Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Vänstermänniskor, miljöpartister och andra mångkulturförespråkare, är ni nöjda med utvecklingen?

Ascendere skrev 2016-01-30 20:10:52 följande:

Hej,

Situationen i Sverige nu ser ju inte precis ljus ut. Nazister patrullerar på gatorna, högerextremister tar till våld, det förekommer dagligen våld och övergrepp på asylboenden runt om i landet, sexuella övergrepp på våra badanläggningar utförda av asylsökande förekommer i stor omfattning pga kulturkrockar, polis, socialtjänst och sjukvård går på knäna osv.

Till stor del beror ju den här tråkiga utvecklingen på att man valt att inte ha en öppen diskussion om invandringen och hur många människor vi klarar av att ta emot i Sverige eftersom det skulle "gynna främlingsfientliga krafter". 

Så tycker ni att samhällsutvecklingen blivit som ni hoppades? Det har ju trots allt funnits många som varnat för just detta som ni konsekvent avfärdat som rasister, nazister, främlingsfientliga, fascister mm, alldeles oavsett vederbörandes faktiska politiska hemvist. 
    Tycker ni fortfarande att det var rätt att tysta alla kritiker och köra på som tidigare, eller hade det varit bättre att undvika dagens situation genom att ha en öppen debatt och reglera invandringen hårdare redan runt 2012 då man tydligt kunde se början på dagens problem?

En liten tanke/rättelse:

Alla vänsterpartister är inte för hög invandring. Det finns undersökningar om detta. Det är färre som vill h hårdare invandringsregler i V än i t.ex M, men det är fortfarande ca 30% av dem som röster på V som vill ha hårdare reglering

Alla sossar är det definitivt inte

Många liberala alliansröstare är för hög invandring.

Du borde undvika att vara så kategorisk.

Och fundera på vilka du menar som skulle hindrat en öppen diskussion. Knappast Sven Svensson som röstade på S i alla fall.
  • SmalaSara
    100kgpappa skrev 2016-02-01 21:13:26 följande:

Du kommet aldrig att få några ursäkter, eller att någon erkänner att det var kanske inte det bästa att öppna gränserna och släppa in vem som helst utan kontroll.

Dels lever många av de som förespråkar i en fantasivärld och skyddad verkstad, de läser bara vänstermedia, och bor långt ifrån de problem som invandringen skapar. De tror att allt är frid o fröjd. Möjligtvis har de fått lite insikt nu i vinter, men troligtvis slår de ifrån sig allt negativt med att det är SD-propaganda, och i vilket fall är ju Svenska män värst i hela världen på att våldta och kränka kvinnor, för det har Gudrun sagt minsann.

Utöver det så har man satt en sådan prestige i att alltid tycka precis tvärtom vad SD tycker, så man kan inte nu erkänna att de kanske hade en poäng oss allt. Om Åkesson sa att himlen var blå skulle de säga att den är grön, bara för att visa hur antirasistiska de är.

De kommer ALDRIG att erkänna att de haft fel, oavsett hur långt ner i avgrunden vi hamnar.

Att släppa in vem som helst utan kontroll är ju en EU-grej; Schengen du vet.

Har ju inget med asylregler att göra. Öppna gränser inom EU är ett problem, det har jag tyckt hela tiden, och jag är "traditionell vänster". Sen säger jag igen, alla vänstermänniskor är inte för generös asylinvandring a la mp. Verkligen inte.

Sen är det heller inte så att vänstermännsikor bara läser vänstermedia. I mitt FB flöde länkas det hejvilt till alla möjliga källor. Mkt Ivar Arpi och Alice och de är ju inte direkt vänster. Även fria tider och liknande dyker upp. Fick dessutom snabbt den där bilden på 15-åringen från Daily mail.
  • SmalaSara
    100kgpappa skrev 2016-02-02 17:26:09 följande:
    Nä, det är sant att alla vänstermänniskor inte är stöpta i samma form, precis som att alla sverigedemokrater inte är det

Generellaliserade lite, men i allmänhet så är det ju så att vänstermänniskor (och centerpartister numera) är väldigt emot all form av ickefri invandring, och högljutt har satt sig emot alla former av begränsningar. Hösten krid kunde både förutses och förhindras, om man velat.

