• miamarina84

Ivf Sahlgrenska 2016

ankii skrev 2016-03-24 23:15:35 följande:

Jag tog ut min spiral i oktober 2013, haft oskyddat sex sedan dess. Juni 2014 började jag med ägglossningsstickor. Skrev på remissen till gyn att vi försökt sedan juni 2014 så får räkna på det å då blir det snart två år (:

Jag börjar mer och mer fundera på privat. Nordic IVF har fin statistik med (: men får se. Ska diskutera vilka alternativ som finns när vi träffar läkaren i april.

Hur gamla är ni? Vi är 27 och 28.

Skriv vad Örebro ger för besked. Är ju helt klart ett alternativ.

Tog ut min spiral september -14 sen dess försökt aktivt. Vanligtvis kommer man in till ivf efter två år. För man måste ca försöka ett tag själv också efter infertilitetsutredningen. Vi är 32 o han 33 så åren går :/ o trodde ibte det skulle vara så här svårt, trodde på första försöket typ.. Ja nordic har bra statistik. Men jag tror eller hoppas nu att vi blir gravida innan ivf första mötet i ca augusti, för utredningen hitta inget fel på oss. Nu är vi i kö o nu vet jag att vi for hjälp då släpper lite stress o förhoppningsvis blir vi gravida innan ivf ;) men i april blir det sahlsgrenska iaf sen får ni se?
  • miamarina84
    Sarah32 skrev 2016-03-25 13:54:50 följande:

Jag gjorde en spolning i september, det var lite obehagligt och gjorde ont, men det gick fort och det är olika för alla. Spolning gör man för att se om det är fri passage i äggledarna. Efteråt kände jag ingenting, fick en mindre blödning, men det var allt. Allt för den blivande bebisen:)

Jag höll på att svimma av molvärken men inga problem efteråt så en halvtimme efter var jag på jobbet ;) inga blödningar här.
  • miamarina84
    rebeqqa skrev 2016-03-25 09:21:25 följande:

PCO innebär att man har massa ägg som väntar - men som inte utvecklad vidare. Vissa med PCO har ägglossning då och då - vissa har det inte alls.

Jag har nog inte fattat varför man gör en spolning- kan han se på ett Vul om jag behöver det eller inte?

Gjorde det ont tycker du?

Jag höll på att svimma under tiden av molvärken. Det gjorde inte ont men är lite känslig under gyn undersökningar. När de stoppa in min spiral ville jag svimma oxå. Haha jag är en svimmare sa urban min infertilutredning gubbe. Under tiden de sprutar in saltlösning följer ni det på skärmen för han gör ultraljud under tiden ;) men urban e duktig.
  • miamarina84
    rebeqqa skrev 2016-03-25 09:25:51 följande:

Vad "kul" med en till från Skövde - lättare att byta erfranheter då! :) nu har du kommit såpass långt i utredningen så jag skulle råda dig att gå kvar där men hade du precis börjat hade jag rekommenderat Urban. Allt går så mycket snabbare där. Privat Ivf behandling kostar mycket - så det sparar vi till eventuella syskonförsök -då landstinget inte bekostar syskonförsök. Så vi får snällt vänta och hoppas under tiden.

Jaha visste ibte att landstinget inte bidrog med syskonförsök, dåligt....
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-03-26 09:19:59 följande:

Alltså så jävla dyrt! Det känns som ett straff att inte kunna få barn. Vi har lånat upp vårt hus och satt av 30 000 till syskonförsök eller om landstingsfinansierade inte räcker, men det kanske inte är tillräckligt med pengar. Tänk om vi kunde bli gravida på naturlig väg, gratis och smärtfritt.. 

