Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

FDFMGA skrev 2016-01-12 20:07:15 följande:

Javisst.

Diskutera gärna trådens ämne. Jag ser att Digestive  har en ingång ur sitt speciella perspektiv: "Kåta tonårstjejer finns det drivor av".

Det finns en länk till en debattartikel i den här tråden skriven av en adopterad kvinna från Asien. Hon berättar om det bemötande hon får från vissa svenska män - att hon förväntas vara tillgänglig, undergiven och att hon ofta blir kallad hora om hon inte ställer upp på att vara ett objekt för de här männens syn på asiatiska kvinnor.

Nej, det var ingen tillfällighet att det skulle vara kåta tonårstjejer från Orienten, även av skälet att en tonårstjej har så lite livserfarenhet så att de får svårt att hantera att kåta gubbar flåsar efter dem.

Vad gäller påståenden som inte har med den här trådens tema att göra så hänvisar jag fortfarande till möjligheten att starta en ny tråd. Jag är inte intresserad, men det finns säkert någon vänlig skäl som kan hjälpa till med tolkningarna.

Vad är då din lösning (som då inte har någonting med Sverigedemokraterna att göra)? - för det går inte riktigt att förbjuda varken tonårstjejer eller relativt äldre män som attraheras utav dem.

Det finns drivor av kåta tonårstjejer. Det är du som har en ganska konstig kvinnosyn om du skulle mena någonting annat. Deras givna (som i självklara) rättigheter på planet sex, ligger inte i någon slags blandning utav fromhet och en fin-prinsessa-blir-bara-kåt-när-det-passar-image.

Du tror för övrigt inte att kåta tonårstjejer kan ha varit ett gensvar på överrepresentationen utav kåta tonårskillar som Sverige har tagit emot? Nej, nej, bara ett perspektiv finns det såklart och det har alltid med sverigedemokrater att göra. Att du sedan går flera steg före i dömandet utav främlingar - så länge de inte handlar om flyktingar och immigranter då, för då går du flera steg bakom i dömandet och som sig bör - är god ironi.
  • Digestive
    S c h n a skrev 2016-01-12 21:44:26 följande:

Ja, alltså, jag v e t inte exakt hur det ligger till. Men pratar vi en marginell ökning från det skitdåliga utgångsläget så kanske den går att täcka upp med riktade insatser.

Det uppstår en hel del frågetecken kring statistiken som sagt, men utöver det tror jag att vi är mer benägna att anmäla utländska förövare. Bara jag och mina barndomsvänner hade kunnat bidra ganska rejält till statistiken på svenskars sexualbrott, fast vi har ju inte anmält. Hade vi blivit utsatta för en utländsk man skulle vi ha känt att det fanns större chans att få igenom en dom, och vi hade haft omgivningens stöd i större utsträckning än annars. Är det däremot en omtyckt kille i en liten inskränkt håla så tar en anmälan mer än det ger. Dessutom är vi mer benägna att tycka synd om förövaren om det är någon vi kan relatera till, en anmälan får trots allt väldigt stora konsekvenser för en man.

Ovanstående är inte tänkt som anekdotisk bevisföring utan som en förklaring på hur funderingarna kring detta uppstått.

Det som får mig att luta åt att det kan bli fler sexualbrott med utländska förövare är just att de kommer från en kultur med ännu sämre kvinnosyn, och nu nyheten Taharrush, men statistiken är jag skeptisk till. Å andra sidan finns det garanterat ett mörkertal för den här gruppen med.

Vilka insatser vore lämpliga?

Jag hoppas att dagens bredare metoder med att kunna nå ut till allmänheten kan råda bot för den där känslan av meningslöshet och att det finns för lite stöd i ryggen som offer (om inte i alla så är iallafall några fall av sådana känslor tillräckliga, för så ska man naturligtvis inte känna som offer). Kan ju direkt meddelade att du hade hört mitt stöd, om jag på något vis hade fått nys om anmälan/din tanke på anmälan och då även kunde visa mitt stöd - och fantastiskt många hade säkerligen gett sitt.

Kanske man borde satsa på en offentlig arena där man just kan göra uttalanden om sin oro som offer och kunna bemötas med det stöd som de facto finns? Det görs ju en del ansträngningar med att hänga ut förövare och utan att peta närmare på det (då det är irrelevant) så kanske man borde satsa på - så kallat - bakvägen och lyfta offret (läs inte in något "istället", lämna det bara därhänn då det är irrelevant) på ett sådant eller snarlikt vis som föreslogs?

För att skydda arenan mot trollning så kanske man först kan göra idén känd - så att alla vet att arenan finns där och för vem som helst med ett behov - för att seden få tillgång till ett konto enbart med ett verifierat domstols-nummer/ärende/något unikt i ett sådan juridiskt dokument.

