Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-11-24 10:46:20 följande:
    Tja, vitsen var att skrikhögeraktivisten inte hade förstått att det handlade om ett flera år gammalt pressmeddelande och att S inte alls hade för avsikt att satsa på parkettgolv. Hen hade alltså läst pressmeddelandet utan att förstå vad det handlade om.

Skrikhögern har ju en besynnerlig variant av närproducerad relevanskontroll som innebär att de sällan eller aldrig ställer frågan "Är detta rimligt?".

Självklart är det inte rimligt att S skulle satsa på parkettgolv på förlossningsavdelningarnaSkrattande
    Populistiska budskap och rimlighet går sällan eller aldrig ihop, så den sortens propaganda kan inte SD ägna sig åt, då tvingas dom ju hålla sig till sanningen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-11-24 11:15:22 följande:
    Ditt idoga svärande, VMB, i snart sagt vartenda inlägg du författar här på FAMILJELIV innehåller svordomar, den ena värre än den andre, och det orsakar mig ett oerhört lidande, så om du kan hålla igen, åtminstone lite, på kraftuttrycken, VMB, så kommer min nattsömn förbättras avsevärt.

Tack på förhand.

Mvh //Anton 
    Ha ha ha, tack ska du ha, måste fan komma ihåg å skärpa mig på den punkten.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2016-11-24 11:10:41 följande:
    [quote=77161662][quote-nick]nihka skrev 2016-11-24 10:34:15 följande:[/quote-nick]
    Jaha. Så i din värld är närproducerat där man monterar ihop varor. Bra att veta!

Det skapar flera låglönejobb som vi nu behöver, och det är bättre för miljön.
    Förstår du inte det ?
    Varför behöver vi jobb med en lön som inte går att leva på?
    Har du tänkt att dom ska tigga ihop resten som fattas till hyra och mat, eller vad?
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-24 16:31:25 följande:
    Jag hör vad du säger, för du verkar vara insatt i just det här, ja. Sådana teknikaliteter som du beskriver, får vi hoppas att politikerna och deras staber tänker igenom och gör något åt. Vi måste ändå ha som strävansmål att importera så lite som möjligt. Och detta är allra viktigast när det gäller sådant som vi av säkerhetsskäl måste kunna bli självförsörjande på väldigt snabbt, om gränserna skulle stängas av någon anledning (t.ex. krig). Livsmedel, energi, tyg och konfektion... 
    Det är otroligt svårt att göra nåt åt som ensamt land, och svårt även för en så stor handelsorganisation som EU.

Dom där avtalen går kors å tvärs mellan länder och även mellan alla möjliga intresse-organisationer, så det tar lång tid att få fram ett avtal.
    Som du kanske vet, så tog det 7 år, om jag minns rätt, att ta fram ett avtal som EU och Kanada kunde enas om, ändå höll det på att gå åt h-vete (Ursäkta Anton bara för att en enda liten region i Belgien satte sig på tvären.

Och det är den tidsrymd som vi rör oss med 5-15 år för att ta fram ett handelsavtal, så var du både glad och stolt över att vi har EU.
    Det gör ditt liv så mycket enklare och billigare, även om du inte märkar det i ditt dagliga liv.

Men absolut, vi ska fortsätta att ta fram fler och bättre regler, och jag håller helt med i att viska importera så lite som möjligt.
    Men samtidigt så måste vi undvika att bli enögda och se till helheten, och sky protektionismen som pesten, för den slår alltid tillbaka mot oss sjäva.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-24 18:57:02 följande:
    Nu ska vi för övrigt käka lite närproducerade valnötter. Visserligen odlade i USA, men inte desto mindre "monterade" i en valnötspåse i Uppsala.

Man ska ju gynna det närproducerade - och så långt har vi inte till Uppsala Solig
    Där slår jag dig med råge på närproducerat, för jag ska laga till lite älgkött, och det är så närproducerat att det kommer från min/vår skog, som även den är närproducerad rakt utanför knuten.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-25 01:17:02 följande:
    Nä, det går inte här hemma. Finns ingen närproducerad frysbox att lägga fru Älg i så det blir som för FDFMGA att knapra på valnötter från Uppsala smile2.gif
    Du kan t.ex lufttorka, salta in, eller grava köttet, annars så är det inga problem med att skruva ihop en hemproducerad frysbox av återanvända delar från t.ex skroten.
    En frysbok är ingen komplicerad sak, en kompressor, en elmotor, ett kyl/värmeelement, ett skåp, ett kylmedia, en termostat, och lite andra småprylar för att montera ihop allt, sen är det bara att frysa in.
    Blir det inte bra, så kan du ju alltid använda den som värmepump istället, för det är i princip samma sak.

