Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-11-06 17:28:57 följande:
    Det där är nästan gulligt, alltså alla exempel på oförmåga att se andra perspektiv än det egna.

Visst finns det personer som röstade på Obama för att han är svart, som kommer att rösta på Clinton för att hon är kvinna - men om du försöker spana över pottkanten så kan du komma att inte att det finns personer som kommer att rösta  på Trump för att han är vit och man.

Det kallas för normkritiskt tänkande att försöka se saker ur andra perspektiv än det egna. Rekommenderas varmt till digSolig
    Inte varje dag en anklagas för att sakna normkritiskt tänkande.

Det finns en viss skillnad mellan demokrater och republikaner. Demokraterna är mer besatta av ras och könstillhörighet. Dessa ting används som valargument. Republikanerna och i synnerhet Trump kör knappast valmantrat "rösta på mig - ytterligare en vit man som vill ha makt".

Det handlar inte heller om att demokraterna är mer kvinnovänliga eller mindre rasistiska än än republikaner. Det har bla varit rätt roligt att beskåda demokrater anklaga republikanerna för att vara sexistiska i sin kritik jämte Clinton. Tydligen har de själva glömt bort hur de behandlade Sarah Palin. "Hur ska en kvinna med fem barn kunna klara jobbet som VP"?

Hyckleriet är anmärkningsvärt.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-06 18:34:16 följande:
    Skulle jag bry mig, menar du?

Inte ett dugg, jag nöjer och förlitar jag mig på de sakkunniga världen över, som är eniga om Trump:s farlighet, om det så bara rör sig om några tusen som uttalat sig.
    Nåt liknande finns inte att hitta om H Clinton, förklara det om du kan.., eller jag kan hjälp dig, förklaringen är att  H Clinton bara är samma av det som funnit länge i USA, Världen vet vad som väntar, medans Trump utgör ett reellt hot för hela Världen, inte bara mot USA.

Vilken skit som drabbar USA rör mig inte ryggen, inte när dom själva väljer den vägen, men tyvärr så påverkas vi alla av deras regeringars politik, och att ha en fullblods psykopat som president i USA är inget Världen behöver.

Men det är bra att du nu vet om Trump:s farlighet, som du sa var helt okunnig om tidigare, ta då även chansen och läs på, innan det är försent.
    Du skriver som en paranoid kärring.

Du menar att världens alla sakkunniga är eniga om Trumps farlighet. Vilka är dessa sakkunniga utvalda av Gud?  Kanske är det rentav högt uppsatta generaler inom den amerikanska militären som är mest sakkunniga, eller? Trump verkar ha ett ganska stort stöd där.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-07 15:48:59 följande:
    Ja det råder utan minsta tvekan en viss enighet Världen över om Trump:s farlighet, så det behövs inte vara minsta paranoid för att se det.

Nu saknar det betydelse, för Trump är körd efter att FBI för 2:a gången "frikänt" H Clinton, och vinden vänt till fördel för Demokraterna.
    Det enda som oroar nu, är att det kanske inte är över för USA:s befolkning efter valet.
    Trump har ju sagt att valet är riggat, så jag skulle inte bli minsta förvånad om han uppviglar sina anhängare.
    Det råder ingen enhetligt konsensus om att Trump är fel och Clinton rätt.

Att Comey inte vill väcka åtal mot Clinton en andra gång är inte uteslutande goda nyheter. Jag tror att många fortfarande anser att det hon bevisligen gjort, dvs slarvat med säkerhetsklassat material tillika raderat bevismaterial är en handling som mycket väl hade kunnat leda till åtal redan från början. Den hållningen förändras inte, utan tvärtom är det ytterligare en påminnelse för många att Clinton står över lagen. Sedan har saker och ting de facto avslöjats om Clinton som inte är särskilt smickrande. Detta finns fortfarande i folks minnen på valdagen. Sedan vore det naturligtvis naivt att tro att detta är sista turen kring Clintons emails. Vi ska trots allt komma ihåg att målet inte lagts ned.

Det som är bra, är att väljare nu kan utgå från att de röstar på Clinton och inte Tim Kaine. Samtidigt tror jag inte att många verkligen trodde att Comey skulle rekommendera åtal om det än så bevisades att Clinton mördat småbarn. Utan det handlar snarare om kalabaliken och kaoset som verkar omgärda Clinton varthän hon går.

Vidare får vi inte heller släppa Clinton Foundation, vars utredning pågår. Samtidigt tror inte jag att det kommer leda någonstans. Det är ju svårt att bevisa att en "födelsedagspresent" på en en miljon till Clinton, inte är detsamma som en muta.