På det viset kanske man kan få en väldigt (för att inte säga en extremt) önskvärd effekt - som inte är några effekter som bara uppstår postdom, utan effekter som är predom och som även innebär prodom.

~Alla vill visa sitt stöd. Ingen ska behöva gå runt och tro annat. Ni är den fina andra halvan i både mor som dotter. Och det samma gäller naturligtvis drabbade män; ~alla vill visa sitt stöd. Vi är också fina, precis som den andra halvan i både far som son.
  • Digestive
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-12 22:14:39 följande:

Oviktigt, eftersom brotten i sig inte är intressanta på samma nivå som det faktum att det döljts. Det är i mörkläggningen den politiska sprängkraften ligger.

Ingen bryr sig egentligen om ifall en några tjejer fått en hand på röven under fem sekunder eller ens blivit våldtagen. Men lögnen är intressant och viktig.

Om man ska få reda på vad nån tror är viktigt så ska man se vad de ljuger om, det gäller också på samhällsnivå.

Det ligger en hel del i det här också. Ett personligt fall kan dock rasera en värld.
  • Digestive
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-12 22:09:56 följande:

Bra, desto mindre orsak att dölja något.

Transparens är ett av de starkaste vapen vi har, oavsett problem. Och speciellt som folk mot en överstatlighet och att vi förvägras sådant, säger en hel del om Sverige i sammanhanget.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-01-12 22:03:20 följande:

Ja, där har du en möjlig ingång. Det är naturligtvis fullt möjligt att göra en undersökning bland ett större antal kvinnor med asiatiskt utseende och jämföra deras upplevelser av hur de bemöts av svenska män med hur kvinnor med "svenskt" utseende upplever att de bemöts.  På så vis kan man belägga skillnader och i så fall gå vidare med att undersöka om bemötandet skiljer sig åt beroende på vad det är för miljöer männen vistas i eller kommer ifrån.

Ja, jag är övertygad att det finns en syn på asiatiska kvinnor som undergivna och som sexuellt tillgängliga för alla bland en del svenska män. Jag ser ingen större skillnad mellan synsättet hos en svensk man som antastar en kvinna med asiatiskt utseende på krogen men aldrig skulle göra detsamma gentemot en kvinna med svenskt utseende - och en del flyktingpojkar som anser att kvinnor med svensk bakgrund är sexuellt tillgängliga för alla men som inte ser på kvinnor med samma ursprung som dem på samma sätt.

Vill man förstå ska man jämföra likartade beteenden i olika (sub)-kulturer, inte blunda för den ena subkulturens sjuka och rasistiska kvinnosyn men förfasas och peka finger åt den andra.

Dubbelmoral är sällan någon framkomlig väg om man vill förstå.

Håller med i det här och är också övertygad om den saken.
  • Digestive
    grind skrev 2016-01-12 23:52:17 följande:

Det är betydligt större ökning 2004 än 2005 och 2006 så nej. Du ser det du vill se och blundar för trenden.

Och om nu fler sexualbrott räknas som våldtäkt så borde ju övriga sexualbrott minska vilket knappast skett. Tvärtom har övriga sexualbrott ökat nästan lika mycket som våldtäkterna.

Jag brukar hänvisa till just den statistiken (för specifikt våldtäkt) och även föra samma resonemang som KillBill - och blev precis fundersam över statistikkurvan för "Annat sexuellt ofredande", nu när man såg det uppdelat på det viset. Alltså innan jag ens kom ner till ditt inlägg och läste det.

Statistikkurvan för "Sexuellt utnyttjande med mera" sänks något efter 2003 men är inte i närheten att täcka den uppgående trenden för statistikkurvan "Våldtäkt, grov våldtäkt - och det bör ju vara ett så kallat nollsummespel eller iallafall i närheten av ett (bortfallet för ena eller flera rubriker till just förmånen för en annan, borde väga jämt ut eller iallafall indikera på en jämn utvägning).

Med det sagt så vet jag inte huruvida det här bör förklaras eller om jag ens tänker rätt efter en lång dag och påtaglig trötthet - är helt enkelt försiktig, om än på tårna och ska undersöka saken vidare efter sömn och när tid ges.

Någon som känner sig klarare i skallen för tillfället samt manad, får gärna ge det här sin opinion.
  • Digestive

Med "(för specifikt våldtäkt)" menar jag att jag har sett statistiken för våldtäkt separat eller för all del kan ha sett exakt samma bild men inte lagt märke till det här tidigare, på grund av fokus på just rubriker med våldtäktsdomar eller vad som.

Är som sagt mosig och vill bara vara tydlig.

