Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Turandot skrev 2016-11-21 09:37:11 följande:
    Eller så kanske folk som fattar att dom ska gå och rösta, även är klokare i sitt röstande! smile2.gif

Jag tycker att vi ger Trump en chans nu! Det sa ju till och med Fru Clinton att vi borde göra!
    Han kommer knappast att få nån chans, och det lär han snabbt bli medveten om, då omvärlden inte låter sig styras som nåt vanligt företag.

Ähh, att politikar som H Clinton ger sitt vanliga låtsasstöd och välönskningar, är det väl ingen som fäster nån vikt vid..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-21 10:17:01 följande:
    Nej, förmodligen bättre att lägga vikt vid vad lobbyister och ett gäng töntar på sociala medier anser om Trump.

För övrigt. Dessa människor som under ett års tid nu talat om domedagen och som sitter och gråter likt bortskämda ungar då saker och ting inte gick som planerat behöver växa upp och inse att det finns en väldans massa olika sätt att faktiskt bedriva filosofi och politik på. Sluta splittra samhället och ställ människor mot människor, tack!

Jag tror ärligt talat att detta blir ganska bra och det finns inte heller någon anledning att tro något annat. Trump har stor potential att bli USAs mest transparenta president genom tiderna, detta eftersom allt han gör kommer att granskas in i minsta detalj. Trump kommer tvingas arbeta ärligt och hårt. Vi hade inte haft samma utgångsläge med Hillary Clinton. Detta är ett faktum som vi alla bör fira.
    Varför är det då bara Nazister och andra extrema högerpartier som firar Trump:s valseger?
    Jag har aldrig sett dom fira tidigare, och dom måste väl ändå veta vilka och vad som Trump främjar?

Nä jag håller med övriga Världen som inte är Nazister, rasister eller andra högerextremister, det ser inte bra ut, långt därifrån.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-21 18:09:30 följande:
    Nazister firar inte för att de tror att Trump är en nazist. De firar eftersom de hatar etablissemanget. De firar deras förlust.

Du ger en felaktig bild av verkligheten. En populistiskt bild. Det är knappast bara nazister som firar. Trump vann folkets röst. Det bor uppenbarligen rätt många nazister i det där landet.

Ähh, de firar t.ex med slogans som "Trump will make America white again", så försök inte bortförklara det faktum att det är just Nazister, rasister och andra högerextremister som firar, det blir bara fånigt.
    Och nej, det är inte bara Nazister som firar, det är alla på yttersta högerkanten som firar, vilket jag f.ö skrev i det inlägg du kommenterar. Men som du gör med alla inlägg, förändrar du innehållet så att det mer ska passa in i din kritik.
    Rataxes skrev 2016-11-21 18:33:41 följande:
    VMB-logik:

8 % av de svarta i USA är nazister, 29% av latinos och asiater är också nazister, 24% av judarna är nazister och sist men inte minst så är 54% av de vita kvinnorna också nazister.

De "outbildade" är nazister när de röstar fel, men "arbetarklass" när de röstar "rätt".

Ja det var ju åxå en tolkning, låter det förbli okommenterat, då jag är säker på att folk kan se det absurda i det, utan min hjälp.
  • Världsmedborgare
    Turandot skrev 2016-11-22 07:25:41 följande:
    Att Trump tar över en enorm statsskuld, visar kanske att han behövs..? Det är ju inte HANS politik som har orsakat statsskulden...
    Och nåt av det 1:a han tänker göra, är att öka på statsskulden rejält.
    Helt utan finansiering tänker han låna till och starta en mångmiljardsatsning på infrastrukturen, och de som kan sin historia vet vem/vilka som gjorde just det, och vad det längre fram ledde till.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-22 00:40:39 följande:
    Ett värsta tänkbart och troligt scenario är att Trump gör sig ovän till höger och vänster av bara farten precis som han alltid har gjort och behandlar sin tid i Vita huset som en reality show om sig själv.
    Det har redan hänt, det är bara att läsa mellan raderna från snart sagt all Världens regeringar som inte befinner sig på yttersta högerkanten.
    Dom använder ju ett annat "språk" än gräsrötterna, både i handling och ord, så det kanske inte blivit uppenbart för så många än.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-22 09:15:35 följande:
    Tja, man får väl placera om sparpengarna i Kina- och Rysslandsfonder - ja om man tummar ordentligt på den personliga moralen till förmån för den framtida ekonomin.
    Redan gjort, och det har redan efter nån vecka, blivit många 1000-sek i plus i Ryssland.
    Kina väntar jag med, vill se hur handelsavtalen kommer att utformas, efter att Trump fått agera.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-22 13:37:25 följande:
    Jag tycker att du målar upp en märklig bild. Tror du själv på fullaste allvar att de flesta som röstade fram Trump tillhör dessa falanger?