Jag tror allt som allt, att detta ger Clinton ytterligare +1-2% i opinionen. Men det blir fortfarande väldigt tight, må jag lova.

En rolig observation angående Comey. Han har gott från en hederns man, till en ryssvänlig, sexistisk man till ... en hederns man igen. Det vänder snabbt i Clinton-onanisternas världSkrattande
  • Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-07 17:52:15 följande:
    Vet du, jag har aldrig hört någon säga något om hennes fem barn, visste inte ens att hon hade fem barn. Det jag hört är att hon inte platsar eftersom hon var massivt okunnig och dessutom stolt över det. Hennes klassiska uttalande om utrikespolitik var ju ett strålande exempel: "Jag bor granne med ryssland, alltså vet jag allt jag behöver veta!" *facepalm*
    Det är anmärkningsvärt hur du rationaliserar bort kritik om sexism riktad mot en kvinna vars politiska åsikter du inte stödjer, samtidigt som du avfärdar kritik mot en kvinna vars åsikter du stödjer som sexism.

Självklart var Palin ingen kompetent kvinna. Samtidigt finns det många inkompetenta män som inte fått motta samma storm som Palin. Jag gissar också att du vill mena att det finns många män med liknande resumé som Clinton som inte fått motta samma storm och granskning.

Frågan är då alldeles uppenbar. Om du nu tror att kvinnor är mer utsatta och att sexismen inom den amerikanska politiken är så pass utbredd, varför försvarar du inte båda?

Det jag belyser med all önskvärd tydlighet är ditt hyckleri.

• Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-07 17:55:10 följande:
    Lustigt hur du så glatt blåser upp de tämligen obevisade anklagelser som Clinton står inför, men ignorerar de tämligen välbevisade anklagelser som Trump nu möter.
    Vissa saker är inte obevisade anklagelser riktad mot Clinton. Bla det jag nämner i mitt inlägg. Jag ignorerar inte heller Trumps fadäser. Jag har sannerligen fördömt pussygate.

Det jag har varit emot är att allt fokus ska läggas på Trump. Jag har lite svårt för den här typen av enfald som du presenterar. Tydligen är anklagelserna mot Trump "välbevisade", medan anklagelserna mot Clinton är "tämligen obevisade".

Haha, jag menar - Kom igen nu!Skrattande

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-07 19:03:32 följande:
    För mig är båda fel, vilket jag sagt flera ggr tidigare.

Men i valet mellan en fullblodsidiot som Trump och en H Clinton som bara kommer att köra på i samma hjulspår, vad gäller det som kan drabba oss som inte lever i USA, så är valet enkelt.

Det här sammanfattar bra vad som sägs om Trump runt om i Världen:
    http://www.di.se/nyheter/brittisk-stjarnekonom-trump-varre-an-brexit/

Sen kan man ju undra hur det ska gå för USA:s lantbruk om NAFTA rivs upp.
    Vem ska dom då exportera sina produkter till?
    Fast det är förstås possitivt för Mexico, kanske det enda i mörkret, deras jordbruk har i princip slagits ut av USA:s köttexport
    Vi håller inte med varandra.

Jag är inte heller något större fan av NAFTA. Rätt tydligt att inte mycket gott har kommit ur det avtalet. Amerikaner har förlorat jobb då storföretag kunnat flytta sin verksamhet utomlands för billigare produktion. Siffrorna varierar, men talas om runt tre miljoner jobb de senaste tio årpken. Om vi ska ta ett bredare perspektiv på avtalet så har NAFTA inte heller haft särskilt goda resultat i ett land som Mexiko. Minimilönerna har ökat marginellt, om ens något.

Jag förstår inte vad det är du försvarar. Klart som tusan att NAFTA ska rivas upp.

• Konstatera

Haha, vad var det jag sa!

Återigen har jag bevisat att jag har fingret på samtiden genom att calla Trump som president redan under 2015. Även gott att kunna casha ut.

Vad hände med polisen. Clinton var inte ens nära i slutändan.

Det här är en vinst för demokratin. Det här är en vinst för alla oss fria och tänkande människor.

Underbart

• Konstatera
    nihka skrev 2016-11-07 22:28:40 följande:

Bara EN dag kvar nu tills det är klart att Hillary Clinton blir USAs nästa president!

Hihihahahahoho

Nejdå. Kanske om fyra år. Eller inte
  • Konstatera

Republikanerna har även vunnit kongressen och senaten. Ingen som snackar om det. Trump har fantastiska förutsättningar.

Fantastiskt

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?