• Digestive
    KillBill skrev 2016-01-13 01:09:09 följande:

Det är ohederligt att påstå att jag inte presenterar fakta.  Allt som jag har påstått i tråden i kväll bygger på uppgifter i den BRÅ rapport som du själv hänvisar till eller källor som jag länkar till. när jag kritiserar grafer som du har hämtat på Affes statistikblogg så beror det på han (och du) bortser från att det finns logiska förklaringar till att statistiken ser ut som den gör. Du behöver bara läsa slutsatser från forskare och kriminologer för att inse att Affes statistikblogg inte är något som man ska bygga en faktabaserad diskussion på.

Kan du inte presentera deras slutsatser?

Anser du att statistik borde följa ett så kallat nollsummespel eller iallafall indikera på ett (så som jag beskriver i mitt föregående inlägg)?

Mins du åren mellan 1995-2003 som en tid då människor var omkring 9 gånger mer osäkra/tveksamma/oroliga för/rädda för/nämn själv en anledning för att inte anmäla sexualbrott, än idag?

Frågorna är uppriktigt ställda. Har som sagt fört samma resonemang som du själv gör här men känner anledning till att bepröva det.
  • Digestive
    todo nada skrev 2016-01-13 13:26:59 följande:

Klart jag kan kommentera artikeln, som du inte länkade till, som jag fick leta efter i tråden ist, på mobil, med trasig skärm....

Schysst...

Iaf, artikeln i sig är bra och skribenten lyfter fram flera intressanta poänger. Men, det som hänt i Kalmar och Köln måste självklart också få ha sitt utrymme i media just nu, det är väldigt allvarliga händelser och dessutom det som gjort att debatten kring sexuella trakasserier lyfts fram just nu. Även om vissa hellre vill rikta fokuset på var förövarna kom ifrån/tror på för Gud.

Man förstår vad skribenten vill ha ut av artikeln, att uppmärksamma hur vanligt det är. Men det är kanske lite för mycket, och för tidigt ännu.

Då föredrog jag den artikeln som jag menade tidigare när vi diskuterade olika artiklar (touch.metro.se/metro-debatt/stangda-granser-ar-inte-ratt-svar-pa-sexuella-trakasserier/EVHpah!68Z4qgTXGKs/).

Visst finns det kvinnor som också beter sig illa också. Men det är sjukt nog mer acepterat på något sätt, tror inte många män anmält en sådan sak. Och de som gjort det har säkert fått utstå en del hån och gliringar.

Jag beklagar dina omständigheter men jag har inte så mycket med dem att göra. Valet att använda en trasig mobil var ditt och en omständighet som jag omöjligen kunnat veta om. Det gick även att efterfråga länken och jag hade föredragit att du gjort det, istället för att skuldbelägga mig för din vardag och dina val. Jag ansvarar nämligen inte för någotdera. Ansvarar dock för min "schysst":het som debattör och hade givetvis gett dig länken, om den hade efterfrågas. Aja.. beklagar omständigheterna, som sagt.

Diskussionen handlade om huruvida jämförelser gjordes samt vart fokuset låg. Annars så håller jag med om att artikeln har sina poänger. Det hade dock gått att skriva en helt separat artikel och nå exakt samma mål - alltså att belysa Sveriges situation - istället för att direkt inleda en artikel med rubriken "Svenska män är inte bättre" och hålla ton och resonemang därefter. Skribenten gör en snarlik fokusförflyttning som dessa "vissa" du nämner, fast grövre - då svenska män inte hade med händelsen i Köln att göra på något sätt eller vis, medan förrövarnas härkomst/religion iallafall är fakta som berör händelsen i Köln (vissa slutsatser kan dock och såklart diskuteras).

Jag anser inte att det är för tidigt, snarare för långt gånget. Det får dock göras bra och i skuggan av någonting annat är inte alltid det bästa - speciellt inte när saker jämförs med varandra alldeles kors och tvärs.

För artikeln i Metro tycker jag att samma sak som i stycket ovan kan appliceras även där, även om den var bättre formulerad och höll en mer generell ton till sin fördel.

Underkänner dock ingendera artikel i sig, som just artikel - utan ifrågasätter behovet och effektiviteten i att klumpa ihop saker huller om buller och i skuggan av någonting som, på flera ställen, är någonting helt annat.

Ja, mentaliteten att "Män får tåla." är djupt rotad och härstammar troligen ifrån att män har använts väldigt exklusivt som vapen i storskaliga krig och för en maktelits intressen.

Var inte förslaget om tidningssektioner värt att kommentera? Kopierar in det här så att du slipper leta;

" Fick faktiskt en tanke utav frågan du ställde förut; varför inte tillägna en hel tidningssektion, lika självklar som sport- och nöjessektionen i etablerad tidningsmedia, åt just sexualbrottsrapporter och relevanta artiklar - och låta den täcka alla sorter av sexualbrottsformer och i verklighetstrogen offerfrekvens, det vill säga att de drabbade får verklighetstrogen mediaplats därefter? Något sådant skulle göra både problemet mer synligt och samtidigt ge läsaren en god känsla för utbredningen bland offergrupperna."
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?