Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

Anonym (Inte mycket) skrev 2016-02-15 06:26:09 följande:

Min erfarenhet är att några 40 timmar i veckan inte behövs. Kraven är så sjukt låga att man kryper igenom med vad som helst. Det här problemet har ju också nyligen lyfts fram av en känd professor i Lund.

När jag pluggade var det föreläsningar på ca 80 min ca 2 gånger i veckan. Till det pluggade jag kanske 3-4 timmar i veckan. Under de åren fick jag 75% VG, och verkligen inga omtentor.

På påbyggnadsutbildningen sedan kunde man bara få högst G och då jobbade jag heltid under de åren jag pluggade. Inga problem!

Och det är helt ärligt!

Som många andra redan skrivit, det beror på vilken skola och utbildning man går. Jag gick en ingenjörsutbildnings första 1,5 år. De två första terminerna var det föreläsningar, labbar och obligatoriska övningar varje dag 8-17 plus egna studier på den egna kammaren efter det. Sedan bytte jag inriktning och högskola och samma sak där. Fjärde och femte terminen var det lite lugnare men sjätte så blev det återigen sjukt mycket att göra och dagarna blev långa. Sedan så läste jag en termin med socionomer samtidigt som jag jobbade heltid. Nu var det i och för sig distans men ändå hade jag gott om tid till fritidsintressen.

Så vissa ämnen kan man enkelt läsa effektivt, andra ämnen är det inte bara att skumma sug igenom och tro att man klarar det, som tex lite svårare matematik som linjär algebra och analytisk matematik på ingenjörsnivå. När jag pluggade till ingenjörs så visst fanns det de som jobbade vid sidan om, men det var också de som körde på flest tentor.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Inte mycket) skrev 2016-02-15 07:55:12 följande:
    Självklart kan olika utbildningar ha olika höga krav. Att de tekniska är hårdare är nog för att det är lättare att mäta vem som lyckats och vem som inte har det (jag menar, antingen är svaret "5", eller så är det inte det).

Det här förändrar dock inte att Lundaprofessorn har rätt i att vi kan bevittna ett kraftigt "akademiskt förfall" i Sverige. På lägre nivåer syns det i Pisa-tester, men det är samma sak på universiteten.
    Jag har inte påstått att det inte pågår ett förfall vad det gäller barn och vuxnas kunskaper och skolans förmåga att lära ut. För det gör det. Ta bara när jag läste analytisk matematik. Av bortåt 200 studenter klarade 3 tentan på första försöket. Tre år senare hade dock de flesta klarat det, men först efter några försök. Tentorna var inte lättare, de som gick första året klarade sig inte.

Däremot så kan man i ditt tidigare inlägg, som jag också citerade, få uppfattningen att ALLA högskole- och universitetsutbildningar har låg nivå och att det inte krävs många timmars studier för att klara sig igenom. Det var det jag argumenterade emot, och det är även där jag tog mitt anonyma alias "Beror på". Mitt exempel är de utbildningar jag har gått, dvs ingenjör där det inte är så lätt att glida sig igenom vs en mer "läsautbildning" där man kan läsa sig till allting och med sunt förnuft så klarar man sig på bara några timmars studie i veckan
Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?