• ammela

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej. Jag och min man är i slutetav utredningen, prover för mig är ok, även ultraljud och koll av livmodern vilket kollades idag (ingen skön undersökning direkt). Inväntar svar på odlingarna för oss båda (hiv osv). Makens spermaprov är inte så bra, många missbildade och icke simmande spermier men ej steril enligt läkaren. Inväntar att remiss ska skickas inom nån vecka nu.

Jag är 31 och maken 33 så ingen direkt stress av ålder än men ändå segt med så långa väntetider som det verkar vara på sahlgrenska just nu. Synd med ändringarna i vårdgarantin också. Men vi ska vara tacksamma för den hjälp vi får i Sverige och vi är enormt tacksamma för att det, trotts väntetid, ändå är 3 gratis försök.

Hoppas jag får göra er sällskap här och se hur er resa går medans jag själv väntar! :)

• ammela

[quote=76902625][quote-nick]Storstadsprincessan skrev 2016-08-21 22:27:19 följande:[/quote-nick]Hej! Ska till Sahlgrenska på torsdag för andra besöket, denna gång spolning av äggledare m.m.

Vid förra besöket så visade min killes spermieprov att det var för få spermier. Han ska göra ett nytt prov på Tors men vi misstänker att det är lika dåligt.

Någon som vet hur lång tid efter detta besök man får starta ivf?[/

Är det utredning fortfarande då? Kötid efter utredning beräknas vara 7 månader, kanske 5 om man kan komma på avbokningstider.

• ammela

Storstadsprincessan

Ja det är en seg och lång process. Inte nog med väntan i körr utan all tid innan som vi alla har levt mellan hopp och förtvivlan.

Hur länge har ni försökt?

• ammela

Fy vilken otrevlig kompis, inte värt att spendera tid på sånna!! Bra att du avslutade det!

• ammela

Någon som vet hur det funkar med "ledighet" för en lärare under ivf? Bor dessutom drygt en timme från sjukhuset där behandligen kommer ske, så kommer ju missa en hel del jobbtid.

• ammela
    rebeqqa skrev 2016-09-23 11:12:34 följande:

För oss ser det ut som för er. Väntat i 3mån nu. Vad sa de till er? Jag pratade också med dem och frågade om när de trodde vi skulle få vår kallelse. De sa någon gång i januari borde vi få en första tid. När jag nämnde vårdgarantin sa hon att vi absolut kunde nyttja det men då skulle vi troligtvis hamna i Linköping och ställas i deras kö. Jag kontaktade då Linköping som sa att de har ca 5mån väntetid. Så.. jag vet inte vad vi ska göra. Vi har lika långt till båda sjukhusen..

Tror vi blir kvar hos Sahlgrenska. Tycker dock att det är ett knäppt system - det finns ett beslut som säger att vi ska få vård inom 3mån - men det är inget som upprätthålls och inget händer när det inte upprätthålls.

Nyfiken på hur det gick för er?

Är ni i kö för IVF eller utredning? Kortvarselkö?

Vi fick också remissen för 3 månader sen för IVF.
  • ammela

Funderar lite på det där med ledighet från jobbet för sjukhusbesök. Hur har ni andra gjort? Semester eller?

Jag jobbar som lärare och får ta obetald ledighet. Hur många dagar kan det röra sig om under en månad? Bor ca 1 timme från Göteborg så är svårt att bara vara borta en stund.

Står i kö, remissen mottagen av sahlgrenska i 20 juni så lär dröja lite till men står i kortvarsel kön också och ska prata med chefen nästa vecka, lika bra. Har ni andra berättar på jobbet eller hur har ni gjort?

• ammela
    rebeqqa skrev 2016-10-06 23:34:29 följande:

Vi är bara två dagar efter er i kön! Spännande att följas åt. Vi är också uppsatta i kortvarsel listan. Vi är 2h ifrån och jag har börjat tänka på det där. Jag jobbar långa men få dygn på en månad- så jag hoppas att de flesta tiderna hamnar på redan lediga dagar - alternativt att jag kan byta pass med någon kollega. I värsta fall får jag ansöka om ledighet - men vill helst slippa då det går åt så mycket för varje ledigt dygn(2.5 sem dagar) . Jag känner inte att jag är redo att prata med min chef - vi har tyvärr ingen bra relation och jag har inget förtroende för henne.

Spännande! Jag lovar att skriva här när det händer något så att du vet! Vet iofs inte om de har olika listor beroende på olika problem?
  • ammela
    Jenny E skrev 2016-10-07 10:24:35 följande:

Jag har berättat på mitt jobb både för chefen och mina närmsta kollegor som kommer att bli påverkade. Nu jobbar jag väldigt nära kliniken (tar ca 15 min att gå) så när det gäller ultraljudundersökningarna så blir jag nog borta 1-1 1/2h (men min arbetsgivare kommer att vara tvungen att ta in vikarie då jag jobbar som receptionist och är själv på min arbetsplats)sen är man sjukskriven 1 dag när man gör äggplock.

Jag har för mig att lagen säger att du har rätt att gå på läkarbesök på arbetstid men den blir obetald. Alltså arbetsgivaren kan inte tvinga en att ta semester eller neka till att man gå på läkarbesöken. När man är sjukskriven för äggplocken så kommer det att bli en karensdag. 

Okej. Tror inte det blir ett problem, min chef har barn med en person av samma kön så gissar att hen är lite insatt i hur de olika processerna går till och har förståelse. Min närmaste kollega fick veta idag, vill inte att folk börjar bli oroliga för att jag ska på läkarbesök hela tiden.
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016