Let it Rain skrev 2016-02-19 01:49:44 följande:
Intressant! Ni som svarat lite högre åldrar får hemskt gärna motivera detta.
Oc du som svarat under 18, vad har du för definition av "mogen"? Har du förändrats personlighetsmässigt sedan dess, och isf hur?
Jag var den första som svarade "under 18" (ser att någon annan röstat samma nu), och mitt svar på dina fråga är: "mogen" har många aspekter. Jag var under 13 när jag tog fullt ansvar för mina föräldrar, syskon och hushåll, så jag tvingades bli "mogen" och "vuxen" snabbt pga det. Mat på bordet, rena kläder, betalda räkningar, läxor, sömn, matlådor, packade väskor, ungar till tandläkare, mediciner, allt sånt var mitt ansvar. Att ta ansvar har jag varit bäst på i hela mitt liv. Definitivt drabbad av "duktig flicka"-syndromet. Jag var även intellektuellt mogen tidigt, innan jag fyllde 15, och alltid, alltid lillgammal.
Med det sagt så finns det andra aspekter där jag absolut inte var mogen tidigt, eller ens är det än. Jag var definitivt inte sexuellt mogen när jag blev sexuellt aktiv. Jag vet inte helt säkert om jag är emotionellt mogen, förmodligen inte, eftersom jag kan bli både barnsligt glad och barnsligt arg och kan gå i småbitar över minsta lilla ibland, både positivt och negativt.
Har jag förändrats, personlighetsmässigt? Ja, förmodligen. Men inte på något avgörande plan. Kanske har jag blivit lite mer självisk, vilket de flesta skulle säga till mig bara vore positivt isf.