todo nada skrev 2016-01-13 13:26:59 följande:
Klart jag kan kommentera artikeln, som du inte länkade till, som jag fick leta efter i tråden ist, på mobil, med trasig skärm....
Schysst...
Iaf, artikeln i sig är bra och skribenten lyfter fram flera intressanta poänger. Men, det som hänt i Kalmar och Köln måste självklart också få ha sitt utrymme i media just nu, det är väldigt allvarliga händelser och dessutom det som gjort att debatten kring sexuella trakasserier lyfts fram just nu. Även om vissa hellre vill rikta fokuset på var förövarna kom ifrån/tror på för Gud.
Man förstår vad skribenten vill ha ut av artikeln, att uppmärksamma hur vanligt det är. Men det är kanske lite för mycket, och för tidigt ännu.
Då föredrog jag den artikeln som jag menade tidigare när vi diskuterade olika artiklar (touch.metro.se/metro-debatt/stangda-granser-ar-inte-ratt-svar-pa-sexuella-trakasserier/EVHpah!68Z4qgTXGKs/).
Visst finns det kvinnor som också beter sig illa också. Men det är sjukt nog mer acepterat på något sätt, tror inte många män anmält en sådan sak. Och de som gjort det har säkert fått utstå en del hån och gliringar.
Jag beklagar dina omständigheter men jag har inte så mycket med dem att göra. Valet att använda en trasig mobil var ditt och en omständighet som jag omöjligen kunnat veta om. Det gick även att efterfråga länken och jag hade föredragit att du gjort det, istället för att skuldbelägga mig för din vardag och dina val. Jag ansvarar nämligen inte för någotdera. Ansvarar dock för min "schysst":het som debattör och hade givetvis gett dig länken, om den hade efterfrågas. Aja.. beklagar omständigheterna, som sagt.
Diskussionen handlade om huruvida jämförelser gjordes samt vart fokuset låg. Annars så håller jag med om att artikeln har sina poänger. Det hade dock gått att skriva en helt separat artikel och nå exakt samma mål - alltså att belysa Sveriges situation - istället för att direkt inleda en artikel med rubriken "Svenska män är inte bättre" och hålla ton och resonemang därefter. Skribenten gör en snarlik fokusförflyttning som dessa "vissa" du nämner, fast grövre - då svenska män inte hade med händelsen i Köln att göra på något sätt eller vis, medan förrövarnas härkomst/religion iallafall är fakta som berör händelsen i Köln (vissa slutsatser kan dock och såklart diskuteras).
Jag anser inte att det är för tidigt, snarare för långt gånget. Det får dock göras bra och i skuggan av någonting annat är inte alltid det bästa - speciellt inte när saker jämförs med varandra alldeles kors och tvärs.
För artikeln i Metro tycker jag att samma sak som i stycket ovan kan appliceras även där, även om den var bättre formulerad och höll en mer generell ton till sin fördel.
Underkänner dock ingendera artikel i sig, som just artikel - utan ifrågasätter behovet och effektiviteten i att klumpa ihop saker huller om buller och i skuggan av någonting som, på flera ställen, är någonting helt annat.
Ja, mentaliteten att "Män får tåla." är djupt rotad och härstammar troligen ifrån att män har använts väldigt exklusivt som vapen i storskaliga krig och för en maktelits intressen.
Var inte förslaget om tidningssektioner värt att kommentera? Kopierar in det här så att du slipper leta;
" Fick faktiskt en tanke utav frågan du ställde förut; varför inte tillägna en hel tidningssektion, lika självklar som sport- och nöjessektionen i etablerad tidningsmedia, åt just sexualbrottsrapporter och relevanta artiklar - och låta den täcka alla sorter av sexualbrottsformer och i verklighetstrogen offerfrekvens, det vill säga att de drabbade får verklighetstrogen mediaplats därefter? Något sådant skulle göra både problemet mer synligt och samtidigt ge läsaren en god känsla för utbredningen bland offergrupperna."