• provi87

Ivf Sahlgrenska 2016

Sarah32 skrev 2016-03-22 16:37:00 följande:

Som jag har förstått det kan man börja antingen vid mensstart eller på cykeldag 20, men jag vet inte om det finns orsaker till att det blir det ena eller det andra. Jag skulle börja på cykeldag 20 och hade tur, för när jag var på Sahlgrenska var jag på cykeldag 10, så jag behövde bara vänta 10 dagar på att sätta igång. Allt är ju ett enda väntande i detta så det är bara skönt att vara igång med något konkret, även om det såklart inte är så kul egentligen att hålla på och medicinera.

Sarah en fråga nu när jag också är på gång (jiiiippie!): om man börjar på cykeldag 20 så vet man ju inte om man är gravid från förra ägglossningen, spelar det ingen roll, kan spraya ändå? Jag kommer vara på dag 11 på måndag och hoppas ju innerligt att vi också kan börja spraya på dag 20, men frågan är om de tvingar en ha skyddat sex på ägglossningen före isåfall och vi måste vänta en extra månad? Sannolikheten att jag blir gravid naturligt är ju extremt liten men ändå.. Har ägglossning nu så jag vet inte hur vi ska göra i helgen. Borde kanske ha frågat dem när de ringde.. 
  • provi87
    miamarina84 skrev 2016-04-01 19:47:55 följande:
    Faan vad härligt. Min remiss skickades 29/1 o jag skrev upp oss på kort varsellistan typ i slutet av februari. Då går det snabbare att vara i listan då :) hur länge stod ni i listan innan?
    Ja det är himla befriande! Vår remiss skickades in i mitten av december, men vi blev uppskrivna på kort varsel-listan i mitten av januari, så ni kanske kommer fram snart!
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-03 17:41:41 följande:

Hej alla! Är nu på dag 14 i mitt sprayande med Suprecur, har fått en blödning också vilket ska vara tecken på att man är nedreglerad. Mår fortfarande bra, inga direkta biverkningar förutom att jag fortfarande är lite mer trött än normalt, men en eftermiddagslur då och då är inte så tokigt:) Ska ha telefontid med SU på tisdag för att få besked om när jag ska börja med mina sprutor (Gonal f, för mig).

Lycka till imorgon provi87, skriv och berätta hur det har gått:)

Åhh vad bra att det fortfarande funkar!! Jag var rädd att det skulle bli riktiga klimakteriebesvär men då verkar det hanterbart. Hoppas du kan börja med sprutorna nu så du blir klar med denna processen också! 
    Jag ser fram emot imorgon, berättar imorgon em hur det blir för oss :)
  • provi87

Nu har jag kommit hem från Sahlgrenska, är ledig idag så ska fira nu :)

Lite olika besked tycker jag. Min läkare sa att vi har rätt till max tre återföringar per ägguttag, så maximalt nio insättningar. Men jag vet inte, eftersom Sarah32 fått reda på tolv, och jag hoppas vi inte kommer behöva alls så många!

Eftersom vi fått en kort varsel-tid så hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, vi skulle visst fyllt i blanketter innan, men de gick typ igenom allting som de redan pratat om de senaste två gångerna innan; röker vi, hur mycket dricker vi, vad väger vi.. alltså står inte det i datorn.. Vi var där i två timmar idag, så räkna med det när ni ska dit! Barnmorskan hade jättemycket tid avsatt för oss, gick igenom sprutorna och så.

Men iallafall så får jag göra korta protokollet, det var jag helt oförberedd på! Jag frågade hur de bestämmer det och läkaren sa att eftersom jag är ung (30), har en bra äggreserv (AMH 2.7), regelbunden mens (28 dagar) och att de vet att det är min mans spermier som är vårt problem (alltså för få spermier) så kan de välja det korta protokollet, det är mindre chans för överstimulering för min del då sa de. SÅ vi börjar med sprutor runt den 20 april (dag 2 i min menscykel) och ägguttag i början av maj förhoppningsvis!! Egentligen hade de inte tid och ville vänta till nästa mens men då kan jag inte pga jobbutbildning, så då skulle vi inte få börja förrän efter semestern. Förmodligen kommer jag bara hinna en återföring innan augusti och det kändes lite deppigt men hoppas innerligt att första försöket funkar.

