Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-05-30 01:36:51 följande:
    Trott det enda sedan i somras. Så visst är det min rätt! Vad jag menar är att Trumps retorik kommer inte sluta med Trump. Vi kommer se fler icke klassisk politisk skolade personer kandidera för samma post framöver. Det kan tom vara farligt. Du tror att det är en temporär fluga, jag vill mena att det är en naturlig utveckling som nu sker. Vinner inte Trump, så får vi än en mer extrem person till nästa valrunda!
    Jag gjorde testen längst upp i tråden och blev förvånad över att jag fick så stor överensstämmelse med Clinton, tror det var 98 procent, något jag aldrig kommit i närheten av för ett svenskt parti.

Iofs säger det nog mer om testen än att jag är en anhängare av Clintons politik, och kanske att jag anpassade mina svar till en tänkt FDFMGA i USA.

Hursomhelst, Clinton är förutsägbar. Det kommer att bli ett frihandelsavtal med EU, det kommer inte att bli ett handelskrig med Kina, det kommer inte att byggas några "Berlinmurar" mot Mexiko och det kommer inte att bli en president som konsekvent spelar på fördomar och förenklingar.

Ja, jag tycker Clinton är en osympatisk politiker och jag är tydligen inte ensam om att tycka detta. Trump skulle inte haft en chans mot en politiker med Obamas framtoning. 

Vad gäller Clintons ansvar för invasionen av Irak så kan hon väl i viss mån ursäktas av att hon inte var ensam om att tro på lögnerna om irakiska massförstörelsevapen. Tony Blair gjorde det, liksom många andra.

Om jag inte missminner mig så fanns det även svenska politiska partier som stödde invasionen. Säkert flera av allianspartierna och alldeles säkert stolpskottet Björklund.

Jag måste googla för att se om han ansåg att Sverige borde deltaga.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-30 01:36:51 följande:
    Trott det enda sedan i somras. Så visst är det min rätt! Vad jag menar är att Trumps retorik kommer inte sluta med Trump. Vi kommer se fler icke klassisk politisk skolade personer kandidera för samma post framöver. Det kan tom vara farligt. Du tror att det är en temporär fluga, jag vill mena att det är en naturlig utveckling som nu sker. Vinner inte Trump, så får vi än en mer extrem person till nästa valrunda!
    Skrattande

www.dn.se/nyheter/usa-valet/uppgifter-om-oberoende-kandidat-uppror-trump/
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-06-08 20:59:42 följande:
    Jag är ett stort fan av Strindberg och kan därför konstatera att du uppenbarligen inte förstå vad han menade med "det är synd om människorna". Strindberg var knappast på etablissemangets sida!

Om nu Trump är en värdelös affärsman, hur tycker du att vi då ska döma Hilary?
    Säker på det?

Jag tycker det är mycket passande - även sett till betydelsen i "Ett drömspel" relativt Trump.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-06-08 22:02:33 följande:
    Vi kan diskutera vad Guden indras dotter menade när hon tyckte synd om människorna. Men naturligtvis rör det sig delvis om kritik mot religiösa och politiska ledaråk som förtrycker den lilla människan. Dvs dåtidens etablissemang!

Strindberg var och förblir en av Sveriges största samhällskritiker. Att använda sig av denne för att indirekt försvara Hilary, är givetvis djupt osmakligt - oavsett vad denne briljanta man hade tyckt om Trump!
    Nu är det evigheter sen jag stötte på "Ett drömspel" men var det inte deras fåfänga drömmar om ett "lyckorike" som var grunden till påståendet.

I så fall är det mycket tillämpbart på Trumps anhängare.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-06-10 00:13:00 följande:
    Det är ingen förutfattad mening utan en åsikt baserad på hur en person med högst bristande omdöme skulle fungera  på presidentposten. Man måste ju inte släppa fran varenda idiot för att se om de möjligen bevisar en fel.
    Märkligt att man kan tro att det finns ett objektivt kriterium på en bra president eller en bra regering.

Den som anser att det är positivt med en okunnig, rasistisk lögnare som president i USA kommer att anse att Trump är bra för landet och världen om han till äventyrs skulle bli president.

Generellt är uppfattningen roande eftersom de understryker det faktum att så många högerdebattörer tror att deras åsikter är en universell sanning.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-06-10 18:56:02 följande:
    Likaså kommer den som själv är en okunnig, rasistisk lögnare tycka att en okunnig rasistisk lögnare blir en bra president. Kaka söker maka liksom även om inte alla som stödjer Trump gör det av den orsaken, men de som gör det känner väl sig trygga i att lägga sin röst på en spegling av sig själva.
    För mig framstår Trump närmast som en parodi på den fördomsfullt okunniga dumheten.

Jag såg för någon månad sen att våra riksdagsledamöter hade tillfrågats om vilken potentiell kandidat de stödde, inte ens särskilt många sverigedemokrater föredrog Trump.

Framgår ju också av omröstningen i den här tråden där bara 20 procent gett Trump sitt stöd Skrattande
  • FDFMGA

Enligt Inizio så föredrar var tredje sverigedemokrat Trump som president medan andelen för övriga partier är var tionde.

Skälet till att man vill se Trump är desamma som den här trådens Trumpare har angett.

Tilläggas bör väl att var tredje inte är så värst hög andel.

www.aftonbladet.se/nyheter/article22985852.ab

• FDFMGA

Hm, Aftonbladet tycks inte vara så bra på att räkna.

Var tionde svensk inkluderar SD men för övriga partier ligget Trumpsympatierna på enstaka procent

Aftonbladet/Inizio

Vem vill du ska bli nästa president i USA?

M      Fp      C      Kd      S      V      Mp      SD      Fi     Annat parti

Hillary Clinton   81     68      85    76      76     51    73       36      61    72

Donald Trump    2      2        0      2        0       0      0         32      0      8

Någon annan     10     27      15    13      21     37    27       8        33    16

Tveksam, vet ej  7      3         0      9       3       11    0         24      6      4

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?