• ivf februari

Ivf Sahlgrenska 2016

Sarah32 skrev 2016-03-08 18:03:55 följande:

Åh nej, vilken frustration! Hoppas att ni kan få chans på en ny tid snart igen:)

Är så nervös inför vårt besök, har knappt sovit i natt. Idag fick vi hem en massa information och blanketter som ska fyllas i. Så skönt att få ta tag i något konkret.

[/quote

[quote=76419445][quote-nick]Sarah32 skrev 2016-03-08 18:03:55 följande:[/quote-nick]

Åh nej, vilken frustration! Hoppas att ni kan få chans på en ny tid snart igen:)

Är så nervös inför vårt besök, har knappt sovit i natt. Idag fick vi hem en massa information och blanketter som ska fyllas i. Så skönt att få ta tag i något konkret.

Kul att ni fått hem brevet.. vilket datum fick ni?:)
  • ivf februari
    provi87 skrev 2016-03-08 21:46:30 följande:

En fråga på detta med tolv insättningar, om någon kan svara på det. De säger att tre försök ger ca 70% chans att bli gravid, är det tre ägguttag eller tre återföringar de menar?  För är det tre återföranden de menar och, om vi har tur och får ut flera bra ägg som befruktas, gör tolv insättningar - då borde väl chansen att bli gravid vara jättestor? 

Jag fick detta förklarat för mig igår på vårat möte. Man får 3 gratis via landstinget. Men med det menas 3 st äggplock. Skulle du få ut 5st ägg och alla blir befruktade så stoppar dom in ett och 4 i frysen. Skulle inte de första sätta sig så använder dom äggen i frysen innan du gör om proceduren igen. När och om du skulle behöva använda resten av 4 i frysen och behöver göra en till och du inte har nått i frysen så får du ta sprutor på nytt och då räknas de som nr 2. Hoppas jag skrev så du förstår
  • ivf februari
    provi87 skrev 2016-03-08 23:18:37 följande:

Tusen tack för förklaringen, det låter ju fantastiskt! Jag trodde inte det skulle vara riktigt så bra. Då borde det ju funka tycker jag, även om det tar en väääldigt massa besök :)

Ja visst låter de bra! Jag blev lite ställd när hon sa de till oss. Jag trodde bara 3 insättningar. Så det finns stora chanser
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-09 08:01:26 följande:

ivf februari och provi87: Vi har tid imorgon, så spännande!

Brevet vi fick hem innehöll infomation om ivf, ett spermaprovrör, hälsoblanketter för mig och min man samt några etiska blanketter om hur länge de ska spara ev nedfrysta embryon samt om de får använda öveblivna ägg och spermier att "experimentera" med (inte till någon annan befruktning utan endast i övningssyfte).

Vi har redan lämnat spermaprover och fyllt i en massa blanketter vid vår utredning, men tydligen så ville de ha allt igen. Imorgon kan jag berätta mer:)

oOk. De va snabba ryck som ni fick tid:) hur va de, är de sahlgrenska för er eller va de nån annanstans? Jag såg att du skrivit ett till inlägg nedanför om vad vi räknas som. Jag har pco och har ingen egen ägglossning men jag tror vi räknas som ofrivilligt barnlösa. Min sambo fick också lämna sperma prov igen när vi kom på första besöket även fast han redan hade lämnat. Men men.. berätta hur de gick
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-21 17:02:02 följande:

Då var jag igång med sprayandet:) Spännande och lite nervöst. Är på andra dagen idag och känner inte av det på något sätt. Det finns ju en del mindre kul biverkningar, men viktnedgång och större bröst kan jag köpa;)

Va kul att va igång. Jag längtar till den dagen som jag börjar med sprayen jag med. Finns de olika spray eller va heter din? Är det endel av biverkningar med viktnedgång och större bröst så hoppas jag på dom. Haha
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-22 06:55:28 följande:

Eller hur:) Ja, det finns olika sprayer, vet faktiskt inte varför man blir ordninerad den ena eller den andra. Spray får man dessutom endast med det långa protokollet, det är ju inte alla som får det heller.

