Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-12-10 10:04:58 följande:
    Jämför gärna med kristendomen.

Efter domens dag, systemkollapsen, så kommer paradiset, bättre miljö och bostäder.Skrattande
    Du menar att vi kommer att leva i en värld som liknar motsättningen i "ett rent helvete"?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 10:18:28 följande:
    Givetvis blir miljöbelastningen mindre med färre människor.
    Vad spelar det för roll, om kollapsen redan sabbat allt för de som råkar överleva.
    Visst, människan kommer att kunna anpassa sig, men nån trevlig tillvaro lär det inte bli för de som ev överlever.

Helt enkelt för de möjligheter vi har idag att sabba vår Jord, är långt fler än de vi har att bevara den.., och just nu sabbar vi jorden i rekordfart, både miljömässigt och fredsmässigt, så det ser verkligen långt ifrån bra ut just nu.

Humanism och fred är inget som står högt i kurs, så att över 90 miljoner människor är i akut behov av hjälp är det ingen som tänker göra nåt åt..., låt dom svälta ihjäl, det är faktiskt inte mitt problem, och hit ska dom fan inte komma och be om hjälp, det är vad Världens folk verkar tycka idag.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 10:43:08 följande:
    Sd å du menar att för att du har en negativ syn på framtiden jan vi lika gärna köra allt i botten?

Lite posivitism tack. Det går i rätt riktning i många avseenden. Vi får ökad kunskap och agerar mer miljövänligt. Det är inte många år bort att elbilen är standard exempelvis.
    Nej, jag är i grunden optimist, och har gjort och gör mer för miljön än de flesta, och det under lång tid, långt före det blev inne att ö.h.t bry sig om miljön.
    Och givetvis ska jag och vi andra fortsätta med det, problemet är den utveckling jag sett de senaste åren och som pekar helt i motsatt riktning.

Det har med vilka ledare vi har idag, som Putin, Erdogan m.fl, och nu får vi Trump som tillsammans med en drös militärer och folk som inte ens tror på den global uppvärmningen eller nåt miljöhot ö.h.t, som ska styra USA, så tillsammans med den globala högervåg som finns, så ser det verkligen inte ljust ut.
    Händer inget som bryter den här utveckligen, så kan du glömma freden och miljötänket, dom kan inte existera tillsammans med en politk som helt bygger på nationalism och protektionism, det är som att försöka blanda olja med vatten.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-12-10 10:32:59 följande:
    Skämt åsido.

Jag menar nog att Trump kanske har potential att se till att det går åt helvete med miljön.

Han tycks ju vilja försöka iallafall.

Vad man kan hoppas på är en slags omvänd Trumpeffekt - att hans tokigheter får omvärlden och USA att reagera och agera. 
    Omvärlden har reagerat, vi har ett klimatavtal som nästan 200 länder skrivit på, frågan är vad som händer när Trump märker att dom får problem med det, när kraven på miljömärkt/miljövänligt och klimatvänligt och ekologiskt hållbart producerat, ställs mot USA:s producenter.

Orkar och kan de fattigare länderna stå emot, och är vi andra villiga att ställa upp med ekonomiska resurser så att dom kan säga nej till USA:s produkter?
    Kommer vi att ställa upp för indianerna i Dakota, när Trump drar igång byggandet av den pipeline som nu är stoppad.
    Han har ju massor av kapital nerplöjt i aktier i det bygget.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-12-10 12:23:29 följande:
    Nja, mer som att försöka blanda nitrat med glycerin. Och skaka om hårt.
    Ja din variant smäller förstås lite högre än min.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-12-10 12:16:22 följande:
    Jag syftade mer på att man skulle vara förfallen och trasig som 40-50-taggare. Ingen väg Josef! smile5.gif
    Kanske det, vem vet, även om varken du eller jag behöver uppleva den dagen., jag är visserligen förfallen och även lite trasig.
    Men förfallen kunde jag glädjas över att få bli, redan vid tidig ålder, förfallet har givit mig många glada dagar, och nuvarande trasighet får nog anses vara en biprodukt av mitt liv i ständigt förfall.

Men om jag inte minns fel, så finns det en bok, tv-serie eller om det var film som handlade om att ingen fick leva längre än till 35 år, eller nåt sån´t, helt glömt vad den eg handlade om..
    Så nog finns det fler än vi här på Fl som funderat kring "Den slutgiltiga lösningen", jag menar då inte då den lille mannen med mustash, som antagligen nu dök upp i din skalle, p.g.a av mitt ordval.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-12-10 13:46:15 följande:
    Jo jag känner till den storyn. Hette den "Logan's Run" typ?

Fanns ju någon EU-drutt som för ett gäng år sedan hade föreslagit eutanasispruta vid 65. Ehheh.
    Ingen aning om vad den heter, det var bara nåt som dök upp i skallen.

65 år.., jaha ja.., kanske dags att börja se mig om över axeln då, eller skaffa mig en autoinjektor med motgift, förfallet kan göra att nån tar mig för 65.

• Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 13:49:40 följande:
    Tvärt emot dig anser jag att det ökade motståndet mot globalisering är positivt för miljön. Producera varor i närheten av där de brukas. Människor ska vara, bo och leva där de fötts. Inte vara på andra sidan jordklotet var och varannan månad. På så vis kan vi vara skonsamma mot miljön.

