Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

    S c h n a skrev 2016-01-13 07:45:58 följande:

    Det är en mycket bra fråga. Det beror mycket på hur förövarna fungerar. Kulturella skillnader är viktigt såklart men det är ändå något mer som får män att våldta, annars skulle fler göra det. Men just när det gäller gatubarn så har de väl inte så mycket att förlora, och de är väl ganska tacksamma att rekrytera till vad sjutton som helst. Känns ganska prioriterat.

    Din idé känns spontant intressant där, måste fundera lite mer på den. Den oerhört noggranna plogbilsföraren på min gata verkar få betalt per timme, så jag måste sova igen en vecka innan jag kan tänka igen


    Det är väl graderna i helvetet som gäller i fallet kulturer (då medräknat både subkulturer som Sveriges egna och allmänna) och som får vissa att gå längre men det finns säkerligen fler ingredienser eller rättare sagt, det finns fler ingredienser, betydligt fler. Vi män behöver rannsaka oss - inte för att vi är dåliga utan för att vi, oavsett hur vi står som individ i detta sammanhanget, även som den frommaste, faktiskt har bättre koll på allmän manskultur än generella kvinnor.

    Det behövs mer engagemang utav oss män, på helt andra plan än att blott yrka på högre straff, fler poliser och dylikt. Vi behöver ta fram det vi ser och vet om potentiellt skadlig manskultur och jobba på gedigna metoder den vägen. Vilket är en svår uppgift om man ska få ett ordentligt pussel på plats - många behövs! Så många som möjligt.

    Det här är väldigt viktigt inte minst för att missförståelse kan bli väldigt kontraproduktivt och just därför borde folkrörelsen samt den parlamentariska bestå utav mycket mer än engagerade kvinnor (och näst intill isolerade kvinnor på sina håll). För risken att det blir väldigt fel för att kvinnor råkar göra fel - när manskultur ska adresseras och hanteras - är inte bara överhängande utan de facto verklig och någonting som händer både här och där.

    Ovanstående är inte kritik mot engagerade feminister av fysiskt kvinnligt kön/som identifierar sig som kvinna; utan bara konsekvensen av att inte veta allt men ändå stå relativt ensam med verksamt engagemang. Varken man eller kvinna behöver sticka under stolen med att respektive genuskultur faktiskt är exotisk, för den andra. Och här pratar vi om beteenden som är exotiska för de allra flesta män, trots att de allra oftast uttrycks utav män. Det är MYCKET svåra och komplexa frågor.

    Vi tjänar så mycket ihop på ett folkligt arbete i det här och det ALLRA FÖRSTA som behöver göras är att upplysa folket om det feministiska arbetet, PÅ RIKTIGT och utan att blott socialistisk radikalfeminism syns. FLER behöver helt enkelt kunna identifiera sig och feminism är ett VÄLDIGT brett område, lika brett som politik i övrigt!

    Feminism har inga direkta gränser rent ideologiskt, det är samma människor som har skapat ideologierna liberalism, socialism/kommunism och (i mångt och mycket) anarkism, som har skapat feminismens tre huvudideologier; liberalfeminism, socialistisk feminism och anarkafeminism. Och VILKA känner inte igen sig i någon av ideologierna liberalism, socialism och anarkism? Plussar man sedan på särartsfeminism (som kan kombineras med alla föregående) så har vi ÄVEN täckt alla som känner igen sig i konservatism därtill.

    Ta grind exempelvis - lägg exakt alla åsikter om vederbörande åt sidan - som faktiskt är både en ämnesengagerad människa samt väldigt, väldigt långt ifrån korkad (delade meningar gör varkendera till korkad). Skulle han kunna bidra? Helt UTAN tvekan kan han det, med just sådant som jag tar upp här ovanför och mycket mer - och hur många som helst kan bidra på samma vis, ifrån Gert till Världsmedborgare.

    Tycka vad man tycka vill, om varandras åsikter, men vill vi göra VERKLIG skillnad - så är det ett GIVET faktum att vi kommer längre med så MÅNGA på spelplanen som MÖJLIGT. Sedan kan vi ha debatter för sig och därtill, ändå.

