• FruToria

Klarar inte sömnbristen mer...

Vi har en son på 8,5 månad som har sovit otroligt dåligt sedan ca 2 månaders ålder. En BRA natt vaknar han en gång i timmen. Men oftast vaknar han varje kvart. De senaste 5-6 veckorna har sömnen blivit ännu värre och han är också vaken i 1-3 h minst en gång per natt .

Han är konstaterad mjölkallergiker sedan några månader tillbaka. Jag har slutat amma nyss och han går upp bra i vikt ( äter MYCKET mat och betvivlar att han är hungrig ).

Han har bra matrutiner och somnar själv i egen säng. Det hjälper inte att han kommer över till vår säng, eller somnar där. Då sover han ofta sämre. Jag är desperat !!! Jag och min man hjälps åt. Tar varannan natt, försöker bära varandra igenom detta, stötta, sova på dagarna ( han sover 1,5-3,5 h dagtid) men INGET hjälper.

Bvc hjälper inte, läkare säger att vi ska låta honom ligga och skrika . Min man har varit hemma i 5,6 v och börjar jobba om ca 2 v igen . Jag börjar redan få ångest av tanken på att vara vaken nästintill dygnet runt och börjar känna mig riktigt deprimerad...

Skall det vara såhär ? Blir det bättre ?

( ursäkta min osorterade och röriga text )

• Svar på tråden Klarar inte sömnbristen mer...
  • viseversa

Finns det ingen som kan ta honom några timmar på dagen ibland så ni kan sova?! Låter ju outhärdligt detta. Kräv att bvc och läkare tar ert problem på allvar.

• lövet2

Ska det vara så där? Ja och nej.

Han är 8 månader = mycket dålig sömn
    Du har nyss slutat amma = sömnen påverkas
    Mjölkallergiker = vanligt med magknip och dålig sömn

Vaknar han och vill vara vaken? Skulle han vara glad och nöjd om han fick vara uppe och leka på natten eller kanske äta en rejäl måltid? I så fall är det här ditt problem och inte hans.
    Vaknar han och gråter? Skriker? Har ont? Är jättetrött och vill egentligen sova i stället? I så fall har han ett problem som han behöver hjälp med. Kanske är det någon mjölk ni missat, eller så kan han ha fler allergier som ni inte vet om.

• Pedalen

Är han testad för fler allergier? Vår store son tålde varken mjölk eller ägg, och sömnen blev aningen bättre när vi uteslöt bägge. Tyvärr sover han fortf dålig, fyra år senare. Samma med hans bröder, inget av våra barn har sovit bra, och utöver storsonens allergi är det ingen som kan förklara varför. Vi har fått Atarax till de små, med förhoppningen att det ska göra dem trötta, men har inte börjat ge det än. Sömnproblem tas tyvärr väldigt sällan på allvar är min erfarenhet.
    Lider med dig, det är genomvidrigt att inte få sova. Kram!

• Carolinek89

Usch, jag lider med dig. 
    Har inte haft samma problem som du så har inte så mycket att komma med, men hur sover han på dagen? Och vad jobbigt att de inte hjälper på BVC har ni stått på er ordentligt? Det kan tyvärr behövs ibland för att det ska hända något :/ Vad säger dietisten då? För jag antar ni har kontakt med dietist iom mjölkallergin? Kanske är som de andra säger fler allergier.

Hoppas det löser sig för er! Är hemskt när man inte får sova, Kram!

• Connie07

Ta upp honom på natten så han kan leka 30-60min,och efter det blir han trött och sover bättre .?

• mammalovis

Är det läkaren på bvc eller barnmottagningen som säger så? Om ni inte sökt på barnmottagningen så är det dags eller sök igen. Börja dokumentera allt han äter och se om ni kan finna mönster. Skriv även ner när han bajsat och konsistens.

Jag vet kompisar som hade en son som var vaken 1-3 timmar per natt en period, för dem gick det över så småningom.

• FruToria

När han vaknat är han alltid ledsen. Får aldrig känslan av att han vill vakna, tvärtom att han vill sova men att något är fel ? Men kanske ändå borde testa att " vakna till" för att se om han somnar om lättare...

På dagen vill han sova ungefär när han varit vaken i 2-3 h, men sover korta stunder. 20-30 min .

Har läst att de sover dåligt nu under 8-10 månaden men detta har varit konstant sedan 2 mån.

Har tagit upp detta med fler allergier och då säger min bvc att då skulle han varit mycket missnöjd även under dagen...

