Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-11-22 17:33:11 följande:
    Precis. Det är en bra poäng och det är även här som många motståndare gör bort sig. Jag tror att Trump kommer att bli den mest folkliga presidenten som USA har haft. Mycket av detta bottnar i hans sätt att uttrycka sig och den transparens som omger honom.

Så kan det bli under en tid, upplägget han har tyder på det, vilket jag har sagt tidigare, att dra igång stora infrastruktur projekt fungerar alltid för att dra igång en ekonomi.
    Men det är en ohållbar politik att låna till allting och samtidigt fjärma sig mot omvärlden, och det kommer att bli avgörande för hur länge han kan hålla igång USA.

Att USA kommer att halka efter p.g.a den protektionism han tänker ägna sig åt, det tvivlar ingen på, inte om Trump tror sig kunna styra världshandeln, och det kommer Kina/Asien, troligen även övriga Världen att utnyttja maximalt.
    Det framtida centrumet för världshandeln kommer att ligga i Asien och till viss del i Afrika (ingen som tvivlar på det heller ), och det kommer Trump:s politik att skynda på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-22 17:44:54 följande:
    Trumps approval rating:

dailycaller.com/2016/11/21/trumps-approval-ra.../

46% för

46% emot

8% obekräftat.

För Obama är det 53-46-1. Efter åtta år med honom som president.

Trump är alltså redan i princip ikapp var Obama står idag och då har han inte ens börjat ta tag i de grundläggande problemen.

Folk uppskattatr dessuto det sätt på vilket han hanterar övergången mellan honom och Obama.

19% säger att det är den bästa någonsin medan 34 tycker att den är "likvärdig" med de bästa.

Just för att han har hela kongressen med sig i åtmnstone två år har han alla möjligheter i världen att bli en president som får någonting gjort coh det skule vara en stor skillnad mot idag och förmodligen ge honom höga popularitetssiffror.
    Men nu har vi ju hört till leda, att den där typen av mätningar inte är nåt att lita på, så varför har dom nu plötsligt blivit sanna?

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-22 18:10:42 följande:
    Rationaliseringen och den tekniska utvecklingen har du ju helt rätt i. Men inget blir bättre av att man importerar varor utifrån, i stället för att stödja de egna industrierna. Jag försöker alltid att köpa närproducerat i första hand, svenskt i andra hand, och europeiskt i tredje hand. Om alla skulle göra så, skulle vi ha många fler arbetstillfällen i Sverige. 
    Så du menar att varje land ska vara självförsörjande? Jo du, då snackar vi inte längre om ett miljöhot, utan en fullständig och total kollaps av miljön.

Närproducerat ska endast gälla de produkter som lämpar sig för det i resp land, allt annat ska tillverkas/importeras/framställas så att tillverkningen gör så lite påverkan som möjligt, och att så stora samordningsvinster som möjligt kan göras.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-22 20:36:30 följande:

Barnsligt att mena att Kalifornien ska göra sig fria. Liberalpopulism. 
    Varför är det nu barnsligt, det är knappast annorlunda än att England vill lämna EU.
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2016-11-22 21:33:30 följande:
    Det går ypperligt att närproducera ! Givetvis blir det dyrbara men miljövänligare.
    Visst om man tycker att det är ok att kvinnor och barn jobbar för 5kr timmen så kan man ju fortsätta, men nu är det dax att människor med en vidrig människosyn börjar att betala för de produkter de anser sig behöva.
    Det är mycket som inte blir miljövänligare om alla länder ska ha en egen produktion av allt.
    För det betyder att snart sagt alla länder tvingas ta massvis med mark och resurser i anspråk som är direkta hot mot närmiljön. 
    Vilket varenda kotte begriper att det är det värsta som kan hända, att ta ännu mer jord/mark och resurser i anspråk, när det finns tillräckligt av allt redan idag.

Däremot så måste vi fördela det som tillverkas bättre, nu används långt ifrån allt vi tillverkar, mycket går direkt från produktion till destruktion och har inte ens varit ute till försäljning, eller hamnar i våra egna sopor.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-22 22:58:53 följande:
    När dammet lagt sig kan det komma att visa sig att Trumps nya regering är den mest diviersifierade och samarbetsmöjliga av alla:

www.washingtontimes.com/news/2016/nov/21/dona...-/

Han väljer verkligen helt fritt och helt oortodoxt bland folk från alla tänkbara håll och kanter för att ev erbjuda en position i hans styre.

Han bjuder in demokrater, Hilarys storsponsorer, sina värsta belackare bland republikanerna ...

Helt prestigelöst. Pragmatiskt.

En fascinerande förmåga att erbjuda samarbete till mäniskor som agerat mot honom som de har gjort under det senaste 1,5 året.

Om det inte var Trump, så skulle du kalla det för att bryta sina löften och vara opålitlig.

