-
Så vad föreslår du att japanerna ska göra? Ättestupan?Nordström skrev 2016-12-09 14:43:33 följande:Miljöpåverkan kommer bli mindre i alla fall. Att skapa tillväxt med fler människor är en destruktiv idé.
-
Och hur hade du tänkt att det skulle fungera? Att befolkningen skulle föryngra sig själva, kanske genom att du för varje nyfött barn får avliva en äldre person? Eller tänkte du att de äldre skulle börja dö ut naturligt i takt med att barn föds?Nordström skrev 2016-12-09 16:45:28 följande:Det där är bara trams. Det är så man bygger ett korthus. Det som bör eftersträvas är konstant befolkning där befolkningen består av egna barn
-
Med dina förslag på åtgärder så blir det ju en befolkningsökning. Var det inte du som sa: "Miljöpåverkan kommer bli mindre i alla fall. Att skapa tillväxt med fler människor är en destruktiv idé."Nordström skrev 2016-12-09 16:53:59 följande:Varför skulle det behövas?
Japan har för låg nativitet, ja .
Naturliga åtgärder är
Satsning på familjer för att underlätta barnafödande. Barnomsorg till låg kostnad, föräldraledighet mm mm.
Höjd pensionsålder.
Det är så man skapar ett hållbart system. Inte genom att ta in människor i arbetsförålder från andra kulturer vilket skapar konflikter och skevhet i systemet. Västvärlden är ett mycket bra exempel på att mångkultur inte fungerar och ett hållbart barnafödande är därför av stor vikt.
-
Antalet som föds ska vara lika många som föds. Då förstår jag hur du tänkerNordström skrev 2016-12-10 14:06:39 följande:Ja, antalet som föds bör eftersträvas att vara lika många som antalet som föds under en viss tidsperiod. I Sverige tycker jag vi ska gå den inställningen.
Japan är dock så extremt ttångbefolkat så de skulle bara må bra av en minskad befolkning. -
Om man reglerar så att det föds barn i samma takt som det dör gamla uppnår man status quo när det gäller befolkningsmängd samtidigt som man skapar en demografi med allt fler gamla.Nordström skrev 2016-12-10 14:10:54 följande:Nej, det skulle inte bli befolkningsökning utan en mindre befolkningsminskning.
Vi lever alltså längre utan att barn är barn längre. Trodde aldrig jag skulle behöva förklara detta för någon. -
Ja, ju varmare desto bättre. När vi kan odla kokosnötter i Sverige så har det inte påverkat oss mer än i positiv riktning för då slipper vi importera kokosnötter. Jättebra för miljön!Nordström skrev 2016-12-10 19:00:18 följande:Det där är bara skrämselpropaganda. Sveriges klimat har blivit bättre av den globala uppvärmningen än så länge och det finns ingen anledning att tro på annat än fortsätt bra utveckling. Vi går mot varmare klimat.
-
Ja, ju varmare desto bättre. När vi kan odla kokosnötter i Sverige så har det inte påverkat oss mer än i positiv riktning för då slipper vi importera kokosnötter. Jättebra för miljön!Nordström skrev 2016-12-10 19:00:18 följande:Det där är bara skrämselpropaganda. Sveriges klimat har blivit bättre av den globala uppvärmningen än så länge och det finns ingen anledning att tro på annat än fortsätt bra utveckling. Vi går mot varmare klimat.
-
Jamen vad bra. Då jobbar alla i Japan tills de är 80 år unga så är problemet löst. Då gör det inget att 40% av befolkningen är ungdomar över 65.Nordström skrev 2016-12-11 13:24:02 följande:Det är du som har en gammalmodig syn på vad som är gammalt. På stenåldern var du gammal vid 30. Idag lever de flesta tills du är över 80. Så länge du anpassar pensionsåldern efter en befolkning som lever längre är det inget problem. Tvärtom höjs då erfarenheten och kunskapsnivån på arbetsmarknaden.
-
Javisst toppen! Då kan vi sätta alla klimatflyktingarna från de varma länderna i arbete på våra fält.Nordström skrev 2016-12-11 13:35:11 följande:Negativt för den varma världen men positivt för Sverige och andra kalla länder. Du sitter fast i ditt globaliseringstänk.
