Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?
Tycker du verkligen det är konstigt att det nämns att sexuella trakasserier och våldtäkt är ett globalt problem, i samband med att en stor sådan händelse (Köln) omskrivs och uppmärksammas på många medier?
Min uppfattning av texten var absolut inte att den skiftade fokus, utan att det nämndes, bland många andra bra saker, men där fokuset låg på händelsen i Köln.
Förklara behovet av att ha med ett skilt fenomen i samband med händelsen i Köln.
Låt oss säga att chockerande många konstsimmare gör ett synkroniserat och storartat uppträdande som får nyhetsteckning; hur relevant känns det att nämna att det finns duktiga konstsimmare överallt i världen/Sverige, i det reportagesammanhanget och på ett motsvarande vis?
Följdfråga; anser du att ett sådant repotage - om det specifikt tar upp Sveriges konstsimmare på ett motsvarande vis - försöker lyfta fram svenskt konstsim och lägga fokus på det i repotagesammanhanget?
En till följdfråga; om journalistkåren som författade ovanstående repotage (med motsvarande fokus på svenskt konstsim) vore allmänt kända för att ta upp svenskt konstsim så fort andra nationer lyckas göra bravader i konstsimsvärlden - hade du fått känslan av att de kanske har ett motiv och kanske är lite väl intresserad utav just svenskt konstsim?
Om svaret är ja på ovanstående fråga; vad tror du dessa journalister har för motiv och intresse med att ta upp svenskt konstsim på ett sådant vis?
Här kan vi manipulera lite ur en tidigare länk här i tråden, bara får att göra en konkret reflektion:
"Svenska konstsimmare är lika bra
Suveräna konstsimmare är inte reserverat åt andra länder. Jag är svensk och har sedan decennier fått lära mig att simma i grupp.
Konstsimmare får stående ovationer i Köln i Tyskland. De blir firade på allmän plats som om det våre nyårsafton och gatlopp.
Detta trots att de inte är ett erkänt konstsimmarlag. Men den ovetande publiken får syre och tar täten i ett arrangemang som faktiskt berör en konstvärld. De ventiler sin beundran. Specifikt om konstimmare från länderna X, Y och Z.
På sociala medier delas hyllande inlägg med vittnesskildringar från dessa ståt och ståhej medan svensk syn på konstsimning handlar om utbildning och diciplin.
Som svensk konstsimmare reagerar jag mot den självgoda uppfattningen som uppstått.
Svenska konstsimmare som utan att blygas kan berätta om vi har det här som specialintresse. För att vi är flitiga och målmedvetna.
Svenska konstsimmare som andra säger att de önskar att de vore ? som inte backar för något och dessutom följer regler. Och så finns det en del som blir upprörda när jag säger ifrån. Eftersom de själva tycker att de kan få göra som de vill. Och så det obligatoriska ?Vi är visst konstsimmare! Åk tillbaka till Sverige!?.
Jag förvånas över hur blind världen har blivit för svenskt konstsim. Klarar vi verkligen inte av att vara mer sofistikerade än så här och låta fler parametrar än en (det flashiga) belysas åt gången? Vad hände med förra sommarens svenska konstsimsbravad? Vad hände med hyllningen av landslaget som tog sig igenom OS utan en enda anmräkning på programmet? Vad hände med alla uppmuntrande ord när Sveriges landslag har gjort bra ifrån sig?
Vi behöver verkligen lyfta konstsimningen i Sverige.
[Bla, bla, bla.. och så vidare.]
Ja, just det. Simmarna i Köln var ändå riktigt bra!"
tinyurl.com/jbzoysw