Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Världsmedborgare skrev 2016-11-22 15:28:32 följande:
    Det är propagande helt enligt "handboken, du vet, så jag ler ofta lite igenkännande åt den där typen av inlägg, som försöker övertyga oss om att folket har sagt sitt.

Du kommer att få se massvis av den typen av skriverier från yttersta högern, när vi i Sverige närmar oss valet.
    Men kanske det kommer för att bli försent för dom, de som äger de (a)sociala medierna är ju på väg att försöka stävja lögnerna där.
    Högerextremisterna lyckades ju själva stänga ner de sk "pissrännorna", vilket dom definitivt inte räknat med, så att det kommer att hända saker på sidorna på Nätet, det kan du vara säker på.
    Precis ... MEN Trump vann valet.

Ert sätt att förvrida fakta påminner mig lite om kristna fundamentalister som ifrågasätter vetenskap.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-22 17:00:26 följande:
    Det är ju bl a du som tjatar om att Trump skulle ha ett brett folkligt stöd och bara för att det inte stämmer enligt någon definition så blir det ju inte irrelevant. 

Du tar det som vanligt inte särskilt bra när du har fel.
    Jag håller inte med om att jag tjatar om detta. Det är du som gjort en poäng av detta. Nämligen att om och om påpeka att Trump bara fick 25% av rösterna. Jag påpekar enkom att det är ganska bra siffror, med amerikanska mått mätt.

Han har ett brett folkligt stöd. Många olika kulturer och grupper av människor som röstade på Trump. Bättre siffror än de flesta andra amerikanska presidenter. Det är just bredden som möjliggjorde att han kunde vinna över Clinton.
  • Konstatera
    Turandot skrev 2016-11-22 17:22:43 följande:
    Man kan ju inte heller stirra sig blind bara på valresultatet. Vissa presidenter - och där var Reagan ett bra exempel - har ju vunnit folkets kärlek EFTER valet, UNDER sin tid som president. Alltså även kärlek från sådana som röstade på motståndarsidan. 
    Precis. Det är en bra poäng och det är även här som många motståndare gör bort sig. Jag tror att Trump kommer att bli den mest folkliga presidenten som USA har haft. Mycket av detta bottnar i hans sätt att uttrycka sig och den transparens som omger honom.

• Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-11-22 17:44:54 följande:
    Trumps approval rating:

http://dailycaller.com/2016/11/21/trumps-approval-rating-at-an-all-time-high-in-new-poll/

46% för

46% emot

8% obekräftat.

För Obama är det 53-46-1. Efter åtta år med honom som president.

Trump är alltså redan i princip ikapp var Obama står idag och då har han inte ens börjat ta tag i de grundläggande problemen.

Folk uppskattatr dessuto det sätt på vilket han hanterar övergången mellan honom och Obama.

19% säger att det är den bästa någonsin medan 34 tycker att den är "likvärdig" med de bästa.

Just för att han har hela kongressen med sig i åtmnstone två år har han alla möjligheter i världen att bli en president som får någonting gjort coh det skule vara en stor skillnad mot idag och förmodligen ge honom höga popularitetssiffror.
    Sedan ska vi också komma ihåg att Obama ligger ovanligt bra till i förtroende-mätningar av denna sort.

Det ser väldigt bra ut. Särskilt så kort efter tidernas smutsigaste valrace.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-22 19:34:47 följande:
    Mm, i Alice i spegellandet springer Alice tillsammans med Röda drottningen men kommer ingenstans. Hon undrar varför och får svaret: Här måste man springa av alla krafter för att hålla sig kvar på samma plats. Och vill man komma någonstans måste man springa dubbelt så fort.

Kallas Röda drottningens hypotes inom evolutionsläran, stillastående innebär stagnation och utdöende.

En bra metafor för Trumps ekonomiska politik också, särskilt som han väl omger sig med kreationister som inte tror på evolutionen eller att kapitalismen tillåter att man försöker gå med arslet in i framtiden.

