Turandot skrev 2016-11-24 09:48:59 följande:
Nu är jag inte insatt i detta, men om det stämmer att man behöver "indium" (vad det nu är) så kan man ju importera bara det från Kina. Eller bara den komponent där det ingår. Man behöver inte importera hela datormaskinerna.
Då skulle det bli svindyrt, för det är skillnad på att köpa miljoner enheter, jmf med några hundra stycken av allt.
dessutom så åker du ju fortfarande på transportkostnaderna, och den miljöförstöring den hur som helst ändå ställer till med.
Jag har hållit på en hel del med import genom åren, och det är långt ifrån så enkelt som det kan verka.
att köpa delar är inte så svårt, men att få hem dom till ett pris som gör det lönsamt är fan så svårt ibland.
Och när det kommer till sällsynta metaller, så kan det bli riktigt jobbigt, då kan det krävas både det ena och det andra i form av tillstånd och gud vet vad.
Lägg till att numera är det inte ens möjligt att skeppa alla varor i en och samma flygtransport, om vi nu tar flyg som transportsätt.
Allt möjligt är säkerhetsklassat/brandklassat/brandfarligt/frätande/giftigt m.m och får inte flygas tillsammans med andra produkter.
Annat har exportförbud till 3:e land och får bara ingå som en del i en produkt, och en massa annat som alltid dyker upp som otrevliga överraskningar.
Jag tror du nu börjar förstå varför EU vill ha handelsavtal med så många länder som möjligt, och varför det är så många som dömmer ut Trump:s idéer om att riva upp alla handelsavtal.
Vi ska vara glada att vi har EU, det är så otroligt lätt att göra affärer inom EU, bara några få varor är belagda med förbud eller rstriktioner att ta in från annat EU land till Sverige.
Det är så lätt idag, att många tror att dom handlar svenskt från svenskt företag på Nätet, fast dom i själva verket handlar från samma ställe som övriga EU medborgare, där t.ex lagret som dom får vororna ifrån, finns i Tyskland eller Frankrike.