Apropå opålitlig, nu har Trump redan innan han blivit president brutit ett av sina vallöften, det att åtala och placera H Clinton bakom lås och bom.
    Men nu blir det inte ens ett åtal, vilket fått många republikaner att gå i taket.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-23 08:54:13 följande:
    Enkelt. Ingen annan politiker hade gjort som Trump.

Trump prioriterar folk som är beredda att uppfylla det han kallade sitt kärnvärde i videon jag läknade (du tittade väl på den?): America first.

Och han gör det genom att plocka över partigränser och från alla tänkbara sfärer coh  från de som aktivt stött hans motståndare. Han är till och med beredd att samtala med folk som under 1,5 års tid uttalat sin avsky för honom och hånat honom.

DET är en fascinernade, prestigelös coh pragmatisk ledarstil. Ett spännande sätt att ta sig an jobbet att bilda regering.

Men ändå inte helt taget ur intet eftersom det till stora delar kan fungera så när man sätter ihop en projektgrupp i exempelvis byggindustrin. Något han är väl bekant och bekväm med.

Vad gäller Hillary så har jag inte läst de exakta citaten men jag har redan spekulerat i att han, som den statsman han är, kommer att låta udda vara jämt och be amerikanerna att förlåta henne.

Hon är passé nu. En nobody. Att utreda henne vidare skulle bara försvåra att vinna vissa demokraters röster framöver.

Även en ev eftergift mot henne skulle alltså väl falla in i mönstre om att vara pragmatisk först och pricipfast sedan.
    Du är rolig du, man kunde tro du är talesman för Trump, som du slätar över och förvräger det som sagts och skrivits för att passa in och se bättre ut.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-23 11:54:50 följande:
    Haha, hela den här grejen med att Kalifornien ska lämna USA som en hämnd för Brexit är som taget ur en South Park-episode. Glad

Lite kul att folk reagerar så starkt på Brexit, men inte lika starkt på att ex Skottland ville lämna GB.

Det finns flera fundamentala skillnader. USA enas av ett språk, en president, en konstitution med mycket mycket mer. Redan idag har vi europeiska länder som inte är en fullständig medlem av EU, vilket fungerar alldeles utmärkt. Det finns även en helt annan historia, medan EU är ett samarbete som utvecklats successivt under 1900-talet. Storbritannien har till överlägset störst av sin historia inte tillhört EU, utan är ett relativt nytt påhitt.

Det finns även en helt annan nationell känsla. En amerikan identifierar sig främst som amerikan, medan gemene europé först främst identifierar sig som svensk, spansk eller britt. 

Sanningen är den att det skulle få helt andra konsekvenser om USA föll. EU är inte lika viktigt, utan kan ersättas med andra former av samarbete. För övrigt vill jag mena att EU redan fallit. USA går inte samma väg till mötes.

Det är klart att även USA kommer att falla, det gör alla imperier förr eller senare.
    Vi vet bara inte hur det kommer att förändras, bara att det kommer att ske.

Och att nåt inte är bra i USA, tyder just dom här kraven på att lämna, och dom kommer allt oftare nu.
    Men jag tror inte heller att nåt kommer att hända nu, men när såna här röster börjar höras, så brukar det fortsätta, och till slut bli till en sanning.

Det är väl klart att folk inte reagerar lika starkt på att Skottland vill lämna UK, det är ju inte direkt så att vi berörs av det, utan det är mest en fråga för just UK.
    Och liknar det nåt, så är det kravet från olika stater att lämna USA.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-23 11:51:19 följande:
    Det Trump själv har sagt däremot, det länkar jag direkt till och citerar.

Det blir så mycket enklare då att göra sig en korrekt bild av vad som är, sägs och händer.

Och klarar man av det så slipper man göra bort sig - månad ut och månad in - genom att spela Allan kring saken och sedan ha helt och hållet tvärfel.
    Och det är precis vad jag gjort ett flertal ggr, så vad klagar du då för?

Men till skillnad från dig, så ser jag helst att folk själva kollar upp det jag skriver, och undviker därmed att länka till allt, då jag vet hur mycket av det som finns på Nätet är förvanskat och rena lögnar.

Så fortsätt du med ditt sätt att framföra det du vill ha sagt, så gör jag på mitt sätt och överlåter till läsarna att själva få bedöma det jag skriver, utifrån vad dom själva kommer fram till, när dom kollar upp vad jag skrivit.

• Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-23 13:40:04 följande:
    Det är framför allt inget nytt. Det är en relativt gammal idé. Jag tror iofs att den är lite mer som "Republiken Jämtland", mycket snack och ingen verkstad, men det är definitivt inte någon ny liberal populistgrej.
    Lite mer än Republiken Jämtland är det, kom ihåg att det inte var så länge sen USA vara delat i Nord och Syd, och fullständigt enade har dom väl aldrig blivit, om du frågar gräsrötterna.
    Och när dom här tecknen börjar synas, så brukar dom inte försvinna, utan leder förr eller senare till att dom blir en sanning.
    Alltså som med alla imperier som funnits, möjligen kan Kina sägas vara ett undantag, men då får vi allt skruva till det.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?