Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-11-23 21:35:31 följande:
    Ja, det kan man säga.

Alltså, reaktionerna på Trump påminner om 1900-talets vänsterengagemang för Che Guevara.

En slags ikon eller gudafigur som kan leda de vilsna själarna rätt, då bokstavligt talat i Bolivias djungler och nu i såväl USA:s träskmarker som dess asfaltdjungler.

Jag har så svårt att förhålla mig allvarlig till personkult - även om jag vet att sådan ofta slutar olyckligt såväl för de som dyrkar som den som dyrkas.
    En sak står iaf klar och tydlig, Trump har på kort tid (valrörelsen) lyckats med konststycket att totalt splittra USA.
    Det handlar ta-mig-fan inte om annat på CNN, nästan oavsett vad som avhandlas, så halkar dom alltid in på splittringen.

Eller som det sashos CNN, utan att jag direkt kan återge annat än innebörden och inte ordföljden.
    Fråga: Varför väljer Trump folk till sin regering som han angripit och inte varkar ha nåt till övers för?
    Svar: Han har ju gjort det med de flesta, så han har inte så många att välja på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-23 23:50:40 följande:
    Sovit under en sten? Hahahahaha! Jag bor på en gård och närproducerar mer än du kan räkna till. Klart man kan närproducera, men hur fungerar din närproducerade dator tycker du?
    Ja man behöver nog som du ha kunskapen om närproducerat, för att förstå att allt inte går att närproducera.

Jag närproducerar själv ända in på knuten, och inser att min skog inte kan närproduceras överallt, utan kräver transporter för hamna på rätt ställe för att kunna förädlas, och mer transporter för att hamna i industrin, och ännu mer transporter för att hamna hos slutkunden, o.s.v.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 02:03:15 följande:
    Mnja. Kalifornien har velat splitta i många år. Främst för att slippa betala för fattigare stater. Lite samma "logik" som Brexit, typ.
    Ja istället för de religiösas "tionde" så gäller det omvända för Californien, dom alltså får tillbaka en tiondel av vad dom bidrar med.
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2016-11-24 08:29:15 följande:
    Tror att den hade fungerat lika bra om den monterades här eller tex i Tyskland eller Rumänien.
    Känns otroligt korkat att skeppa allt material till Kina för montering och sedan tillbaks, är ju trotts allt en otrolig miljöbov att hålla på såhär. Så jag betalar gärna mer för min dator.
    Men förstår du inte att det är du som blir miljöboven, om vi ska producera precis allt själv?

Det finns det som går att närproducera och förädla här, och det ska vi förstås göra.
    Men att gå till ytterligheter, det medför bara en massa miljöpåverkan som vi nu kan undvika, genom att producera i länder, fabriker och industrier som redan finns på plats, eller där det är mest fördelaktigt.

Vår del i det, det ska vara att se till att allt sköts på rätt sätt, och enbart det är nog så svårt.

Det här är en ständig pågående utveckling/förändring som pågått i århundraden och som vi inte kan styra över.
    Den styrs till största delan av faktorer vi inte kan påverka, som länders/kontinenters ständiga förändring och ekonomiska förutsättningar.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-24 08:17:02 följande:
    Dagens Industris ledare argumenterar idag för att man inte ska låta Kina bli världens ekonomiska centrum.

Månne att inte DI har tagit del av de senaste rönen från skrikhögerns spjutspetstänkare här på FLSkrattande

www.di.se/opinion/frida-wallnor-lat-inte-mitt.../
    Men det är ju så det nu kan bli per automatik, då Trump ska bli protektionismens självutnämde ledare.
    Det är till Kina som länder kommer att vända sig, när Trump nu vill sätta upp handelshinder och bryta handelsavtal.
    Det finns ju liksom ingen anledning längre, att handla från ett land som sätter upp hinder för deras exportvaror..
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2016-11-24 09:17:59 följande:
    Vart läser du in att jag tycker att vi ska närproducerat allt själva??
    Är en stor fördel om man exporterar mer än vad man importerar, om man nu inte kan leva på att vara ett turist-paradis.
    Ok, så vad är det vi inte ska producera då?
    Vi producerar ju själva redan det mesta som går att producera, och som är försvarbart att producera.
    Det blir ju inte per automatik mindre miljöförstöring eller mer pengar över, om vi ska bygga egna industrier som sen ska forsla varorna inom landet i mindre mängder.

Kom ihåg att Sverige är ett geografiskt stort land, så stora kvantiteter som tas in från länder i EU, mycket väl kan var mer miljövänligt även om transporten vägs in, än om vi skyfflar runt mindre mängder inom Sverige producerat i närmiljön.

