Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nordström skrev 2016-12-10 19:00:18 följande:
    Det där är bara skrämselpropaganda. Sveriges klimat har blivit bättre av den globala uppvärmningen än så länge och det finns ingen anledning att tro på annat än fortsätt bra utveckling. Vi går mot varmare klimat.
    I dina drömmar, men hemskt ledsen, i vaket tillstånd så kommer även sanningen att drabba dig.

Och du, skriv inte mer till mig om det här, du kommer inte att kunna lägga fram några hållbara bevis, eller övertyga mig att du har rätt på annat sätt, knappast nån annan heller för den delen.

Men du kan alltid starta en tråd om ämnet, så får du se vart den tar hän.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 19:27:33 följande:
    Så du menar att Sveriges klimat blivit sämre?

Vi har fått mildare vintrar och längre säsong att bruka våra marker. Ät det negativt?
    Ja det är negativt, för den gröda och det djurliv vi har, är inte anpassat för ett annat klimat.
    Vår skog t.ex, den behöver kyla och mörker för att kunna "vila", annars dör den.
    Och skogen är kanske den enskillt största inkomskälla vi har i Sverige, så minsta förändring i klimatet betyder problem, och problem betyder miljarder i förlust för Sverige.

Så allt annat klimat än det vårt djurliv och vår gröda är anpassat för, är ett dåligt klimat.
    Och att vi kan bruka jorden under längre tid (ett varmare klimet), betyder fler och farliga insekter och även fler djurarter som invandrar och som det inte finns nåt naturligt skydd mot, så även där kan du räkna med förluster i produktionen.

Det här är redan realitet på flera platser på Jorden, och även vi i Sverige märker av det med t.ex skogsdöd och förändrade markförhållanden, som minskning av pemafrosten i norr.
    Och att permafrosten försvinner, betyder ökade utsläpp av växthusgaser, som i sin tur triggar uppvärmningen ännu mer.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-11 13:24:02 följande:
    Det är du som har en gammalmodig syn på vad som är gammalt. På stenåldern var du gammal vid 30. Idag lever de flesta tills du är över 80. Så länge du anpassar pensionsåldern efter en befolkning som lever längre är det inget problem. Tvärtom höjs då erfarenheten och kunskapsnivån på arbetsmarknaden.
    Där kom det, vi ska alltså jobba allt längre och längre, men si det är absolut inte bra det heller, för då skapar du per automatik en alltmer snedvriden arbetsmarknad, där ungdomar aldrig kommer i fråga för ett jobb.
    Vilket ger att ungdommar istället väljer att studera, vilket leder till att äldre måste jobba ännu längre, minska sin ledighet, ta semester när dom är sjuka, o.s.v o.s.v.

Det elände du försöker påvisa är bra, är precis vad japanerna upplevt (mot sin vilja) under 50 år nu, och det enda det lett till, är att folk jobbar ihjäl sig, om dom inte väljer självmord istället vid unga år.

Nä det enda vi kan göra, är att hålla en tillräckligt hög invandring så att demografin inte snedvrids, så länge vi inte själv föder tillräckligt med barn, allt annat är dömt att misslyckas, så länge vi anväder kapitalismen som ekonomiskt system.

Att bevisa detta är inte alls svårt, för det är eg väldigt enkel matematik, vilka inkomster har vi, vilka utgifter har vi, vem genererar inkomsterna, vart tar utgifterna vägen.
    När vi då adderat och subtraherat lite ser vi vilka som gör vad, och utifrån det vet vi vad som behövs göras
    Och blir resultatet att vi har för lite inkomster, ja då måste vi bli fler som producerar och konsumerar.
    Och det svaret blir det alltid, om demografin är snedvriden med för många äldre, och med äldre så menas folk som uppnått åldern när vi börjar konsumera mindre, vilket ligger nånstans kring 45 år.
    Så redan vid den åldern börjar det plana ut, och vi är inte längre lika lönsamma som tidigare för vårt land.
    Med det i tankarna, så ser vi att det inte är så värst många år som vi är högproducerande och högkonsumerande medborgare och riktigt stora inkomstkällor för vårt land.

Men om du kan hitta ett ekonomiskt system som kan ta oss ur det här eländet som nuvarande system är, ja då har du Nobelpriset i ekonomi som i en liten ask.

Ja det finns förstås system som fungerar i teorin, jag säger teorin, för inget av dom går att övertyga ens det minsta av självförsörjande länder att införa, så dessa system blir aldrig annat än teori.