    Som det dock ser ut nu så finns det massor av GOTT nyttopotential, som väljer bort att organisera sig och verka för sina egna intressen - för att de sammanfattar feminism med Gudrun Schyman. Som helt enkelt väljer att inte kalla sig för feminist överhuvudtaget, även om ALLA riksdagspartier är engagerade, verkande och har organisationer/intressegrupper på området (ifrån Sverigedemokraterna till Vänsterpartiet, alla riksdagspartier).

    Ska någonting på allvar förändras så behöver folket vara med och hjälpa till. Då det helt enkelt är folkliga problem det här - och ingenting som blir löst via ENBART akademisk konsensus och toppstyre. Sveriges feminism-motor, saknar säkerligen 60% av sitt potentiella bränsle (om inte mer) och det FINNS INGEN ANNAN instans att hantera dessa frågor i: Feminism ÄR området för dessa frågor. Punkt.

    Jo, tack. Här har man själv börjat studera och är totalslut av att bara träffa folk i skolan. Att därtill ha ett felvänt dygn och prestera för fulla muggar, gör sin rätt. Hoppas du får det lugnare på gatan nu!

    Observera att all övertydlighet och kanske för dig överflödig information - siktar på eventuella läsare och i alla former. Jag vill det här på riktigt för det är ENBART så det kan gå till - om vi vill ha ett tryggare Sverige på detta område (med eller utan migration inblandad, vi har problem vilket som).
  • Digestive
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-13 21:44:19 följande:

    Problemformuleringen är nyckeln.

    När feministerna vill att män ska engagera sig så tror de att män kommer att göra det utifrån den problemställningen som feministerna formulerat. Det är så tydligt i sättet de argumenterar.

    Sanningen är att män är inte intresserade av det. På riktigt. 

    Men visst kan vi väl engagera oss. Så låt oss utgå från problemet.

    Hur skickar vi ut 2 miljoner människor som inte hör hemma här och hur tar vi ifrån kvinnor deras rösträtt och skapar ett vettigt sexuellt system?

    Diskutera fritt utifrån den är problemställningen.


    Du gör väl din egen problemställning precis som du vill? - om du nu ser ett problem i sexualbrott, vilket jag dock tar för givet att du gör. Feminister är ingen homogen grupp. Som det stod i föregående inlägg så är området lika ideologiskt brett som övrig politik. Det är SAMMA politiska ideologier som liberalism, socialism, konservatism och anarkism; du menar att du INTE känner igen dig i någon?

    Vill du på något vis ändra på politiken i det här området, så MÅSTE det ske på samma politiska område. Du ändrar exempelvis inte statsbudgeten via området försvar och än mindre ändrar du någonting - genom att inte existera på det politiska området överhuvudtaget.

    Är du nöjd med dagens feministiska etablisemang? Om inte så finns det bara ett alternativ; ändra på det feministiska etablisemanget tills man blir nöjd. Alternativet "Bort med feminismen." existerar inte och det beror inte på någon sorts envishet, utan för att det ÄR det politiska området för dessa frågor och har varit det i drygt 300 år.

    Jag vet dock inte hur man gör en sådan sak som du efterfrågar och att hitta saken bland partipolitiken samt bära in den i regeringsställning, är en så lång väg att gå att spekulationer känns onödiga. Nog betydligt enklare att verka för en relativt extremlåg migration och arbeta med det läget vi har istället, det kan iallafall bära frukt i realiteten.

    I övrigt så är din faktiska problemställning lika välkommen upp på den feministiska arenan som någon annan. Trodde du att du passerade någon slags ideologifeministisk gräns med den? - inte på något vis. Så ser sanningen ut. Så fritt är området. Det är bara att ruska av sig vänsterpropaganda och ta tillbaka din folkmakt.

    Eller så kan du välja att bara sitta och se på när exempelvis kvotering i hela kultursektorn förverkligas detta år och utifrån ETNICITET, KÖN och ÅSIKTER (japp, du och eventuellt övriga läste rätt). Upphovsmännen har fritt spelrum utan något motstånd att tala om och motionen ligger redan på riksdagens bord och har hanterats samt förberetts för bredning och justering nu till våren. Det är på riktigt.

    Trots att säkerligen ~50% av befolkningen har tröttnat på dagens feministiska etablisemang - som just förespråkar statliga tvångsmedel, som kvotering - så kan alltså överstående hända i stort sett problemfritt för Vänsterpartiet. Hur är det möjligt i en demokrati, när kanske bara 15-20% av befolkningen helhjärtat stöttar dagens feministetablisemang? Jo, för att det inte existerar en legitim, organiserad och högljud opposition.

