• Let it Rain

I vilken ålder anser du att du hade "mognat till dig"? (Vänder mig endast till er över 30.)

Obs! Frågan är endast riktad till dig som är över 30 idag.

I vilken ålder anser du att du hade "mognat till dig" och hittat dig själv? Motivera gärna svaret. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ålder anser du att du hade "mognat till dig"? (Vänder mig endast till er över 30.)
  • MEE83

Jag är för övrigt ett förvuxet barn fortfarande på en del sätt, entusiasmen, stimulansbehovet och energin är fortfarande likt ett barns, adrenalinjagandet är inte på något sätt förminskat, så det är lite dampvarning Tungan ute  ... nu är jag i och för sig inte gandalf the grey(blir 33 i december), så jag kanske lugnar ner mig mer när jag blir ännu äldre, fast vissa behåller ju sitt så kallade barnasinne hela livet, man blir ju dock äldre och måste ta ansvar, och på den punkten är jag vuxen, och har väl varit sedans jag flyttade hemifrån(även om jag på regelbunden basis varit inblandad i diverse galna upptåg), vilket var direkt efter gymnasiet, först för militärtjänstgöringen, och sedan för plugget.

• Carambolan

Vid 23 hade jag hunnit jobba några år, bo hemifrån några år, vara sambo, etc. Då var jag vuxen på riktigt, vi planerade barn, etc.

Hade jag inte fått barn vid 24 utan blivit singel istället är det nog mycket möjligt att jag hade degenererat tillbaka till ungdomsstadiet medan jag pluggade på universitetet, men den vägen var liksom stängd för mig iom familjen.

• sextiotalist

Haha, jag har nog inte mognat klart än, jag är ständigt under utveckling.
    Men jag var nog 35+ innan jag kunde säga att jag var "vuxen", dvs redo för att bli förälder.
    Sedan var jag mogen på andra sätt, jag har ju bott helt ensam i närmare 15 år. Väldigt tidigt självgående.
    Men jag har inte släppt allt, jag kan fortfarande ge järnet på dansgolvet, har lite svårt att passa in i ramen som 50+, men struntar fullständigt i det. Jag klär mig fortfarande i korta kjolar och höga klackar (sedan får moraltanterna chockeras precis hur mycket de vill)

• S c h n a
    Let it Rain skrev 2016-02-19 07:10:35 följande:

Det är snarare den andra förklaringen jag är ute efter.

Annars måste jag svara 16, då flyttade jag hemifrån och det gick ju bra.
  • Let it Rain
    Carambolan skrev 2016-02-19 11:12:54 följande:

Vid 23 hade jag hunnit jobba några år, bo hemifrån några år, vara sambo, etc. Då var jag vuxen på riktigt, vi planerade barn, etc.

Hade jag inte fått barn vid 24 utan blivit singel istället är det nog mycket möjligt att jag hade degenererat tillbaka till ungdomsstadiet medan jag pluggade på universitetet, men den vägen var liksom stängd för mig iom familjen.

Fast nu har du nog missförstått vad jag definierar som mognad. Det där är ju yttre attribut som vilken tonåring som helst kan klara av, för att vara krass. Att man klarar av att laga mat, betala räkningar, bo själv och jobba innebär inte nödvändigtvis att man är mogen.

Syftade snarare på när man hade hittat sig själv, byggt en solid personlighet och nått fram till nån slags inre lugn med vem man är.
  • MEE83
    sextiotalist skrev 2016-02-19 11:23:10 följande:

Haha, jag har nog inte mognat klart än, jag är ständigt under utveckling.
    Men jag var nog 35+ innan jag kunde säga att jag var "vuxen", dvs redo för att bli förälder.
    Sedan var jag mogen på andra sätt, jag har ju bott helt ensam i närmare 15 år. Väldigt tidigt självgående.
    Men jag har inte släppt allt, jag kan fortfarande ge järnet på dansgolvet, har lite svårt att passa in i ramen som 50+, men struntar fullständigt i det. Jag klär mig fortfarande i korta kjolar och höga klackar (sedan får moraltanterna chockeras precis hur mycket de vill)

Härligt att höra Mrs Sixties, kör så det ryker! Skrattande
    Ålder är bara en siffra, eller vad säger man? 

Jag är uppenbarligen en ung och arg man(skall man ta det som en komplimang?), i alla fall enligt SVT, då jag av en slump(antar jag), blev utvald som intervjuoffer(kanske för att jag är och ser så förbaskat trevlig ut Tungan ute) av deras kvinnliga reporter och hamnade således i deras nyligen startade samhällsprogram(Mitt Sverige) när AIK lirade mot Blåvitt i höstas. 

Jag är uppenbarligen inte bara ung och arg, utan antagligen dessutom en skräckinjagande fotbollshuligan... det räcker tydligen med att vara på förkrök med grabbarna innan match för att få den ärofyllda titeln, som tur var, såg jag till att inte bli outad som den ligist jag uppenbarligen är, casual as fuck och hoodie for the win!

Skön adrenalinstinn kväll förstås, passionerat till tusen, och som grädde på moset blev det vinst. AIKs första och enda förlust på hemmaplan förra säsongen, sådant är värt en hel del i min bok, alltid en skön känsla att klämma dit gnaget. Sedan sprang jag även in i ett par barndomsbekanta änglar(antaligen också unga arga män), det gör man inte så ofta, och man får heller inte chansen att se Sveriges bästa fotbollslag så ofta som exil Göteborgare i Stockholm. Härligt. 

