• Josefin.elisabet

Ta bort cerklage, hur lång tid innan förlossningen startar ungefär?

Har haft cerklage sen jag var i v. 22 pga kort livmodertapp efter en konisering, och imorgon ska jag ta bort det. Kommer vara i v. 36+1 då.

Egentligen är bebisen beräknad den 15/3, men läkaren har sagt innan att jag kan räkna med att föda ungefär en eller 2 veckor efter att cerklaget är borttaget.

Ni som har haft cerklage, hur lång tid har det dröjt efter ni tog bort det innan förlossningen har startat? Kan den starta direkt? Eller kan det dröja flera veckor? Eller ni som har cerklage nu, vad har läkarna sagt till er?

Förstår att det är olika för alla men undrar lite vad som är vanligast :)

• Svar på tråden Ta bort cerklage, hur lång tid innan förlossningen startar ungefär?
  • Malin 845

Hej! 

sent svar såklart då det är några månader sen du skrev inlägget :). Men hur gick det? Klipptes det vecka 36+1 och när startade förlossningen igång? Vilken vecka kom bebis? 

har själv cerklage som ska klippas om några veckor :) så jag är nyfiken På hur det gått för dig :) 

• Anonym (r)

Några månader= 7 år hehe

• Josefin.elisabet
    Malin 845 skrev 2023-05-03 10:08:12 följande:

Hej! 

sent svar såklart då det är några månader sen du skrev inlägget :). Men hur gick det? Klipptes det vecka 36+1 och när startade förlossningen igång? Vilken vecka kom bebis? 

har själv cerklage som ska klippas om några veckor :) så jag är nyfiken På hur det gått för dig :) 

Jo det har gått 7 år faktiskt haha , dottern började skolan i höstas :) Hon är mitt andra barn och 2022 fick jag mitt tredje barn , då hade jag också cerklage.

Tyvärt gick själva förlossningen inte så bra med dottern som föddes 2016,  när de satte cerklaget hade de missat att skriva att de hade satt två knutar. Så det var bara en som klipptes .. sen när jag hade värkar märkte de att det inte öppnade mig bara 1 cm och de kunde inte heller klippa det när jag hade värkar ..så det blev akutsnitt men dottern mådde bra iallafall och gör det fortfarande så allt slutade bra iallafall :) Och förlossningen startade på kvällen 2 dagar innan BF (vecka 39+4) med att vattnet gick , sen startade värkarna och hon föddes morgonen efter.

Med mitt tredje barn fick jag som tur är planerat snitt delvis på grund av allt det där..

Redan när de klippte cerklaget sa läkaren att en bit satt kvar men det skulle inte påverka förlossningen .. hon visste ju inte att det var en till knut som satt kvar :/ Men det är ju kanske enda gången det har hänt nånsin kan jag tänka mig , kan inte vara vanligt iallafall .. Så du kan vara lugn , om det hade suttit kvar nått av cerklaget skulle de märkt det :) Och min förlossning startade ju som sagt mer än 3 veckor efter cerklaget klipptes men kanske hade startat tidigare om hela hade klippts..

Lycka till och grattis till graviditeten :) 
Svar på tråden Ta bort cerklage, hur lång tid innan förlossningen startar ungefär?