• aussies

Högt blodtryck & huvdvärk/yrsel V. 37

Jag är i vecka 37 (36+0) och har sen ca 1,5 vecka tillbaka mått konstigt. Varit yr, haft huvudvärk och migrän och känt mig allmänt trött och skakig. I måndags förra veckan var jag på kontroll hos Barnmorskan vilket jag inte varit på 3,5 vecka, där upptäcktes det att mitt blodtryck blivit högre. Minns inte exakta sifforna men det låg på gränsen dvs runt 140/90. När jag skrevs in hade jag nånstans runt 120/70. Men urinen var helt fri från äggvita. På onsdagen samma vecka hade mitt tryck stigit ytterligare men fortfarande bra urin och på onsdagkväll fick vi åka till förlossningen för koll då jag hade blixtrande huvudvärk. På förlossningen låg mitt blodtryck på 148/93 om jag minns rätt men det sjönk till ca 135/89 nånting innan jag åkte hem. Allt såg bra ut med bebis på förlossningen i alla fall (tillväxt, flöde i navelsträngen etc). Men dom var lite orolig för mitt blodtryck så ska nu få gå på koll hos min BM 2-3 ggr/vecka sista tiden.

I fredags var jag där igen och mitt blodtryck var 138/86 tror jag och bra urin, skönt tänkte jag då går det åt rätt håll! Men idag (måndag) var jag där igen och mitt tryck var nu 135/93 och ett antal minuter senare 130/95. Min puls låg även på 129 slag/minut enligt maskinen. Urinen är fortfarande utan äggvita.

Men problemet är att jag har sån huvudvärk och yrsel och samlar på mig vätska! Jag har gått upp 23 kg sen inskrivningen och säkert 10 av dom kg bara senaste månaden. Just nu ligger jag i sängen med en kall handduk på pannan och har så ont i huvudet och är så yr. Vad kan det bero på, är det blodtrycket som ökar?

Ni som haft havandeskapsförgiftning, började det liknande så här för er? Eller vad är felet? Kommer bli fruktansvärt jobbigt att behöva må så här sista tiden :(

• Svar på tråden Högt blodtryck & huvdvärk/yrsel V. 37
  • aussies
    Snövits skrev 2016-02-22 19:19:04 följande:

Ring förlossningen omgående!

Jag vet inte riktigt vad dom kan göra, mådde precis lika i onsdags förra veckan och då åkte vi in till förlossningen men då såg allt bra ut förutom att mitt blodtryck var lite högt. Hade dessutom ingen äggvita i urinen alls idag på kollen hos BM heller så jag vet inte vad felet är :( Min BM tycker heller inte att mitt blodtryck är "alarmerande" även fast undertrycket nu ligger på 93-95.
  • prematur mor

Vad vill du att läsarna på fl ska hjälpa dig med då? Att du leker med ditt och ditt ofödda barns liv kan vi läsa i din trådstart. Efter att förlorat ett barn i v 20 och fått ett barn född v 26 så skulle jag aldrig chansa. Men det är jag det. Lycka till och hoppas på det bästa för er två.

• aussies
    prematur mor skrev 2016-02-22 19:32:26 följande:

Vad vill du att läsarna på fl ska hjälpa dig med då? Att du leker med ditt och ditt ofödda barns liv kan vi läsa i din trådstart. Efter att förlorat ett barn i v 20 och fått ett barn född v 26 så skulle jag aldrig chansa. Men det är jag det. Lycka till och hoppas på det bästa för er två.

Ursäkta?
    Det jag frågade är om några läsare upplevt liknande och hur det utvecklades för dom, om det bara varit högt blodtryck utan att det hänt nåt mer eller om det utvecklats till havandeskapsförgiftning. Jag var hos koll hos BM idag som sagt där ingen äggvita upptäcktes och dom sa att det inte var något alarmerande högt tryck, är jag dum som litar på min BM?
    Jag var dessutom på förlossningen i onsdags där alla koller gjordes på barnet och allt såg bra ut, det enda som var negativt var mitt blodtryck som sagt. Jag kan väl inte åka in flera gånger/vecka till förlossningen?
  • Hellajoh

Jag har haft ett blodtryck på 150/105 senaste veckorna och gått på koll 2 ggr i veckan. Idag var trycket nere på normal nivå och jag ska inte tillbaka förrens om 1,5 vecka igen. Är helt sjukskriven och ordinerad vila. Ska självklart ringa in om ngt känns galet. Har oxå haft huvudvärk, ibland mer intensiv och svullnat en del.

• aussies
    Hellajoh skrev 2016-02-22 19:46:23 följande:

Jag har haft ett blodtryck på 150/105 senaste veckorna och gått på koll 2 ggr i veckan. Idag var trycket nere på normal nivå och jag ska inte tillbaka förrens om 1,5 vecka igen. Är helt sjukskriven och ordinerad vila. Ska självklart ringa in om ngt känns galet. Har oxå haft huvudvärk, ibland mer intensiv och svullnat en del.

