Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
Konstatera skrev 2016-09-11 00:58:54 följande:
Haha, det du säger är att du föredrar Clinton eftersom hon ljuger bättre. Jag kan min Henry Ford utan och innan. Om du tänker till lite, så var T-forden den första bilmodellen som en större skara människor hade råd att införskaffa. Därav hänvisade jag, precis likt Ford till den stora massan. De flesta bad om att få köpa en snabbare häst, och inte en bil. Att Henry Ford tidigare hade producerat Ford Quadricycle i ett exemplar eller diverse racebilar var liksom inte allmän kännedom. Henry "populisten" Ford gav den stora massan ett alternativ i T-Forden. Idag är vi få som kikar på en häst i transportsyfte. Så var det inte i början av 1900-talet.
Nej, muren är inte särskilt populistisk. Trump har tvärtom skapat en efterfrågan på en mur. Jag ser inte hur det är populism. Tvärtom så är det väl motsatsen till populism. Att föreslå något nytt och fräscht. Ingen bad om en tv, dator eller bil. Är alla som konsumerar dessa ting populister? Var Konrad Zuse, tysken som byggde den första programstyrda räknemaskinen (alltså den första datorn) en populist? Han gav trots allt något som flocken ville ha, men som ingen under tiden efterfrågade!
Vi skiljer oss i vem som luktar mest skit. Ta en closer titt på Hilary Clinton och hennes affärer. Mycket pekar mot att att hon är en en korrupt skitkärring! Missförstå mig rätt. Trump är sannerligen ingen ängel. Han ljuger och har sig. Men han har en poäng i mycket av det han säger. Inte minst det faktum att han inte är del av etablissemanget.
Som amerikan hade jag velat stärka mitt lands demokrati. Det gör en inte i dagens amerikanska system. Därav hade jag röstat på Trump.
Epigonen Trump har också en plan, om än kanske inte lika väl genomtänkt som Jönssonligans planer.
Det är alltså inte lögnaren Trump som stör mig mest utan tanken på att världens fortfarande mäktigaste land ska styras av en inkompetent odugling som skroderar om att han har en hemlig plan för att besegra Daesh och planen är alltså att fråga generalerna hur man ska göra - som om de inte redan fått denna fråga.
Jag bryr mig inte så mycket om att Trump skulle påskynda maktomfördelningen i världen till USA:s nackdel men de som kommer att fylla det tomrum som uppstår tillhör inte mina favoritländer.