Att nazister firar Trumps valseger, antar jag att du syftar på att David Duke stödde Trump.  Ptjao, det gjorde han ju. Men David Duke har även tidigare stött republikaner. Vad har Trump med David Duke att göra?

Ungefär som att avfärda Hillary Clinton för att en mördare stödde henne. Du målar upp en Kalle Anka-värld som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten.
    Försöka kan du alltid, men sanningen är precis den jag säger, som här t.ex: http://edition.cnn.com/2016/11/21/politics/alt-right-gathering-donald-trump/

Allt finns inte med, som när Nazisten Rickard Spencer säger att USA hör till vita europeer, vilket givetvis är direkt riktat till D Trump och syftar till Trump:s farfar, han som belv utslängd från Tyskland för att han inte fullgjort sin värnplikt innan han lämnde landet.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-22 13:43:24 följande:
    Har du helt missat att Trump fyller sitt kabinett med folk långt ut på högerkanten? Vänner till högerextrema och snudd på själva högerextrema? Eller är det inte Trumps fel vad Trump väljer för sängkamrater heller?
    Men du vet väl att allt är medias fel.., och som Trump nu går på igen och hela tiden, om att allt är medias fel och att dom ljuger, så försöker han visst övertyga fler än sig själv om det.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-11-22 15:08:59 följande:
    Ingen av dem har något brett folkligt stöd och varför det plötsligt ska börja kallas det bara för att Trump äntrar scenen är ju bara önsketänkande från hans supporters och speciellt bland de längst ut på högerkanten som vill låtsas att de är fler än de är.
    Det är propagande helt enligt "handboken, du vet, så jag ler ofta lite igenkännande åt den där typen av inlägg, som försöker övertyga oss om att folket har sagt sitt.

Du kommer att få se massvis av den typen av skriverier från yttersta högern, när vi i Sverige närmar oss valet.
    Men kanske det kommer för att bli försent för dom, de som äger de (a)sociala medierna är ju på väg att försöka stävja lögnerna där.
    Högerextremisterna lyckades ju själva stänga ner de sk "pissrännorna", vilket dom definitivt inte räknat med, så att det kommer att hända saker på sidorna på Nätet, det kan du vara säker på.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-22 15:28:35 följande:
    Det är uttalanden från vita nazister, inte från Trump. Jag säger inte att nazister inte stödjer Trump. Så är det ju. Men jag vill också mena att det är fullständigt naturligt, eftersom att Trump har en mer konservativ invandringspolitik.

Eftersom Trump aldrig uttalat något som helst stöd för nazismen, så är detta icke-nyheter som blåses upp till helt orimliga proportioner. Det som är relevant är att Trump fick 63 miljoner röster.

Att lägga fokus vid vad en eller två personer ur denna väljarkår säger eller står för, säger inte särskilt mycket.
    Som sagt, försöka går ju.
    Fakta är att Världen över så firar Nazister och andra högerextrmister Trump:s valseger, kallar han sin nye ledare o.s.v.
    Så det handlar absolut inte om några få personer, utan om hela den högerextrema rörelsen.

Det är självklart att Trump inte kommer att rikta sig direkt till Nazisterna, men sambanden finns där, precis som det finns samband med alla andra på yttersta högerkanten, vilket är det som betyder nåt.
    Så hos Trump, ser det precis likadant ut som hos vårt svenska SD, som åxå förnekar sitt samröre med Nazister, men ändå så finns dom i partiet eller i dess nära omgivning.

Och det här är inget konstigt, så ser det alltid ut hos de på ytterkanterna i politiken, dom förnekar alltid allt som inte är till gagn för dom, hur mycket bevis det än finns att lägga fram.
    Och när det görs, ja då kommer omedelbart påståendena om att media ljuger, alla ljuger, vilket även det är helt i linje med hur dessa bevis ska bemötas.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?