Nu är ju USA ett långt ifrån homogent land - jag undrar hur stater som Kalifornien kommer att agera när det blir tydligt vilka effekter det får när grottbjörnens folk och dess ledare ska tillämpa populistisk stenåldersekonomi.
    Det är en intressant tanke. Kalifornien är idag, om vi räknar på BNP världens sjätte största ekonomi. En större ekonomi än Frankrike. Men det är samtidigt som sådant att vi har Texas som idag skulle räknas som världens 10 största ekonomi. Florida världens 19:e största ekonomi etc.

Rätt löjligt att peka på Kalifornien och mena att resten av landet är efterblivet. Sanningen är den att av USAs tio rikaste stater (bnp) så röstade 6 av 10 på Trump och inte Clinton.

Barnsligt att mena att Kalifornien ska göra sig fria. Liberalpopulism. 

För övrigt. Synd att liberalismen blivit så oerhört konservativ. Äkta liberaler måste sno tillbaka denna ideologi från vänstern och det nu.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-22 20:15:45 följande:

Får man tro det här så var det en positiv nyhet från Trump - med honom är det ju så att ju mer av det han sagt som visar sig vara lögn desto bättre.

www.svd.se/trump-vander-i-klimatfragan-viss-koppling/om/usas-nye-president

Vad det säger om Trump är att han är en mycket sund individ. Sanningen är den att han plockar det bästa som demokraterna står för (klimatpolitiken) samtidigt som han har alla möjligheter att addera en hel del nyttig konservatism. Jag har sagt det hela tiden. Trump är något av en demokrat, utan allt pk-trams som tillkommer likt en paketlösning. Du borde egentligen hylla Trump då han i mångt och mycket reformerar det republikanska partiet.

Men det är också ett kvitto på att eran oro det senaste året varit oerhört komisk!Skrattande
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-23 07:45:46 följande:
    Som sagt, försöka går ju.
    Fakta är att Världen över så firar Nazister och andra högerextrmister Trump:s valseger, kallar han sin nye ledare o.s.v.
    Så det handlar absolut inte om några få personer, utan om hela den högerextrema rörelsen.

Det är självklart att Trump inte kommer att rikta sig direkt till Nazisterna, men sambanden finns där, precis som det finns samband med alla andra på yttersta högerkanten, vilket är det som betyder nåt.
    Så hos Trump, ser det precis likadant ut som hos vårt svenska SD, som åxå förnekar sitt samröre med Nazister, men ändå så finns dom i partiet eller i dess nära omgivning.

Och det här är inget konstigt, så ser det alltid ut hos de på ytterkanterna i politiken, dom förnekar alltid allt som inte är till gagn för dom, hur mycket bevis det än finns att lägga fram.
    Och när det görs, ja då kommer omedelbart påståendena om att media ljuger, alla ljuger, vilket även det är helt i linje med hur dessa bevis ska bemötas.
    Jo, att högerextremister stödjer Trump är ju föga förvånande som sagt var. Vem skulle de annars stödja? Men om vi ska fokusera lite på USA, så vore det rätt intressant om du kunde utveckla vidden av problemet lite. Hur stor del av dessa 63 miljoner uppskattar du är högerextrema, dvs farliga människor?

Jag ser inte riktigt det du ser. Jag ser snarare hur Trump-motståndare försöker göra KKK och liknande organisationer relevanta igen genom att påtala att världens snart mäktigaste man är deras ledare, när faktum är att det är en hemmasnickrad konstruktion från paranoida. Jag vill mena att det inte är Trump och dennes anhängare som är samhällets största splittrare.