    Vill du att jag länkar till motionen? Jag kanske bara talar i nattmössan? Varsågod; tinyurl.com/pvjzkz2

    Folket har gått på den här bluffen: Det finns bara Gudrun Schymans feminism eller inget. Det innebär i praktiken att man antingen är med i hennes gäng eller inget alls. Och hur mycket makt har en gänglös människa i en demokrati? Precis. Ingen.

    All marxistisk ideologi förespråkar propaganda mot folket och det är tråkigt att den bara synas på något område, sådär i sänder. För råttorna kan glatt dansa på bordet både här och var och ja, det är vi - folket - som är katten.

    Har DU tröttnat på att blott spinna i Gudrun Schyman och kompanis öron? - alltså, på riktigt.
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-01-13 23:07:17 följande:

    En anledning till att BRÅ gör bedömningen att anmälningsbenägenheten ökar är att samtidigt som antalet anmälda våldtäkter har ökat så visar inte BRÅ stora trygghetsundersökning (NTU) med ca 12000 respondenter på samma ökning för sexualbrott.

    www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html


    Inom gruppen kvinnor mellan 15-24 år så kommer Uppsala Universitet och NCK fram till följande siffror samt tidsspann: " [...] 14 procent [råkade ut] för någon form av sexuellt våld under senaste året.".

    Gruppen 16-79 år känns orimligt bred för kategorin sexualbrott.

    tinyurl.com/hy4nsk8
  • Digestive
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-14 03:05:36 följande:

    Mycket text utan att ens vidröra sakfrågorna som ställdes.


    Då missade du mer en lovligt mycket utav det jag skrev. Besvarade din fråga, bjöd på ett alternativ, förklarade att även ditt förslag kan uttryckas på området feminism (då du gav mig intrycket om andra tankar, som att ditt förslag inte skulle falla på det området överhuvudtaget) samt informerade om hur du, jag, vi, alla - som är intresserade av en förändring på området - kan förändra området överhuvudtaget.

    Det skulle inte skada om du läste om inlägget lite nogrannare. För du ger ändå intrycket av viljan att förändra och engagemang när du kommer med förslag - låt det inte gå till spillo, till förmån för blott maktlöshet.
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-01-14 06:50:29 följande:

    Via de länkar som jag lämnat (och länken nedan) kommer du till till den mer detaljerade BRÅ rapporten. Där är statistiken uppdelad mellan män och kvinnor men också uppdelad mellan olika åldersintervall exempelvis åldersintervallet 16-24 år.

    www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc51c5e2/1452520810398/2016_1_NTU_2015.pdf


    Det var mycket tacksamt att få ta del av den information. Ett stort tack!

    Och för den allmäna diskussionen kopierar jag in följande; "Mest utsatta är

    kvinnor mellan 16 och 24 år bland vilka 5,0 procent uppger att de har

    blivit utsatta för sexualbrott under 2014.".
  • Digestive
    S c h n a skrev 2016-01-14 10:46:03 följande:

    Jag tror absolut att alla kan bidra, och tillgång till fler perspektiv är nödvändigt, men jag är lite osäker på vad du menar att vi ska uppnå? Vad som är trygghet skiljer sig åt lite, t ex. Eller menar du reflektioner kring mansrollen från ett inifrånperspektiv? Att alla debatterar på samma arena? Frön till nya hypoteser? Hermeneutik ultra plus deluxe v 7.9?

    Du får ursäkta men min vakenhetsnivå är kraftigt nedsatt och då har jag ändå utsatt mig för 20 minusgrader i flera timmar. Sitter och darrar över en kopp kaffe här.

    Men skönt med studier! Ibland behöver man tvingas tänka metodiskt på kommando istället för parkour-style


    Kände själv i efterhand att jag nog tog lite väl mycket för givet, angående folks tillgång till insidan av mitt huvud. Hur som helst. För att uppnå mer effektiva och träffsäkra metoder, tänker jag. För att inte säga nya, vilket inte kan uteslutas heller. Att vi bättre kan rikta dem rätt och på ett vis som varken kan väcka onödig provokation (oavsett hur befogad/obefogad den är så stjälper det), vilket bör undvikas i största möjliga grad, men som också är effektiv.

