• Millimilli

Kanske IVF

Hej!

Jag och min sambo var i fredags på reproduktionscentrum och tog allra första blodproverna inför att på onsdag gå igenom en utredning och se om det blir IVF för oss (vilket det nästan garanterat blir då min sambo har en sjukdom som tar bort alla andra alternativ).
    Vi berättade lite smått för vår närmaste familj i helgen, men det är ändå många tankar som snurrar som jag skulle vilja ventilera. Jag startade en blogg för att kunna skriva av mig och dela tankar och sådär, men det vore väldigt skönt om ni som har genomgått eller går igenom processen just nu skulle dela med er av era erfarenheter. Jag känner ingen som har gjort IVF och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Det jag är mest rädd inför är hormonsprutor och äggutplock, jag är nämligen väldigt nålrädd. Berätta gärna! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-28 12:33
    nouw.com/EnLitenDosIVF

• Svar på tråden Kanske IVF
  • Pimpinellan

Ett tips vad gäller sprutorna är att be din sambo ta dom på dig. Då slipper man se eländet själv. Eller också övar du tills du kan själv-får man göra på kliniken. Äggplocket ska inte kännas nämnvärt med rätt bedövning. Allt är över på 2 veckor,sen är det bara ruvningen kvar och den är faktiskt värst-innan man vet hur det gått. Och blir man gravid och får barn är det ju värt allt. Drömmer

Lycka till!

• Millimilli
    Pimpinellan skrev 2016-02-28 12:32:38 följande:

Ett tips vad gäller sprutorna är att be din sambo ta dom på dig. Då slipper man se eländet själv. Eller också övar du tills du kan själv-får man göra på kliniken. Äggplocket ska inte kännas nämnvärt med rätt bedövning. Allt är över på 2 veckor,sen är det bara ruvningen kvar och den är faktiskt värst-innan man vet hur det gått. Och blir man gravid och får barn är det ju värt allt. Drömmer

Lycka till!

Bra tips! Det kommer han absolut att få göra Skrattande Två veckor bara med hormoner? Oj, det lät bra! Vi ska träffa läkaren nästa vecka och få mer information, då hoppas jag att blir av med rädslorna ännu mer. Tack så mycket för svar!
  • Pimpinellan
    Millimilli skrev 2016-02-28 12:38:50 följande:
    Bra tips! Det kommer han absolut att få göra Skrattande Två veckor bara med hormoner? Oj, det lät bra! Vi ska träffa läkaren nästa vecka och få mer information, då hoppas jag att blir av med rädslorna ännu mer. Tack så mycket för svar!
    Nja, gör man långa metoden är det fler veckor och räknar man in progesteronet under ruvningen minst 4 veckor, men själva sprutorna är aldrig mer än absolut max 15 dagar. Neråt 9 kan det t.o.m vara. Tycker inte medicinerna var så farliga alls. Lite huvudvärk av sprayen nån dag bara. Klåda av orgalutranet-gick över på en halvtimme.
  • Millimilli
    Pimpinellan skrev 2016-02-28 12:41:55 följande:
    Nja, gör man långa metoden är det fler veckor och räknar man in progesteronet under ruvningen minst 4 veckor, men själva sprutorna är aldrig mer än absolut max 15 dagar. Neråt 9 kan det t.o.m vara. Tycker inte medicinerna var så farliga alls. Lite huvudvärk av sprayen nån dag bara. Klåda av orgalutranet-gick över på en halvtimme.
    Okej, det gör mig lite lugnare. Tack så mycket!
  • Kattflickan

Jag var spruträdd innan jag gjorde ivf. Nu är jag det inte längre. Låter enkelt men jag bestämde mig för att det helt enkelt måste gå. Att låta mannen ge sprutorna kändes värre. Varje gång jag tog sprutan tänkte jag "tveka inte" och så stack jag in sprutan. Äggplocket kände jag knappt av alls men jag vet att det är individuellt hur det upplevs.

Min åsikt är att en ivf inte är en stor sak, det går inte att jämföra med den plåga som ofrivillig barnlöshet innebär. Jag har läst om människor som väljer att förbli barnlösa för att de inte vill genomgå en ivf. Jag antar att det finns psykologiska skäl, eller att man är rädd för att misslyckas trots ivf. Jag har dock svårt att förstå det när en ivf är så liten uppoffring och man har så mycket att vinna om man lyckas. Har man gjort sina gratisförsök och inte har ekonomiska förutsättningar är det en annan sak.

Jag har gjort tre stimuleringar och fått två fantastiska barn!

Svar på tråden Kanske IVF