Det är inte bra när en politiker ska stämplas som en rasist eller nazist pga av att denna vill föra en konservativ invandringspolitik, helt i linje med folkets vilja. För sanningen är ju den att detta är precis det enda Trump gör sig skyldig till.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-23 08:08:25 följande:
    Varför är det nu barnsligt, det är knappast annorlunda än att England vill lämna EU.
    Haha, hela den här grejen med att Kalifornien ska lämna USA som en hämnd för Brexit är som taget ur en South Park-episode. Glad

Lite kul att folk reagerar så starkt på Brexit, men inte lika starkt på att ex Skottland ville lämna GB.

Det finns flera fundamentala skillnader. USA enas av ett språk, en president, en konstitution med mycket mycket mer. Redan idag har vi europeiska länder som inte är en fullständig medlem av EU, vilket fungerar alldeles utmärkt. Det finns även en helt annan historia, medan EU är ett samarbete som utvecklats successivt under 1900-talet. Storbritannien har till överlägset störst av sin historia inte tillhört EU, utan är ett relativt nytt påhitt.

Det finns även en helt annan nationell känsla. En amerikan identifierar sig främst som amerikan, medan gemene europé först främst identifierar sig som svensk, spansk eller britt. 

Sanningen är den att det skulle få helt andra konsekvenser om USA föll. EU är inte lika viktigt, utan kan ersättas med andra former av samarbete. För övrigt vill jag mena att EU redan fallit. USA går inte samma väg till mötes.

• Konstatera

För övrigt har jag mycket svårt att se vad Kalifornien skulle tjäna på att lämna USA.

Skulle även vara intressant att bevittna hyckleriet. Brexit är och förblir en katastrof, men ett självständigt Kalifornien skulle hyllas. Så genomskinligt är det. 

• Konstatera

För övrigt underbart att beskåda hur argumenten signerat Trump-moståndarna börjar sina ut. Faktum är att det mesta ser ljust ut. Trump verkar bjuda på det innovativa ledarskap som världen behöver.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 11:27:35 följande:
    Och allt fler tycks jmf Trump med den lille mustaschprydde som tog makten i Tyskland på 30-talet, och sen satte Världen i brand.
    En inte helt fel jmf, det finns många paralleller mellan dessa båda personer, lite som historien upprepar sig.., rasismen, satsningen på infrastruktur, flörtandet med Ryssland och givetvis alla dessa lögner Trump häver ur sig, är t.ex saker som känns kusligt lika.

Nu ska vi väl inte tro att det kommer att urarta till ett nytt världskrig, men förutsättningar för ett omfattande krig av något slag finns där, det går inte att komma ifrån.
    Och att Trump kommer att ställa till med oreda i Världen är det allt fler som tror, så det kommer att bli intressant att följa gubben under nästa år, kanske jag satsar några kronor på vilket lands regim han först retar upp.
    Djupt obegåvad jämförelse. "Titta! Han vill satsa på infrastruktur. Precis som Hitler!"

På många sätt och vis är Trump också den minst Hitler-kompatibla presidenten på många, många år. Verkar ex inte vara särskilt imperialistiskt lagd. Det om något, var signifikativt för Hitler.

Ni som jämför allt och alla som sticker ut en aning från rådande politiska etablissemang måste för övrigt bredda er politiska flora, då Hitler verkar vara er enda referensram här i livet. Svenskars trångsynta syn på politik där allt och alla som inte är socialdemokrater är Hitler måste få ett slut.

Det hämmar mer än vad det bidrar.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 19:08:05 följande:

Inte ett helt oväntat påstående av dig.

Fast nu kan du väl inte ha missat, att det på senaste tiden skrivits om hur splittrade Judarna börjar bli, och det kan du tacka din omhuldade och alltmer högerextrema regim i Israel för.

Så du kanske bör ta dig en funderare över varför det ö.h.t finns ett Hamas som vill utplåna Israel.., kan det möjligen vara för att det finns en falang Judar, speciellt i Israel, som vill se allt vad Palestinier heter, utrotade.

Och som är bland de värsta rasister som går att hitta idag, och inte nämnvärt skiljer sig från den galenskap som Nazisterna propagerade för.

