Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Kung Markatta skrev 2016-08-15 12:35:55 följande:
    Här utläste man inte bara trender utan även faktiska resultat.
    Ja, men var det inte trenden som var ämnet här.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-19 10:49:59 följande:
    Tydligen höll Trump ett mycket hyllat tal inatt. Bla ska han visat genuin ånger och erkänt att han ibland sagt dumma saker. Genialiskt! Den nya kampanjledningen är inte dum. Trump behöver bli mottaglig för independents. Trump behöver också sluta tala så mycket om sig själv, utan istället på ett underhållande vis lyfta fram Clintons uselhet. Detta är kampanjens taktik. Gillar också att han riktar fokus mot minoriteter. "Vote for Me, you have nothing to lose"-retoriken går hem, då det är helt sant.

Trump har följt denna idé i tre hyllade tal på taken. Håller han vid detta så blir han president. Oddset på bet365 att Trump blir president har sjunkit från 5,2 till 4,7 efter denna vecka. Vi talar om en vändning. Själv har jag Trump till oddset 20/1 då jag är utmärkt på att förutse trender i vår samtid och därför alltid tidigt ute. Men bättre sent en aldrig. Sätt in en slant vetja!

Trump har detta i sin hand. Hoppas inte sabbar detta nu bara!
    Kan du hitta felet i ditt resonemang i inlägget - en logisk kullerbytta,  kan jag tipsa om.
    Konstatera skrev 2016-08-19 10:53:25 följande:
    Håll dig till teleprompters i talen. Uppenbarligen en mycket skicklig talare och därtill kompetenta manusförfattare. Sedan finns det utrymme för att gå bananas i debatterna. Idén är tydlig!

Ni Clinton-älskare. Jag är ledsen, men Trump har ett vinnande koncept i detta nu!
    Så du tycker att han är en skicklig uppläsare av färdigskrivna manus, frågan är om hela hans målgrupp anser det. Det tror inte jag.
    Konstatera skrev 2016-08-19 10:56:24 följande:
    Joben riktig dåre. Han fick dock kicken. Tyder på god fingertoppskänsla!

Minns du Reinfeldt första kulturminister, Cecilia Stegö Chilo, som fick gå efter en dryg vecka. Samma fingertoppskänsla som hos Trump som sparkar sin kampanjchef smile2.gif
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-19 20:09:32 följande:
    Nu tror jag att det gick lite fort där. Fingertoppskänsla är mer än att sätta en gubbe på en stol och låta han sita där utan ett tydligt fortskridande. Fingertoppskänslan här ligger i att fort korrigera eventuella problem och brister. Fingertoppskänsla ligger också i att en ny kampanjledningen ger medial uppmärksamhet. Fingertoppskänslan ligger också i att Trump lägger över sina snedsteg på den forna nu kickade kampanjchefen vilket resulterar i att han kan lägga detta bakom sig till förmån för ett nytt kapitel!

Fingertoppskänsla!
    Aha, fingertoppskänsla. Jag vet inte om jag tycker du har det i dina beskrivningar. Är det möjligen så att dina fingrar kommit i kläm och domnat en smula?

Ska du röra om i pk-grytan måste du nog salta med finess, tja tycker jag iallafall
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-20 21:52:31 följande:

Nu senast var Trump och Pence i Louisiana och delade förnödenheter, samtidigt som Obama var på golfsemester och Clinton hemma och vilar.

Mycket smart initiativ. Trump sopar mattan med Obama och Clinton just nu.

Fingertoppkänslan är påtaglig!

Trump tar detta
    ja, jag har förstått att du tror att Trump vinner valet.

Dessbättre tror jag vare sig du eller Trump har särkilt mycket känsla i fingertopparna.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-08-20 22:59:50 följande:

Donald Trump avslöjas ha mångmiljardskulder. Bland annat har han stora lån i Kina och stora lån hos Goldman Sachs.Trump har tidigare kritiserat Clinton för att ha ekonomiska kopplingar till just Goldman Sachs och nu visar det sig att detta även gäller Trump. Trump har också anklagat Kina för att vara en ekonomisk fiende till USA men själv har han inga problem att göra affärer med Kina.

Det är också anmärkningsvärt att Trump vägrar att offentliggöra sin deklaration vilket amerikanska presidentkandidater alltid brukar göra. Vad är det som Trump försöker att dölja?

www.expressen.se/nyheter/mangmiljardskulder-i-trumps-imperium/

Hoppsan. Vad var det Göran Persson sa - den som är satt i skuld är inte fri.

Med Donald Trump skulle USA framstå som vilken bananrepublik som helst, fast lite mer korrupt.

Synd på så rara ärter.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-21 20:38:31 följande:
    Isf är vi få som på riktigt är fria.

Du missar poängen. Om det var som sådant att Hilary Clintons kopplingar till Goldman Sachs baseras på att hon tog ett bolån för 10 år sedan hos banken, hade nog få reagerat. Nu handlar det om politiska donationer.
    Nja. Jag använder mig av tre av de fyra storbankerna. En av dem förvaltar en liten summa privatkapital, en annan petar min arbetsgivare in tjänstepensionspengar i och den tredje har jag en del lån i.

Självklart känner jag mig mest ofri i förhållande till den bank jag står i skuld till. Precis som Trump måste vara mer bunden till Goldman Sachs och kinesiska banker än Hillary Clinton.

Henne kallade du Goldman Sachs, mer relevant att du kallar Trump för detta.

Visst kan en usel affärsman vara en bra president, men det är ju knappast en merit att Trump har förvaltat pappas pengar så illa.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-21 22:46:51 följande:
    Tycker det var ett högst märkligt exempel du drog där.

Kan ge ett exempel så att du förstår.