Men då gick man ju SD:s ärenden, och det skapade en handlingsförlamning i regeringen.

Löfvén står ju fortfarande och påstår att han är stolt över utvecklingen i Sverige, men han har å andra sidan inte 12-åriga döttrar som inte vågar gå på badhuset längre.
    S har aldrig varit för fri invandring.

Inte V heller.

S har varit för hårdare reglering än V.

Endast mp har fri invandring som vision. Men visst. En del högljudda debattörer på vänsterkanten har velat ha generösa regler.

SD:are är väl ingen homogen grupp nej. Inte de jag känner i alla fall.

Löven tja, det är ju knappast hans fel att det ser ut som det gör idag. Det är ju faktiskt S som genomför åtstramningar just nu. Ska de inte ha nån cred för det då?
  • SmalaSara
    100kgpappa skrev 2016-02-02 18:02:29 följande:
    Att ta ett nödbeslut när man står på randen till katastrof förtjänar inget cred. Han hade ett år på sig att göra åtgärder, men istället stog han i höstas och sa att vi bygger inga murar. Sen när verkligheten kommer ifatt och han är tvingad att gör en kovändning, visar ju bara på oförmåga att leda landet.

Att det var Reinfeldt tillsammans med Mp som inledde vägen mot katastrofen säger jag inte emot, men sossarna protesterade inte direkt, eller hur...
    Jag är glad att de tog beslutet i alla fall. Bättre sent än aldrig. Och att man inte backar trots massa kritik. Sen hoppas jag att man ser över hela Schengen grejen för det funkar inte.

Men för att återgå till ditt orginalinlägg; det finns ju de som erkänt att de haft "fel". Göran Greider till exempel. Och Löven.
  • SmalaSara
    En god vän skrev 2016-02-02 19:35:10 följande:
    Fel. Feministiskt initiativ är det enda parti som fortfarande driver den frågan.
    Jag räknar inte med dem eftersom de inte sitter i riksdagen. Så MP har tagit bort skrivelsen om att de någon gång i framtiden vill ha fri invandring?
  • SmalaSara
    En god vän skrev 2016-02-02 19:57:04 följande:
    Nej, men så talade jag inte om skrivelser heller. Och sedan har du fel i att Vänsterpartiet inte också haft sådana åsikter.
    Märkligt resonemang du har. Varför skulle skrivelser inte räknas? Vad räknas enligt dig som ett partis åsikter?

Och vd menar du med att vänsterpartiet "har haft sådana åsikter"? Har det stått i partiprogrammet? När då? Så länge jag varit med har generös men reglerad invandring varit rådande.
  • SmalaSara
    En god vän skrev 2016-02-02 19:57:04 följande:
    Nej, men så talade jag inte om skrivelser heller. Och sedan har du fel i att Vänsterpartiet inte också haft sådana åsikter.
    Jag skrev dessutom att de hade det som vision. Vilket de ju har då, om skrivelsen är kvar.

Känns mest som du är ut efter att leta detaljfel.
  • SmalaSara
    En god vän skrev 2016-02-02 20:50:33 följande:
    Skrivelserna skall ju uttalas också för att man på allvar skall veta att partiet tror på den frågan, inte struntar högaktningsfullt i partiprogrammet som många partier gör idag.

Jag känner åtskilliga vänsterpartister som vurmar för fri invandring, du är således bra naiv om du tror att skrivelserna är det enda som utgör de politiska åsikterna hos partierna.
    Även om det finns vänsterpartister som vurmar för det så står inte partiet för det eller lägger sådana förslag.

Du påstår att jag skriver felaktiga fakta, men men när det kommer till kritan så är det ju inte så. V står för reglerad invandring som jag skrev. Jag skrev inte att det existerar några vänsterpartister som tycker det ändå.

Vad är det du vill egentligen? Du påstår att jag har fel, fast jag inte har det. Du kunde ju istället skriva att bilden borde nyanseras eller så, för det är ju vad dina invändningar handlar om. Inte om att jag har fel i sak.
Svar på tråden Vänstermänniskor, miljöpartister och andra mångkulturförespråkare, är ni nöjda med utvecklingen?