Det har det gjorts praktiska prov på grupper av människor som fått "leka" andra (ekonomiska) samhällssystem, och det har slutat med ovänskap, tjafs och bråk om skitsaker, och att fok börjat alliera sig för att uppnå förmåner.
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-11 13:35:11 följande:
    Negativt för den varma världen men positivt för Sverige och andra kalla länder. Du sitter fast i ditt globaliseringstänk.

Lantbruksuniversitet ser mycket positivt på utvecklingen i Sverige tack vare klimatförändringarna. Så här säger de om 2030:

"Sveriges ansvar för den globala livsmedelsförsörjningen ökar i takt med klimatförändringarna, eftersom vi har god tillgång på vatten och bördiga jordar. Samtidigt minskar den odlingsbara arealen i Sydeuropa, vilket har resulterat i att maten därifrån har blivit dyrare."
    livsmedel.se/nyheter/ar-2030-produceras-mer-m.../

Låter utmärkt!
    Vad ser du för possitivt i det där? Jag ser enbart ett mardrömsscenario jag hoppas jag aldrig blir verklighet.., men nu förstår jag förstås, att du bara föröker driva med mig/oss.
    --------------------------------------------------------

Ingen mer än möjligen D Trump kan se nåt possitivt med att Jorden blir ödelagd och vi tvingas leva på en alltmer krympade bebolig yta.
    Men det är klart, det kan bli väldigt intressant när vi i EU ska fördela några 100-tal miljoner invandrare/flyktingar, troligen ännu fler.
    För vissa kallar ju de fjuttiga 2-3 miljoner som kom förra året, för massinvandring, och nåt som vi inte kan klara av.., vad ska då dom kverulanterna kalla flera hundra ggr fler invandrare/flyktingar för.
    Då blir det ett jätteläge för att storhandla aktier i stängseltillverkningsföretag.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-12-11 20:14:36 följande:
    Meh, du tänker som en kommunist - tänk: när den beboeliga marken minskar, så betyder det att tillgången minskar visavi efterfrågan, vilket betyder att marken blir mycket, mycket dyrare! "Smart business", som Trump skulle säga!! Drömmer
    Ha ha ha, ja så kan man ju se det.
    Problemet är bara att ingen kommer ha råd att köpa nån mark, tror inte ens nån kommer att vilja köpa den.
    För alla kommer att kräva tillgång till den mark som finns, och det betyder krig om varje ledig m² som finns.
    Och då blir ju marken värdelös i pengar räknat., förmodligen blir den inte ens odlingsbar, utan mer troligt, överbefolkad eller sönderbombad 
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-12-12 12:41:08 följande:
    Men nu sossetänker du igen - ser du inte själv vad du skriver? Det blir KRIG bland de som inte har råd att köpa mark, helt korrekt - och för krig behövs vad? Jo, vapen! Så guldålder även för vapenindustrin, och för säkerhetsindustrin! Skaffa aktier i Blackwater typ nyss!! smile5.gif
    Jamen då har jag ju gått högerut, från kommunist till sosse.., men jag tror mer på aktier i stängselfabrikörer än vapen.

Jag måste passa på att tacka Trump för hans alltmer galna utspel och val av medarbetare, som får börsen i Ryssland att formligen skena iväg uppåt.
    Så de pengar jag flyttade över dit när jag började ana åt vilket håll valet i USA skulle gå, dom pengarna förökar sig nu snabbare än vad kaniner gör kaninungar.

Leve kapitalismens pyramidspel!
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-12-12 14:28:09 följande:
    Ja herregud.

Jag har väsentligt mycket mer i premiepensionssparande efter att jag flyttade över en ganska stor del av beloppet till Ryssland. Egentligen sanslöst mycket mer.

Tveksam moral - men om man anar att en efterbliven elefant är på väg in i en porslinsbutik så kan man ju agera även om man förundras över hur människor kan vara så korkade att de släpper in elefanten.

Efter Ryssland så blir det Kina, men det får lämpligen vänta tills marknaden förstått att efterbliva elefanter kommer att komma till korta i en kamp mot Kina.

Stackars USA - landet kommer väl att se ut som en elefantkyrkogård efter Trump.
    Ja men va fan ska jag göra, det är inte jag som sätter spelreglerna, jag tvingas däremot följa dom, om jag inte ska hamna på fattigstugan senare i livet.
    Så där har jag inga skrupler eller moraliska betänkligheter, jag ser inga problem med att plocka åt mig en bit av kakan, om nu Trump envisas med att vilja pumpa in miljarder med $ i Rysslands ekonomi.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-12-13 08:18:11 följande:
    Tja, nu varnar tyska underrättelsetjänsten BND för rysk inblandning i det kommande valet nästa år. 