Och att Gaza ofta liknas vid Nazisternas Warszawa ghetto under 2:a världskriget, det kan inte ha undgått dig. Även om du antagligen gör allt för att förtränga/förneka detta faktum, trots att likheterna är så slående att det inte ens borde gå att förtränga.

En liknelse ni som läser gärna kan googla på, för att få det bekräftat att den finns och inget jag hittar på.

Och som en upplysning till dig och andra, även om jag tror jag redan nämnt det.

I Tyskland så används Mein Kampf i undervisningen idag, nu med kommentarer som förklarar hur det som står där används av regimer och politiker idag.

Nåt vi absolut borde ta efter i Sverige, så våra ungar lär sig hur propaganda bedrivs och hur lätt det är att desinformera.

Så om nån trodde det bara är jag som använder Mein Kampf som jmf material, så hade ni fel.

Orkar inte ta någon Israel/Palestina debatt, men ditt ensidiga ställningstagande emot Israel är anmärkningsvärt. Obehaglig retorik.

Angående Mein Kampf i tyska skolor. Vad har det med Trump att göra? Du menar alltså att tyska skolor lär ut att Trump (USAs president och nära samarbetspartner med Tyskland) använder sig av ren och skär Hitler taktik? Tror du på det själv, eller?
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-22 23:43:14 följande:
    Obehaglig vältalighet , hur ska det tolkas?
    Retorik betyder ungefär ju att man är duktig på att övertala/övertyga genom att använda språket på bästa sätt.

Och att jag tar ställning för Palestina idag, ja det är jag ju inte direkt ensam om, FN har t.ex formulerat över 60 st resolutioner mot Israel, så nog har jag många anhängare som precis som jag tycker att Israels regim beter sig väldigt illa åt i Palestina-frågan.
    ------------------------------------
    Trump använder liknande sätt att för att övertyga/propagera för sin sak, som det förespråkas i Mein Kampf.
    Ett sätt som de utan skrupler och de som skiter i sanningen ofta använder sig av.

Resten är så snurrigt att det är obegripligt, men jag gissar att svaret ovan även är svaret på snurrigheterna..

F.ö tror jag givetvis på det jag själv skriver, vilket kan sägas vara raka motsatsen till vad man får lära sig i Mein Kampf.
    Jag tycker att din replik när någon påstod att Palestina är världens mest Hitlerälskande land, istället direkt gick till angrepp mot Israel i ett sätt att berättiga den skit Palestina står för.

Angående Mein Kampf. Well, om man läser ditt inlägg får en lätt uppfattningen att tyska skolor jämför Hitler med Trump. Sanningen är ju den att skolorna inte gör denna koppling mellan dessa herrar i sin officiella läroplan, utan det är DU som gör den kopplingen.

Det är väl jätte bra att barnen får läsa Mein Kampf i skolorna. Men det har mycket lite med Trump att göra.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-24 11:29:22 följande:

Och som jag sa, jag är långt ifrån ensam om att tycka att Israels regim är bedrövlig, vilket ännu en gång FN:s säkerhetsråd framfört, tror det närmar sig 65 ggr nu:  www.svd.se/sakerhetsradet-antar-resolution-om-israeliska-bostader

Och se på fan, inte helt oväntat har Trump försökt stoppa den, inte så konstigt då Trump och Israels regim är av samma skrot och korn, d.v.s båda är rasister och högerextremister.

Vissa saker med Israels regim är bedrövliga, men vissa åtgärder är absolut nödvändiga. Hur utbrett är ditt Israel-hat? Roligt att du hoppar på Trump för att stödja Israel, när sanningen är just den att det är USA som använt sin vetorätt i decennier kring allt som berör Israel. Inget nytt under solen.
  • Konstatera

Viktigt att komma ihåg såhär i juletider.

Vi har ett utbrett judehat här i Sverige signerat - främst - vänstern. Inte finare än det muslimska hatet från högerextrema!

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?