Turandot skrev 2016-11-24 16:31:25 följande:
Jag hör vad du säger, för du verkar vara insatt i just det här, ja. Sådana teknikaliteter som du beskriver, får vi hoppas att politikerna och deras staber tänker igenom och gör något åt. Vi måste ändå ha som strävansmål att importera så lite som möjligt. Och detta är allra viktigast när det gäller sådant som vi av säkerhetsskäl måste kunna bli självförsörjande på väldigt snabbt, om gränserna skulle stängas av någon anledning (t.ex. krig). Livsmedel, energi, tyg och konfektion...
Det är otroligt svårt att göra nåt åt som ensamt land, och svårt även för en så stor handelsorganisation som EU.
Dom där avtalen går kors å tvärs mellan länder och även mellan alla möjliga intresse-organisationer, så det tar lång tid att få fram ett avtal.
Som du kanske vet, så tog det 7 år, om jag minns rätt, att ta fram ett avtal som EU och Kanada kunde enas om, ändå höll det på att gå åt h-vete (Ursäkta Anton
bara för att en enda liten region i Belgien satte sig på tvären.
Och det är den tidsrymd som vi rör oss med 5-15 år för att ta fram ett handelsavtal, så var du både glad och stolt över att vi har EU.
Det gör ditt liv så mycket enklare och billigare, även om du inte märkar det i ditt dagliga liv.
Men absolut, vi ska fortsätta att ta fram fler och bättre regler, och jag håller helt med i att viska importera så lite som möjligt.
Men samtidigt så måste vi undvika att bli enögda och se till helheten, och sky protektionismen som pesten, för den slår alltid tillbaka mot oss sjäva.