• Änglamark

Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?

Hoppas det tar sig den här gången IlonaSofia! 

Kommer ihåg att jag också tog blodprov, tror det var för att se halterna av östrogen m.m. men vet inte om det hade med dosering av Pergo, utan mer för att se att inget är avvikande!? 

Hur går det för er andra, frestelsen och Längtar efter en bebis, ni är ju så pass synkade Glad I vilken fas är ni? Babymaking eller väntande på bim? Jag har två dagar kvar med Pergotime kvar och vul på torsdag. Jag hoppas så att nåt ägg är moget och att det tar sig. Har börjat tro att det inte kommer gå vägen. Jag vet att det är för tidigt för att "ge upp" men jag är så ledsen över att det inte går naturligt! Men men, på nåt sätt löser det sig nog.

• Änglamark
    Newbie84 skrev 2016-08-08 00:36:26 följande:

Tack Änglamark!

Behöver man gå på många kontroller när man går på pergotime?

Hur länge har ni gått på kurerna?

Jag är inne på min tredje kur med Pergotime. För mig har det varit så att jag ska börja med Pergotime dag 5 i menstruationen. Dag 1 med mens så ringer jag gyn för att boka in en tid för ett vaginalt ultraljud (vul). Där ser läkaren om slemhinnorna har växt till sig för att skapa en bättre miljö för befruktning samt om det finns något moget ägg och vilken storlek ägget har.

Min första gång tog jag en tablett Pergotime om dagen i 5 dagar men det gav ingen verkan. Så andra gången tog jag två tabletter om dagen i 5 dagar och då hade jag ett moget ägg. Dagarna strax efter fick jag ta ägglossningstester hemma för att hålla koll. Om det inte skulle ge utslag för ägglossning skulle jag ta Ovitrelle, en spruta som man ger sig själv i magen, för att sätta igång ägglossningen vilket jag gjorde. Men ingen bebis. Så nu är jag inne på sista dagen av den här omgången med Pergotime och ska på vul på torsdag och hoppas att det finns ett moget ägg! 

• Änglamark
    frestelsen skrev 2016-08-08 07:54:34 följande:

Fick mens o vet inte om jag tar en paus denna månad. Vi närmar oss ivf snart med. I nov är de ett år sen vårt ma o då får vi börja med ivf

Längtar efter en bebis skrev 2016-08-08 17:11:18 följande:
    Heej har inte vart inne på flera veckor häär inne , såg att du skrev Att du fick din mena same here fick den 6 aug mens , men ville Ba säga vi hade inte alls samlag efter sprutan ( kanske nästan 2 veckor ) efter sprutan så små tjafsa vi och ville inte ha samlag eller barn med min man hahha så denna månad ska jag oxå pausa plus att vi åker på semester i Montenegro snart

Jag tror ni gör rätt i att pausa, eller iaf att tänka på annat och inte missa resten av allt som finns att göra. Huvudsaken är ju att ni gör det som ni tycker är rätt. Jag hittade ett forum "Tänk om man aldrig får ett barn?" där de delar med sig av jobbiga saker men även saker som får dem att tänka framåt. 
    Längtar efter en bebis, hoppas ni får en trevlig semester Glad

• Änglamark

Håll i hatten! Jag är gravid! 
    Var hos läkaren idag för vul för att se om det fanns något moget ägg. 
    Istället hittade han nåt annat! Vi såg ett litet 5-veckors gammalt hjärta slå. Helt sjukt!
    Tydligen när jag mådde illa och fick en liten blödning (som jag trodde var nidblödning) och både sambon och jag trodde att jag var gravid så hade jag en egen menstruation och därefter en ägglossning och tur nog hade vi sex nån dag innan. Jag vet själv att det inte alltid är kul att läsa att andra blir gravida men jag vill bara försöka visa att man kan bli gravid hux flux. Håll ut! Glad Varken jag eller läkaren hade förväntat oss det här.. Nu ska jag och sambon dit om 2-3 veckor för ultraljud, hoppas fröet vill stanna kvar i magen.

• Änglamark

Tack Glad
    Ja, jag blev verkligen överraskad. Var liksom där för att kolla om Pergotimekuren fungerat och sambon och jag var två steg ifrån graviditet om man kan säga så. Vi väntade först på ägglossning och sen på att vi skulle lyckas pricka in samlag så det tog sig. Så ja, det var en överraskning!

Jag slutade med mina p-piller februari 2015 och tog kontakt med sjukvården sensommaren då jag inte fått någon mens. Det pratades om PCO men var aldrig nån som fastställde det. Jag fick Provera för att se om det kunde kicka igång mig så jag skapade en egen menstruation men icke. Var där hela hösten men det hände egentligen inte så mycket. Tillslut fick jag träffa jättebra personal som tog mig på allvar och konstaterade PCO. "Det är ingen tvivlan om det, dina äggstockar är ett praktexempel på hur PCO ser ut". Så i våras tog jag kontakt med en privat gynmottagning där vi blev utredda både sambon och jag. Inget fel på sambon som tur var utan bara mitt PCO som ställde till det. Så då började jag med Provera och Pergotime. Tydligen efter två omgångar så vaknade kroppen till och vi blev gravida naturlig väg.