Nu skall jag dra hem och ha lite trevligt moget fredagsmys med min tjej... och såklart vara en ung och glad pappa till in riktigt spralliga liten tjej, som förhoppningsvis växer upp och blir en riktig ängelSolig

Del 1 av 9. Unga arga män. Vad driver unga män till ilska och hat? Och kan man komma ur det? Vi möter en avhoppad nazist, vi skildrar fotbollssupportrar som sprider skräck i det offentliga rummet och vi träffar ungdomar som helt tappat tron på det svenska samhället. Programledare Ylva Hällen och Stephan Wilson.
    Kan ses till tor 25 feb (6 dagar kvar).

Samhällsredaktionen på SVT behöver nog exekvera ett klassiskt hatknull, det mår själen alltid bra av. Hjärta

Ha det! 
  • Anonym (Sent)

Några veckor före min 35-årsdag blev jag dumpad av en man som jag emigrerat för att få vara tillsammans med. Där och då insåg jag hur blåögd jag varit, samt var mina vänner och mitt hem fanns. Snart efter det träffade jag den man som jag fick mitt första barn med. Han var ingen vidare sambo men är en toppenpappa, så jag gjorde ett bra val där
    Jag klarade mig själv redan som 14-åring, men jag hade inte livserfarenhet nog att ta vettiga beslut eller hantera svårigheter på ett objektivt sätt då. Vid 35 hade jag mognat tillräckligt för att börja kunna utnyttja mina erfarenheter på ett vettigt sätt.

• Anonym (Sent)

Jag ska tillägga att redan vid 13 års ålder visste jag vem jag var och vägrade anpassa mig till andra, valde vänner utifrån vad JAG tyckte, inte vad andra tyckte osv. Men det var först när jag var runt 35 som jag började vara så pass säker och trygg i mig själv så att jag kunde utnyttja min integritet till fullo och inte någonsin (ish) luras att försöka försvara mig själv.

• Aniiee
    Let it Rain skrev 2016-02-19 01:49:44 följande:

Intressant! Ni som svarat lite högre åldrar får hemskt gärna motivera detta.

Oc du som svarat under 18, vad har du för definition av "mogen"? Har du förändrats personlighetsmässigt sedan dess, och isf hur?

Jag var den första som svarade "under 18" (ser att någon annan röstat samma nu), och mitt svar på dina fråga är: "mogen" har många aspekter. Jag var under 13 när jag tog fullt ansvar för mina föräldrar, syskon och hushåll, så jag tvingades bli "mogen" och "vuxen" snabbt pga det. Mat på bordet, rena kläder, betalda räkningar, läxor, sömn, matlådor, packade väskor, ungar till tandläkare, mediciner, allt sånt var mitt ansvar. Att ta ansvar har jag varit bäst på i hela mitt liv. Definitivt drabbad av "duktig flicka"-syndromet. Jag var även intellektuellt mogen tidigt, innan jag fyllde 15, och alltid, alltid lillgammal.

Med det sagt så finns det andra aspekter där jag absolut inte var mogen tidigt, eller ens är det än. Jag var definitivt inte sexuellt mogen när jag blev sexuellt aktiv. Jag vet inte helt säkert om jag är emotionellt mogen, förmodligen inte, eftersom jag kan bli både barnsligt glad och barnsligt arg och kan gå i småbitar över minsta lilla ibland, både positivt och negativt.

Har jag förändrats, personlighetsmässigt? Ja, förmodligen. Men inte på något avgörande plan. Kanske har jag blivit lite mer självisk, vilket de flesta skulle säga till mig bara vore positivt isf. 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • lövet2

Någonstans mellan 20 och 22. För mig krävdes det att jag skulle bli förälder, innan jag mognade till mig och blev en person som accepterade mig själv och andra i stället för att gå runt och vara arg på det mesta. Mellan 20 och 22 års ålder pågick en process, som slutade med att jag tänkte själv, gjorde självständiga val, vågade vara mig själv helt och hållet och nästan aldrig försökte gömma mig i tapeten längre.

Jag var naturligtvis inte "färdig" vid 22 år. På sätt och vis var jag en helt annan person då än jag är i dag. Jag var mogen men kanske inte särskilt livserfaren. De flesta 22-åringar har inte hunnit samla på sig så mycket livserfarenhet ...

• Kim Possible

Har nog varken "mognat", om det med det menas att man ska ha lugnat ner sig och leva efter förväntade ålderskriterier, eller "hittat mig själv". 

Vid snart 49 känner jag mig ibland fortfarande som 25, beter mig säkert så också (eller ännu yngre), och vad gäller "hitta mig själv" så utvecklas jag ju hela tiden tack och lov. 

Ofta tycker jag att det där med att "mogna" likställs med något som för mig snarare blir en stagnation i utveckling som person. Är det så vill jag aldrig bli mogen. 

• Mrs Green

Någon gång mellan 30-35 slutade jag fundera så mycket på vad andra tyckte och tänkte om mig, och slutade försöka passa in överallt. Det kanske var ett tecken på att jag mognat.

Däremot tog jag nog ett steg bakåt till det yttre då, så jag kanske uppfattades som mindre mogen, fast det var tvärtom.

Alltså från ca 25-32 så försökte jag leva upp till någon bild av vuxen och framgångsrik och klädde mig som jag trodde att man borde göra då (tantigt) och försökte ändra mina intressen (gå på teater och dricka vin). Men efter ca 32 slutade jag med det och gick tillbaks den jag egentligen var (jeans, gympadojor, gå på fotboll och dricka öl)

• Vinterankan

Vid 25 började jag nog mogna på så sätt att jag kunde finna lycka i lugnet istället för att ständigt jaga det som var coolt, kul eller adrenalingivande för att inte vara olycklig.

Svar på tråden I vilken ålder anser du att du hade "mognat till dig"? (Vänder mig endast till er över 30.)