Klimathotet är jag inte vidare orolig för det heller. Om nu miljöforskarna har rätt kommer vi få medelhavsklimat i framtiden. Mycket trevligt!
    Ja nog tycker du tvärtemot mig, och vem sjutton har fått dig att tro du kommer få uppleva nåt medelhavsklimat i Sverige under din livstid?
    För när den dagen kommer, om den kommer, då lär du ha  lyckats med det omöjliga, nämligen att bli några hundra år gammal, och det tror jag inte du kommer att klara.

Dessutom kommer det att vara väldigt trångt i Sverige då, eftersom stora delar av Europa kommer att vara öken eller nästan öken och därmed mer eller mindre omöjligt att bo på, så folk har tvingts iväg hit upp, och då inte bara från Europa.., folkvandringarna kommer att bli enorma, helt klart i storleksordningen, nån miljard människor.

Men innan den tiden kommer, så kommer vädret att bara bli sämre och sämre i Sverige, alltså med ett klimat som svänger låååångt mer i ytterligheter än nu, det blir rekord på rekord vad gäller både kyla och värme och nederbörd och torka.
    Det blir långt ifrån nån trevlig tid, utan mest ett livslångt planerande om hur vi ska klara nästa extrema vädersvängning.

Det här borde du ha fått lära dig i skolan, för det är inget annat än vanlig simpel fysik på enklaste grundskolenivå, alltså vad som händer när varm luft möter kall luft, och kallt sött vatten som möter varmt saltvatten och tvärtom...

Sen vet jag inget som skulle förbättra miljön om vi gick ifrån globaliseringen, den bidrar istället till att vi slipper utnyttja enorma landområden till produktion.
    Och inget är bättre för miljön än just det.

Problemet är istället att vi överproducerar nästan allt idag, så minst 30% allt som kan ätas slängs bort.
    Faktum är att vi producerar mer mat än vad som behövs för att mätta alla som idag lever på vårt klot.
    Tar vi sedan sällanköpsprodukterna, så kommer väldigt mycket inte ens ut till försäljning, utan går raka vägen från producent till destruktion.
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 17:02:10 följande:
    Fast att du kommer till den slutsatsen beror ju dels på dina värderingar men även flera antaganden som inte behöver infrias.

Större väderomsvängningar, ja men behagligare klimat om man nu föredrar ett varmare klimat än vi har idag. Dessutom skulle marken här bli riktigt värdefull. Nej, jag får säkert personligen inte uppleva detta klimat men jag glädjs åt mina barn, barnbarn och andra ättlingar.

Givetvis stänger vi dörrarna för eventuella väderflyktingar. De får bosätta sig i grottor eller skaffa AC. Svårare än så är det inte. Till Sverige är de i alla fall inte välkomna.
    Det blir inte ett behagligare klimat, det blir först ett litet helvete, för att längre fram bli till ett stort helvete. Sen efter det så kan det bli behagligt.
    Den då är det så ont om plats där vi idag lever, att vi får andra problem som gör klimatet till det vi minst kommer att se som nåt problem.

Jo, Sverige kommer att bli mindre till ytan, då kustnäraområden översvämmas, eller blir så utsatta för vädretsmakter att det inte går att bo där.
    Det är redan idag en realitet man redan jobbar på att förhindra inverkan av, men det är mest lite kosmetik som gör dessa områden lbeboeliga under näraste tiden, alltså inget som är hållbart. 
    Även i inlandet så pågår dessa arbeten, då man vet att vårfloderna och/eller skyfallen kommer att översvämma platser/städer som finns i angränsning till större älvar/vattendrag.

Allt det här finns det simuleringsprogram på Nätet du kan testa, eller har i vart fall funnits.
    Men det går lika bra att fylla en hink med vatten, och se vad som händer om du försöker fylla den med mer vatten än som ryms i den.
  • Världsmedborgare
    Nordström skrev 2016-12-10 16:40:30 följande:
    Jag håller med om att miljön tjänar på om forskare runt om i världen samarbetar. Det är dock fortfarande bättre för miljön att varor produceras i närheten av där de brukas.
    Visst, så länge det är varor som enkelt kan odlas av oss, och som inte redan produceras i tillräcklig mängd av.
    Men behöver vi ställa om  och bygga upp en egen industri och en helt ny logistik, då vete sjutton om det kan bli försvarbart för så värst många produkter.

Glöm inte att för att odla så behövs det en massa annat som vi då tvingas ta hit mer av, så det är inte så enkelt som att enbart se till själva odlandet.
    Sorgligt nog så brukar inte de mest högljudda miljömupparna vilja prata om det, dom sitter fast i nåt gröna-vågen virus, som inte gör dom mottagliga för fakta.

Jag hoppas du inte blivit smittad, utan verkligen tar dig tid att sammanställa en helhetsbild, utan att ens för ett ögonblick snegla åt dessa miljömuppars flumargument. 

Och tro nu inte att jag är emot närproducerat eller att vi inte ska göra allt vi kan själva, för jag är den direkta motsatsen, även om du antagligen ser mig på ett annat sätt.
    Jag vill bara få dig att förstå, att det du tar upp är otroligt komplicerat, och det går fort att göra helt fel om man missar bara en enda parameter, och parametrar finns det hundratals att ta med i beräkningana.

Och det tar årtionden ibland flera generationer att veta om det blivit rätt, tro mig, jag äger skog och vet hur fel skogsbruk bedrivits, och att det kostat både klimatpåverkan, miljarder i bortfall på skog och i reda pengar, och givetvis även utrotat djur och växtliv..., att riva ner det naturen byggt upp under miljoner år går fort, men att i all välvilja återställa, det är långsiktigt och långt ifrån nån lätt uppgift, och det mesta blir fel, innan vi till slut får det rätt.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?