Kalle 18 tar ett bolån hos Swedbank när han är 20 för att köpa sin första lägenhet. En avbetalningsplan på 15 år upprättas. När Kalle är 30, blir han invald i riksdagen utan att ha lagt en krona av Swedbanks pengar på marknadsföring. Har Kalle ett moraliskt ansvar att verka för Swedbanks intressen?

Här har du ett annat exempel

Kalle 25 har inga pengar, men vill jätte gärna kandidera till riksdagen. Men att ta sig dit kan både kosta pengar och tid. Kalle inser att det vore en bra ide att trycka upp reklamblad i sin hemkommun. Men Kalle inser snart att reklamblad kostar pengar. Men en dag så blir Kalle kontaktad av Swedbank, som säger att de kan finansiera Kalles lilla reklamkampanj. Kalle tar emot pengarna och lyckas genom en god och dyr marknadsföring bli invald i riksdagen. Har Kalle ett ansvar att verka för Swedbanks intressen?

Här har du två chalmerska tankenötter som visar skillnaden på Trump och Clinton. Får se om du lyckas komma fram till de korrekta svaren.

Lycka till
    Det var en duktigt tuff amorteringsplan Kalle hade, 15 år för att amortera bort ett bolån.

Mot bakgrund av Trumps enorma skulder så får du hoppas att han lyckats förhandla sig till lite bättre villkor än Kalle utifrån motsvarande förutsättningar på den kommersiella fastighetsmarknaden.

Fast det är klart. Det är inget man kan förutsätta - men annars lär ju Trumpen bara vara som en marionettdocka i långivarnas händer.

Med lite fingertoppskänsla kan de ju styra honom fullständigt - eller tror du att han som många andra bananrepublikspresidenter ser ämbetet som en möjlighet att kunna sko sig på skattebetalarnas bekostnad.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-26 18:27:58 följande:
    Du förstår inte spelet. Trump kommer att ha haft tre kampanjchefer. En som tog honom genom primärvalet, en som tog honom kongressen och en som ger honom presidenttiteln.

Fingertoppskänsla! Den med god politiskt känsla förstår givetvis detta.

Jag är lite förtjust i "konspirationsteorin" att Trump medvetet arbetar för att förlora valet men samtidigt bygga sitt varumärke i syfte att etablera en slagkraftig mediekonkurrent som ska utmana Fox och USA från höger.

Avser han att förlora valet så kan man ju definitivt konstatera att han har fingertoppskänslan hos en skicklig pianist.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-26 20:20:55 följande:
    Tycker inte att Ivana verkar vara ett våp. Rätt otrolig resa hon gjort egentligen. Från flicka i Slovenien till en eventuell presidentfru. Naturligtvis har hon valt Trump för hans pengar och kontaktnät. Hon verkar vara smart och driven utan att för den sakens skull vara en ond människa. Krävs en hel del stake att stå upp som hon gör, utan att behärska språket till fullo.

Trump är definitivt inte ett våp. Tycker du på fullt allvar att Trump är en fjolla? Inte ens den mest färgade, kan ju påstå detta. Hur många privilegierade vita män är lika modiga? Få skulle jag vilja påstå.

En liten kommentar eller snarast ett konstaterande.

Jag är övertygad om att du och Nihka har olika uppfattningar om vad som innefattas i begreppet mod.
    Konstatera skrev 2016-08-26 19:39:47 följande:
    Ja, alltså han har redan stärkt sitt varumärke något helt enormt. Lite det många nissar missar när de ifrågasätter Trumps kompetens som affärsman. Att varumärket Trump kommer bli långlivat pga av Donalds presidentrace är liksom svårt att förbise.

Förmodligen kommer han hantera en eventuell förlust mycket väl, just pga denna insikt. Jag tror på fullt allvar att detta initialt var en av anledningarna till varför han gick in i denna cirkus. Sanningen är också den att han förmodligen har mer att förlora på att vinna valet, när och ting återigen blir vardag. Samtidigt är detta en anledning till att faktiskt välja Trump till president. Han måste prestera väl, för att samtidigt inte dra ned sitt namn och med det företag i smutsen.

Där kan vi snacka drivkraft.

Men konspirationsteorin stämmer trots allt inte. Du får inte glömma bort Trumps ego. Trump har även redan breddat Fox och kanalen kommer bli värdens största. Behövs inget mediehus från höger.
    Jag kan inte läsa det du skriver om Trump utan att för stunden bli övertygad om att du driver men dig själv, med Trump och med oss alla.

Jag utesluter inte att han kommer att vinna valet, att förödmjuka andra, att skildra världen ur ett "vi och dom"-perspektiv är ett beprövat och effektivt vapen.

Och skulle han vinna finns det några vallöften han nog skulle vara tvungen att hålla: som att riva upp klimatavtalet för USA:s del eller som att bygga en mur mot Mexiko och försöka tvinga Mexiko att betala för Trumpmuren.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-26 20:43:01 följande:
    Sorry. Tänkte på Melanie Trump. Dålig koll på Trumps många fruar.

Men jag gjorde likväl en intressant observation.

Jag kallar Hilary Clinton "kärringen" och anklagas för att ha taskig kvinnosyn. Du titulerar att Ivana trump är ett "våp". Jag antar att du också är en sexist av guds nåde?

Eller kan det vara som sådant, att kritiken kommer utebli just på grund av att ni använder dubbla måttstockar?

Vi får seCool
    Sorry. Jag vet inte vem Ivana Trump är så jag kan inte uttala mig om huruvida jag anser att hon är ett våp eller inte och därmed kan jag inte heller ha någon uppfattning om Nihka var sexistisk i sin kommentar.

Våp är ju en beskrivning, kärring i den bemärkelse du använde ordet bara en förolämpning.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?