Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Flash Gordon skrev 2016-09-15 22:24:53 följande:

Trump har nu tagit över ledningen i tre av de sk vågmästarstaterna (där det är jämt och valet i praktiken avgörs): Ohio, Florida och Nevada.

http://www.usatoday.com/story/news/politics/onpolitics/2016/09/14/poll-trump-ahead/90354262/

Enligt en kommentator på någon av kanalerna innebär de mätresultat som står just nu att Trump har säkrat de 270 elektorsröster som behövs för att bli president.

Underbara nyheter.  Glad
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-16 07:55:36 följande:

Jag ser det inter så. Republikanen Powell respekterar demokraten Hillary medan han anser att republikanen Trump håller på att förgöra sig själv på egen hand utan att demokraterna ens behöver attackera honom. Det vittnar väl inte om att Powell anser att Trump besitter kompetens? 

Du läser in för mycket av dina egna tankar i Powells ord. Att kritisera Trumps retorik är givetvis helt befogat. Under primärvalet var han väldigt mycket show och jag förstår att många blev förundrade, då det inte tillhör vanligheterna. Men Trump har själv erkänt att han ångrar sättet han vann primärvalet på. Att han skulle förgöra sig själv utan att demokraterna skulle behöva attackera honom är uppenbarligen inte sant.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-09-16 07:55:03 följande:
    Men hen var väl bara lite yr efter att ha slagit huvudet i parkettgolvet och tappat greppet om skillnaden mellan hjärna och lungor smile2.gif
    Jag blir lite förvånad att du verkar vara så oförstående till varför dessa teorier (inte konspirationsteorier) uppstår kring Clintons hälsa.

Först skylldes hennes hosta på allergier, sedan handlade det om överhettning för att sedan snabbt korrigeras till lunginflammation ... jag menar mild form av lunginflammation. Naiv som du är, köper du dessa förklaring rakt av och avfärdar alla osäkra ställningsstagare som nötter. Samtidigt är du en av dessa "nötter" när det kommer till Trump. Du ifrågasätter saker och ting som kommer från mannens mun - vilket är jätte bra! Du är precis likadan. Du förstår det inte bara själv.

Jag vill mena att med detta i åtanke, blir det genast lätt att förstå varför teorier av denna sort uppstår. Olika svar, ger olika frågor. Helt naturligt!

Vidare.

Egentligen handlar det inte om Clintons hälsa. Det handlar mer om vad dessa revideringar säger om Clinton som person. Resultat är tydligt. Clinton är ingen transparent person. Det finns fog för att ifrågasätta precis allt som hon uttalar sig kring. Hon visar här tydligt att hon inte är av presidentmaterial skapad!

Och så var det med det
  • Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-17 00:42:16 följande:
    I motsats till vilken tidigare president eller nuvarande presidentkandidat, menar du?
    De flesta presidentkandidater har verkligen försökt att vara transparenta. Att komma med tre olika förklaringar till varför du är sjuk är inte att vara transparent.

Det här är inte business as usual. Det förstår vilket klokt huvud som helst.

Det här är historien om en usel politiker som försöker slå en kontroversiell figur till vilket pris som helst. Du verkar hylla detta faktum!

• Konstatera
    nihka skrev 2016-09-19 17:05:51 följande:

Valresultatatet baserat på opinonsmätningar (uppdaterat 25 sept):

Hillary Clinton: 224
    Donald Trump: 126

http://www.270towin.com/maps/clinton-trump-electoral-map

Här är istället den mest relevanta utgången i dags läget.

www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/2016_elections_electoral_college_map.html

Clinton får naturligtvis en jäkla skjuts i det att hon kommer vinna Kalifornien, men vi kan också utläsa att detta val kommer avgöras med tre stater. Florida, Ohio och Pennsylvania. Trump har i dags läget en ledning i två av dessa stater. Håller detta i sig så vinner han valet. 

Om jag ska tillåta mig att spekulera lite vidare, så tror jag att Trump tar Georgia och Arizona. Michigan kommer gå till Clinton. Intressant i sammanhanget är att Trump fortsätter vinna elektorer medan Clinton tappar.