Nu ska jag läsa alla broschyrer vi fått! 

• provi87
    miamarina84 skrev 2016-04-06 18:08:37 följande:
    Är 32, bra äggreserv o regelbunden äl o mens, cykel på 29 dagar. Hoppas jag oxå får korta protokollet, har hört att det går snabbare :) väntetid ca sju månader så blir nog kallade i augusti men hoppas innan :)
    Då borde du få korta tycker jag. De sa att med AMH på över 2 kan de använda korta protokollet om man är ung. Jag är ju 30 och 32 är ju ingen större skillnad :)

Vi fick en återbudstid så väntade typ 3,5 månader bara! Om ni är med på korta varsel-listan. Vem de ringer på korta varsel-listan beror lite på, t.ex. kunde de ta in oss på en morgontid eftersom min man lämnat två spermaprov - annars gör de ju det på morgonen och det tar tre timmar innan svaren kommer. 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-07 07:03:56 följande:

Provi87: Vilken spruta ska du ta? Vilken dos fick du?

Gonal-f med dos 150. Spruta 2 är Orgalutran. Har du samma? Behövde du beställa på apoteket eller fanns de hemma?
  • provi87

Sarah32: Tråkigt att det börjar känns biverkningar men tur att det inte är så långt kvar. Jätteroligt att höra dina uppdateringar, det verkar ju gå relativt smärtfritt!

Det är nog 6-7 dagar kvar till sprutstart för mig och jag har inte hämtat ut sprutorna än. Får göra det imorgon kanske. Jag börjar känna sån ångest över att gå igenom allt det här så jag drar mig från att gå till apoteket. Så rädd för äggplocket och sprutorna, och rädd att det inte ska funka och tänk om det funkar.. det hade ju varit så konstigt. Att bli gravid har jag liksom räknat bort och plötsligt finns det hopp men vågar inte hoppas. Vet inte vart de här känslorna kommit ifrån, jag har ju väntat i två år nu.. 

• provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-14 11:33:57 följande:

Hej, var på Sahlgrenska idag för UL inför äggplock och fick tyvärr negativa besked:( Har fått en cysta på ena äggestocken som har "ätit upp" alla hormoner jag har injicerat med så det var bara att avbryta, vänta in mens och börja om:( Så otroligt knäckande när jag nu varit så nära! Vet att det inte alls är kört för oss, mem all denna väntan, känns så frustrerande!

Vid min nästa hormonbehandling ska jag komma in på tätare ultraljud så att de kan punkters ev. uppkommande nya cystor i ett tidigt skede. Jaha, bara att ta nya tag igen då, detta var jag nog inte riktigt beredd på.

Så ska man börja invänta mensen igen:(

VA!!! Kan det hända? Det har jag aldrig hört talas om, är det vanligt? Förstår att du måste fått en chock. Himla tråkigt när ni förväntat er äggplock snart och måste börja om. Väntan är så psykiskt jobbig. Då kör ni nya sprutor om några veckor igen? Tack och lov för högkostnadsskyddet på alla mediciner.. 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-14 15:08:07 följande:

Jag hade ingen aning om att detta kunde hända, så det var ett nytt uppvaknande:( Vet inte hur vanligt det är, men läkaren sa att vi var långt ifrån de enda iallafall:\

Jag hoppas att jag får mens inom 2 veckor, för då får jag ett nytt försök innan sommaren (jättekul att gå och vänta på mens nu...NOT!). Sedan får jag börja spraya på cykeldag 20 igen så har idag prel. äggplock vecka 23.....lååångt borta!:(

Provi87: Jag är också extremt spruträdd, men gonal-f. har varit väldigt skonsamma. Liten, tunn nål, kändes knappt:) Så jag är inte orolig inför en ny omgång iallafall!

