• annabellelee

3 mån ger ej svarsleenden

Hej! Jag skrev i en liknande tråd, men är fortsatt orolig för min son,som tycker om att titta på mobiler och starka kontraster, men inte riktigt möter min blick. Han kan titta hastigt på mig om jag pratar med honom men tittar mig aldrig djupt i ögonen. Han ler och är glad men speglar inte eller svarar med leenden eller joller utan ligger och sparkar och är glad för si själv. Vid mätning vill han absolut inte titta i ögonen utan vänder bort blicken. Vi har fått remiss till ögonkliniken och ska dit snart.

Jag hade gärna velat ha kontakt med eller höra från andra med liknande erfarenheter. Mannen tycker att jag börjar bli jobbig med min oro men jag måste få utlopp för den någonstans.

• Svar på tråden 3 mån ger ej svarsleenden
  • annabellelee

Var på ögonkliniken idag. Synnerverna såg bra ut, men han är dålig på att följa med blicken. Så det blir fler utredningar. Vänta och se är det som gäller. Inte kul.Ingen som är eller har varit i utredningssvängen som kan ge lite stöttning? Alla jag känner har kärnfriska superbebisar som ligger före i utvecklingen.

• v i r r a

Jag har ingen liknande erfarenhet men vill skicka en liten stöttande hälsning!

• Anonym (Min dotter också...)

Min dotter är 2,5 månader o samma här. Verkar mest le när hon inte vet att hon gör det (eller hur man ska förklara det). Tittar man henne i ögonen o pratar med henne så vänder hon bort blicken för att kolla lampan. BVC säger att det är individuellt o absolut inget att oroa sig över.

• Pedalen

Så höll min ena tvilling också på. Hans bror var tidig med att fästa blicken, möta blicken och ge svarsleenden, medan han flackade, tittade bort och log knappt alls innan han var minst tre månader.
    Hoppas det inte är nåt annat än att han är lite restriktiv.

• annabellelee

Det hoppas verkligen jag med! Lite oväntat med tvillingar som har oså olka utveckling.

Sonen verkar kunna fästa blicken på bilder av tydliga mönster, och dem blir han glad av. Sätter jag honom i famnen så att han själv kan välja vart han vill rikta blicken tittar han på det mest kontrastrika han kan hitta i omgivningen (inte mig). Det spelar ingen roll om jag pratar med honom... Om det är försenad synutveckling,ska han då kunna se kontraster?

• summa21

Du får gärna skriva till mig. Vår treåring gav aldrig svarsleenden. Han fick diagnosen autism men har utvecklats jättepositivt. Vet man inte om det så tänker man idag inte alls att det skulle vara något med honom.

Svar på tråden 3 mån ger ej svarsleenden