Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-08-08 21:28:49 följande:

Nej, som jag förklarade med mitt exempel så anser jag inte att det är handlingen som ska bedömas, inte i första hand hur offret reagerar. 

Jag är inte inläst på wikileaksdokumenten men det var i så fall inte ok att gynna en kandidat på bekostnad av en annan.

Javisst ska handlingen bedömas först och främst. Men när det kommer till skämt är dock inte mottagarens reaktion helt oviktigt eftersom att vi alla tolkar budskapet olika. Därför gör vi klokt i att vända oss direkt till mottagaren och inte till en massa tyckare. Det du säger till dina närmsta polare kan du inte alltid säga till tant agda 92 år.

Exemplet om våld var dumt eftersom att det regleras i lag. Om Trump misshandlat kvinnan och hon fortfarande försvarat Trump hade situationen varit helt annan!

Men nu ... Att detta blivit en stor grej är lite meh.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-09 12:28:02 följande:
    Ja, kan rekommendera Alexander Bards Sommar som sändes igår.

Bara kommentaren där budskapet från ledningen till IS, SD:s och Trumps anhängare jämställs med ett följ mig så ska jag föra er tillbaka till tryggheten i livmodern är värt lyssnandet.

Dessutom var programmet överhuvudtaget intressant. 
    Tack för tipset. Alexander Bard är alltid värd att lyssna på, då han konstaterar med en pondus som ingen annan svensk mediekändis når upp till. Samtidigt tycker jag att sommarpratet var rätt svagt. Bard själv påstår att om du bara omger dig med med ja-sägare blir du dum. Vilket givetvis är helt sant. Samtidigt får Bard inte heller något motstånd i sina påstående i sitt egna sommarprat. Det tar ifrån lite nerv.

Att barnet initiala reaktion är att leta sig tillbaka in i livmodern är säkert sant. Samtidigt. Någon filosof sade någon gång att barnet behöver tre månader för att anpassa sig till världen utanför livmodern. Det säger oss således, att livmoder teorin inte är särskilt stark.

Samtidigt kan jag tycka att parallellen till SD, Trump och IS är bristfällig. IS är ett urbota dumt exempel i denna kavalkad, då deras världsbild aldrig existerat. Dessutom religiöst betingat. SD och Trump är konservativa och av någon anledning är detta synonymt med att inte vara nyfiken på sin omvärld. Det konservativa synsättet etablerar en plattform för att vilja utforska sin omvärld. Det liberala synsättet är inte lika nyfiket, av mänskliga orsaker. Om mångkultur blir vardag varthän du reser i världen uppstår en likgiltighet till dina medmänniskor som inte nödvändigtvis är intressant och framåtskridande.

En grov och populistisk förenkling av Mr Bard att dra paralleller till Sd och Trump. Jag kan göra samma jämförelse till dagens etablissemang. De som stödjer Hilary Clinton är nästan uteslutande personer som vill ha en president som tänker precis som de själva. De vill ha en stor statsapparat och omge sig med ja-sägare. De vill inte bli utmanade intellektuellt.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-11 16:35:05 följande:
    Konstatera skrev 2016-08-11 15:56:35 följande:
    Tack för tipset. Alexander Bard är alltid värd att lyssna på, då han konstaterar med en pondus som ingen annan svensk mediekändis når upp till. Samtidigt tycker jag att sommarpratet var rätt svagt. Bard själv påstår att om du bara omger dig med med ja-sägare blir du dum. Vilket givetvis är helt sant. Samtidigt får Bard inte heller något motstånd i sina påstående i sitt egna sommarprat. Det tar ifrån lite nerv.

Att barnet initiala reaktion är att leta sig tillbaka in i livmodern är säkert sant. Samtidigt. Någon filosof sade någon gång att barnet behöver tre månader för att anpassa sig till världen utanför livmodern. Det säger oss således, att livmoder teorin inte är särskilt stark.

Samtidigt kan jag tycka att parallellen till SD, Trump och IS är bristfällig. IS är ett urbota dumt exempel i denna kavalkad, då deras världsbild aldrig existerat. Dessutom religiöst betingat. SD och Trump är konservativa och av någon anledning är detta synonymt med att inte vara nyfiken på sin omvärld. Det konservativa synsättet etablerar en plattform för att vilja utforska sin omvärld. Det liberala synsättet är inte lika nyfiket, av mänskliga orsaker. Om mångkultur blir vardag varthän du reser i världen uppstår en likgiltighet till dina medmänniskor som inte nödvändigtvis är intressant och framåtskridande.

En grov och populistisk förenkling av Mr Bard att dra paralleller till Sd och Trump. Jag kan göra samma jämförelse till dagens etablissemang. De som stödjer Hilary Clinton är nästan uteslutande personer som vill ha en president som tänker precis som de själva. De vill ha en stor statsapparat och omge sig med ja-sägare. De vill inte bli utmanade intellektuellt.
    Det ligger i ett sommarprats natur att sommarprataren inte blir motsagd.