Okej! Låter lite som mig men du har högre tryck, vilken vecka är du i?
    Jag jobbar 50% och är 50% sjukskriven så försöker vila så mycket jag kan.
  • Una Flux

Det är lurigt med graviditeter. Hur ska man må normalt, när man är i en normal men för en själv onormalt tillstånd? Hur är det när det är onormalt? Högt blodtryck kan man få i graviditeten. Huvudvärk kan man få fast man inte är gravid. Jag har haft Havandeskapsförgiftning. Symtomen är luriga och kommer smygande. Huvudvärk, ont i magen under hö revben, blixtrar för ögonen, kraftig svullnad i kroppen. Äggvita i urinen och högt blodtryck kan MVC finna. Man behöver inte ha alla symtom. De kan även komma mycket snabbt när sjukdomen tar överhand. Jag hade alla symtom. Jag vet inte när det började, men när man fångade upp det på MVC tog det tre dagar, sedan måste barnet ut för att rädda våra liv. Jag vill inte skrämma upp dig, men det var så det var. Ditt blodtryck är inte så högt. Huvudvärken är som ett band runt, tryckande. Får du någon mer symtom, så ring förlossningen. Men det kan faktiskt också stanna vid detta.

• aussies
    Una Flux skrev 2016-02-22 20:35:36 följande:

Det är lurigt med graviditeter. Hur ska man må normalt, när man är i en normal men för en själv onormalt tillstånd? Hur är det när det är onormalt? Högt blodtryck kan man få i graviditeten. Huvudvärk kan man få fast man inte är gravid. Jag har haft Havandeskapsförgiftning. Symtomen är luriga och kommer smygande. Huvudvärk, ont i magen under hö revben, blixtrar för ögonen, kraftig svullnad i kroppen. Äggvita i urinen och högt blodtryck kan MVC finna. Man behöver inte ha alla symtom. De kan även komma mycket snabbt när sjukdomen tar överhand. Jag hade alla symtom. Jag vet inte när det började, men när man fångade upp det på MVC tog det tre dagar, sedan måste barnet ut för att rädda våra liv. Jag vill inte skrämma upp dig, men det var så det var. Ditt blodtryck är inte så högt. Huvudvärken är som ett band runt, tryckande. Får du någon mer symtom, så ring förlossningen. Men det kan faktiskt också stanna vid detta.

Tack för bra svar!
    Ja det är verkligen lurigt, just nu har jag ju "bara" lite högt blodtryck, huvudvärk och yrsel. Det är väl bara att fortsätta gå på kontroller några gånger per vecka och avvakta och se antar jag! Och höra av sig till förlossningen om något förändras till det sämre.
    Men hör gärna fler erfarenheter av andra som haft liknande symptom/besvär?
  • Kasperina

Åk in och kräv toxprover!
    Jag fick huvudvärk, yrsel, blixtar framför ögonen och ett blodtryck på 120/90 mot inskrivninggstrycket 90/55, men urinen var fri.
    Eftersom jag låg under "gränsvärdet" och inte hade något i urinen sa mi BM att allt var bra. Ett par veckor senare gick vattnet och i v37+2 kom en liten kille på 45cm och 2165g ut. När jag kom in t förlossningen hade jag ett bt på 150/100 och toxproverna visade en havandeskapsförgiftning. En sköterska berättade att det var tur att förlossningen startat, för sonen hade inte överlevt mer några enstaka dygn till, han hade fått svälta länge

Det syns inte alltid på urinen, och "gränsvärdet" för bt gäller bara för dem som har normalt blodtryck.
    Det krävs toxprover för att kunna säga säkert. 

• Resande

Jag har haft högt bt men aldrig protein i urinen. Jag har fått lämna toxprover vid ett flertal tillfällen och blivit åtsagd att ringa min bm eller fl omedelbums vid minsta ökning av symptom (dvs magont, mer huvudvärk, flimmer eller högre bt). Tycker du ska ringa in till fl och rådfråga, det går att lämna prover där också.

• aussies
    Kasperina skrev 2016-02-22 20:42:48 följande:

Åk in och kräv toxprover!
    Jag fick huvudvärk, yrsel, blixtar framför ögonen och ett blodtryck på 120/90 mot inskrivninggstrycket 90/55, men urinen var fri.
    Eftersom jag låg under "gränsvärdet" och inte hade något i urinen sa mi BM att allt var bra. Ett par veckor senare gick vattnet och i v37+2 kom en liten kille på 45cm och 2165g ut. När jag kom in t förlossningen hade jag ett bt på 150/100 och toxproverna visade en havandeskapsförgiftning. En sköterska berättade att det var tur att förlossningen startat, för sonen hade inte överlevt mer några enstaka dygn till, han hade fått svälta länge

Det syns inte alltid på urinen, och "gränsvärdet" för bt gäller bara för dem som har normalt blodtryck.
    Det krävs toxprover för att kunna säga säkert. 

Usch det lät inte roligt!
    Men dom kollade bebis i onsdags och då var mitt blodtryck högre än det var idag, och bebisen vägde ca 2,5 kg uppskattade dom det till och var inte tillväxthämmad alls. Flödet till navelsträngen var bra och dom gjorde även en ultraljudskurva som visade bra aktivitet och hon rörde sig massor. Bör jag ändå kräva toxprover eller bara fortsätta mina besök hos BM några gånger per vecka? Huvudvärken har just nu släppt och det känns lite bättre för stunden.
  • Resande

Aussies jag skulle nog be om att få göra toxprover senast vid nästa besök hos bm. Jag har lämnat det flera ggr trots att alla ul varit fina och bara ena värdet på bt är högt. Det är ju så enkelt kollat och då vet ni att lever och njurar inte påverkats. Skulle bt gå upp och du få andra symptom så lämnar du igen och kan de se jämförelse med första toxproverna. Alltid bättre att kolla en gång för mycket tycker jag. Då kan du vara lugn också.

Svar på tråden Högt blodtryck & huvdvärk/yrsel V. 37