Känner verkligen med er!! Vecka 23 är en bit bort men inte i det stora hela, tänk tillbaka på hur länge vi väntat så kanske det blir lite lättare. Det verkar som man inte får ta något för givet här. 

Har du märkt av någon viktuppgång? Jag läste en tråd om tjejer som gått upp i vikt under denna process.. allt mellan 5-25kg.. 
  • provi87

Igår hämtade jag mitt IVF-kit på apoteket, fick en enorm påse, kände mig som ett vårdpaket.
    Idag ska mensen komma, första gången på flera år som jag ser fram emot det och blev besviken när jag inte såg nåt blod imorse! Otålig att sätta igång, en så spännande resa. 

• provi87

grodan26 - Vad skönt att ni kommit fram så fort! När börjar ni?

Jag är på sprutdag fem idag och ska på ultraljud på onsdag. Börjar känna mig typ som PMS, såg en barnfilm igår och började gråta för pingvinerna var så glada.. Men annars går det bra! Gonal-f är ganska okej, ikväll börjar vi med spruta nr 2 som ska vara värre.. 

• provi87

Ikka - Jag har läst dina långa inlägg, vilken historia! Den berörde mig verkligen. Har ni ett barn placerat hos er fortfarande? Kommer ni få ha hen kvar isåfall?

Miamarina84 - det här med kortvarsel-kön har jag försökt förstå mig på för vi kunde ju inte ha varit i topp på den när vi blev kallade. De sa att de inte följer turlistan hela tiden utan de kollar lite olika kriterier. Exempelvis kunde vi få en morgon-tid eftersom min man har lämnat två spermaprov och par som inte har gjort det kan inte få en morgontid eftersom spermaprov görs 07.30. Typ så.. Nu när jag varit på SU mycket pga ultraljud när jag tagit sprutor så inser jag att det borde finnas väldigt mycket kortvarsel-tider eftersom de måste ha tider öppna för äggplock och ultraljud för oss som tar sprutor. Och fyller vi inte dem så kan de köra på kortvarsel-listan. I onsdags var jag där på ultraljud och då sa de att de ville ha ett till ultraljud på fredag och då hade de tre lediga tider till det.. Och när jag var där igår så bestämde de äggplock på måndag och då hade de lediga tider till det. Så hoppas på kortvarsel-listan!  

• provi87
    miamarina84 skrev 2016-04-30 16:09:36 följande:
    Min sambo har bara lämnat ett spermaprov o det var till vår infertilutredning i oktober. Gör man om alla prover på ivf som man gjort under sin infertilutredning? Har inte fattat kön heller men har läst om man varit äldre närmare 40 samt låg äggreserv så ksn man få ställa sig före andra friska i kön, vilket jag faktiskt har förståelse för :)
    Jag vet inte riktigt, min man fick lämna två spermaprov eftersom det första var dåligt. Tror inte det behövs annars men jag vågar inte svara på det.
    På vårt första IVF-möte kom läkaren på att vi inte gjort vissa prover, så vi fick lämna mer blodprov också. Lite struligt, olika läkare verkar ordinera olika prover.
  • provi87
    Ikka skrev 2016-05-01 23:06:48 följande:
    Ja, vi har ett barn placerat hos oss sedan vårvintern förra året. En underbar liten stjärna. Tanken är att barnet ska växa upp här och det finns noll möjligheter för hemgång i just detta fall, om möjligheter finns att flytta hem på sikt så ska ju de alltid främjas. Men här vet en redan nu att så kommer det inte bli. Förhoppningsvis, om allt fortsätter som det gör nu, så bor barnet kvar tills det flyttar hemifrån. Kom som 11 veckor och 3 dagar gammal, blir 17 månader gammal denna månad. Inte helt vanligt, men sker en del gånger vid akuta fall. 
    Vad otroligt fint, ni verkar ha så stora hjärtan! Blir så glad av att läsa detta
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-05-05 12:09:08 följande:

Hej alla! Nu ger jag mig in i leken igen:) Har haft en blödning sedan mitt avbrutna första försök, så på måndag är jag på cd20 igen och kan börja med suprecur. Det finns hopp!

