• Anonym (öh)

Blev tillsagd att dra för det här är inte mitt hem

BioBonus skrev 2016-02-01 08:08:00 följande:
    Men jag förutsätter att du inte har volymen på max så att resten av din familj inte kan sova?
    Det står inte vad jag kan se någonstans att ts styvbarn spelade på max heller. Olika människor har ju olika tolerans för ljud, kanske ts tolerans är låg. 
  • Anonym (öh)
    Ess skrev 2016-02-01 10:44:04 följande:
    Det spelar ingen roll om volymen står på max eller på mitten. Så länge det dunkar i huset och stör de som ska sova, så är det inte ok.
    Jag tycker att det spelar roll. Det finns ju människor som är orimligt lättstörda. Sådant kan bero på ljudöverkänslighet (som bör arbetas bort) men det kan också bero på att kvinnan (mannen i förekommande fall) i fråga inte själv haft tonårsbarn utan har mindre barn och har pga det betydligt större tolerans för ljud som hör småbarnsåldern till än för ljud som förekommer i tonåringars tillvaro. 
  • Anonym (öh)
    BioBonus skrev 2016-02-01 10:51:25 följande:
    Spelar så högt så det stör övriga i familjen då? Är det en bättre formulering?
    Ja, det är en bättre formulering. Men fortfarande så kan det vara så att övrig familj (eller någon av de övriga sammanboende) är överkänsliga och då är det inte rimligt att allt ska anpassas efter det. 

Ts skriver att det upplevs som om hon alltid är "på" mannens barn, det är högst osannolikt att det inte skulle ligga något alls i en sådan uppfattning. 
  • Anonym (öh)
    BioBonus skrev 2016-02-01 11:04:51 följande:
    Fast mina tonåringar för mindre liv än våra småbarn. Men det beror kanske på att de är tillräckligt gamla för att ha lärt sig att visa övriga familjemedlemmar hänsyn oavsett om det beror på överkänslighet eller inte. Men alla är olika, och en del skiter i andra för att hävda sin egen rätt.
    Ja, och så är det väl inte så sällan. Trots det kan många småbarnsmammor uppleva det på motsatt sätt, eftersom de är vana vid endast det som hör till småbarnskakafonin. Det skrev jag ju i mitt förra inlägg. Du har väl vad jag förstår vana från både ock, eftersom du har både stora och små barn. 

Jag vet förstås inte säkert om det är så i just det här fallet, men det retar mig att det så sällan ses ens som en tänkbar möjlighet, trots att det väl rimligtvis inte kan anses vara någon stor hemlighet att det ligger till på det sättet i väldigt stor utsträckning. 
  • Anonym (öh)
    Anonym (M) skrev 2016-02-01 11:40:08 följande:
    Nej jag och de andra är inte ljudkänsliga det handlar om väldigt hög musik som dunkar.

Jag har sagt till sambons barn nån enstaka gång att dom då upplever att jag är på dom hela tiden är inte rimligt utan en reaktion på att dom inte vill göra något överhuvudtaget och då är det lätt att skylla på mig...
    Du var ju inte nöjd i fredags heller, på eftermiddagen. Då tvingades du höra på musik från övervåningen fast du helst inte ville. Och vinflaska hade hon också i högsta hugg, nittonåringen. 

Hur störd blir din man av musiken?

Vad bra. Så då är din mans barns (det är tydligen fler än bara nittonåringen som du har problem med?) upplevelse av dig felaktig. Det kan ju vara så att även din upplevelse av hur hon är också är felaktig. Kanske är hon inte sur och fräsande hela tiden, kanske har du svårt att se när hon är på ett annat sätt. Ni missar kanske båda öppningar hos varandra eftersom ni kanske i själva verket tycker ungefär lika lite om varandra.
  • Anonym (öh)
    Anonym (M) skrev 2016-02-01 15:16:15 följande:
    När min sambo är hemma säger han till om

Musiken när den tom är lägre än vad den var vid det här tillfället.

Hon är sur och fräsande mot sina syskon och pappa 90% av tiden också.. Och de yngre säger själv att dom blir less för hon är så sur hela tiden... Så nej det är inte bara min uppfattning.... Att hon inte mår bra är ju uppenbart när hon fräser hela tiden men det är ingen ursäkt att hela tiden ta ut det på andra... Och hon vägrar prata med sin pappa om det även farmor och hennes stora syster har försökt och stora syster har även rent ut sagt till henne att skärpa sig...
    Jaha, så han har regler i alla fall då? Det var ju annars ett av de stora bekymren i ditt liv. 

Skärpa sig när man mår dåligt brukar inte anses vara ett alternativ när det handlar om vuxna styvföräldrar så det är väl kanske inte att anse vara ett alternativ när det handlar om nittonåringar heller, eller? Det behövs kanske någon mer avancerad hjälp än ett besked om uppryckning om det är så att hon faktiskt mår psykiskt dåligt. 
  • Anonym (öh)
    BioBonus skrev 2016-02-01 15:40:47 följande:

Nu tror jag i och för sig inte att en tonåring, ung vuxen, behöver må dåligt för att uppföra sig som TS beskriver att hennes bonusdotter gör. Jag har gått igenom två tonår och även om mina egna aldrig uppförde sig så illa som TS bonusdotter gör, så nog kunde de vara griniga och allmänt jävliga ibland utan att för den skull må dåligt. Och en del av mina vänners ungar har rent ut sagt varit för jävliga som tonåringar. Men tack och lov så verkar de flesta landa på fötterna och bli trevliga unga vuxna :)

Man får ha synpunkter på en hemmavarande vuxna barns beteende. Man har rätt att ställa krav på hur man beter sig om man fortfarande bor hemma. Bor det en individ hemma som är allmänt otrevlig och konstant förpestar tillvaron för övriga familjemedlemmar så får man sätta ner foten. Det finns gränser. Och dottern i det här fallet verkar inte vara den trevligaste att dela hem med. Och det är ingen rättighet att bo hemma som vuxen och kräva att alla andra ska anpassa sig efter ens nycker.

Nej, det är en bedömning jag gör i och med informationen som ts ger av läget. Dels har föräldrarna uttryckt sig nedlåtande och "kallat varandra det ena och det andra", och dels så har kontakten med mamman och den nittonåring som tråden tydligen mest gäller (trots att ts har problem också med mannens andra barn, vad beror det på då?) skurit sig. Det och annat i ts berättelse brukar borga för sämre mående hos en tonåring.

Mina har aldrig varit jävliga. Inte min mans ungar heller. 

Ja, det får man förstås. Precis som unga vuxna som får en ny vuxen i sitt liv som plötsligt tycker att andra regler ska gälla och som säger till och sätter ner foten också kan reagera på det som händer. Kanske inte alltid på ett av den utifrån kommande önskat sätt. 

Men svärmödrar som sätter ner foten brukar ju alltid tas emot på ett ödmjukt sätt av svärdöttrar. Den här nittonåringen var sexton när ts närvaro gjorde sig gällande. Då hade hon pojkvän och befann sig på ett bättre ställe i tillvaron, nu gör hon det inte men måste trots det dras med ts och småungar och regler och "det är mitt hus och jag bestämmer och nu slänger jag dina jävla högtalare!" och liknande. Ja, det kan nog gå lite hur som helst med det där, inte sällan dåligt.
Svar på tråden Blev tillsagd att dra för det här är inte mitt hem