Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Speakers Corner skrev 2016-07-24 07:36:29 följande:
    Trump är den största pajasen vi sett på många år, tyvärr är han också farlig, farlig för oss i Europa.
    Hans urbota korkade kommentar om Nato, kan mycket väl vara det som drar igång ett krig i Balkanländerna och då är vi dom första att dras in.
    Jättekul kille den där Trump du. 
    Trams. NATO måste väl tåla lite kritik, eller? Om det är så att NATO-länderna tar åt sig så mycket av Mister Trumps kommentarer som ofta är mycket befogade, så är det en mycket svag union till att börja med som också bör läggas ned omgående.

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:05:37 följande:
    Är det klassisk mittenpolitik att bygga en mur mot Mexiko och att vägra muslimer inträde till USA?
    Nej det är det inte. Muren kan dock ses som en klassisk mittenkompromiss. Alla länder har gränskontroller. En mur sänder helt klart ut en mer radikal signal, men vi lever också i en mer radikal värld.

Om muren hjälper till att minska inflödet av illegala invandrare och ett minskat inflöde av droger som motverkar kriget mot droger, så tycker jag nog att det kan ses som en rätt sund mittenlösning.

Trump står dock fortfarande - i en republikansk kontext - likväl ganska långt åt vänster. Skulle nog påstå att han och Hilary är rätt likvärdiga på en politisk skala vad avser ekonomi, sjukvård och utbildning. Båda har dock extrema inslag.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:31:43 följande:
    På vilket sätt är Hilary extrem? Ge några exempel.
    Hennes idkande av imperialism är extrem. Hon är även extremt korrumperad. Det är inte bra när en amerikansk presidentkampanj till stor del finansieras av länder som SA, Brunei, Förenade Arabemiraten och Qatar.

Har även ett track record på extremt korkade voteringar. Invasion av Iraq, insats i Lybien etc. Detta har skapat en kaotisk region som drabbat miljontals människor till det sämre. Det är rätt extremt att lägga fundamenten för den flyktingskavalkad som pågår, och sedan själv kandidera till presidentposten som om att ingenting hänt. Detta normaltillstånd som råder inom amerikansk politik är extremt och bör stoppas.

• Konstatera
    nattuv skrev 2016-07-24 11:33:34 följande:
    Alla politiker som har attraktivare idéer än man själv är populister (sagt av någon statsvetare eller liknande). Socialdemokratin torde per definition varit populister. Men idag skulle nog få kalla dem populister och med facit i hand så blev det trotts allt inte så illa. Och då har de ändå förändrat samhället i grunden och det på bekostnad av någon annan.
    Speakers Corner skrev 2016-07-24 07:34:27 följande:
    Vad fan är det för fel på folk? 
    Jag kan inte låta bli att tycka att det förakt som riktas mot de som röstar fel är rätt intressant.
    Jag skulle gärna se den politiker som inte är populistisk i sin valkampanj. Som du säger, är det ett icke-argument. Trump är inte värre än ex Obama.

Sedan som vi alla vet, älskar vänstern precis som högern yttrandefrihet, tills dess att någon har en annan åsikt än dem själva. Såg vi inte minst under Brexit.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:50:40 följande:
    Du radar upp en massa republikansk propaganda. Kan du ge exempel på något med Hilarys politik som är extremt?
    Det jag radar upp är exempel på Hilary Clintons extrema politik. Hennes utrikespolitik är och har varit extremt skadlig. Lite humor att se dem som hånade George W Bush, nu omfamna Hilary Clinton. De står för identisk utrikespolitik. I fråga om inhemsk politik är hon en klassisk moderatkärring. Inte särskilt extrem, nej som jag redan titulerat. Trump å andra sidan är en klassisk moderatgubbe. Inte särskilt extrem.

Angående det här med att inte ta emot flyktingar. Det är lika extremt att ta emot dem, som att inte ta emot dem om vi ska vara helt neutrala. Vad mer är extremt med Trump tycker?

