Nordström skrev 2016-12-10 13:49:40 följande:
Tvärt emot dig anser jag att det ökade motståndet mot globalisering är positivt för miljön. Producera varor i närheten av där de brukas. Människor ska vara, bo och leva där de fötts. Inte vara på andra sidan jordklotet var och varannan månad. På så vis kan vi vara skonsamma mot miljön.
Klimathotet är jag inte vidare orolig för det heller. Om nu miljöforskarna har rätt kommer vi få medelhavsklimat i framtiden. Mycket trevligt!
Ja nog tycker du tvärtemot mig, och vem sjutton har fått dig att tro du kommer få uppleva nåt medelhavsklimat i Sverige under din livstid?
För när den dagen kommer, om den kommer, då lär du ha lyckats med det omöjliga, nämligen att bli några hundra år gammal, och det tror jag inte du kommer att klara.
Dessutom kommer det att vara väldigt trångt i Sverige då, eftersom stora delar av Europa kommer att vara öken eller nästan öken och därmed mer eller mindre omöjligt att bo på, så folk har tvingts iväg hit upp, och då inte bara från Europa.., folkvandringarna kommer att bli enorma, helt klart i storleksordningen, nån miljard människor.
Men innan den tiden kommer, så kommer vädret att bara bli sämre och sämre i Sverige, alltså med ett klimat som svänger låååångt mer i ytterligheter än nu, det blir rekord på rekord vad gäller både kyla och värme och nederbörd och torka.
Det blir långt ifrån nån trevlig tid, utan mest ett livslångt planerande om hur vi ska klara nästa extrema vädersvängning.
Det här borde du ha fått lära dig i skolan, för det är inget annat än vanlig simpel fysik på enklaste grundskolenivå, alltså vad som händer när varm luft möter kall luft, och kallt sött vatten som möter varmt saltvatten och tvärtom...
Sen vet jag inget som skulle förbättra miljön om vi gick ifrån globaliseringen, den bidrar istället till att vi slipper utnyttja enorma landområden till produktion.
Och inget är bättre för miljön än just det.
Problemet är istället att vi överproducerar nästan allt idag, så minst 30% allt som kan ätas slängs bort.
Faktum är att vi producerar mer mat än vad som behövs för att mätta alla som idag lever på vårt klot.
Tar vi sedan sällanköpsprodukterna, så kommer väldigt mycket inte ens ut till försäljning, utan går raka vägen från producent till destruktion.