    Ett konkret exempel - som dock inte är raffinerat eller stående som ett direkt förslag i sig - vore att arbeta med känslor som skam och stolthet. Vilket kan jämföras med den mer vanliga/synbara metoden utav samma natur som används idag bland folk, där man dock fokuserar på enbart skam och ofta rationaliserar bort en "vanlig man" med en "det är det minsta man kan begära"-attityd och ibland även förbannar sig över "vanliga män". Att just lyfta upp det "vanliga" - för män som för kvinnor - visar både vad vi vill se (för inte kan vi kräva några/något hjältar/extraordinärt av en hel befolkning) samt bygger upp en sund självkänsla. Just det här "vanliga" är ju även det bra, för vanligtvis har män en OK kvinnosyn i Sverige och vice versa. Man behöver inte vara extraordinär för att vara bra och det räcker med att vara OK för att bidra till det bra.

    Här kommer då översta stycket in, för det är exempelvis det här exemplet som just behöver göras med precission och för att metoden ska nå önskvärt resultat samt inte slå fel. Vilket kräver en mycket bred bild utav den manliga kulturen i allmänhet (bra som dålig, en holistik bild). Helt enkelt så får många huvuden jobba tillsammans - för det här kan man inte sitta i något forskarlag och komma fram till isolerat, även om ett forskarlag säkert hade lett projektet som så. Utan det krävs ett brett sammarbete med män och med män utav alla dess slag, inte enbart för analyser utav en andra part utan (och viktigast) som faktisk tankesmedja.

    Haha.. "parkour-style" - bilderna man får om bilderna i huvudet vid något sådant, är minst sagt lustiga. Tack för kvällens skratt! Det är verkligen påtagligt kallt nu, varma drycker är nödens ljus.
  • Digestive
    S c h n a skrev 2016-01-14 21:21:38 följande:

    Det är iofs väldigt relativt hur dessa inre bilder ser ut, kom jag på. Om det är jag som är utföraren där kan jag bara likna det vid hjärndöd. Parkour-style alltså

    Jag är helt med dig när det gäller att prata om sånt som är mänskligt, och förstå hur människan fungerar och gärna kring stolthet och skam. Hedern.

    Ett högaktuellt exempel på hur jag menar är det här med rasism och fördomar. Jag ser det som något oerhört mänskligt och något som ofta tjänar ett syfte, något som alla föds med. Däremot tycker jag inte att allt vi föds med är konstruktivt i alla lägen, tider förändras och och grupper formar om sig hela tiden. Det vore bra för samtliga om vi kunde vara lite flexiblare men det är fortfarande mänskligt om vi inte är det. Om jag då påtalar att någon sagt något rasistiskt, så konstaterar jag mest fakta så som jag uppfattat den. Jag gillar inte rasism i sig, och jag kan absolut bli arg och tycka att personen är dum i huvudet en stund, men jag vet att det inte är något konstigt och jag ser inte någon med många fördomar som omänsklig. Att jag blir förbannad och personen förbannad tillbaka, ser jag också som mänskligt. Och även om jag uttrycker mig som om jag vore en bättre och högre stående individ, så förstår jag mycket väl att det verkligen inte förhåller sig så.

    Men det vet ju inte den andra personen att jag vet, och reagerar lite olika (grovt förenklat) beroende på hur stort behovet är av att det inte ska förhålla sig så, dels att han sagt något rasistiskt och dels att just jag tycker så. Om han visste det skulle han nog inte känna ett behov av att försvara sig mot mig och det jag sa. Han skulle inte behöva inta en försvarsställning.

    Och om han själv förstod att det är fullständigt mänskligt (även om han vill bli fördomsfri) så hade det varit obeskrivligt mycket bättre.

    Det här går ju att applicera på så mycket mer än rasism, manlighet går ju lika bra.

    Så jag köper fullständigt att det skulle bli så oerhört mycket bättre utan den där "det minsta man kan begära av en person"-attityden.


    Haha.. nejdå, ingen utav oss figurerar i dessa bilder, tack och lov! Det ser dock hysteriskt ut, vill jag lova, haha..

