• Anonym (AMH)

Nån med koll på AMH?

Mitt AMH ligger på 1,1 och undrar jag hur dåligt det egentligen är. Jag är 36,5 år gammal. 

Är det ett värde som kan räcka för att bli gravid naturligt eller bör jag ta hjälp av IVF? anledningen till att jag undrar är att vi inte uppfyller kriterierna för IVF genom landstinget och därför tänkte jag om vi kan söka oss privat, men helst slipper vi det och fortsätter bara försöka naturligt eftersom vi isf måste ta ett fett lån för att ha råd.Jag är frisk i övrigt och har ägglossningar, men än har det inte tagit sig (sex månader nu). 

• Svar på tråden Nån med koll på AMH?
  • Mollan79

Hej
    Att det kan ta ett år innan man blir gravid är naturligt men jag förstår den biologiska klockan..
    Jag har AMH på 1,0 och jag gör IVF privat.
    Det är dyrt och inga garantier för att det lyckas heller tyvärr. Jag och sambon har gjort 5 st försök och nu börjar vi tvivla. Jag är 37 i april och allt ser bra ut. Vi kan inte bli gravida utan hjälp. Lycka till

• Anonym (AMH)
    Mollan79 skrev 2016-01-22 08:18:42 följande:

Hej
    Att det kan ta ett år innan man blir gravid är naturligt men jag förstår den biologiska klockan..
    Jag har AMH på 1,0 och jag gör IVF privat.
    Det är dyrt och inga garantier för att det lyckas heller tyvärr. Jag och sambon har gjort 5 st försök och nu börjar vi tvivla. Jag är 37 i april och allt ser bra ut. Vi kan inte bli gravida utan hjälp. Lycka till

Har du bra BMI? Något barn sedan tidigare?

Hoppas verkligen att det tar sig för er. Jag håller tummarna!

Har du förresten uppfattat om det är ens AMH som avgör om man kan bli gravid på naturlig väg eller ej? Jag har aldrig förstått det där och vet inte om vi borde fortsätta försöka naturligt eller söka hjälp privat. Vi har ju ungefär samma värde och ålder, då tänker jag att det kan bli lika svårt för mig, men det kanske är fel tänkt?
  • Mollan79

AMH mäter äggreserven vad jag förstått, dom säger att mitt är normalt för åldern.
    Jag har barn sen tidigare. Levde i ett destruktivt förhållande som gjorde att jag valde att göra en sterilisering som 26-åring :(
    Jag har inte haft problem annars att bli gravid. Dumt beslut som deprimerad gör nu att vi får betala för att min nuvarande sambo ska få bli pappa. 1:a återföringen bev vi gravida men fick missfall så hoppet lever än :)
    Tack för lyckönskningarna och hoppas det löser sig för er på bästa sätt! Kram

• Mollan79

Jag ligger nog på normalt vad gäller BMI, lite kärlekshandtag och så :)

• Anonym (AMH)
    Mollan79 skrev 2016-01-22 12:09:20 följande:

AMH mäter äggreserven vad jag förstått, dom säger att mitt är normalt för åldern.
    Jag har barn sen tidigare. Levde i ett destruktivt förhållande som gjorde att jag valde att göra en sterilisering som 26-åring :(
    Jag har inte haft problem annars att bli gravid. Dumt beslut som deprimerad gör nu att vi får betala för att min nuvarande sambo ska få bli pappa. 1:a återföringen bev vi gravida men fick missfall så hoppet lever än :)
    Tack för lyckönskningarna och hoppas det löser sig för er på bästa sätt! Kram

Ja, det stämmer att det står för äggreserven.

Ingen av oss har barn, så det känns väldigt angeläget att det ska funka. Har också ett destruktivt förhållande bakom mig, dör jag blev gravid av misstag när jag gick på piller och valde att göra abort samt dumpa mannen. Jag var då 32, men nu verkar det svårare att bli gravid.
  • Anonym (Emilia)

Jag har ett amhvärde på 0,7. Jag tror att det är väldigt individuellt. Jag har gjort 2 ET och 2 fet och har 3 barn. Så bara 1 misslyckat fet. Jag har iofs bra fsh värde ligger på 6-7. Läkaren sa först att det går hand i hand och tyckte inte jag behövde göra det. Men sedan fick jag göra det och det visade sig att jag har bra äggstockar. Vad har du för fsh värde?

Tycker du ska fortsätta på egen hand men göra ivf samtidigt. Är man över 35 så kan 1 år göra väldigt mycket.