• Änglamark
    vantarpaettmirakel skrev 2016-08-12 16:29:13 följande:

Hmm. Jag är på cykeldag 15 nu. Tog pergotime cykeldag 5-9. Äl ska ju komma på cykeldag 14-19, men den har ännu inte kommit. Inga äl-flytningar än heller. Förra cykeln fick jag troligtvis äl på cykeldag 15 och hade pyttelite äl-flytningar dag 14 och 15. Hade progesteronväre 58 på cykeldag 25 (vilket enligt gyn tyder på en framgångsrik äl). MEN VAR ÄR ÄL DENNA CYKELN? Borde jag inte svara ungefär samma av denna pergokuren som föregående? Nå ja, ni förstår säkert min otålighet. 

Det känns ju som att det borde bli rätt likadana cykler när man går på tabletter. Jag är inte så hajj på progesteronvärden men du har inte tagit nåt sånt den här cykeln? Du har inte fått recept på Ovitrellespruta? Det fick jag till mig att jag skulle ta ett visst datum om inte ägglossningstest visat positivt tills dess. Förstår verkligen, man blir ju galen på att vänta och inte veta!!
  • Änglamark
    lillskrutten skrev 2016-08-12 21:32:49 följande:

Har varit på vul och sett 2! hjärtan slå. En är dock mindre än den andra. Ska tillbaka om två veckor för o kolla om den växt. Endera är den liten för att nått är fel o den klarar sig nog inte då. Eller så är den mindre för att jag hade två äl med några dagars mellanrum. Den kan alltså va gjord senare om man säger så. Då kan vi ha tur o båda klarar sig. Men än vad som sker så just här o nu väntar vi tvillingar. Efter ett år och tio mån av försök tog det sig på tredje Pergo kuren.

Men wow! Grattis Skrattande Så kul!!
    Spännande att gå på nästa VUL! 
    Vi var rätt likadana, vi har försökt i 1 & 1/2 år och äntligen.
    Grattis igen!

• Änglamark
    Newbie84 skrev 2016-08-12 17:50:45 följande:

Inväntar min mens som bör komma idag eller i morgon, denna ständiga väntan på att få mens (just nu blir jag liksom glad av att den kommer av sig själv) och sen ägglossningsväntan om den ens kommer och sen väntan på att det ska ta sig.

Känns kul att höra att Ni Änglamark väntar en bebis så att man vet att det är värt att kämpa på :)

berättar ni för andra att ni försöker och hela karusellen runt det?

folk säger att "ja men när ni vill ha syskon så går det fort du som är så fertil" för att det var en oplanerad graviditet sist och orkar inte riktigt förklara och hålla på nu.

Jag har en kompis som vet att vi har varit i kontakt med läkare för att vi hade problem att bli gravida. Det paret hade själv varit i kontakt med dem så det var nog därför jag sa nåt. Men annars är det ingen som vet, har inte orkat förklara. Det är däremot ingen som ens vet att vi ville ha barn just nu, har inte sagt att vi ens försöker. 

Ja, så tråkigt med folks kommentarer. Har du berättat att det är svårt den här gången? Oftast menar folk inget illa men det tar illa ändå.  Konstigt nog är det ett känsligt ämne och folk vet knappt vad man ska säga så det blir nog lite klyschigt tyvärr.

• Änglamark
    vantarpaettmirakel skrev 2016-08-15 19:21:32 följande:
    Progesteronprov tas på cykeldag 25 eller ca 7 dagar efter konstaterad äl :) När man haft äl ökar progesteronvärdet, det är därför man tar prov på det för att se om man haft äl :) Jag fick glad gubbe på clearblue digitala idag, så äl imorgon då, på cykeldag 19, så glad att gubben dök upp! Får inga sprutor. Hur fungerade det för dig, behövde du ta spruta för att få äl? :)

Okej, men då tas progesteronprov efter konstaterad äl? Kan vara jag som är trött i huvudet, men varför? För att se om det blivit befruktat? Eller mer för att se om tabletterna fungerat?
    Kul med ägglossning Glad Mys på! 
    Jag behövde ta sprutan för att ägglossningen skulle komma igång, men det var inte då jag blev gravid. Efter den omgången vaknade min kropp till och klirrade det på egen hand.

• Änglamark
    vantarpaettmirakel skrev 2016-08-15 19:16:17 följande:

Hej på er! Hur är det för er på älsekretfronten? Märker ni av sådant? Skillnad sedan ni började med pergo?