• Konstatera

Jag gillar dock inte benämningen extrem, eftersom att det befäster vad som är neutralt. Om vi ska utgå från att svensk politik som någon sorts normaltillstånd, så är det mesta Clinton står för extremt. Att skuldsätta amerikanska ungdomar som vill studera, att inte ha fri sjukvård, att inte vilja höja minimilönen på 7, 25 dollar i timmen etc.

Jag antar dock att detta är normaltillståndet och att alla andra typer av förslag är extrema.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-07-25 01:12:52 följande:
    Nu beter du dig dig så där creepy igen och pratar om mig och dina hemkokta teorier om min mentala status isf att hålla dig till sakfrågan, vilket förstås inte är min mentala status.

Jodå, du stödjer SD precis som du stödjer Trump. Man behöver inte rösta på ett parti för att stödja det.
    Jag utgår från vad du har skrivit här i diverse debatter. Du är väldigt svart och vit.

Nej, jag stödjer inte SD. Däremot har de givetvis särskilda poänger, precis som de flesta andra partier. Jag köper dock inte allt till 100% med något parti. Det är dock inte SD som ligger mig närmast och jag tror inte heller att det partiet är bäst lämpat att styra Sverige. Jag respekterar däremot de som tror att de faktiskt är bäst lämpade.

Sverige och USA är inte samma land och förutsättningarna är olika. Trump och SD, har inte mer gemensamt än gemene republikan och SD. Därför är kopplingen till SD problematisk.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-25 09:46:34 följande:

Jag förstår fortfarande inte vad som är extremt med Hilarys politik, hon avser väl i princip att fortsätta driva den utrikespolitik som USA har drivit de senaste åren (en politik som också republikanska presidenter drev innan henne och Obama).

Min poäng är att det normaltillstånd som råder är extremt ... Illa. Tillåt mig fråga. Tycker du att världen har blivit en bättre plats under Hilary Clintons inblandning de senaste åren?

Inte ens Trump är särskilt extrem om du besitter ett politiskt djup.
  • Konstatera

För övrigt. Mycket illa med de senaste mejlskandalerna som slår fast det vi alla har misstänkt. Det demokratiska partiet motarbetade Sanders från ruta ett. Blir mer och mer äcklad av det demokratiska partiet som visar prov på svåra korrumptionsproblem.

För övrigt bedriver Clinton tidernas mest cyniska valkampanj. Det vore inte en vinst för demokratin om hon vann!

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-25 12:55:43 följande:

Du kan inte skylla kriget i Syrien eller i Ukraina på USA.

Det är extremt att vilja bygga en mur mot Mexiko, det är extremt att vilja deportera 11 miljoner papperslösa mexikanare (där många har barn som är amerikanska medborgare), det är extremt att vägra att släppa in muslimer i USA, det är extremt att tala om den mexikanska befolkningen som narkotikasmugglare och våldtäktsmän o.s.v.

Ukraina, nej, men nog har USA del i Syrien kriget. Glöm inte bort att USA aktivt ville störta Assad, vilket innefattade träning och stor support till landets rebellgrupper. USA gav således IS både luft och mandat att härja fritt i området. Har du hört något så korkat? Bush/Cheney hade åtminstone den goda smaken att göra något helhjärtat innan de påbörjade sin avveckling, om än urbota dumt initiativ till att börja med.

Hilary var även för USAs inblandning i Irak och Lybien. USAs närvaro i MÖ har förvärrat och på många vis fördärvat regionens framtid. Jag vill se en annan inriktning. Jag vill se inbördeskrig i regionen, inte amerikansk imperialism. Endast då kan Islam genomföra sin mycket behövliga liberalisering. Samma resa som kristendomen gjort. USA förhindrar detta.

Massdeporteringar har skett innan i USA under Eisenhower. Naturligtvis är volymen på tok för stor, men att tala om det är inte särskilt extremt. Vi snackar alltså om illegala invandrare här. Det är snarare extremt att omfamna illegala invandrare som Hilary Clinton gör.

Han sa för övrigt "some mexicans" är våldtäktsmän och bärare av narkotika. Inte särskilt extremt uttalande då det är helt sant. Precis på samma sätt som att vissa svenskar är våldtäktsmän och langare. Isf är svensk media minst lika extrem som Donald Trump. Sluta upp med att ha dubbla måttstockar!
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?