    Ok! Jag älskar ärliga och utförliga perspektiv så även om jag inte håller med om mycket i just sak, så tänker jag spendera några timmar på att formulera mitt eget så gott jag bara kan.

    Den naturliga parallellen skulle jag välja att benämna som "främlingsmisstänksamhet" istället för någonting annat och speciellt inte för någonting så väldefinierat som "rasism" - för vår natur, den ligger bortom vår rationella fattningsförmåga. Vad är en människa? Håller dock med om det essentiella här, att det finns en sådan och biologisk mekanism i oss.

    Fördomar, springer ur ideologi (om vi lånar begreppet ur folklig definition och för ändamålet, en stund). Du har inte fördomar om mig för att du har träffat mig, ens på avstånd, men du kan redan nu ha fördomar om mig för att jag kallar mig för anarkist/religiös/feminist. Rasism, springer ur samma mekanism men utifrån ras - men kokar man ner det, handlar även det om ideologi. För dessa raser anses ha annorlunda värderingar och tankar, som anses få dem att bete sig på specifika vis = ideologi. Sedan kan man (enligt en del och de flesta) slänga på kultur i kalkylen men det är dock, betydligt mer intimt. Intimt på det viset att kultur tar sig in bakvägen i en människa, jämfört med ideologi; det är ingenting som man först sätter ord på, anammar och sedan försöker uttrycka efter förmåga - som i fallet med ideologi - utan det är någonting som man faktiskt har anammat (redan som barn), uttrycker och sedan blott försöker sätta ord på. En väldigt distinkt skillnad.

    Vi ÄR flexibla - det är därför som möten med andra människor de facto går så bra och väl, i stort. Det är ideologi som sätter gränser och skapar onödiga konflikter. Man behöver bara reflektera över sin yngre barndom för att inse det; för hur fördomsfull var man då, långt innan det här med ideologi existerade i en? - för att inte fråga hur mötet med andra människor fungerade då.

    Kollade vi in kläderna som sexåringar och tänkte "- Jävla hippe!"? Nej, det gjorde vi inte. Brydde vi oss som sexåringar mer om hur det mänskliga mötet gick med den snälla släktingen - Hade vi kul? När ses vi igen? Måste vi sluta nu för att vi ska sova? - än huruvida släktingen var med i Svenskarnas Partis ungdomsförbund? Ja, det gjorde vi. Brydde vi oss som sexåringar om huruvida tanten på samma gård hade en sjal på huvudet när vi ringde på dörren vid Helloween eller brydde vi oss om huruvida hon hade godis hemma eller inte? Vi brydde oss om godiset.

    Då kommer frågan; var det vi som sexåringar som hade rätt eller var det alla ideologier som tänkas kan i sammanhanget, som vi bör rätta oss efter? Observera att i detta kontext så hade även vårt tycke om hippies, Svenskarnas Partis sympatisörer och muslimer räknats som ideologi, oavsett vår ålder, och även muslimens val att stänga igen dörren och säga "- Jag firar inte Helloween." (Och även vårt, som yrkar om godis på grund av Helloween, kan tilläggas, och oavsett av vem vi ställer yrkan om godis till), släktingens val att inte leka med oss för att vår pappa var jude samt hippie:ns fnysningar åt vår kostym och ja, svaret är givet - ALLA hade rätt som sexåringar.

    Plusa nu på att etablerade ideologier, det är inte våra i?éer - det är någon annans. Allt det här, för någonting som varken du, jag eller någon annan ens har skapat åt oss själva och för oss själva. Så hur kan etablerade ideologi säga någonting om oss som individer överhuvudtaget? - utöver hur lättpåverkade vi är.

    Etablerade ideologier är ingenting annat än tankens klädesmärken - någonting som du köper och jämför dig och andra med, för att du inte "kan" sy dina egna kläder. Här vill jag dock tillägga att jag älskar att låna andras kläder, om så bara för att känna hur de känns (läs: för reflektion). Vissa passar även väldigt bra.

    Om precis alla människor sydde sina egna kläder och bara hade dessa i garderoben. Hade vi sett konstigt på varandra då?* Hade vi haft mode och trender? Hade vi sett förhållandet "fula och snygga"-kläder* eller sett "hela och trasiga"-kläder?

    Är en ondsint människa hel?

    Är en godsint människa trasig?