Livmodern som metafor ska du inte ta bokstavligt, vilket också framgår av programmet. Livmodern står där för drömmen om att återupprätta ett förflutet när muslimerna var rättrogna, när Amerika var stort och enat eller när Sverige var blont. Inte den bästa av metaforer i och med att vi alla har haft en tillvaro i livmodern - medan populismens drömmar om att det förflutna ska bli framtiden bygger på ett förflutet som aldrig existerat.

Jag tycker heller inte att de religiösa skillnaderna mellan Trumps anhängare, SD:s och IS egentligen är så stora. Religion som ett vapen är en gemensam nämnare, även om det skiljer sig åt hur vapnet brukas.

Jag ogillar begreppet mångkultur men så mycket kan jag skriva som att jag finner det betydligt mer intressant att vandra genom en lövskog än genom ett rapsfält.

Det finns förresten en fundamental skillnad mellan Clinton å ena sidan och Trump, IS och SD å den andra. Clinton delar inte in människor i ett "vi och dem" där de andra är roten till allt ont, men det är liksom essensen i budskapet från IS, Trump och SD.

Att omge sig med ja-sägare eller ett litet hov är dessvärre inte något som bara förekommer inom politiken. Budskapet att kepsarna ska vara riktade åt samma håll är mer regel än undantag i de nästan alla organisationer.
    Fast nu påstår Bard själv i sitt sommarprat att han vill revolutionerna programkonceptet. Han beskriver själv sin avsky för "tältkärringar" som med ett glas vin konstaterar att det här är ett trevligt program. Att då själv omge sig med en ja-sägare är högst paradoxalt.

Jag tolkar det som att livmodern representerar trygghet. Jag ser inte varför detta exklusivt appliceras på SD, Trump och IS? Hilary Clinton säljer väl samma inbillade trygghet? Jag tror på fullt allvar, att de som idag hyllar etablissemanget på sikt hade mått bra av att få en president eller ledare som inte tänker precis som de själva. Det vore bra för dessa människor att få lite reellt motstånd. Vi mot dem-tänket kommer minimeras med en annorlunda president.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-11 22:25:48 följande:
    Lyssna lite innan den sekvensen så kan du konstatera att Bard menar att den tryggheten i så fall är falsk, att det handlar om en idealisering av något som aldrig funnits.

Trygghet söker vi väl lite till mans - men världen skulle bli mer otrygg med Trump som president.

Överhuvudtaget är "vi och dom"-synen på omvärlden när det är dom där andras fel att man inte kan leva som  man borde livsfarligt.
    Ptjao, det är helt klart vanskligt när ens egna misslyckade livsstil beskylls på någon annan kultur. Samtidigt öppnar våra styrande upp för denna form av kritik.

Men det är också farligt när en som Obama kallar Islam för fredens religion. Att inte vilja tala om problem, eller se saker och ting för vad dem är i sin iver att hålla upp en glad fasad är mycket farligt och skadligt på sikt. . Jag menar att nästa kandidat på allvar kommer vara farlig. Trump är inte farlig. Trump vill roa sig själv och etablera familjen politiskt. Varken mer eller mindre. Eftersom han har en solid ekonomisk budget - låt han köra i fyra år nu då.

Men visst. Jag kan tycka att det vore uppiggande om en amerikansk president kunde säga att Islam är en jävla skitreligion rent ut sagt, som sällan för med sig något gott och som är i akut behov av en liberalisering. För det är sanningen. På samma sätt hade jag önskat att någon kunglighet hade kunnat stå upp mot kyrkans makt på 1500-talet. Istället fick vi ca 400 år av skit, innan diverse agnostiker och ateister började våga utmana.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-12 20:53:19 följande:
    Och du anser att Trump leder ett enat parti?

www.di.se/artiklar/2016/8/12/republikanernas-uppmaning-stryp-trumps-finansiering/

Någon kanske går igång på hans uppmaning att skjuta Hillary Clinton, i så fall inte första gången en framträdande Demokrat blir skjuten i USA, men säkert första gången en republikansk presidentkandidat framkastar tanken på detta som en möjlighet.

www.di.se/artiklar/2016/8/10/trump-anklagas-uppmana-till-mord-pa-clinton/
    Jo han leder ett enat parti. De största och viktigaste republikanerna är på hans sida. Det är naturligtvis ingen hemlighet att många republikaner anser att Trump är för mycket av en artist, men de kommer likväl stödja honom. Det där brevet som samlat 70 namnunderskrivet säger ingenting. Samtliga är ju föredettingar som inte har något reellt inflytande i dagens republikanska parti.

Jag tror det är rätt lätt att finna 70 demokrater som är emot Hilary Clinton.