Blir väl inte helt närproducerat, men väl närmonterat.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-24 23:53:22 följande:
    Jaha. Så det ska vara låglönejobb att bygga datorer. Bra att veta. Gäller det bilar också? Innan man flyttar tillverkningen utomlands så kan man alltså erbjuda de anställda att jobba kvar för kraftigt reducerad lön.

Jaha. Att människor tjänar dåligt är bra för miljön. Också bra att veta smile2.gif
    Om folk förstod vad detta tjatande om låglönejobb eg syftar till, så skulle dom aldrig gå med på nåt sån´t.
    För vad det innebär över tid, er en allmänt sämre löneutveckling, vilket sker genom att alltfler arbetsuppgifter flyttas över till de sk låglönejobben och övriga arbetsuppgifter läggs ut på annan personal, vartefter en persnalavgång sker i ett företag.

Så de sk låglönejobbens eg syfte är att bromsa löneutvecklingen, därför ska löntagare vägra i sten att gå med på den typen av jobb.
    Alla heltidsjobb ska gå att leva drägligt på, det är vad löntagare/fack alltid ska försvara och kämpa för.
    Och aldrig gå med på att politiker lägger sig i lönebildningen, gör dom det, då ska det fan-i-mig utlysas generalstrejk.
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-25 07:33:24 följande:
    Nåja, det stämmer ju att människor som inte tjänar så mycket, inte heller har pengar att lägga på t.ex. Thailandsflygresor, eller slit-och-släng. Ju mindre man kan konsumera desto mer miljövänlig är man ju, även om det är ofrivilligt p.g.a. att man inte har råd. Dessutom är min erfarenhet tyvärr, att lågutbildade människor som levt fattigt och plötsligt får tillgång till större pengar (t.ex. p.g.a. en storvinst på lotteri eller trav, eller ett riktigt jobb i en manlig industri där lönerna kan vara lika höga som för en kvinnlig lärare eller bibliotekarie med flera års högskoleutbildning), ofta slösar pengar på ett ogenomtänkt - och miljöovänligt - sätt. De har inte begåvningen och kunskaperna att förvalta pengarna på ett bra sätt, eller att göra ansvariga konsumtionsval.
    Du menar som SD:s Järnrörs Ekeroth, som super upp pengarna och sen går ut och slår folk på käften?
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-25 18:40:13 följande:
    Alltså, låglönejobben är så sjukt lättgenomskådade, när samma parti som förespråkar låglönejobb tidigare ojjade sig över en hundring mer i skatt för högavlönade, och som före det gick till val på att "det ska löna sig att arbeta". Och jag kan tro att de menar det - de har bara inte berättat för VEM det ska löna sig att arbeta. :-P
    Ja det har visst stor betyelse på vilken sida av löneskalan man befinner sig, när det ska talas om ena sidan skatterna och andra sidan lönen.

M/högern har aldrig velat se att vanligt folk tjänar bra, då kommer alltid argumentet att utbildning ska löna sig.
    Att folk med t.ex hantverk som syssla, under hela sin arbetsföra tid befinner sig under utbildning i sina resp yrken, sån´t ska visst inte räknas som utbildning och då heller inte betala sig.
    Utbildar sig, det gör man visst bara i skolbänken, enligt dom.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-25 21:36:37 följande:
    Nej, det blir inga ombyggda gamla freonfrysboxar heller. Köper miljöklassade vitvaror.
    Freon är förbjudet, så det behöver du inte använda dig av, det fungerar lika bra med miljövänligare val, och inte fan ska du använda uttjänta gamla frysboxar, utom möjligen skåpet, så du kan bygga ett bra närmonterat miljöval själv.., fast nu börjar vi snesegla lita väl mycket i tråden.., fast det är ju kul att spåna, det kan jag inte förneka.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?