Jag tycker faktiskt att vårt sexliv har blivit bättre. Men vet inte om det är att jag slutade med p-piller och slapp mitt hemska humör eller om Pergotime har spelat roll. Hörde nånstans att det kunde påverka till det bättre Flört Vad tycker du själv?
  • Änglamark
    Längtar efter en bebis skrev 2016-08-25 00:15:08 följande:

Igen som har tagit trippel kur el ska börja

Nä, har bara testat dubbel dos Pergotime. Ska du ta trippel? 
  • Änglamark
    vantarpaettmirakel skrev 2016-08-27 10:12:20 följande:

Jag är gravid efter andra kuren pergotime. <3 Bf i princip samma datum som jag skulle fått bebis i år (men fick MA i oktober). Äntligen gravid igen!

Grattis! Glad
  • Änglamark
    Längtar efter en bebis skrev 2016-08-27 14:09:54 följande:

Olej

Olej hur gåre me dubbel dåh ? :) ngn plus eller ?

Aha inväntar mensen ska ta trippel
    Efter andra kuren med dubbeldos verkade kroppen fatta själv hur den skulle göra så jag har plussat. Är i v.8. Var hos läkaren idag och allt såg bra ut Glad
  • Änglamark
    Längtar efter en bebis skrev 2016-09-22 11:06:08 följande:

Tjeeejer jag är graviiid !! På helt egen hand ..

Vi vänta på mensen sen skulle vi börja med Pergo men där ser man ! Vi har inte ens försökt ..

Plus så har jag oregelbundne mens / ägglossnlng och övervikt ... Men där ser man whiipi

Grattis!! Äntligen Glad
  • Änglamark
    Newbie84 skrev 2016-10-01 06:48:12 följande:

Nu har jag vart på VUL dag 11 i cykeln och min äggblåsa var bara 11 mm så det är för litet. De vågar inte stimulera mer med ökad dos eller annat då jag har 22 ägg. Så rekommendationen vi fick är ivf. Nästa mens ska båda ta lite prover och sen skickas en remiss till Falun då kötiden i Sthlm är över ett år. Dock ska vi ligga nu i tio dagar tyckte gyn.

Hoppas den växer till sig och att ni inte tröttnar på sex Flört

Annars hoppas och tror jag på att ivf ger resultat!

• Änglamark
    Marie357 skrev 2016-10-04 05:35:39 följande:

Här är jag på dag 26. I helgen hade jag mensvärk både fram och bak i ryggen och mådde lite illa igår, men nu känns det ingenting. Förstår ej varför jag hade mensvärk för det kan ju inte varit ägget som fäst? Jag får googla på det helt enkelt.. Testa gör jag till helgen eller måndag...

Blir det inget denna månaden (bara än så länge vår första försök) men ska jag ändå ringa gyn och be dem ta spermieprov på sambon så jag inte äter en massa piller i onödan för det har vi inte gjort ännu. Mitt ex fick lämna men inte min nuvarande, tycker jag var konstigt.

Ja, det tycker jag var lite konstigt, att din nuvarande partner inte fått lämna spermaprov. Det var det första vi fick göra, även om vi redan visste att problemet var min PCO. Men för att jag inte ska äta massa hormoner i onödan så genomgick han också en fertilitetsutredning...
  • Änglamark
    Newbie84 skrev 2016-10-20 21:08:46 följande:

Hej, sa till min sambo att vi skiter i detta då min gyn tycker vi ska göra ivf och det kostar ju en del. Testade mig idag då jag mått konstigt i veckan, testerna visar svagt plus, ska prova med digitalt Cb test i morgon så hoppas hoppas :)

Nähä? Glad

Har du testat med CB också? Vad visade det? *hoppas*

• Änglamark
    Newbie84 skrev 2016-10-26 22:55:52 följande:
    Testade med Cb dagen efter och visade gravid 1-2v. Kollat med överblivna äggstickor och de har aldrig varit så starka tidigare. Ska testa igen i morgon då jag köpte ett två pack Cb och sen har jag bokat in besök hos gyn för jag vill veta att allt verkar ok. Vi var ju på väg att starta utredning för ivf med sperma och blodprov osv.

Men vad roligt! Glad Grattis!!

• Änglamark
    frestelsen skrev 2016-10-26 15:43:22 följande:

En uppdatering från mig. Blev gravid den här månaden utan letrozole och vi hade bara sex en gång utan att ha koll på äl.. helt otrolig men är överlycklig:)

Wohoo, ibland bara funkar det! Glad Grattis!

Vi lyckades också pricka in mellan två tablettomgångar och kroppen kickade igång av sig själv. Så häftigt! Går in i v. 19 på onsdag och ska snart på andra UL. 
    Grattis igen!!!

• Änglamark

Ja, jag går också och tänker på er här i gruppen då å då Glad Är nyfiken! Känns som att det var en del som plussade under hösten/vintern!? Grattis alla! För egen del är jag i v. 32 + 1 och inser att vår efterlängtade bebis snart är här, helt sjukt! Skrattande

Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?