Ojoj vad spännande det kommer bli. En sak är säker. Det finns två vinnare, men bara en värdig vinnare.
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-09-21 09:24:28 följande:

Skillnaden mot de som visar att Trump leder är att den där innehåller "toss up" där man inte delat ut mandaten.

Sedan på den karta som den sidan har delat ut alla mandat så har man inte gått på de senaste underökningarna utan litar på äldre.

Tex såg vi häromdagen att Trump leder i bland annat Ohio och Nevada. Ändå på sidan du länkar så har man gett dessa mandat till Clinton.

Den är inte uppdaterad helt enkelt.

.

Dessa två stater (plus andra) har man istället givit till Trump när man räknat ut att han säkrat 270 mandat.

Det är helt rätt. Samtidigt är läget i dessa stater otroligt jämnt. Men visst. Om vi tar i betraktelse att Trump just nu har en marginell ledning i Ohio, Florida, Georgia och Arizona så kan vi även konstatera att han är i ledning.
  • Konstatera

Well, jag får också ge vinsten till Clinton. Debatterna är egentligen menat för de osäkra väljarna och där övertygade Clinton troligtvis flest med en mer sofistikerad retorik. De flesta ser dessvärre inte förbi detta.

Jag vill nog mena att Trumps infallsvinkel var fel i denna debatt. Han vill verka lugn och saklig och spela det hela defensivt. Problemet är att han återanvänder samma ord om och om igen och uppfattas istället som okunnig. Om han ex istället för att hävda att Mexico steal our jobs, ibland kunde överraska och dra till med Japan, Tyskland, Frankrike (whatever) steals our jobs hade mycket varit vunnet. Måste till en större variation om han vill fortsätta på samma spår.

Alternativt måste han gå mer på offensiven. Då fungerar det med en mer simpel retorik. Om vi däremot ska analysera vad kandidaterna egentligen säger, så är Trump vinnaren av denna debatten. Han har många riktigt goda poänger som är helt valida. Dessvärre tror jag att allt för få begrundar just detta.

Jag tror att Mike Pence kan göra en god VP-debatt. Det kan ge Trump momentum. Det positiva är att allt hemskt med Trump (rikemans son, Obama birth, skattedeklerationen, kvinnohataren Trump) i princip avklarades i denna debatt. Samtidigt som mycket återstår att besvara för Clinton (The Clinton Foundation, Bill, email-skandalerna mm).

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-27 07:26:30 följande:

Morgonens tidningssvep..

Haha, ja det där är ju dina favorit organisationer. Din subjektivitet är därefter. Finns gott om pollar och tidningar som gav Trump segern.

Time och CNBC är två exempel. Även Variety, Breitbart och Thehill, som håller ungefär samma kvalitativa standard som Aftonbladet och Expressen.

Mitt tips till dig är att ibland faktiskt ha lite egna åsikter. Tänk fritt och högt.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-27 13:44:59 följande:
    Ja, Vad har du emot DI, SVD och DN egentligen? Finns det verkligen tidningar som gett Trump segern? Är det inte tidningarnas pollar som du hänvisar till? Jag tänker att tidningarnas pollar är inte alltid är så pålitliga.
    Polls är inte tillförlitliga, men att någon journalist tillkännagav att Clinton vann debatten ska vi ta på allvar? Om något så är pollsen ett bättre mätverktyg än en åsikt signerat en tidning med (oftast) politiskt färg.

Att tycka att någon vann en debatt är ingen vetenskap.

Men visst finns det "experter" som menar att Trump vann debatten tillika gjorde det som krävdes av Trump. Fler experter menar dock, precis likt mig själv att Clinton vann debatten. Detta är dock inget ultimat bevis på att Clinton vann, som du verkar fått för dig.

Vi ska vara försiktiga med att blanda ihop begreppen här. Den som vann retorik expertens kärlek, vann inte nödvändigtvis folkets kärlek.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?