Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?
Jag är naturligtvis öppen för att vissa nationaliteter är mer utsatta. Jag tror även att det kan ligga något i att asiater, kanske främst thailändskor, vietnamesiskor etc. behandlas sämre än många andra kvinnor av den anledningen att det finns en lång historia av svenska män som köper just thailändskor på semester men även tar med dem hem till Sverige. Det skänker per automatik någon sorts WT filter över dessa kvinnor och behandlingen riskerar att bli därefter. Finns även ett visst mått av amerikanisering i detta synsätt, eftersom att många upplever samma problembild i USA och i övriga västvärlden. Jag tror samtidigt inte att svenska män har samma uppfattning om ex japanskor. Många män vittnar säkerligen om att de känns som mer "exklusiva" eftersom att den japanska kulturen har väldigt hög status, samt att de kommer från ett rikare land. Kanske finns det en sådan korrelation inbyggd hos många svenska män, varav även de med ett visst typ av utseende associeras med ett visst värde? Vad tror du?
Det som är en aning problematiskt med denna artikel och att därefter dra slutsatser, är att vi måste utgå från en persons personliga upplevelser. Jag är dessutom man och behandlar alla kvinnor med lika stor respekt och kan därför inte dela med mig av några skillnader. Det här är anledningen till varför myndigheter kanske rentav ska syssla med en viss geografisk indelning i sitt statistikförande. Vore väldigt intressant att se om det fanns någon överrepresentation när det kommer till svenska män som våldför sig på asiatiska kvinnor i större utsträckning än på svenska kvinnor. Inte minst för att kunna lista ut varför detta sker.
Ja, jag är övertygad att det finns en syn på asiatiska kvinnor som undergivna och som sexuellt tillgängliga för alla bland en del svenska män. Jag ser ingen större skillnad mellan synsättet hos en svensk man som antastar en kvinna med asiatiskt utseende på krogen men aldrig skulle göra detsamma gentemot en kvinna med svenskt utseende - och en del flyktingpojkar som anser att kvinnor med svensk bakgrund är sexuellt tillgängliga för alla men som inte ser på kvinnor med samma ursprung som dem på samma sätt.
Vill man förstå ska man jämföra likartade beteenden i olika (sub)-kulturer, inte blunda för den ena subkulturens sjuka och rasistiska kvinnosyn men förfasas och peka finger åt den andra.
Dubbelmoral är sällan någon framkomlig väg om man vill förstå.