• Anonym (AMH)
    Anonym (Emilia) skrev 2016-01-22 12:51:51 följande:

Jag har ett amhvärde på 0,7. Jag tror att det är väldigt individuellt. Jag har gjort 2 ET och 2 fet och har 3 barn. Så bara 1 misslyckat fet. Jag har iofs bra fsh värde ligger på 6-7. Läkaren sa först att det går hand i hand och tyckte inte jag behövde göra det. Men sedan fick jag göra det och det visade sig att jag har bra äggstockar. Vad har du för fsh värde?

Tycker du ska fortsätta på egen hand men göra ivf samtidigt. Är man över 35 så kan 1 år göra väldigt mycket.

Mitt FSH låg på 7,4 för ett år sen. Vet du om det räknas som för högt? Kan ju inte svara på om det försämrats iofs.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (AMH) skrev 2016-01-22 13:06:38 följande:
    Mitt FSH låg på 7,4 för ett år sen. Vet du om det räknas som för högt? Kan ju inte svara på om det försämrats iofs.
    Under 10 är ju bra.
  • Anonym (AMH)
    Anonym (Emilia) skrev 2016-01-22 15:44:48 följande:
    Under 10 är ju bra.
    Ok, som jag fattar det rätt så borde jag kunna svara bra på hormonstimulering inför en ivf, men man kan inte förvänta sig att alla ägg de får ut är av toppkvalitet? Eller? Vet du?
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (AMH) skrev 2016-01-22 16:41:39 följande:
    Ok, som jag fattar det rätt så borde jag kunna svara bra på hormonstimulering inför en ivf, men man kan inte förvänta sig att alla ägg de får ut är av toppkvalitet? Eller? Vet du?
    Asså det är väldigt individuellt. Jag har fått ut 10 Resp 11 ägg och 6 Resp 7 har blivit befruktade. Och jag har fått en till frysen båda gångerna.

Vet inte om det spelar någon roll men jag röker inte, är normalviktig (BMI 18-19), tränar och äter bra. Och så har jag haft väldigt tur oxå.
  • Anonym (AMH)
    Anonym (Emilia) skrev 2016-01-22 17:14:02 följande:
    Asså det är väldigt individuellt. Jag har fått ut 10 Resp 11 ägg och 6 Resp 7 har blivit befruktade. Och jag har fått en till frysen båda gångerna.

Vet inte om det spelar någon roll men jag röker inte, är normalviktig (BMI 18-19), tränar och äter bra. Och så har jag haft väldigt tur oxå.
    Ok! Jag har faktiskt gjort en infrysning (ej ivf) och fick då ut samma antal som du. 10 första gången och 11 den andra, det är dock obefruktade äggceller som frysts in så jag har ingen aning om hur de klarar av befruktning och upptining. De lyckades iaf frysa in samtliga som de fick ut.

Jag ligger liksom du på bra BMI, 18-19 här med, och varken röker eller dricker alkohol. Är aktiv och har en väldigt god kosthållning (skulle säga optimal). Tack för att du delade med dig, det känns lovande! Blev lugnare nu. Skrev du nånstans vad du hade för värden (AMH, FSH) och åldern? Skriver via mobilen, ska läsa igenom inläggen igen efter att jag postat detta.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (AMH) skrev 2016-01-22 17:42:24 följande:
    Ok! Jag har faktiskt gjort en infrysning (ej ivf) och fick då ut samma antal som du. 10 första gången och 11 den andra, det är dock obefruktade äggceller som frysts in så jag har ingen aning om hur de klarar av befruktning och upptining. De lyckades iaf frysa in samtliga som de fick ut.

Jag ligger liksom du på bra BMI, 18-19 här med, och varken röker eller dricker alkohol. Är aktiv och har en väldigt god kosthållning (skulle säga optimal). Tack för att du delade med dig, det känns lovande! Blev lugnare nu. Skrev du nånstans vad du hade för värden (AMH, FSH) och åldern? Skriver via mobilen, ska läsa igenom inläggen igen efter att jag postat detta.
    Jag var 29 när vi fick första, 33 med andra och 34 sista. Jag är 35 nu. Tog fsh när jag var 27 och då låg det på 6 och sedan tog jag det när jag var 32 och då låg det på 7. Amh låg på 0,7 när jag var 32.
  • Anonym (..)

Jag hade dåligt AMH (tror det var 0.5 eller möjligen 0.2 och var då 39 år), men u-ljud visade att äggstockarna såg lite bättre ut än vad labvärdet pekade mot. Blev spontant gravida mellan behandlingar. 

AMH är ju bara en av flera parametrar som indikerar hur fertil man är. Hoppas det kommer gå bra för er till slut!

• Anonym (AMH)

Uppdaterar i min egen tråd ifall nån får för sig att söka på detta.

Jag har blivit gravid på naturlig väg på försök fyra. Så tydligen säger detta värde inte så mkt.

Svar på tråden Nån med koll på AMH?