Dock finns det mer tråkiga biverkningar som värmevallningar, illamående, uppsvälldhet, nedstämdhet osv, men detbär bara att härda ut, det MÅSTE komma något gott av det:)

Usch... får hoppas att man inte åker på nått... men det är som du säger. Det är bara att härda ut. Jag ska också ha den nässprayen :) lycka till. Skriv gärna om du känner nått speciellt med sprayen om några dagar
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-29 08:58:12 följande:

Nu är jag på spraydag 9 och mår fortfarande bra:) Har varit lite tröttare än vanligt, men det är allt, hoppas det fortsätter så:) Fick mens idag och det har väl aldrig precis varit efterlängtat den senaste tiden, men det var det den här gången:) När man sprayar sent i cykeln, som jag har gjort, ska man få en blödning för att om ca en vecka få påbörja sprutorna! Nu ser jag väl eg inte så mycket fram emot att ta sprutor (är spruträdd.....), men det är ju ett steg närmare vår efterlängtade bebis! Häng i alla, snart är det er tur också! Ingen som fått kallelse än?

Jag har aldrig längtat så efter nässpray sprutor och mens som nu alltså. Men det är inte långt kvar för mig. 13 april. Hoppas tiden går fort dit alltså. Jag hoppas jag får samma biverkningar som du - alltså inga. Haha. Uppdatera mer under tiden. Det är roligt att veta.
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-29 17:05:24 följande:

13 april, det är nära! Ja, det är konstigt vad accepterande man kan blinoch vad man står ut med för en efterlängtad bebis, det ska jag påminna hen om när hen är 15 och asjobbig;) Blir spännande att följas åt snart:)

Ja. De ska bli kul att följas åt. Jag har preliminärt fått att de blir äggplock v20. Så nu är det bara att hoppas att allt går vägen nu i sommar :)
  • ivf februari
    Minimasken skrev 2016-03-29 22:10:40 följande:

Hej alla ni!

Här kommer jag inrusande efter ett googel försök. Jag har genomgått IVF via Sahlgrenska nu under 2016. Allt har gått otroligt fort för mig.. Dock efter en väntan på nästan 1 år innan vi fick börja där vi är idag typ.

Jag gjorde äggplock 21 Mars, Insättning av ett embryo 23 Mars och nu är jag redan på ruvardag 6.. 

Ska inte skrämmas men fy tusan vad ont jag haft efter äggplocket då jag blev överstimulerad och fick in vätska i buken. 

Men nu väntar jag ivrigt på att det ska bli Ondag om en vecka... 

Vad har varit era bekymmer med att ni inte heller lyckas på "vanlig" väg?

Hej. Mitt problem är pco. Ingen ägglossning alls. Vad är orsaken till ditt/ert? Gick du långa protokollet eller korta?
  • ivf februari
    Minimasken skrev 2016-04-05 16:26:14 följande:

Hej, stackarn men det sägs att det ska kunna bli bebis ändå vilket är väldigt skönt :) 

I vårar fall är det min sambos spermier som är få till antalet och även dåliga simmare, men det jobbigaste är att han har under tidigare förhållanden när han var yngre gjort två tjejer gravida men det var innan han började röka/snusa. Så allt det är noll med nu för vem vet kanske klarar vi oss utan IVF någon gång. 

Vi hade "turen" att få gå det korta protokollet eftersom jag bara är 28 år och allting såg fint ut i mina äggledare. Hur lång gångna är ni i processen? 

Va skönt för eran del. Jo jag har sett att det finns stora möjligheter med pco. Man får hoppas bara. Jag ska sätta igång med sprayen den 13 april. Sen är det äggplock v19 el v20. Så vi är väl snart där. Hur ser de ut för er?
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016