Vad roligt att du kört igång! Nu kommer du få vara med hela processen tror jag! 
  • provi87

Jag är på ruvardag 6 nu. Fick bara ett okej-bra embryo av mina 11 ägg som de plockade ut. Känner mig så negativ och nere, helt säker på att det inte funkat, känner mig absolut inte gravid, bara svullen och det blir man ju av alla hormoner..

På SU tycker jag de varit dåliga med att ge mig realistiska förväntningar. Jag trodde 11 ägg skulle betyda iallafall 8 befruktade och 7 till frysen typ. Och när de sa inget till frysen blev jag jättebesviken, och sedan dess har det varit oerhört svårt att vara positiv. Oavsett hur det går med ruvningen nu så kommer jag behöva göra IVF igen för jag vill ju ha mer än ett barn. 

Ville bara skriva av mig lite negativitet :)

• provi87
    Totti90 skrev 2016-05-16 22:18:21 följande:

Hoppar också in i tråden här. Ringde Sahlgrenska idag för att kolla hur vi låg till i kön och fick tid nästa tisdag, vilken lycka ?? Vi gjorde utredning i höstas och remissen blev skickad i december. Nu håller jag tummarna för alla er och hoppas vi alla har växande magar snart.

Vad härligt! Då hinner ni troligen med ett försök innan de tar sommarledigt :D 
    Jag håller också tummarna!
  • provi87
    Totti90 skrev 2016-05-17 14:52:18 följande:

Tack :) Kändes som evigheter med väntan, försökte lösa privat med vårdgarantin men det var menlöst. Nu ringde jag bara mest för att kika vilken placering vi hade i akutlistan eller vad det nu kallas när man kan bli uppringd för avbokningar.

Vi har haft oskyddat sex i 2,5 år. I höstas valde vi att kolla upp det. Jag är lite äldre 36 år snart så tiden tickar iväg. ( känner mig dock yngre :) ) men vi fick reda på att min sambo hade få simmare, ca 15 miljoner av 60 miljoner eller vad man nu säger.

Nån som vet hur långt efter första mötet man kommer igång. Vill verkligen få gjort det innan sommaruppehållet.. Men lika bra att tänka att det blir till efter sommarn så slipper man bli besviken..

Det beror på om du ska göra långt eller kort protokoll och hur många de har inbokade för äggplock samma vecka som du kan hamna i. Finns det ingen plats vill de skjuta fram dig en månad. De är dock väldigt snälla och kommer säkert försöka få in dig innan sommaren det är jag nästan säker på. De hade ingen plats för mig egentligen men de klämde in mig så jag startade med sprutor 10 dagar efter mötet. 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-06-05 14:14:15 följande:

Provi87: längsedan vi hörde något från dig, hur har det gått med allt? Kram

Ja jag har hållt mig borta från IVF-trådarna lite. Vi gjorde ett IVF, fick ut 11 ägg, 5 befruktades (många omogna) och fick ett tillbaka, men det blev negativt test sen. Inga ägg till frysen heller, så väldigt ledsen. Vi kommer köra igen i september, behöver fokusera om lite, IVF-processen har varit jobbig för vårt förhållande. 

Hur har det gått själv? 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-06-06 20:37:04 följande:

Åh så tråkigt, då förstår jag:(

Det går nog inget vidare bra här heller är jag rädd för, är igång och sprayar igen men har inte fått någon blödning så jag misstänker att de kommer avbryta mig igen då det inte finns något spelrum för förseningar pga av semsterstängt:(

Ska ringa dem imorgon, men har redan ställt in mig på hur det kommer bli. Påbörjade allt 10 mars och kommer troligtvis få börja mitt första försök för tredje gången efter sommaren....skam den som ger sig! eller?

Kram

Men aj! Håller alla tummar att ni inte ska behöva avbryta igen, det skulle vara maximal otur. Vi som var så taggade på att börja för några månader sen! Nä hoppas verkligen du får komma igång på riktigt nu och inte bara sitta fast i väntrummet. 
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016