Putin måste vara den som bäst har kunnat utnyttja högerpopulismen, men jag tror inte att han kommer att lyckas lika bra i Tyskland som i USA.

Och 2018 lär väl skrikhögern och SD bli alldeles till sig av alla fina nyheter som putinisterna skruvat till, källkritik och relevanskontroll är ju okända fenomen i de här förmågorna.

Idag lär väl förövrigt Rysslandsfonderna skjuta i höjden efter att Trump utsett en Putinvän till utrikesminister.
    Det är inte bara Tyskland som är oroligt för rysk inblandning, även Frankrike och Nederländerna hyser samma oro...

Tveksamt om det blir nån reaktion i dag på börsen i Ryssland, jag tror den kom redan igår, men blir Putins nära vän, Rex Tillerson, godkänd som USA:s utrikesminister, då lär det tvärsäkert synas på den ryska börsen.

Men jag är inte så säker på att Tillerson blir godkänd, han saknar eg allt som behövs för att bli utrikesminister.
    Så valet av han, kan inte ses som nåt annat än att Trump vill bilda nåt slags brödraskap med Putin, och hur sjutton ska USA kunna gå med på det?

Det är inte för inte som konspirationsteorierna nu flödar, men så länge pengarna flödar in för mig, och inte det blir mer än munhuggning om handeln mellan Ryssland och USA, så är det inte så problematiskt.
    Värre blir det om Trump låter Putin spela fritt, då vete fan hur det kommer att sluta.., antar att då ligger vissa delar/länder av forna Sovjetunionen illa till.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-15 23:05:57 följande:
    Haha, men nu får ni sluta snacka om era fiktiva förmögenheter som ni placerat i RysslandSkrattande
    Hör jag ett sting av den berömda svenska avundsjukan?

Själv gick jag in och köpte ryska fonder för 1:a gången när kursen per andel låg på 1.53 sek, idag står dom fonderna i nästan 64 sek.

Jag tror jag missade botten med 60 öre, efter det blev det rena tokstegringen under några år, med en rejäl dipp under 2008-09, men sen har det gått spikrakt uppåt igen.
    Och efter att Trump blev vald, ja då flyttade många över pengar till ryska börsen, då Trump troligen kommer att handla hejvilt med just ryssarna.
    Och det finns ett enormt uppdämt behov av investeringar i Ryssland, så händer inget dramatiskt, så kommer den ryska börsen att gå upp mycket mer under kommande år.

Så ryssarna har varit rena guldgruvan, vilket f.ö kan sägas om Indiska och Kinesiska fonder med, för att inte tala om de Afrikanska på senare år.

Och att den enas död, är den andres bröd är väl omvittnat, vilket de som kan sin svenska historia mer än väl vet.
    Så att de krig vi ser idag, kommer att gynna Ryssland när dom nu får hjälp av USA, det tror jag ingen tvivlar på.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-15 23:11:16 följande:
    För övrigt underbart att beskåda hur argumenten signerat Trump-moståndarna börjar sina ut. Faktum är att det mesta ser ljust ut. Trump verkar bjuda på det innovativa ledarskap som världen behöver.
    Vad ser ljust ut?
    Att Trumps politk kommer att driva på USA.s ekonomi är det ingen som ifrågasatt, det gör alltid stora satsningar på infrastruktur.
    Ett gammalt beprövat sätt, men som brukar användas under lågkonjunktur, inte när ett land går bra, som nu i USA:s fall.

Värre är det med omvärlden, den lyckas Trump ha retat upp ordentligt, förutom Putin, Assad och säkert några fler som inte påvrkar oss värst mycket.

Och Kina lär han inte komma nån vart med, det har ingen lyckats med och ingen lär heller komma att göra det.
    Dom kör sitt race, även om det skulle kosta, vilket gör att dom kommer att stå som segrare, hur illa det än kommer att bli hos dom.
    Dom dras inte med de skrupler, lagar och regler vi andra har, dom går genom eld och vatten för att åstadkomma det dom vill, och skiter fullständigt i omvärldens klagan på dom.

Om jag gillar det? Såklart inte, men så ser det ut, och det kan ingen ändra på, det finns i deras "gener" att alltid stå på egna ben, och inte bli beroende av andra.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?