Vad som absolut finns att göra, är att förädla mer av det vi producerar i redan befintliga industrier/företag, för där finns det en hel del som vi borde försöka ändra på.
    Utöver det så bör det göras enklare för de som producerar att sälja sina varor själva, det är alldeles för toppstyrt och krångligt idag.
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-24 09:58:15 följande:
    Visst, men det gör ändå skillnad i miljöförstöring jämfört med att importera mahogny till exempel...
    Men ska nån använda mahogny så kan vi ju inte producera den själv, så då återstår att köpa den från företag vi kollat upp och som följer de krav som vi ska/måste ställa på hur det är producerat.
    Ingen vill ju renovera sin gamla mahognybåt med annat träslag.
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-24 10:13:56 följande:
    Det allra värsta är annars inte importen, utan det värsta är att så många svenska företag har flyttat produktionen utomlands. Och att en massa svenska industriarbetare följaktligen blivit arbetslösa, vilket inte är bra för dom och inte heller för den svenska ekonomin, då de och deras familjer i stället måste försörjas på A-kassa eller försörjningsstöd. Dessutom går samhället miste om både arbetsgivaravgifter och löneskatter...
    Det är inte bra, men trots allt bättre än att med konstlade medel hålla dom vid liv.
    Det har vi t.ex försökt med varvs och teko-industrin, och det blev bara kostsamt utan att vi kunde behålla några jobb.

Bättre är att vi tidigt börjar se oss om efter ersättninsindustri, när vi ser hoten börjar hopas, då har vi några år på oss att ställa om.
    Och ersättningar har alltid funnits, det kan vi se nu i efterhand, så vi måste bli långt bättre på att leta upp dom, medans vi har tid på oss.
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-24 09:48:59 följande:
    Nu är jag inte insatt i detta, men om det stämmer att man behöver "indium" (vad det nu är) så kan man ju importera bara det från Kina. Eller bara den komponent där det ingår. Man behöver inte importera hela datormaskinerna.
    Då skulle det bli svindyrt, för det är skillnad på att köpa miljoner enheter, jmf med några hundra stycken av allt.
    dessutom så åker du ju fortfarande på transportkostnaderna, och den miljöförstöring den hur som helst ändå ställer till med.

Jag har hållit på en hel del med import genom åren, och det är långt ifrån så enkelt som det kan verka.
    att köpa delar är inte så svårt, men att få hem dom till ett pris som gör det lönsamt är fan så svårt ibland.
    Och när det kommer till sällsynta metaller, så kan det bli riktigt jobbigt, då kan det krävas både det ena och det andra i form av tillstånd och gud vet vad.

Lägg till att numera är det inte ens möjligt att skeppa alla varor i en och samma flygtransport, om vi nu tar flyg som transportsätt.
    Allt möjligt är säkerhetsklassat/brandklassat/brandfarligt/frätande/giftigt m.m och får inte flygas tillsammans med andra produkter.
    Annat har exportförbud till 3:e land och får bara ingå som en del i en produkt, och en massa annat som alltid dyker upp som otrevliga överraskningar.

Jag tror du nu börjar förstå varför EU vill ha handelsavtal med så många länder som möjligt, och varför det är så många som dömmer ut Trump:s idéer om att riva upp alla handelsavtal.
    Vi ska vara glada att vi har EU, det är så otroligt lätt att göra affärer inom EU, bara några få varor är belagda med förbud eller rstriktioner att ta in från annat EU land till Sverige.

Det är så lätt idag, att många tror att dom handlar svenskt från svenskt företag på Nätet, fast dom i själva verket handlar från samma ställe som övriga EU medborgare, där t.ex lagret som dom får vororna ifrån, finns i Tyskland eller Frankrike.
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2016-11-24 10:21:14 följande:
    Nu tillverkar ju golvabia som är en av Sveriges störst återförsäljare sina trä-golv i Anderstorp.
    Och lågpriskedjorna köper ofta från Polen. Men visst Kina och Anderstorp är väl ungefär samma sak för en intelligent herre som du.
    En fråga bara, varifrån köper dom sina råvaror och övriga produkter som behövs för att tillverka produkterna?
    Vore kul att höra hur svenskt och närproducerat det eg är.

Det är inte så mycket som är genuint svenskt idag, så finns det fortfarande kvar industrier som kan skryta med det, så vore det trevligt att kunna berätta det, för de jag har kontakt med ibland.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?