Vi kommer oxå få låna på huset för att kanske få barn, badrummet får vänta ;)
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-01 08:22:22 följande:

jaaaaaaaaaaaaa vi har fått en kort varsel-tid på måndag!!!!!! äntligen är vi på väg också, hoppas vi kan komma igång fort så denna eviga väntan tar slut :) 

Faan vad härligt. Min remiss skickades 29/1 o jag skrev upp oss på kort varsellistan typ i slutet av februari. Då går det snabbare att vara i listan då :) hur länge stod ni i listan innan?
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-01 20:06:14 följande:

Ja det är himla befriande! Vår remiss skickades in i mitten av december, men vi blev uppskrivna på kort varsel-listan i mitten av januari, så ni kanske kommer fram snart!

Ja det låter ju hoppfullt iaf, ca npgon månad efter er då. Så förhoppningsvis ett samtal om en månad eller två ;) Både spännande o läskigt samtidigt :/ men längtan vinner :)
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-04 14:14:10 följande:

Nu har jag kommit hem från Sahlgrenska, är ledig idag så ska fira nu :)

Lite olika besked tycker jag. Min läkare sa att vi har rätt till max tre återföringar per ägguttag, så maximalt nio insättningar. Men jag vet inte, eftersom Sarah32 fått reda på tolv, och jag hoppas vi inte kommer behöva alls så många!

Eftersom vi fått en kort varsel-tid så hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, vi skulle visst fyllt i blanketter innan, men de gick typ igenom allting som de redan pratat om de senaste två gångerna innan; röker vi, hur mycket dricker vi, vad väger vi.. alltså står inte det i datorn.. Vi var där i två timmar idag, så räkna med det när ni ska dit! Barnmorskan hade jättemycket tid avsatt för oss, gick igenom sprutorna och så.

Men iallafall så får jag göra korta protokollet, det var jag helt oförberedd på! Jag frågade hur de bestämmer det och läkaren sa att eftersom jag är ung (30), har en bra äggreserv (AMH 2.7), regelbunden mens (28 dagar) och att de vet att det är min mans spermier som är vårt problem (alltså för få spermier) så kan de välja det korta protokollet, det är mindre chans för överstimulering för min del då sa de. SÅ vi börjar med sprutor runt den 20 april (dag 2 i min menscykel) och ägguttag i början av maj förhoppningsvis!! Egentligen hade de inte tid och ville vänta till nästa mens men då kan jag inte pga jobbutbildning, så då skulle vi inte få börja förrän efter semestern. Förmodligen kommer jag bara hinna en återföring innan augusti och det kändes lite deppigt men hoppas innerligt att första försöket funkar.

Nu ska jag läsa alla broschyrer vi fått! 

Är 32, bra äggreserv o regelbunden äl o mens, cykel på 29 dagar. Hoppas jag oxå får korta protokollet, har hört att det går snabbare :) väntetid ca sju månader så blir nog kallade i augusti men hoppas innan :)
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-06 20:03:03 följande:

Då borde du få korta tycker jag. De sa att med AMH på över 2 kan de använda korta protokollet om man är ung. Jag är ju 30 och 32 är ju ingen större skillnad :)

Vi fick en återbudstid så väntade typ 3,5 månader bara! Om ni är med på korta varsel-listan. Vem de ringer på korta varsel-listan beror lite på, t.ex. kunde de ta in oss på en morgontid eftersom min man lämnat två spermaprov - annars gör de ju det på morgonen och det tar tre timmar innan svaren kommer. 

Min amh ligger på 2,1 så de borde nog funka ;) ja vi ställde oss i kort varsel-listan kansje typ u mitten av februari så hoppas att vi får börja innan augusti o iaf hinna sätta in ett ägg. Det vore guld värt :) kortvarsel listan ör väl sådär bra för oss, men vsd gör man? Får snabbt fixa vikarie då jag arbetar som förskollärare. Min man skulle säkert kunna jobba efteråt samt jobba till senare på kvällen. Har sparat massa (6) semester dagar inför min höst (ivf).
  • miamarina84

Ringde och kollade vilket nr jag har i kortvarsellistan på sahlsgrenska, vi hade nr 49. Vet ni vilket nr ni ca ligger på :) nu hoppas vi att kön är snabbare än den vanliga kön (börjar ivf ca i augusti, då skulle månaders väntetid gått).

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016