• FruToria

Ska träffa dietisten igen första veckan i februari. Så skall såklart ta upp detta med henne igen...

Jag vet inte vad jag tar vägen om detta inte vänder snart. Att sova en natt, eller bara 3 timmar känns lååååååååååångt borta...

• Anonya

Vad jobbigt! Finns det någon som kan ta hand om honom ibland, på dagen så ni kan sova eller på morgonen någon timme så ni kan sova vidare eller så? Bor ni så att den ena kan sova när den andra är vaken med barnet?

• Pedalen
    FruToria skrev 2016-01-24 21:51:50 följande:

När han vaknat är han alltid ledsen. Får aldrig känslan av att han vill vakna, tvärtom att han vill sova men att något är fel ? Men kanske ändå borde testa att " vakna till" för att se om han somnar om lättare...

På dagen vill han sova ungefär när han varit vaken i 2-3 h, men sover korta stunder. 20-30 min .

Har läst att de sover dåligt nu under 8-10 månaden men detta har varit konstant sedan 2 mån.

Har tagit upp detta med fler allergier och då säger min bvc att då skulle han varit mycket missnöjd även under dagen...

Det kan absolut vara andra allergier ändå! Min son var inte alls missnöjd dagtid, rastlös och motoriskt orolig, men inte missnöjd. Sov max 27 minuter åt gången på dagarna, och vaknade 2-4 ggr i timmen på nätterna. När han vaknade var han orolig i kroppen, ledsen och ville somna om. Han växte som han skulle, inga utslag eller andra symptom, bara extremt orolig sömn. Vi gick till en privatläkare till slut, då blev vi tagna på allvar.
  • FruToria

[quote=76265600][quote-nick]Anonya skrev 2016-01-24 22:23:45 följande:[/quote-nick]Vad jobbigt! Finns det någon som kan ta hand om honom ibland, på dagen så ni kan sova eller på morgonen någon timme så ni kan sova vidare eller så? Bor ni så att den ena kan sova när den andra är vaken med barnet?[/

Farmor och farfar bor här men är inte alls engagerade i att hjälpa till angående detta. I helgen så verkligen bönade och bad vi dem att hjälpa oss. efter att ha spenderat en kväll här då de såg hur ofta han vaknar och är ledsen föll nog poletten ner och de insåg vilken extrem situation vi har... Så framöver kanske de kommer avlasta.

Får vi inte hjälp så testar jag nog också privatläkare. Min magkänsla är helt enkelt att något inte står rätt till

• Maddi

Kan det vara att han äter förmycket mat strax före han ska sova och vaknar med magknip? Om du ska prova ge honom hälften av vad han går sista målet på kvällen innan han ska sova.

• Anonya

Hoppas verkligen ni får lite avlastning av farmor och farfar!

• babyok

Låter extremt! När mitt barn hade både kolik i början och sen inte sov bra eller många timmar per natt under 1,5 års tid så blev jag också desperat till slut, hade dessutom nästan INGEN avlastning, mannen jobbade jämnt och aldrig ledig (inga lediga helger/lov/föräldraledighet och sådant)och ingen i omgivningen som kunde hjälpa till.

BVC kunde inte komma med fler råd än att sova när barnet sov, oavsett tid på dygn, bara släppa allt och sova när man fick sova, och det klassiska rådet att se till att få avlastning! Jag kände på mig att jag skulle kollapsa om det fortsatte, och det gjorde jag sen också tyvärr. Men kan erkänna att jag och min man var lite för stolta och kämpade på, ville inte böna och be om hjälp till folk som var själva upptagna med sina barn, eller annat, dem hade sina problem även dem. När jag kraschade så hade vi dock inget val om att börja be om hjälp, och idag känner jag fortfarande av denna tuffa tid!  

Men om man kan så skall man absolut fråga om hjälp och försöka få nära att förstå sin outhärdliga situation, och att en helg eller en natt då och då kan räcka för att få någotsånär återhämtning....innan man kollapsar, då tar återhämtningen betydligt längre och då blir allt så mycket kämpigare senare istället och då räcker inte bara en rejäl god natts sömn för att återhämta sig.