För övrigt tycker jag att du gör en förhastad och snedvriden tolkning när du påstår att Trump uppmanar till att skjuta Hilary Clinton. DI-artikeln menar att vissa kan tolka det så. Hade det där varit Aftonbladet eller Expressen hade rubriken istället varit "Trump uppmanar väljare att skjuta Hilary Clinton." Du står för samma sensationalism.

Jag är betydligt mer rationell och förstår att vi gör olika tolkningar beroende på om du gillar gubbfan eller inte. Kan ju även tolkas som att han enkom tycker att 2nd amendment fölket inte ska rösta på Hilary Clinton, då det fölket givetvis älskar sina vapen. Jag gör den tolkningen.

Här är en rolig debatt i ämnet.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-13 14:57:50 följande:
    Vi har lite olika syn på vilka krav man kan ställa på en politisk ledares förmåga till språklig stringens. Jag skulle gissa att talet inte präglade av impulsivitet utan att dubbeltydigheten var mycket medveten.

Samma fenomen som för SD här hemma med uttalanden som appellerar såväl till de radikaliserades tolkning som till de mer demokratiskt sinnades.

Tankefelet du gör är att du inte förmått definiera Trumps målgrupp.
    Jag skulle säga att talet präglades av impulsivitet. När Trump använt sig av en telepromter har han mycket sällan hamnat i trubbel. Det krav du ställer är att politiker ska läsa av en teleprompter.

Jag har inget stort problem med Trumps retorik. Jag tycker att han får fram sina poänger i debatter, intervjuer och i sina tal allt som oftast. Däremot har han en brist ur mediesynpunkt, och det är att han för en dialog med sig själv istället för att fullfölja meningar. Ofta rör det sig om skämt och sarkasm. Eftersom ribban ligger lågt för vad som är kontroversiellt så faller han ofta på detta.

Som nu senast. Hilary Clinton ger helt obegripliga svar i en intervju med Chris Wallace angående hur hon ljög under sitt email-förhör. Detta bör självklart toppa nyheterna och detta är också en utmärkt chans för Trump att gå till angrepp mot Hilary Clinton. Istället hamnar allt fokus på Trumps impulsiva sidokommentar "2nd Amendment people".

Det är en brist han har, och även rätt frustrerande för många republikaner. Vi vet hur media fungerar. Retorik är viktigare än att inte ljuga. Egentligen bör det vara precis tvärtom.

Jag har för övrigt funderat kring Trumps målgrupp. Sanningen är den att målgruppen är rätt bred. Vi har delvis de traditionella republikanerna som är emot en stor statsapparat, vi har de kristna och vi har de som avskyr etablissemanget. Detta är en rätt bred grupp som huserar i flera olika samhällsklasser.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-13 20:08:09 följande:

Visst, ser man lite cyniskt på politik så handlar den åtminstone till viss del om ett målgruppsfokuserat budskap.

Min uppfattning är att Trump spelar för mycket banjo för att kunna locka till sig väljare med en annan musiksmak i tillräckligt stor utsträckning för att utgöra ett reellt hot mot Clinton.

Jag tycker att Trump är mer rock. Men vi ska inte heller underskatta banjon. Mycket ljuv musik har strömmat genom det instrumentet. Kan rentav räcka till vinst. Speciellt när motståndaren inte har någon musiksmak.

För att dra en alkoholparallell. Clinton har vinväljarna. Trump har ölväljarna. Det blir spännande!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-08-14 22:59:21 följande:

Vad kan man göra mer än att skaka medlidsamt på huvudet.

Claudia har dock en del valida poänger.

Ex

"Folklige Trump drar i värsta fall ett sarkastiskt skämt som media medvetet väljer att misstolka, det är ljusår ifrån den kriminelle och notoriskt ljugande Hillarys förehavanden"

Jag tycker att det är ovanligt klarsynt. Det handlar inte om att media hatar Trump. Tvärtom. De älskar honom. Media är bara intresserade av pengar. En icke kontroversiell Trump genererar inte detta.
  • Konstatera

Tydligen höll Trump ett mycket hyllat tal inatt. Bla ska han visat genuin ånger och erkänt att han ibland sagt dumma saker. Genialiskt! Den nya kampanjledningen är inte dum. Trump behöver bli mottaglig för independents. Trump behöver också sluta tala så mycket om sig själv, utan istället på ett underhållande vis lyfta fram Clintons uselhet. Detta är kampanjens taktik. Gillar också att han riktar fokus mot minoriteter. "Vote for Me, you have nothing to lose"-retoriken går hem, då det är helt sant.

Trump har följt denna idé i tre hyllade tal på taken. Håller han vid detta så blir han president. Oddset på bet365 att Trump blir president har sjunkit från 5,2 till 4,7 efter denna vecka. Vi talar om en vändning. Själv har jag Trump till oddset 20/1 då jag är utmärkt på att förutse trender i vår samtid och därför alltid tidigt ute. Men bättre sent en aldrig. Sätt in en slant vetja!

Trump har detta i sin hand. Hoppas inte sabbar detta nu bara!

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?