dom gång på gång gör bort sig i hanterandet av utrikespolitiken.
  • Världsmedborgare
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-16 16:56:29 följande:
    Han anses vara en enastående retoriker, faktiskt.  Han lyckas alltid hålla sig lugn trots alla påhopp, dessutom, som ingen politiker från ett annat parti skulle behöva ta emot överhuvudtaget. 

Vem Åkesson, enastående retoriker?
    Det har jag aldrig hört eller märkt, men han är en vältalig populist, det ska erkännas, om han inte blir pressad.
    Att han inte kan hantera en situation där han blir pressad av flera samtidigt, det fick vi se senast för några dagar i riksdagen.
    Och han kunde heller inte hantera valrörelsen, utan fick sjukskriva sig för utbrändhet eller vad dom nu kallade det.

Vilket påminner mig om den valrörelse som just nu pågår i USA, och hur hälsan och trycket utifrån kan hanteras och som ska vävas in i val av politiker.

• Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-10-16 17:59:11 följande:
    Vad tror du om den nuvarande fru Trump som kandidat:
    Tja, hon kan nog få det lite svårt hos USA:s allierade Saudi i den klädseln.., fast nu har ju gubben Trump själv sett till att han inte kan besöka så värst många ställen utanför USA.
    Så tanten kan säkert springa omkring så där i Vita huset och leka pang pang med Ku Klux Klan, medans gubben Trump leker pang pang med Putin.
  • Världsmedborgare
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-16 18:23:55 följande:
    Ungefär lika lämplig som den här kvinnan som svensk prinsessa: 
    I Sverige funkar det alldeles utmärkt, om inte den dubbelmoral vi importerar från USA fortsätter sprida sig
    Kungen var förresten en av de män som mest knullade runt i sin ungdom, och finns mycket väl dokumenterat.., och ändå blev han kung.

Men i dubbelmoralens Mekka, USA, där skulle det inte funka.
  • Världsmedborgare
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-16 18:50:51 följande:
    Ja, men det finns inga bildbevis på det. 

Det verkar funka i USA också. Trump har i alla fall kommit så här långt, och han har inte levat i celibat precis...
    Startar man på toppen med hjälp av en ärvd förmögenhet och sin fars stad av duktiga medarbetare och sen bara åker utför, så visst kan du kalla det för att komma långt, dock tycker jag att arbeta sig nedåt inte kan ses som nån större bedrift att premiera.

Du är väl medveten om att han är inne på sin 7:e konkurs, gjort förluster i miljarklassen (i $), ofta är i konflikt med sina anställda, lyckats få ett flertal av sina mångmiljon-projekt i de muslimska länderna stoppade, genom sina uttalanden och sitt ställningstagande mot hela den religionen.
    Att han långt fler än många andra amerkanska företag har sin verksamhet utanför USA, alltså tvärtemot vad han påstår USA:s företag ska göra, o.s.v, o.s.v.

Det ska medges, att han lyckat väldigt bra med att odla myten om sina framgångar, men nu krackelerar det betänckligt, och det kan du se på hur Börsen har reagerat den senaste tiden på Trump:s företag.
  • Världsmedborgare
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-16 18:54:04 följande:
    Hans väg har i alla fall varit ärlig och äkta. Och uppenbarligen gillar republikanerna det - en self-made man (nåja han började inte med två tomma händer, men ändå) som har varit driftig och byggt upp stora företag i många olika branscher, varit rådig, kunnat ta för sig. Det ÄR ju republikanernas ideal - det får dem att tänka på pionjärtiden, när en man byggde en log cabin åt sin familj i obygden, röjde upp marken och försvarade sig och sin familj med sitt gevär...
    Herregud, det där är ju myten han själv odlat, en myt som nu är på väg att få sitt slut.

Hade han t.ex bara låtit sin fars förmögenhet ligga där den var, och bara låtit sin fars stab av duktiga medarbetare styra, så hade han varit långt mer förmögen idag, så det där med framgångrik är som sagt bara en myt.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-10-16 19:11:01 följande:
    Trump är väl self-made på samma sätt som Paris Hilton kommer vara en dag smile2.gif
    Jag tycker hon gör sig bra i porrfilmerna. Nåt jag inte kan tänka mig att Trump skulle kunna nå nån större framgång i.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?