    Det är dock inget essentiellt fel med ideologi. Att dock tvingas till att samlas kring annat än gemensam ideologi - det går såhär. Ja, jag pekar på världen. Och den har inte människor så gränsfria som sexåringar skapat, direkt, för att uttrycka sig milt.

    En sista retorisk fråga. Du är sex år gammal; vill du välja dina kläder själv? Hehe..

    * Ja, det skulle vi. Det är svårt att komma ifrån. Men vi hade kunnat välja både våra kläder och sällskapet, helt själva. Viktigast är dock, att ha hela kläder. Det kan få symbolisera ärlighet, mot sig själv som mot andra.

    - - - - - - - - -

    Mer helt on-topic. I en demokrati om ~9 miljoner så krävs det större organisering för att kunna påverka och för att ge sin röst inflytande, därmed är det viktigt att folk får reda på att feminism - BARA är ett politiskt område, med i sin tur lika många grundideologier - till och med exakt samma - som i politik i övrigt. Och ~ALLA känner igen sig i politiken i övrigt.

    Vaknar inte folket upp ur propagandan och organiserar sig på området feminism så spelar det ingen roll vad vi pratar om för förändringar som vi vill se, oavsett om vi pratar här, vid köksbordet eller utanför riksdagen - det blir ändå bara vad etablissemanget vill.
  • Digestive
    S c h n a skrev 2016-01-14 21:21:38 följande:
    Just det!

    "Och även om jag uttrycker mig som om jag vore en bättre och högre stående individ, så förstår jag mycket väl att det verkligen inte förhåller sig så."

    Jag skriver under på detta och det gäller i högsta grad mig med och något att ha i åtanke när jag skriver att jag, "inte håller med om mycket i just sak". Det berör dock ingenting annat än det aktuella inlägget som jag besvarade, bara så du vet.
  • Digestive
    todo nada skrev 2016-01-14 17:35:27 följande:

    Nej då, omständigheterna är det ingen dom skyller på dig. Tycker bara du skulle veta vad jag kämpade för att hitta artikeln.

    Klart den delen var värd att besvara;

    Jag tror inte det hade varit en dålig ide, att ha utrymme avsatt i tidningar för den typen av nyheter och annat relaterat till ämnet. Det enda sättet som leder till förändring är att den typen av beteende blir oacceptabelt i samhället. Som jag själv beskrev en period i min skolgång där det inte togs på allvar hur kullarna betedde sig är ett utmärkt exempel på hur det inte råder nolltolerans i skolorna ens alla gånger.


    Hehe.. delad olycka är mindre olycka!

    Jo, Sverige har helt klart attitydföröndringar att jobba med. Några förslag på hur det kan göras?
  • Digestive
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-15 16:08:30 följande:

    Jag läste. Jag såg inget sådant.

    Feminism utgår från att kvinnor som grupp är underordnad män, och att man ska göra något åt det. De diskuterar alltså "lösningar" utifrån detta.

    Kvinnor är inte underordnade män om man inkluderar sexuellt val i maktekvationen, och därmed ingår inte hela det sexuella universat i feminism, utan bara den del som kvinnor känner är viktig.

    Ta med sexualitet i den så kallade maktordningen och kvinnor har aldrig någonsin varit underordnande. Män är födda in i roll där tvingas slåss med andra män för tillgång till reproduktion, en rätt viktig pusselbit som feminister totalt missat.


    Ok. Jag vet dock vad jag har skrivit och försökt nå ut med men sak samma.

    Nja, det där är snarare feministisk analys. Analysen ser ut som den gör då de flesta kommer fram till den/ställer sig bakom den - alternativt att mer inflytelserika feminister ställer sig bakom den. Feministisk analys är inte hugget i sten och kan komma att ändras om orättvisor förändras/folk uppdagar andra orättvisor.

    Feminism har inte missat något sådant, det är en gammal rörelse (drygt 300 år gammal) och förr så hade inte kvinnor rätten att välja sin partner själva. Men visst finns det flera som inte verkar räkna med den sortens makt.

    Det finns flera sorter av makt och gruppen kvinnor behöver såklart också jobba på attitydförändringar - och som feminist kan man lyfta fram vad man ser i sina egna analyser. Det är dock en skillnad på att blott göra det här och på att organisera eller stötta rörelser som överhuvudtaget kan nå politiskt inflytande.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?