Lantbruksuniversitet ser mycket positivt på utvecklingen i Sverige tack vare klimatförändringarna. Så här säger de om 2030:
"Sveriges ansvar för den globala livsmedelsförsörjningen ökar i takt med klimatförändringarna, eftersom vi har god tillgång på vatten och bördiga jordar. Samtidigt minskar den odlingsbara arealen i Sydeuropa, vilket har resulterat i att maten därifrån har blivit dyrare."
livsmedel.se/nyheter/ar-2030-produceras-mer-mat-i-sverige/
Låter utmärkt! -
Trump väljer ambassadör i Israel och extremhögern där jublar:
http://www.nytimes.com/2016/12/15/us/politics/donald-trump-david-friedman-israel-ambassador.html -
Jepp. Trodde i likhet med de allra flesta att Trump aldrig skulle bli president. Det kommer han att bli, men det ÄR han inte än. Han har de facto inte gjort NÅGONTING öht mer än snackat och castat folk till sin realityshow.Flash Gordon skrev 2016-12-19 12:36:12 följande:Till att börja med var dessa lirare så övertygade om att trump aldrig skulle vinna att de ägnade månader åt att göra bort sig genom att håna och raljera över de som sa att det var möjligt, kanske til och med troligt. Att det enda de visade var sin egen oförmåga att första samtiden och omvärlden har de nog ännu inte tagit till sig.
Efter det skulle börsen gå under och världen ta slut (nåja, nästan i alla fall). I själva verket har börsen i USA inte mått så här bra på länge. Den gick spikrakt uppåt efter TRumps vinst.
Någonstans har jag för mig att företagens skulle fly landet också. Så blir det uppenbarligen inte och snarare tvärtom.
Och så vidare.
Klart börsen går bra med den förväntade sell-outen. Det finns gott om gamar som är beredda på att bara plocka upp det Trump vill dela ut.
Ja, du får för dig så mycket, speciellt och så vidare. -
Ingen bra kvalitet och definitivt ingen bra presidentkvalitet.FDFMGA skrev 2016-12-20 06:55:20 följande:Fast Trump är ju också oerhört lättkränkt vilket inte minst hans twiittrande ger prov på.
Narcissismen är väl till sin natur såväl inskränkt som lättkränkt. -
Inget ståhej, mer än det du hittar på.Flash Gordon skrev 2016-12-20 07:10:57 följande:Och som vanligt i allt kring detta låg fokuset på helt fel person och sak.
Det var ett väldigt ståhej
Minnesgoda läsare kan säkert komma ihåg att just detta faktum, att Hillary var den som låg sämst till vad gäller "svikna röster", togs upp i tråden för ett bra tag sedan.
Ingen här har sagt att de trott att Trump inte skulle väljas av elektoratet. -
Nej, det finns inga ursäkter för alla hans raseriutbrott och vad han kommer att kunna ställa till under ett känns riktigt läskigt.FDFMGA skrev 2016-12-20 21:29:59 följande:Nja, jag tycker inte att det finns några ursäkter för Trumps uppförande.
Han har väl knappast ens vett att be om ursäkt för den delen.
Ja, jag menar om han förstod vad han ställt till med - men gubben förstår ju inget, känner sig jämt motarbetat och får raseriutbrott i sin narcissistiska bubbla.
Fullständigt galet att den personlighetstypen kvoterats in till världens mäktigaste ämbete. Han borde fått nöja sig med att göra konkurser, twittra och få raseriutbrott på USA:s motsvarighet till Familjeliv -
Jo, men det är ju bara för att hans bff Putin ville ha mer kärnvapen först.FDFMGA skrev 2016-12-22 18:44:14 följande:
Jaha, och nu vill han utöka USA:s kärnvapenarsenal kraftigt.
Det är faktiskt obehagligt att USA får en oberäknelig lättstött narcissist till president.
Synd att USA ine är en riktig demokrati, då hade vi haft Hillary Clinton som fick flest röster i stället för en man som mycket väl skulle kunna få för sig att använda kärnvapen vid en konflikt.
Det är nästan bara att hoppas att han ställer till det så mycket att han förklaras otillräknelig och fråntas sitt ämbete innan han ställer till det för oss alla.
www.svd.se/trump-vill-utoka-amerikanska-karnvapen-valdigt-oroande/om/usas-nye-president
-
Enligt devisen den som nämnde det han klämde det kan jag inte låta bli att tänka om Trumps egen seger var helt above board.FDFMGA skrev 2021-01-11 19:30:10 följande:Ingen har frekventerat den här tråden sen 2016 och min fråga riktade sig till Konstatera, om han nu är kvar på forumet.
Orsaken till att jag ställde frågan till just honom var att jag då, 2016, ansåg att han trots allt var en av mycket få Trumpvurmare som var så att säga nåbar.
I övrigt var det mest om POTUS och de hangarfartyg som skulle komma att byggas till hans ära och i hans namn.
Vad pojkbokshögern säger idag tycker jag är rätt ointressant.
Ja, Trump hann uträtta mycket, så mycket att han lämnar ett land som är som ett öppet sår efter sig.