Även att ni gör en grundlig undersökning gällande kosten och allergier, synd om ert barn skall lida i onödan och något BVC såklart borde upplysa om och ge råd och tips vart ni kan vända er. Kanske ger för mycket välling och mat innan han somnar eller på kvällen, som ger magknip? Tömmer han bra? Annars kan jag rekommendera någon tesked olivolja i välling, eller ta varligt en örontops i rumpan dränkt med olivolja för att lätta på trycket i magen om han är hård och har knip, med massage. När min dotter hade kolik fick jag höra av en del att akupunktur skulle vara jättebra, något jag inte fick möjlighet att testa själv, men kanske något som skulle fungera i detta fall också och kostar ju inte att kolla upp kanske?
    Jag har varit i samma sits med den enorma sömnbristen och känner verkligen med dig, vår dotter vaknade precis varje natt, kunde vara vaken flera timmar, detta var dessutom efter koliken, och hon sov bara 8 timmar per natt, och då med alla uppvaknandena. Efter hon somnat igen så var det ofta svårt att bara somna om fort igen, och efter några få timmar så vaknade hon igen för dagen! Under koliktiden så var det lyx om man fick 3 timmars sömn på raken, det hände sällan! Jag har fått men efter min extrema långvariga sömnbrist utan rejäla avlastningar, med hjärntrötthet vid stress, stresskänslighet m.m så ta behovet av sömn  på allvar! Hoppas verkligen att det blir bättre och att er son får hjälp och ni får avlastning!

• Ingrediensen

Vill bara väcka tanken om att det kan vara öronen. Det är typiskt att man får ont på natten men kan vara rätt ok på dagen. Det är många barn som har problem med öron och det är relativt lätt åtgärdat med ett rör. Vår son hade aldrig upprepade öroninflammationer men när vi till sist kollade upp öronen syntes det att trumhinnan brustit många gånger, vilket kan förklara mycket av hans smärta och skrik.

• lillefröe

Är en gammal tråd men vi har det likadant som TS. Och det känns som att INGEN förstår! 

Vår dotter sov väldigt bra fram tills hon var ungefär 3 månader, efter det har hon aldrig sovit längre än 2 timmar (men det är otroligt ovanligt!) på raken. Inte på natt eller dag. Vanligast är att hon vaknar en gång i timmen natten igenom. 

När hon var 6 månader flyttade vi över till vår säng och hon samsover nu med oss, det har inte förändrat någonting. Hon vill inte vakna för att vara vaken, men kan inte komma till ro heller och somna om riktigt heller.  

BVC säger till oss att det är "en fas" men ja, nu har den fasen isåfall pågått i 6 månader. 

Jag har läst lite om sömnstörningar hos barn under 2 år och undrar om det är någonting min dotter "lider" av. Men BVC skrattade nästan bara åt oss och sa att det är såhär att ha barn. 

Ser ut som en levande död  

• Kasperina

Min dotter sov uselt tills hon började på förskolan vid 14 månaders ålder och jag var knäckt. Är ensam med henne så jag fick inte sova på rätt länge.
    Hon sov ok på dagtid men aldrig mer än en timme i stöten, och somnade sen inte förrän sent (framåt 01 tills hon var ca 3 mån sen flyttades det långsamt och landade på ca 22 när hon var runt 6 månader). På natten sov hon en timme i stöten, men var vaken minst 20 min efter varje sovstund, och vid minst ett tillfälle varje natt var det 2-3 timmar. När hon var runt 6 mån upptäckte jag att hon somnade om snabbare om hon sov bredvid mig så vi har samsovit sen dess. Det blev långsamt bättre efter det och när hon började på föris lyckades vi ändra sovtiderna så att hon somnade vid 21, och den längre vakenstunden nattetid försvann. Första gången hon sov mer än 5 timmar i sträck var hon två år gammal, och nu när hon är 3,5 sover hon oftast hela natten utan att vakna. Däremot sätter hon sig upp minst en gång varje natt och sitter där en stund, ibland gråter hon, så jag tror att det är ngn typ av nattskräck.

När hon var liten betydde utebliven dagsömn att hon inte sov mer än 20 min i stöten på hela natten, men nu så somnar hon i stället tidigare...
    Man får laborera med mer/mindre stimulans, mer/mindre mat, mer/mindre dagvila osv och hoppas att man hittar något som funkar så småningom.

Lycka till!

• Kasperina

Kan tillägga att sonen började sova hela nätter när han fick sova i eget rum vid 6 månaders ålder, så det finns liksom ingen universallösning...

• augustibebis2016

Vår kille sov som en kung till 3 mån och sen gick det utför. Vaknade 8-12 ggr per natt mellan 01 och 06. Jag var ett vandrande lik! Nu är han två och fortfarande stökig nattetid även om det inte alls är samma, det började vända när han var tio månader.

Mig veterligen inga allergier el andra problem med magen.

Känner med er!

Svar på tråden Klarar inte sömnbristen mer...