Förlorar jag hyresrätten om jag flyttar tillfälligt?
Jag är gift och bor i en stor hyreslägenhet tillsammans med min man. Vi har två små barn. Hyreskontraktet står på oss båda sedan 6 år, då vi gemensamt flyttade in.
Jag vill ansöka om skilsmässa. Innan jag ansökt om äktenskapsskillnad och under betänketiden har jag möjlighet att få ett korttidskontrakt på en hyreslägenhet i samma stadsdel hos en annan hyresvärd. Detta skulle göra att barnen kan fortsätta gå till sin vanliga förskola så länge som betänketid och bodelning pågår och de skulle ha nära till både mamma och pappa och kunna bo växelvis hos oss, beroende på vad som bestäms (av Socialförvaltningen?).
Mannen och jag slipper därmed bo under samma tak. Det finns psykiskt våld med i bilden, och jag är rädd för honom. Psykiskt våld är svårt att bevisa, men det är i alla fall skälet till att jag vill att vi ska bo på skilda håll.
1. Riskerar jag att förverka hyreskontraktet på den gemensamma bostaden om jag undertecknar korttidskontraktet?
2. Påverkar det extra kontraktet mina möjligheter att får kvarsittningsrätt i den gemensamma bostaden?
3. Behöver min nuvarande hyresvärd veta om att jag tecknar ett korttidskontrakt hos en annan värd?
4. Behöver min man i förväg veta att jag avser att underteckna ett korttidskontrakt innan jag hunnit sätta mig i säkerhet där med mina personliga saker?
5. Kan jag få kvarsittningsrätt på den gemensamma bostaden trots att jag inte kan betala hyran för den ensam? Det bästa vore om vi makar kunde komma överens om att byta den till två mindre bostäder. Jag vågar inte föra det på tal innan jag sitter säkert i egen tillfällig bostad. Efter ett par månader räknar jag med att jag eller vi har bytt den. På grund av betänketiden kommer vi ju att vara gifta i minst 6 månader till. Egentligen kan jag inte betala hyran på den extra lägenheten heller, men jag avser ta lån utan att min man vet om det.
Jag har fast jobb och inga betalningsanmärkningar. När jag arbetar 100% har jag en mycket bra inkomst och jag kan gott och väl försörja både mig och barnen även om jag går ner i arbetstid så länge som barnen är små. Jag är pank pga att jag varit föräldraledig i ett par år och dessutom just nu är sjukskriven pga stress. Jag räknar med att kunna börja arbeta när min sociala situation löst sig, dvs jag har skilt mig.
Mannen har under min föräldraledighet och sjukdom krävt att jag ska vara med och betala gemensamma kostnader för hyra och hushåll, vilket gjort mig barskrapad. Själv arbetar han heltid och har det mycket gott ekonomiskt ställt.Hans ovilja att själv ta föräldraledigt har underminerat mina egna möjligheter att öka min inkomst - och han sabbar för övrigt mina möjligheter till att alls sköta ett jobb eftersom det bara är jag som tar föräldraansvar. Efter en skilsmässa kommer detta att bli lättare eftersom jag kan planera min tid själv och slipper parera konflikter i hemmet.